واضح آرشیو وب فارسی:حيات: ابعاد تربيتي شعر صائب تبريزي بررسي شدشعر صائب آينه تمام نماي اجتماع
![](http://www.hayat.ir/image.php?id=Zm49MzIyNTAuanBn-yZ3aD13aCZ3PTI0MCZoPQ__)
تهران- حيات
نشست بررسي ابعاد تربيتي شعر صائب تبريزي با حضور محمدحسن حائري و محمدحسين محمدي عصر ديروز در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات، در ابتداي نشست "بررسي ابعاد تربيتي شعر صائب تبريزي" فيلم كوتاهي از چگونگي برگزاري نخستين كنگره شعر اجتماعي پخش شد.
در ادامه عليرضا عليزاده؛ دبير كنگره شعر اجتماعي با اشاره به بعد ملي اولين همايش شعر اجتماعي، گفت: پس از برگزاري همايش سراسري كنگره شعر اجتماعي در گستره ملي قرار شد در شهرهاي مختلف نيز كنگره اي برگزار شود و به دنبال آن همايش شعر اجتماعي در 4 استان در حال برگزاري است.
وي با توجه به موضوع نشست در اين خصوص گفت: الهام برگزاري نشستي با عنوان "بررسي ابعاد اخلاقي و تربيتي شعر صائب" را از فرمايشات مقام معظم رهبري گرفتيم كه فرمودند "اگر فقط غزليات اخلاقي و نصيحت گونه هاي صائب را جمع آوري كنيد يك كتاب قطور مي شود".
محمدحسين محمدي، صائب شناس و استاد دانشگاه در ابتداي صحبت هاي خود گفت: براي من جالب است كه نيروي انتظامي چنين نشستي را برگزار مي كند و بيشتر از ايراد سخنراني براي ارضاي كنجكاوي آمده ام كه رابطه پليس، صائب و سبك هندي را بفهمم.
وي عملكرد نيروي انتظامي را در برگزاري كنگره اي با عنوان شعر اجتماعي مثبت ارزيابي كرد و افزود: پرداختن به حواشي يك هدف، جداي فكر به آن از روش هاي نتيجه بخش است و نيروي انتظامي دقيقا به چنين نكته اي رسيده و با پرداختن به حواشي چون شعر صائب براي رسيدن به هدف اصلي يا همان نظم اجتماعي تلاش مي كند.
اين استاد دانشگاه صائب تبريزي را اين گونه معرفي كرد كه "اگر برخلاف انديشه اسلامي به تناسخ اعتقاد داشته باشيم، مي توان گفت روح حافظ بعد از مرگ در قالب صائب تبريزي به دنيا بازگشته است".
به گفته وي علاقه زياد اساتيد دوره اول ادبيات فارسي به سبك خراساني از دلايل اصلي ناشناخته ماندن سبك هندي و شاعر معروف آن، صائب تبريزي است.
محمدي الهام گرفتن از مسائل پيش و پا افتاده زندگي را از ويژگي هاي سبك هندي دانست و اظهار كرد: يكي از ستون ها و پايه هاي شعر سبك هندي اين است كه شاعر به اطراف خود بنگرد و با نكاتي كه از آن مي يابد شعري اجتماعي بسرايد.
وي با بيان اين كه بين ادبيات و اجتماع ارتباط جالبي حكم فرماست، تصريح كرد: به اعتقاد كنفوسيوس "يكي از بهترين راه ها براي شناختن وضعيت جامعه بررسي ادبيات آن است" و از اين نظر سبك هندي بيشتر از هر سبك شعري ديگر آينه جامعه است.
محمدي صائب تبريزي را مهم ترين شاعر سبك هندي معرفي كرد و ادامه داد: اين اهميت تا جايي است كه صائب تبريزي در وصف خود مي گويد "هم چو دريا ژرف بين شو تا شوي صائب شناس/ گوهري شد موج و آن گاه گوهر را شناخت".
سپس محمد حسن حائري به بررسي شعر صائب تبريزي پرداخته و سبك هندي را نتيجه سير تحول ادب فارسي دانست.
وي دوره تاريخي سبك هندي را فرهنگي ترين دوره در طول تاريخ ايران توصيف كرد و گفت: دوره تاريخي سبك هندي زماني است كه مردم از كفاش و نجار و بزاز گرفته تا سمسار و خياط و... همه شاعراند اما متاسفانه اهميت اين دوره در غفلت مانده است.
حائري مهمترين شاخصه سبك هندي را باور "هنر براي هنر" دانست و افزود: انعكاس اجتماع در شعر هندي به خوبي ديده مي شود و اين مساله به قدري محسوس است كه مواردي چون مواد مخدر نيز در شعر صائب مطرح مي شود.
در پايان مراسم عليزاده از چاپ مجموعه گردآوري شده شعرهاي تعليمي و تربيتي صائب تبريزي از سوي معاونت اجتماعي ناجا و در آينده اي نزديك و خبر داد.
پايان پيام
چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 900]