واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/مشهد براي خدمت به زوار متحول شود
مشهد براي خدمت به زوار متحول شود
مشهد - خبرگزاري مهر: مشهد در جايگاه قطب زيارتي و سياحتي ايران سالانه 25ميليون مخاطب دارد كه براي ايجاد و ماندگاري حس معنوي در آنها اين شهر بايد متحول شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مشهد به حريم حرم محدود نمي شود، زائران براي وسعت 200 كيلومتر مربعي آن حرمت قائلند پس همه گردانندگان 100 هزار واحد صنفي آن نيز بايد در هتلها و مراكز فروش خود را در كسوت خادم ببينند.
اجازه دهيد پارا فراتر بگذاريم همه 3 ميليون مجاور پايتخت معنوي ايران خادم هستند و يا بايد باشند تا يك ميليون خارجي و گروه زيادي هموطن با آرامش و آسايش روانه مشهد شوند.
بزرگان تعليم و تربيت خراسان رضوي اعتقاد دارند، عطرخوشبوي خدمت به زائران امام رضا(ع) فقط در حريم حرم پراكنده نيست همه مشهد شهر بهشت است، هر جا آستين بالا بزني تا گره اي باز شود اسمش خدمت است و شما خادم هستيد.
مشهد پايتخت دلهاست،از هر سو كه بنگري حضور امامت را حس مي كني، اين جا بايد سرزمين نور و ايمان باشد و همه ما بايد سرشار از انرژي باشيم.
حتي يك دست فروش هم مي تواند، به افراد تلنگري تربيتي بزند، اگر باور داشته باشيم كه هركداممان در هر مقام و منصبي مسئوليم و چگونگي رفتارمان مقدم بر پستمان است، خلاءهاي تربيت از بين مي رفت.
كارشناسان فرهنگي، وجود خادمين حرم مطهر را ضروري مي دانند، اما اين نگرش كه فقط در محدوده مضجع شريف و اطراف آن خادم امام رئوف باشي و در ساير نقاط شهر اين ضرورت احساس نشود را نمي پذيرند.
بنا بر نظر مجري اين طرح، مردم شهر بهشت بايد در هر كجا و هر منصبي كه فعاليت دارند با نيت براي امام رضا كار كردن، خادم تربيتي و علمي پايتخت معنوي باشند.
حسين باغگلي در همين خصوص مي افزايد: اگر امام رضا را حي و حاضر ببينيم و بپذيريم كه خادميت تنها منحصر به محدوده حرم مطهر نيست، خدمت به خلق را گسترش داده و رفتارهايمان الهي مي شود.
اين استاد دانشگاه تصريح مي كند: زماني كه از آرزوهاي دور و دراز تربيت ديگران، به تغيير افعال روزانه اي كه با آن درگير هستيم بپردازيم، تحول تك تك افراد، زمينه ساز تحول اجتماعمان خواهد شد.
وي بزرگترين ضرورت كنوني ايران را تربيت خود مي داند و متذكر مي شود: پس از اين مرحله بايد نيت كنيم بخشي از علممان را به ديگران هديه سازيم.
تربيت ديني
علماي آموزش و پرورش، تربيت را تغيير و تحولي مي دانند كه از سوي خودمان انتخاب و به دست خود با تمرين و ممارست در درونمان نهادينه مي شود.
بنابر اين تعريف هر آن چه كه در اين وادي ارايه مي آموزيم، تربيت ديني است و تنها مختص به مربي پرورشي يا دبيران دين و زندگي در مدارس نيست.
نتيجه تربيت ديني از قبل مشخص نيست، بلكه با دادن همه آگاهي ها به فرد آغاز مي شود و به علت وجود اختيار، ثمره هاي متفاوتي دارد.
يكي از مهمترين دغدغه هاي والدين و مربيان اين است كه آيا روشنگري كافي براي فرزند و متربي خود دارم؟
در جوامع ديني، تربيت و تربيت ديني با هم مساوي و هم پوشاني دارند، چون دين عنصر اساسي و كليدي اين حوزه است.
بر خلاف اين نظريه در جوامع سكولار، تربيت بر اساس رشد عقلي صورت مي گيرد و همه انتخابها در مجموعه اي خاص صورت مي پذيرد.
باغگلي كارشناس فلسفه تعليم وتربيت است، وي التزامهاي پذيرش تربيت ديني را در جامعه اسلامي، تغيير و تحول در حوزه هاي مختلف جامعه، با ضرورت آگاهي، فعال بودن متربي و صبر و تحمل مربي معرفي مي كند.
وي با اشاره به نحوه تربيت در جوامع بسته كه يك صدا و يك حرف وجود دارد و كودك هماني را كه از والدين مي شنود از معلمان نيز فرا مي گيرد،مي افزايد: در جوامع متضاد، ديدگاههاي مختلفي وجود دارد و تضادها در آن حل نشده است.
وي در همين رابطه مي گويد: وجود صداهاي مختلف تربيتي از سوي والدين، دوستان، معلمان و جامعه ، كودك را سردر گم كرده است.
وي جامعه متحرك را ايده آل مي داند و مي گويد: در اين نوع از زندگي ها، با وجود ديدگاههاي گوناگون، تضادها حل شده و نظريه هاي ناب، پذيرفتني است.
وي جامعه ايران را از نوع متضاد مي داند و معتقد است: نوجوان ما دچار سردرگمي و تضادشده است، اونمي داند چه كند و چگونه بايد رشد كند.
وي راههاي برون رفت از اين چالش را،عدم توصيه و نصيحت به نوجوان مي داند و مي افزايد: نوجوان بايد داراي آن چنان قدرت تجزيه و تحليلي شود كه در هر موقعيتي درست تصميم بگيرد.
مراحل تعليم و تربيت
تمهيد و آماده سازي وراثت و محيط، دوره قبل از بلوغ را براي افراد مي سازد.روانشناسان معتقدند، در اين دوره از خودآگاهي برخوردار نيستيم و آيتمهاي گوناگوني در كاركرد تعقل افراد مثل تجارب فردي،خانواده و محيط موثرند.
باغگلي در اين مورد مي گويد: بزرگسالان بسياري هنوز در اين مرحله در جا زده و حتي مي ميرند در حالي كه هيچ طرح و برنامه اي در زندگي شان ندارند، اين آدمهاي خوشحال كاري به جز سركار رفتن و تلويزيون ديدن ندارند، آنان زندگي مي كنند كه فكر نكنند.
كركه گور متفكر مسيحي، با بيان حيات مبتني بر اخلاق، زندگي كردن در اين مرحله را بسيار دشوار معرفي مي كند و مي گويد: جرات و جسارت داشتن از كاركردهاي مهم اين مرحله پس از پذيرفتن قوانين، بايدها و نبايدهاست.
وي مرحله ايماني را همراه عشق، حركت به سوي منبعي مي داند كه فرد پذيرفته است وي آدميان اين گذار از زندگي را سرشار از انرژي دانسته كه لابه لاي قواعد زندگي گير نمي كنند. شادي آنها مبتي بر حركت است و نه فراموشي به گونه اي كه از انجام مناسك ديني هيچ گاه خسته نمي شوند.
يك مربي پرورشي كه از عدم علاقه دانش آموزان به مراسم مذهبي شكايت دارد مي گويد: بسياري از دانش آموزان با دليل تراشي حاضر به انجام مناسك ديني نيستند.
عضو پژوهشكده مطالعات اسلامي در همين خصوص اظهار مي دارد: دوره پس از بلوغ دوره تربيت ديني است، فرد با آگاهي،آزاد از اسارتهاي محيط،به قدرت تعقل مي رسد، دست به سنجش و انتخاب مي زند و مسئوليت اعمالش را برعهده مي گيرد.
باغگلي مي افزايد: اين جاست كه متربي خودبه سراغ مربي مي رود و رشد مي كند.
سلاح دانش
محمد ناصري پدر چهار فرزند است. وي يكپارچگي دنيا و منابع اطلاع رساني را مهمترين عامل رشد يا خطر براي فرزندان خود مي داند و مي گويد:در هجمه تبليغات و فن آوري عصر ارتباطات كه حتي در و ديوار هم به فرزندان ما مي آموزد، هدايت و تربيت كار دشواري است.
وي مي گويد: در همين شهر مذهبي خودمان چقدر شاهد بي حرمتي ديني و سبك شماري ايمان عملي هستيم.
يكي از راههاي اسارت ديگران، وارد شدن از ضرورياتشان است. اين را حسين باغگلي مي گويد و مي افزايد: همه ما در دوران خردسالي از خواهران و برادران خود نقطه ضعف گرفتيم و بعد باج خواهي كرديم كه مثلا اگر فلان كار را نكني به بابا و مامان مي گويم.
وي مي گويد: اين مسئله در جامعه هم صدق مي كند، هر چند ضرورتهاي ما سطح پايين تر باشد، زودتر به اسارت ديگران مي افتيم.
بنابراين، داشتن اين نگرش كه گرگاني آماده جويدن افكار ما هستند كه اگر به سلاح دانش مسلح نباشيم بازنده ايم بسيار مي تواند راهگشاي نسل امروز باشد.
مهم نيست كجاييم، مهم اين است كه چگونه ايم
مربي بايد فردي خلاق باشد كه از فرصتها براي اثرگزاري استفاده كند، مربي با داشتن نگرشي پژوهشي مي تواند موقعيت ساز بوده، آن را اجرا و پي گيري كند.
البته منظور از مربي در اين گزارش والدين، معلمان و هر كسي است كه كار آموزش انجام مي دهند. مربياني كه فرزندان و دانش آموزان را برپشت كشيده و بغل كرده و به مقصود مي رسانند، سخت در اشتباهند.
اين در حالي است كه جامعه شناسان تاكيد مي كنند، مربي بايستي پاهاي متربي را از خردسالي قوي سازد تا خودش بتواند بياستد و گامهاي مهم زندگي را بردارد.
فروزنده كارشناس فرهنگي در همين خصوص معتقد است: وجود ديدگاه "من اين جا هستم كه راه حل پيدا كنم "و"اين جا مهمترين مكان دنياست"مي تواند گره گشاي بسياري از مشكلات باشد، اين راهكار فلسفه تعليم و تربيت است.
چه بايد كرد
باغگلي تلاش براي كسب مقبوليت از راه احترام توام با جديت را در امر تربيت يادآور مي شود و اذعان مي كند: مربيان با چهره اي عبوس و برخوردي جدي، موفق نخواهند شد.
وي يادآور مي شود: استفاده از موقعيتها، موقعيت سازي و ساختن تيم هاي تربيتي در مدارس بسيار كاراست.
وي با بيان اين كه آدميان داراي دو اقليت رشد يافته و منحرف هستند، مي افزايد: با توجه به قدرت بالاي رهبري و اثرگزاري هر دو گروه بايد با جذب افراد موفق، اقليت خرابكار را به آنها سپرد، اينها بازوهاي تربيتي مدرسه و اجتماعند البته براي قشر متوسط هم فعاليتهاي معمولي را دنبال مي كنيم.
اين كارشناس حوزه تعليم و تربيت مي گويد: توجه به مسايل اساسي رشد، نظير تغذيه و تحرك نيز حائز اهميت است.
وي استفاده از ابزارهايي نظير تقليد، رقابت، همكاري و پاداش را از ديگر راهكارهاي رشد تربيت ديني مي داند و تصريح مي كند: هماهنگي تيم تربيتي در خانه و مدرسه بسيار جدي است.
وي شناخت ظرفيتهاي تربيتي مشهد مثل فرهنگسراها و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نشاط، خلاقيت، برنامه ريزي و داشتن روحيه پذيرش مربي را از ضرورتهاي لازم تربيت ديني موفق مي داند.
وي تصريح مي كند: عدم انتخاب مربي گري به عنوان يك شغل از سوي معلمان و آشنايي والدين به امور نوين و مراكز مرتبط با تربيت فرزندان از جمله شيوه هاي رويارويي با تهديدات تربيت ديني در خراسان رضوي و پايتخت معنوي كشور است.
...........................
گزارش: عزت خياباني
© 2003 Mehr News Agency .
دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]