تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816308562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سه مركز پاسخگويي به سوالات شرعي صورت مي گيردپاسخگويي به ۲۰ هزار سوال ديني در روز


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: در سه مركز پاسخگويي به سوالات شرعي صورت مي گيردپاسخگويي به ۲۰ هزار سوال ديني در روز
در حالي كه تنها در سه مركز پاسخگويي به سوال هاي ديني يعني مركز ملي پاسخگويي ديني، سامانه اي پرسش و مركز پاسخگويي حرم مطهر رضوي، روزانه به طور متوسط به ۲۰ هزار سوال ديني پاسخ داده مي شود، فضاي مجازي و ابزار ارتباطي نوين فرصت كم نظيري را براي تبليغ دين فراهم كرده است. راه اندازي مركز ملي پاسخگويي ديني كه چند سال قبل و در پي افزايش شبهات با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام شد، امروزه با گسترش مراكز پاسخگويي از سوي نهادهاي مذهبي و دفاتر مراجع عظام تقليد تا حدي سيل شبهات مهار شده و تجربه ارزشمندي از مقابله با شبهات ديني به ارمغان آورده است.

دومين مركز پرمخاطب در كشور

حجت الاسلام روحاني مقدم مدير اجرايي مركز اي پرسش كه زير نظر دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي فعاليت مي كند و دومين مركز پورمخاطب در زمينه سوالات ديني در سطح كشور محسوب مي شود در گفت وگو با خراسان به برخي از فعاليت هاي اين مركز اشاره كرد و گفت: مركز اي پرسش از مهر ۸۷ در مشهد در سه موضوع احكام، اعتقادات و شبهات شروع به فعاليت كرد كه بعدها مشاوره خانواده، مباحث تربيتي، علوم قرآني، تاريخ اسلام و... نيز به موضوعات آن اضافه شد.

وي افزود: پاسخگويان ما كه شامل استادان حوزه و دانشگاه هستند، هر كدام در رشته تخصصي خود از طريق پيامك و اينترنت به دو شيوه آنلاين و آفلاين روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوي سوالات مخاطبان هستند.

روحاني مقدم در ادامه صحبت هايش گفت: روزانه به ۲ هزار سوال توسط كارشناسان ما پاسخ داده مي شود كه نيمي از آن ها مربوط به پيامك هاست.

البته در برخي مناسبت ها مثل ماه رمضان يا زماني كه شبهه اي در سطح جامعه مطرح مي شود، اين آمار به دو برابر افزايش مي يابد.به عنوان نمونه وقتي در ماه رمضان امسال بحث روح در يكي از مجموعه هاي تلويزيوني پخش شد، سوالات زيادي در اين زمينه مطرح شد يا زماني كه مجموعه مختارنامه پخش مي شد، در صحنه اي از شهادت مختار كه تلاش مي كرد با لباس خونين خود را به مسجد برساند تا در آن جا شهيد شود، سوالات متعددي از سوي مخاطبان مطرح مي شد كه مگر ريخته شدن خون در مسجد حرام نيست و...

۶۹ درصد پيامك ها را احكام شرعي تشكيل مي دهد

وي با بيان اين كه بيشتر مخاطبان ما را جوانان تشكيل مي دهند، تصريح كرد: بيشتر مخاطبان ما در سنين ۱۷ تا ۳۵ سال هستند. ۶۹ درصد پيامك هاي ما مربوط به احكام شرعي و بقيه مربوط به مسائل عبادي، مشاوره خانواده، بحث هاي حقوقي و... است. وي افزود: ۴۴ درصد مخاطبان ما مقلد مقام معظم رهبري، ۲۰ درصد مقلد آيت ا... مكارم شيرازي و بقيه مخاطبان هم مقلد ديگر مراجع هستند.

نياز مخاطبان و كارشناسان به آموزش

روحاني مقدم به برخي از چالش ها و آسيب هاي موجود در عرصه پاسخگويي به سوالات شرعي در فضاي مجازي اشاره كرد و اظهار داشت: مخاطبان در زمينه استفاده از فضاهاي مجازي نيازمند آموزش هستند. مردم ما بايد بدانند پيامك به دليل گستره و سرعتي كه دارد براي پرسش هايي كه پاسخ آن كوتاه است، مناسب است. پس يك موضوع پيچيده ديني را كه نيازمند توضيحات فراوان است نمي توان از طريق پيامك پرسيد.

ضمن اين كه افراد بايد به طور روشن و با جملات قابل فهم و كوتاه سوال خود را مطرح كنند. به عنوان نمونه اگر سوال آن ها در زمينه احكام شرعي است حتما بايد اسم مرجع خود را ذكر كنند تا كارشناسان ما بتوانند راحت تر پاسخ دهند.

علاوه بر آن خود كارشناسان ما هم نيازمند آموزش هستند كه البته سعي مي كنيم اين خلاء را از طريق جلسات متعدد هم انديشي كه هر هفته بين كارشناسان برگزار مي شود، برطرف كنيم.مديراجرايي سامانه اي پرسش گفت: در ارتباط آنلاين احتمال خطا از پيامك و ارتباط آفلاين بيشتر است چون كارشناس در همان لحظه در حال پاسخگويي است و ممكن است اطلاعات او به روز و كامل نباشد.

تلفن و پيامك مناسب تر از ديگر ابزارهاي ارتباطي است

وي با اشاره به اين كه در حال حاضر تلفن و پيامك براي پاسخگويي به سوالات ديني مناسب تر از امكانات اينترنتي و سايت ها و... است، افزود: دسترسي آسان و ساده مردم به تلفن و پيامك و اطلاع از نحوه استفاده از آن ها موجب شده است اين ابزارهاي ارتباطي بيش از ديگر امكانات مورد توجه قرار گيرد به خصوص اين كه همه افراد امكان دسترسي به اينترنت را ندارند و يا براي استفاده از رايانه از مهارت لازم برخوردار نيستند، البته امتياز و مزيت پرسش اينترنتي اين است كه مخاطب راحت و بي پرده مي تواند سوال خود را مطرح كند.

دانش فقهي پاسخگويان بايد به روز باشد

حجت الاسلام حسيني داريني از پاسخ گويان مسائل شرعي حرم مطهر، به ويژگي هايي كه يك پاسخ گوي سوالات ديني بايد از آن برخوردار باشد، اشاره كرد و گفت: ما در متن زندگي مردم حضور داريم و به دليل سوالات متعددي كه در حوزه مسائل شرعي با آن روبه رو هستيم، چالش هاي جامعه در اين زمينه را مي شناسيم. به همين دليل همان طور كه يك آسيب شناس يا جامعه شناس از آسيب هاي اجتماعي جامعه خود مطلع است، ما به عنوان كارشناسان ديني از آسيب ها و مسائل و مشكلات ديني جامعه مطلعيم و دقيقا مي دانيم در شرايط فعلي، اقشار مختلف جامعه در حوزه دين با چه پرسش ها و گره هاي ذهني مواجهند. به همين دليل كسي كه پاسخ گوي سوالات شرعي است، بايد مدام دانش فقهي خود به ويژه در حوزه مسائل روز را تقويت كند تا بتواند پاسخ گوي نيازهاي جامعه باشد.

برخورداري از دانش روان شناسي ضروري است

وي برخورداري ازدانش روانشناسي را يكي ديگر از ويژگي هاي مهم پاسخگويان سوالات شرعي دانست و افزود: ما بايد صاحب يك روان شناسي قوي باشيم و گرنه دچار مشكل مي شويم. اگر چه ما مشاوره خانواده و آسيب شناس جامعه نيستيم اما به هر حال كساني كه با ما تماس مي گيرند با چالشي روبه رو شده اند كه ما بايد به دقت به آن سوال گوش كنيم و با حوصله و دقت به آن پاسخ دهيم تا اضطراب و نگراني مخاطب كاهش يابد. بنابراين ضروري است ما از اصول روان شناسي و مردم شناسي مطلع و به آن اشراف داشته باشيم.

حسيني داريني به برخي از ويژگي هاي مركز ۲۰۲۰ حرم مطهر رضوي كه در زمينه پاسخ گويي سوال هاي شرعي فعال است، اشاره كرد و گفت: اين مركز فقط به صورت تلفني به سوالات مخاطبان پاسخ مي دهد و به طور ۲۴ ساعته فعال است. كارشناسان ما با حدود 3۰ خط تلفن ، روزانه به طور متوسط پاسخگوي ۷ هزار سوال تلفني هستند.

با توجه به اين كه ما فقط در زمينه احكام شرعي پاسخگويي مي كنيم كه سوال مخاطب روشن و موردي و كوتاه است و فقط لازم است او اسم مرجع خود را ذكر كند به همين دليل معمولا پاسخ هم دقيق و روشن است و اگر مخاطب سوالي داشته باشد كه كارشناس مربوطه حكم آن را نداند از فرد تماس گيرنده مي خواهد بعدا تماس بگيرد تا او به منابع مراجعه و جواب سوال را پيدا كند.

پرمخاطب ترين مركز پاسخ گويي به سوالات شرعي در كشور

حجت الاسلام مخدوم مدير مركز ملي پاسخ گويي به سوالات شرعي كه پرمخاطب ترين مركز پاسخ گويي به سوالات شرعي در سطح كشور به شمار مي آيد، با اشاره به اين كه اين مركز از طريق ۱۵۰ خط تلفن روزانه به ۱۰ هزار سوال در حوزه هاي مختلف ديني به صورت مكتوب ، تلفني و اينترنتي جواب مي دهد گفت: از ويژگي هاي برجسته مركز ملي پاسخ گويي به سوالات ديني درصد بالاي اعتماد مردم نسبت به اين مركز است كه همين امر باعث شده است ما بدون هيچ گونه تبليغاتي، با انبوه مخاطبان مواجه شويم.

فرصت ها و تهديدهاي فضاهاي مجازي

وي با بيان اين كه در عصر حاضر به دليل گسترش وسايل ارتباط جمعي و استفاده گسترده مخاطبان از آن ها، فضاهاي مجازي يك فرصت براي ترويج و تبليغ دين محسوب مي شود، يادآور شد: به دليل جذابيت اين ابزارها مي توان از آن در جهت مثبت يعني تبليغ دين يا حتي در جهت منفي يعني تخريب دين استفاده كرد. بنابراين فضاهاي ارتباطي نوين مثل اينترنت، فيس بوك، توئيتر، حتي پيامك و تلفن مي تواند يك فرصت يا تهديد در حوزه دين باشد.

قابليت ها و ضعف هاي فضاهاي مجازي درحوزه دين

وي با تاكيد براين كه هيچ ابزاري را نمي توان جايگزين ارتباط مستقيم و رو در رو با مخاطب كرد، افزود: در فضاهاي ارتباطي جديد مي توان به نحو مطلوب با مخاطب ارتباط برقرار كرد اما همه مي دانند كه ارتباط زنده و چهره به چهره مزايايي دارد كه هيچ ارتباطي نمي تواند جاي آن را بگيرد به ويژه در حوزه دين كه ما با ظرافت ها و نكات عميق روبه رو هستيم كه به ارتباط دو جانبه و گفت وگو نياز دارد و مخاطب فضاهاي مجازي نمي تواند به همان نتايجي دست يابد كه مخاطب در پرسش و پاسخ رو در رو به آن دست يافته است.

به ويژه اين كه هر كس با توجه به شرايط روحي، جهان بيني و ساير ويژگي هاي شخصيتي برداشت و فهمي از دين دارد كه با ديگر انسان ها متفاوت است و پاسخ دهنده بايد مطابق با شرايط و شخصيت او پاسخ گو باشد كه در فضاهاي مجازي اين امكانات كمتر فراهم است.

وي سرعت بالاي پاسخگويي را از ويژگي ارتباطات مجازي دانست و گفت: سوالات ساده تر مثل احكام شرعي را مي توان به راحتي و با سرعت بالا در فضاهاي مجازي مطرح كرد و به پاسخ رسيد اما در فضاي غيرمجازي اين امكان به سختي فراهم مي شود.

برخورداري از ادبيات ويژه و سواد رسانه اي ضروري است

مخدوم با بيان اين كه هم كارشناسان مراكز پاسخ گويي به سوالات شرعي و هم مردم نيازمند ادبيات ويژه و سواد رسانه اي لازم در اين زمينه هستند يادآور شد: اغلب استفاده كنندگان از فضاهاي مجازي مثل اينترنت جوانان هستند كه مهارت لازم را براي استفاده از اين ابزارها دارند بنابراين بايد كساني كه از فضا هاي مجازي بهره مي گيرند اطلاعات و آگاهي هاي لازم در زمينه استفاده از اين ابزار ها را به دست آورند.

كارشناسان پاسخگو هم بايد داراي توانمندي هايي باشند تا فعاليت آن ها در اين فضا ها موثر باشد.

50 مركز در كشور در زمينه پاسخگويي ديني فعاليت مي كنند

حجت الاسلام محمد رضا بهروز، عضو سابق ستاد ساماندهي مراكز پاسخگويي،درباره وضعيت پاسخگويي در حوزه هاي علميه كشور افزود:پاسخ گويي به سوالات و شبهات داراي مراكز مختلفي است، در كل كشور تقريبا 50 مركز در اين زمينه است كه البته برخي غير فعال هستند، از اين مراكز در حدود يك ميليون جواب تا به حال به دست آمده است.وي با نگاهي آماري نسبت به سوالات و شبهات اينترنتي،اظهار داشت: در درصد گيري مي توان گفت بيشتر شبهات به صورت ايميلي است اگرچه شكل سوالي دارد، اما در فضاهاي ديالوگي بيشتر سوال طرح مي شود. سوالات در فضاي مجازي بيشتر جنبه مشاوره اي، در درجه بعد اعتقادي و در مرحله آخر فقهي دارد، اما ممكن است در بخش تلفني برعكس باشد، اما در ايميل به دليل روان بودن و راحت تر بودن ارتباط، بيشتر سوالات مشاوره اي است.بيشتر مخاطبان در فضاي مجازي، بين 25 تا 35 سال قرار دارند كه 40 درصد آقايان و 60 درصد خانم ها هستند و از نظر تحصيلات هم افراد داراي تحصيلات ديپلم تا دكترا هستند.

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1915]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن