تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816745995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل اينديپندنت از روند رشد اقتصادي تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل اينديپندنت از روند رشد اقتصادي تركيه
خبرگزاري فارس: يكي از روزنامه هاي انگليس در گزارشي تحليلي با اشاره به رشد سياسي و اقتصادي تركيه و ارزيابي آن به صورت داستان بزرگترين رشد سياسي و اقتصادي در دهه اخير در جهان، از احتمال تركيدن اين حباب در آينده نزديك خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس در گزارشي تحليلي به قلم پاتريك كوك برن روزنامه نگار و كارشناس مسائل خاورميانه تحت عنوان "ببر تركيه در گلوگاه" به تشريح روند رشد سياسي و اقتصادي تركيه در دهه اخير پرداخت و نوشت تركيه در دهه اخير داستان بزرگترين رشد سياسي و اقتصادي در جهان است.

اين روزنامه در ادامه با طرح اين سوال كه آيا اينك رشد تركيه تبديل به حبابي مي شود؟ تصريح كرد اينكه آيا تركيه به زمره كشورهاي بيمار اروپا مي پيوندد يا نه، بايد منتظر سال آينده ماند و ديد و در اين سال مشخص مي شود كه آيا تركيه مي تواند بالاخره از ميراث دولت اوتوكراتيك خلاص شود يا نه.

نويسنده اينديپندنت در اين گزارش يادآور شد كه در تركيه در دوران حكومت حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان در دهه اخير اعمال شكنجه در زندان هاي اين كشور متوقف شده، در آنكارا سردمداران قدرت در دولت نه از طريق كودتاي نظامي، بلكه از طريق انتخابات مشخص شده و دولت اردوغان همان دولتي است كه غرب در تلاش براي تقويت آن است.

كوك برن تاكيد كرد كه در دهه اخير ميزان صادرات تركيه و درآمد ملي اين كشور به شدت افزايش يافته، بخش صادرات توسعه يافته، سرمايه هاي خارجي به سوي اين كشور سرازير شده، اقتصاد تركيه تبديل به پانزدهمين اقتصاد جهان شده و اينك همه اين دستاوردها در معرض خطر واقع شده، چونكه اصلاحات سياسي در تركيه از دو سال پيش تاكنون كاملا متوقف شده است.

نويسنده اينديپندنت در ادامه خاطرنشان كرد كه اعتماد به نفس بالاي دولت اردوغان به قدرتي كه كسب كرده باعث شد كه دولت حزب حاكم عدالت و توسعه از حل مشكلات اساسي كه مهم ترين آنها مسئله كردهاي اين كشور است، فاصله بگيرند. از سوي ديگر برخي ليبرال ها ترك نيز مي گويند حزب عدالت و توسعه به سوي مكانيزم هاي فشاري كه از سوي دولت هاي قبلي در تركيه مورد استفاده قرار مي گرفت، روي آورده اند.

كوك برن در رابطه با فشارهايي كه دولت اردوغان به آنها روي آورده به محدوديت رسانه هاي در اين كشور اشاره كرده و تصريح كرد كه بر اساس سازمان خبرنگاران بدون مرز تركيه به لحاظ آزادي مطبوعات در بين 178 كشور جهان رتبه 148 را داراست، كما اينكه در تركيه تعداد زيادي خبرنگار و نويسنده روزنامه در زندان و يا تحت محاكمه بسر مي برند و مرز بين آزادي بيان و عضويت در يك گروه تروريستي به هيچ وجه روشن نيست.

اين نويسنده انگليسي همچنين معتقد است كه ارتش تركيه به دليل مخالفت آمريكا دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را سرنگون نكرد. وي خاطرنشان كرد كه اردوغان كه يك فرد ديندار و مليت گرا بود، رفته رفته به فردي اوتوكرات تبديل شده و به اين شيوه حركت مي كند و از سوي ديگر تركيه پاسخ منفي اروپا به اين كشور را با گسترش نقش خود در ميان كشورهاي خاورميانه جبران مي كند، هر چند كه اقدامات تركيه در منطقه نيز رفته رفته رنگ خود را مي بازد.

كوك برن در ادامه اين گزارش به روابط تركيه در قبل و بعد از روندي كه بهار عرب ناميده پرداخت و نوشت كه دو سال پيش تركيه با همسايگان خود روابط سياسي و اقتصادي اش را گسترش داد، ولي بعد از بهار عرب جبهه خود را تغيير داد و با ترك متحدان قبلي خود، در ليبي و سوريه از شورشيان حمايت كرد.

وي افزود اينك تركيه به پرداخت تاوان اعتماد به نفس بيش از اندازه خود كه باعث تحريك دشمني سوريه و عراق عليه اين كشور شده، مجبور است.

انتهاي پيام/ص

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن