تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814972345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت امورخارجه : پرتاب ماهواره اميد در چارچوب برنامه چشم انداز 20 ساله و سند راهبردي فضايي ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سخنگوي وزارت امورخارجه : پرتاب ماهواره اميد در چارچوب برنامه چشم انداز 20 ساله و سند راهبردي فضايي ايران است


تهران_خبرگزاري ايسكانيوز: سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: پرتاب ماهواره ملي اميد را در چارچوب برنامه چشم انداز 20 ساله و سند راهبردي فضايي جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه سياسي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران كه روز چهارشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران ضمن تبريك سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به ملت و دوستداران انقلاب اسلامي ايران، گفت: خوشبختانه سلسله پيروزي ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي روز گذشته با پرتاب ماهواره ملي اميد توسط ماهواره بر سفير 2 جلوه ديگري از سلسله دستاوردها را در نزد ملت ايران و افكار عمومي جهان به نمايش گذاشت.
وي افزود: بي ترديد فتح قله هاي رفيع علمي و دانش فني در خدمت اهداف صلح آميز و بشردوستانه در شناخت و دستيابي ماوراي جو و كرانه بي كران فضاي ماوراي جو و اسرار كائنات يكي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.
سخنگوي وزارت خارجه خاطر نشان كرد: قله هايي كه ذكر مي شد دست نيافتني است با همت دانشمندان ايراني دستيابي به آن قله هاي رفيع دسترسي حاصل شد، لذا اين موفقيت را به دست اندركاران صنعت هوا فضاي كشور و همه ملت ايران و مسئولين تبريك و تهنيت عرض مي كنم.
قشقاوي پرتاب ماهواره ملي اميد را در چارچوب برنامه چشم انداز 20 ساله و سند راهبردي فضايي جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: پرتاب اين ماهواره توسط هيات دولت پيگيري شد و با عنايات به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و حمايت هاي مقام محترم رياست جمهوري و شور و شوق دانشمندان ذيربط در اين صنعت اين دستاورد حاصل شد.
قشقاوي با تاكيد بر اينكه حق توسعه يكي از حقوق جدايي ناپذير حقوق بشر شمرده مي شود، گفت: قطعاً حق توسعه علمي و پيشرفت علمي مي تواند به بشريت در راستاي رفع نيازها كمك كند و اين اقدام علاوه بر دستاوردهاي مالي و اقتصادي مي تواند بيانگر روشني از منزلت علمي جمهوري اسلامي ايران باشد و در واقع آغازگر دهه چهارم انقلاب اسلامي با بالندگي علمي در ايران باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه واكنش ايران نسبت به اظهارنظرات مقامات كشورهاي غربي كه پرتاب اين ماهواره را مرتبط با مسائل نظامي دانستند چيست؟ گفت: كاملاً واضح و روشن است كه پرتاب اين ماهواره با اهداف كاملاً علمي، تحقيقاتي و مخابراتي صورت گرفته است، ما معتقديم كه قواعد بين المللي دائر بر عدم تسليح ماوراء جو بايد مورد احترام قرار گيرد و تهديداتي حداقل اگر در درون جو عليه بشريت با تكثير سلاح ها به ويژه سلاح هاي كشتار جمعي صورت مي گيرد، در فضاي ماوراي جو اين تهديدات صورت نگيرد بنابراين ما همواره معتقديم كه اين دستاورد، دستاورد علمي و فني است و اهداف نظامي ندارد در عين حال مي توان در تداوم مذاكرات شفاف، جامع، راهبردي و چند جانبه همچنان به فضاي غيرمسلح در جو انديشيد و با شناخت و دستيابي به دانش به بشريت كمك كرد. سخنگوي وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مي توان پيش بيني كرد رييس مجلس در اجلاس امنيتي مونيخ مذاكراتي با مقامات آمريكايي داشته باشد، گفت: نه، همانطور كه منابع مجلس شوراي اسلامي هم اعلام كردند بنا نيست مذاكره اي بين ايران و آمريكا در اجلاس مونيخ صورت گيرد.
وي خاطر نشان كرد كه اواخر هفته جاري رييس مجلس كشورمان در راس هيئتي از ارگان هاي مختلف در اين اجلاس شركت مي كند.
قشقاوي در خصوص برخي اخبار منتشره در مورد ديدار مقامات ايراني و آمريكايي هم گفت: هم طرف آمريكايي و هم آقاي ثمره هاشمي اين موضوع را تكذيب كردند و هيچ يك از نمايندگان دو دولت ايران و آمريكا مذاكراتي چه رسمي و چه غيررسمي با يكديگر نداشته اند.
وي در مورد حضور تيم بدمينتون زنان آمريكا در مسابقات دهه فجر نيز با يادآوري اينكه پروسه صدور ويزا زمانبر است، گفت: در واقع گردش كار به لحاظ زماني فرصت نداد كه ويزا براي تيم بدمينتون صادر شود، بر اين اساس اين تيم در اين مسابقات شركت نمي كند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به ابزارهايي كه وزارت خارجه در اختيار دارد تاكنون چه فعاليت ها و اقداماتي براي كمك به تصميم گيرندگان اقتصادي كشور براي مقابله با آثار تخريبي بحران مالي بر اقتصاد ملي داشته است؟ اظهار داشت: وزارت خارجه در خط مقدم فعاليت هاي ديپلماتيك و سياست خارجي است و همه نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور اعم از سفارت يا سركنسولگري يك بخش اقتصادي دارند كه بسيار فعال هستند و اين وزارتخانه نيز همگام با بقيه ارگان ها فعاليت هاي موثري داشته است.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه آمارها نشان مي دهد كه تحريم ها هيچگونه تاثيري نداشته، گفت: آمارهاي سالانه همكاري اقتصادي ما حتي با كشورهاي غربي نيز رشد را نشان مي دهد و اين بزرگ ترين دليل بر اين است كه به خاطر جاذبه بازار ايران و سودآوري كار با جمهوري اسلامي ايران چه در قالب شركت هاي خصوصي و چه شركت هاي دولتي اينگونه تحريم ها تاثيري ندارد.
وي اضافه كرد: در حال حاضر بسياري شركت ها قبل از آنكه به تحريم فكر كنند بر روي پا ايستادن خود فكر مي كنند كه چگونه با بحران بيكاري در شركت ها مقابله كنند بنابراين بحران اقتصادي تاثير كم فروغي بر تحريم ها داشت و در واقع شمشير تحريم زنگ زده و كند شده و تاثيري ندارد و اين اعترافي است كه بسياري از شخصيت هاي غربي، تحليلگران و روزنامه نگاران به صراحت اذعان كردند.
قشقاوي در مورد سوالي مبني بر سفر خالد مشعل به ايران از وزارت خارجه چه اقداماتي براي بازسازي غزه دارد؟ نيز تصريح كرد: اولويت جدي بعد از جنگ نابرابر و حمله رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع فلسطيني به ويژه كودكان و زنان بي گناه اين كشور موضوع بازسازي است.
وي با بيان اينكه بازسازي غزه مسئله بسيار مهمي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد، بر تسريع كمك رساني تاكيد كرد و گفت: محافل بين المللي و بسياري از كشورهايي كه دلسوزي بيشتري دارند مايلند افراد بي گناه از اين وضعيت و حصر طولاني مدت و تحريم بيرون بيايند، در عين حال جمهوري اسلامي ايران همواره از همه گروه هاي فلسطيني به ويژه حماس كه دولت منتخب و قانوني است درخواست دارد كه عرصه بازسازي، عرصه وحدت فلسطيني و همايشي از انسجام كشورهاي عربي و اسلامي شود.
وي با بيان اينكه مسائل فلسطين و مقابله عليه توطئه هاي رژيم صهيونيستي ايجاب مي كند كه يك انسجام فراگير و جدي بر اساس آرمان هاي متعالي ملت فلسطين شكل بگيرد، تاكيد كرد: عرصه بازسازي نبايد عرصه سياسي يا انتقام يا اختلاف فلسطيني باشد و همه بايد به اين سمت پيش روند، البته تاكنون به خاطر شرايط محاصره زمينه مطلوب كمك رساني به غزه فراهم نشده است.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: آتش بس بدون رفع محاصره بيانگر اين است كه شما مي توانيد زنده بمانيد ولي حق تنفس نداريد كه اين منطق قابل قبولي نيست و اميدواريم روند بازسازي هر چه زودتر تسريع شود.
وي اعلام آمادگي مردم و بسياري نهادهاي جمهوري اسلامي براي بازسازي غزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين موضوع در حوزه ملي در حال بررسي است كه بهترين شكل كمك رساني و تسريع به وضعيت مردم بي گناه فلسطيني مورد توجه قرار گيرد و در اين زمينه وزارت خارجه حضور بسيار فعالي در عرصه هماهنگي بين كمك هاي مردمي و نهادهاي ذيربط دارد.
قشقاوي در خصوص برنامه هاي وزارت خارجه براي بحران اقتصادي جهاني هم گفت: وزارت خارجه همگام با نهادهاي ديگر پيگيري هاي جدي در اين راستا انجام مي دهد، اجلاس هاي مختلفي در سطح معاونين، مديران كل وزارت خارجه به رياست وزيرخارجه تشكيل شده است.
علاوه بر اين تصميماتي با هماهنگي ارگان هاي ديگر گرفته شده و در حوزه دولت نيز اين بحث بسيار جدي است.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص سفرش به برخي كشورهاي شرقي نيز آن را در راستاي سفرهاي معمول رسانه اي دانست و گفت: در اين سفرها فرصت ديدار با همتايان خود در ژاپن، كره جنوبي و همچنين مقامات وزارت خارجه فراهم شده است.
وي اضافه كرد: در توكيو در جمع بيش از 70 خبرنگاران ارشد از رسانه هاي مختلف ژاپن حضور يافتم و نظير اينگونه مصاحبه ها به صورت ديگري در سئول انجام شد، همچنين يادداشت تفاهم همكاري هاي رسانه اي نيز مطرح شد كه ما فكر مي كنيم در كنار روابط رو به گسترش سياسي، اقتصادي و فرهنگي رابطه رسانه اي بسيار بسيار مهم است و بايد تلاش كنيم كه خبرنگاران و گزارشگران به منابع مستقيم از كشورهاي يكديگر دسترسي داشته باشند.
قشقاوي تبادل آزاد خبرنگاران و همكاري تجربه هاي فني در حوزه هاي مختلف مخصوصاً راديو و تلويزيون، توليد اخبار و تحليل هاي مشترك را جزو برنامه هايي برشمرد كه طبق روال در اينگونه سفرها پيگيري مي شود.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال كه كنفرانسي كه قرار بود درباره جمع آوري كمك هاي بين المللي براي مردم غزه از سوي ايران تشكيل دهد در چه مرحله اي است؟ گفت: ما در حوزه ملي و در سطح بين المللي موضوع كمك رساني به غزه را مورد توجه جدي قرار داده ايم كه با پيشرفت امور جزئيات دقيق تر اعلام خواهد شد.
خبرنگاري با اشاره به برگزاري نشست 1+5 از آقاي قشقاوي پرسيد آيا جمهوري اسلامي ايران سيگنال هايي از 1+5 مبني بر انجام مذاكرات بدون پيش شرط دريافت كرده است و آيا سفر شرودر در اين راستا قرار دارد؟ كه وي اظهارنظر در مورد اين موضوع را به بعد از برگزاري آن موكول كرد و گفت: موضع ما كاملاً روشن و واضح است و در سخنراني كه در ژاپن داشتم عنوان كردم كه موضوع ايران بسيار ساده است و مسير ما همانند مسير ژاپن بر سه پايه استوار است، اول اينكه ما عضو آژانس هستيم و ان پي تي را پذيرفته ايم، دوم اينكه مايليم عضو پايبند و متعهد به ان پي تي باشيم و هيچگونه انحرافي به فعاليت غيرصلح آميز نداشته باشيم و بارها گفتيم كه فعاليت غيرصلح آميز هيچ جايگاهي در دكترين دفاعي ما ندارد و موضوع سوم براي رفع نگراني همكاري داشتيم.
وي گفت: فعاليت هاي هسته اي ژاپن سي سال به طول انجاميد ولي كسي به آنها نگفت كه فعاليت هايتان را تعطيل كنيد، چرا اين استاندارد دوگانه راجع به ايران انجام مي شود و اين چه برخورد گزينشي است بنابراين توقفي در فعاليت صلح آميز ما وجود ندارد و ما به حقوق حقه خودمان مصر هستيم، اين خواست ملي ما است و اين نكته اي نيست كه ما ادعا كنيم و واقعيت روي زمين است.
قشقاوي با بيان اينكه آمريكا و كشورهاي ديگر بايد واقع بينانه باشند، خاطر نشان كرد: گاهي دوستان غربي، دوستان شرقي را متهم به آرمانگرايي كرده و خود را واقع گرا مي دانند در حالي كه واقعيت يعني كمك به ايران در دستيابي به حقوق هسته اي صلح آميز بايد مورد توجه قرار گيرد.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اظهارات وزير دفاع آمريكا كه گفته است تلاش هايي كه ايران در آمريكاي لاتين انجام مي دهد موحب نگراني است؟گفت: ما يك مناسبات رو به رشد با آمريكاي لاتين، آفريقا و ديگر نقاط جهان داريم و در اين زمينه وزير خارجه در دوازدهمين اجلاس سران آفريقا در اتيوپي شركت كرد، هفته گذشته نيز براي آقاي وزير بسيار پركار بود كه گوشه هايي از اين فعاليت در رسانه ها منعكس شده است.
وي افزود: در آمريكاي لاتين نيز تعميق مناسبات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رسانه اي وجود دارد و ما هم در همان چارچوب قواعد شناخته شده بين المللي و بر اساس منافع ملي خودمان و سياست تعاملي بسيار گسترده فعاليت خود را ادامه مي دهيم.
قشقاوي در مورد سفر شرودر نيز توضيح داد كه شرودر از مدت ها قبل براي سفر به ايران ابراز تمايل كرده بود.
وي افزود: اين گونه سفرها را نيز قبلاً مقامات ديگر كشورهاي اروپايي داشتند و از طرف ما هيچ مانعي براي اين گونه سفرها نيست.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال كه سفر شرودر براي ميانجگري و مذاكره بين ايران و آمريكا صورت مي گيرد، گفت: اين تحليل هايي است كه انجام مي شود، ما چنين چيزي نشنيده ايم و حتي چنين برنامه اي به ما از طرف آلماني ها هم اعلام نشده است.
ايشان با پروفسور سميعي به ايران سفر دارند و من نيز نمي خواهم از پيش قضاوتي در اين زمينه داشته باشم.
خبرنگاري از قشقاوي در مورد خروج نام گروهك منافقين از ليست سازمان هاي تروريستي توسط اتحاديه اروپا سوال كرد كه وي پاسخ داد: اين كار بازي با يك كارت سوخته و مهره اي است كه هيچ پايگاه و جايگاهي در نزد افكار عمومي ملت ايران ندارد كه وي تصريح كرد: ميزان اطلاعاتي كه نهادهاي ذيربط غربي راجع به تخلفات اين گروه در كشورهاي غربي دارند كمتر از ايران نيست و جنايات منافقين منحصر به كشتن 16 هزار بي گناه در ايران و عراق نيست و اقدامات خلاف قانون بسياري را شامل مي شود.
وي اين اقدام را گزينشي، عالمانه و عامدانه برشمرد و گفت: حوادثي در آستانه سي امين سالگرد انقلاب اسلامي اتفاق مي افتد كه منطق انقلاب را در نسل جوان ما تقويت مي كند.
موضوع منافقين آنچنان خط بطلاني بر ادعاي مبارزه با تروريسم در غرب كشاند كه تا صد سال آينده نيز رسانه هاي غربي نمي توانند آن را از افكار عمومي پاك كنند.
قشقاوي تاكيد كرد: اتحاديه اروپا يك اشتباه عميق راهبردي مرتكب شد چرا كه منافقين مهره سوخته اي هستند كه فاقد كمترين پايگاهي در داخل كشور هستند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در خصوص اخبار منتشره مربوط به پاراچنار پاكستان نيز گفت: اخباري كه ما در مورد پاراچنار داريم به اين شكل نيست و كمي مبالغه شده است.
در پاكستان بايد در جهت وحدت شيعه و سني گام برداريم و اين به نفع امنيت صلح ثبات و پيشرفت در پاكستان است بنابراين ما اين گزارشات مبالغه آميز را تاييد نمي كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص ايجاد محور عربي و محور ايراني در مورد بحث غزه و بازسازي فلسطين گفت: ما چيزي به نام محور بخش عربي و ايراني نداريم محور يكي است يعني محور جهان اسلام كه در جهت مصالح عاليه اسلام است.
وي افزود: موضوع فلسطين موضوعي فراتر از كار احساسي، مقطعي و زودگذر سياسي است و اين كار آرماني و ريشه در انقلاب اسلامي ايران دارد و محور اصلي بايد وحدت جهان اسلام و در جهت اهداف عالي اسلام باشد.
وي ادامه داد: واقعيت موجود در غزه حضور حماس در اين منطقه و ميزان اين حضور است و بايد بر سرعت بازسازي و رفع مشكلات از مردم فلسطين تاكيد شود.
قشقاوي اظهار داشت: مقابله با توطئه هاي رژيم صهيونيستي ايجاب مي كند كه يك انسجام و وحدت در فلسطين شكل گيرد و عرصه بازسازي فلسطين نبايد عرصه انتقام فلسطيني باشد.
وي توضيح داد كه واقعيت موجود ميزان حضور حماس را كاملاً روشن مي كند و ما فكر مي كنيم همگان اين واقعيت را متوجه مي شوند، در حال حاضر چيزي به نام محور ايران و فلان كشور عربي نداريم.
ملت بزرگ ايران و مصر با يك احساسات تاريخي مشترك نسبت به فلسطين كاملاً هماهنگ هستند بنابراين اين روند واقعي است و بحث هاي ديگر تبليغاتي و رسانه اي است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: خالد مشعل مسئول سياسي حماس است و بحث شيعه و سني و عرب و عجم نيز موضوعيت خود را از دست داده است و صحنه خاورميانه به طور كامل در حال تغيير است و ما با خاورميانه جديدي روبرو هستيم./120

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن