تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815538358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميدواري وزير امورخارجه به سرنوشت پرونده هسته‌اي؛ جليلي به زودي به اشتون نامه مي‌نويسد


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: اميدواري وزير امورخارجه به سرنوشت پرونده هسته‌اي؛ جليلي به زودي به اشتون نامه مي‌نويسد
همزمان با ورود بازرسان ارشد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران، وزير امور خارجه كشورمان نسبت به نتايج حضور اين هيات در ايران ابراز خوشبيني كرد و از پاسخ جليلي به نامه اشتون در آينده نزديك خبر داد.
روز گذشته، علي اكبر صالحي كه براي شركت در هجدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا، به اتيوپي سفر كرده‌است، در بدو ورود به فرودگاه"آديس آبابا" در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بازرسي از تاسيسات هسته‌اي گفت: هيات بلندپايه‌اي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران آمدند و مقدمات لازم فراهم شده‌است. ما نسبت به ماموريت اين هيات و نتايج كار آن بسيار خوشبين هستيم. هماهنگي‌هاي لازم به وجود آمده‌است. در مجموع، اصلا نسبت به موضوع هسته‌اي ايران خوشبين هستيم. گروه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بامداد روز يكشنبه، در حالي با هدف راستي‌آزمايي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران وارد تهران شدند كه جمعي از جوانان ايراني با در دست داشتن عكس‌هاي شهيد"مصطفي احمدي روشن"، در فرودگاه امام خميني از آنها استقبال كردند.
آسوشيتدپرس گزارش داد: در اين هيات، دو كارشناس هسته‌اي عالي رتبه شامل"ژاك بات" از فرانسه و"نويل وايتينگ" از آفريقاي جنوبي حضور دارند كه بر اين باورند، تهران براي حل برخي مسائل مربوط به اين اتهامات، آماده است. اما به گزارش اين خبرگزاري آمريكايي، نوع استقبالي كه از آنها در فرودگاه به عمل آمده، نشانه‌اي از دشواري‌هايي است كه اين هيات در راه ماموريت خود در ايران، با آن مواجه خواهد بود.گفتني است؛ هيات آژانس به رياست هرمان ناكارتس، به ايران آمده كه مسئوليت پرونده هسته‌اي ايران را بر عهده دارد. وي در آستانه سفر به ايران، از تهران خواست به منظور بررسي صحت و سقم اتهامات وارده با بازرسان همكاري كند؛ زيرا اين موضوع براي آژانس بسيار اهميت دارد. ناكارتس ابراز اميدواري كرد كه ايران در همه زمينه‌هاي مورد نگراني، با آژانس تعامل كند و ديالوگي كه از مدت‌ها پيش متوقف شده، آغاز شود.از سوي ديگر ورود بازرسان آژانس به ايران با زمزمه بررسي طرح ممنوعيت صادرات نفت به اتحاديه اروپا از سوي مجلس شوراي اسلامي همزمان شد. اين طرح در واكنش به تصميم اخير اتحاديه اروپا براي فشار بر برنامه‌هاي هسته‌اي ايران، از طريق تحريم واردات نفت از ايران تدوين شده‌است.
گفته شد كه بازرسان آژانس قادر خواهند بود از تاسيسات زيرزميني"فردو" در نزديكي قم، كه اخيرا عمليات غني‌سازي در آن آغاز شده، بازديد كنند. همچنين برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه هيات آژانس، در اين سفر 3 روزه، به دنبال كسب مجوز براي گفتگو با چند تن از دانشمندان هسته‌اي كشورمان خواهد بود.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تاكنون در قالب انتشار گزارش بازرسي‌هاي خود، اطلاعاتي را منتشر و يا در اختيار برخي سازمان‌ها قرار داده‌است كه گفته مي‌شود؛ نشت اين اطلاعات منجر به شناسايي و سوء‌قصد به جان چند تن از دانشمندان هسته‌اي كشورمان شده‌است. بر اساس گزارش‌ها، شهيد احمدي روشن، كارشناس شيمي و يكي از مديران تاسيسات غني سازي نطنز، يكي از افرادي بود كه پيش از ترور شدن، با بازرسان آژانس گفتگو كرده بود.وزير امور خارجه كشورمان، روز گذشته و همزمان با سفر بازرسان، همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را شفاف و خوب ارزيابي كرد و گفت: موضوع هسته‌اي در بستر و مسير خوبي قرار گرفته و همكاري ما با آژانس خوب و همكاري نزديك و وسيعي بوده‌است. ما همواره سعي كرديم شفاف‌سازي را به عنوان يكي از اصول همكاري‌هاي خودمان با آژانس قرار دهيم و در اين سفر هم، هيات آژانس سؤالاتي دارند كه به اين سؤالات پاسخ لازم داده خواهد شد.رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات ايران با گروه 1+5 و تعيين زمان و مكان آن گفت: همانطور كه قبلا گفتم ايران آمادگي خود را براي شركت در مذاكره با گروه 1+5 اعلام كرده‌است. مكان و زمان آن را جناب آقاي جليلي قرار است طي نامه‌اي به خانم اشتون اعلام كند.
وي از پاسخ جليلي به نامه اشتون در آينده نزديك خبر داد و گفت: در نامه‌اي كه به زودي در روزهاي آينده، جناب آقاي جليلي ارسال خواهد كرد، در ارتباط با مكان و زمان مورد نظر ايران، هم نظر داده خواهد شد.
وي افزود: ممكن است نظرات ديگري هم جناب آقاي جليلي صلاح بدانند در نامه‌ خود منعكس كنند. صالحي مذاكرات آينده ايران با گروه 1+5 را موفقيت‌آميز ارزيابي كرد و گفت: من فكر مي‌كنم نشست 1+5 اين بار نشست موفقي باشد، چون به هر حال احساس مي‌شود كه طرف مقابل هم علاقمند است كه يك برون‌رفتي پيدا شود. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران كمافي السابق، همواره اعلام مي‌كند آمادگي دارد موضوع هسته‌اي ايران، انشاءالله به نحو مقتضي پايان پيدا كند.
وي ماهيت موضوع هسته‌اي ايران را شفاف خواند و با رد هرگونه فعاليت سري ايران، تاكيد كرد كه ما چيزي براي اختفا نداريم. همه چيز ما مكشوف است. فعاليت سري نداريم و اگر داشتيم،هيچ وقت با قدرت و قوت صحبت نمي‌كرديم. اينكه از خودمان مطمئن هستيم؛ دليل آن است كه فعاليت هسته‌اي ما، فعاليتي شفاف و روشن است. صالحي با اشاره به طرح گام به گام روسيه و موضوع هسته‌اي ايران، آن را نشانه‌اي براي درستي مسير مذاكرات ارزيابي كرد و گفت: ورود روسيه به قضيه، با جديت بيشتر و پيشنهاد طرح گام به گام مسكو، همه اينها علائمي است كه ما در مسير درستي قدم برمي‌داريم.وي در واكنش به اقدام اخير اتحاديه عرب مبني بر تحت فشار قرار دادن دولت سوريه براي انتقال قدرت در اين كشور گفت: ايجاد خلا قدرت در يكي از كشورهاي منطقه مي‌تواند آثار جبران‌ناپذيري بر كل منطقه داشته باشد. وي با تاكيد بر ضرورت حل مسالمت‌آميز مساله سوريه در قالب يك طرح داخلي و بدون دخالت بيگانگان گفت: ما خواهان اين هستيم كه مسائل سوريه بدون دخالت طرف‌هاي خارجي حل و فصل شود.
صالحي، سوريه را كشوري با تاريخ، تمدن و فرهنگي عميق و ريشه‌دار توصيف كرد و گفت: سوريه اين توانايي را دارد كه خودش مشكلات را حل كند و ضرورتي به فشارها و دخالت‌هاي خارجي نيست.وزير امور خارجه ايران با بيان اينكه حساسيت بيش از حد نسبت به رخدادهاي سوريه ايجاد شده، گفت: دولت سوريه و شخص بشار اسد، رئيس‌جمهور اين كشور اعلام كرده‌است كه بازنگري در قانون اساسي اين كشور شروع شده‌است و چه بسا، در آينده نزديك يك رفراندوم در ارتباط با قانون اساسي در اين كشور برگزار خواهد شد. صالحي اظهار كرد: دولت سوريه همچنين به احزاب مختلف اجازه فعاليت داده و اعلام كرده‌است كه به زودي انتخابات مجلس در اين كشور برگزار خواهد شد. همه اين موارد جزو مطالبات مردم سوريه است و دولت اين كشور هم به مطالبات و خواسته‌هاي مردمش لبيك گفته‌است. بنابراين دليل و توجيه قانع كننده‌اي براي فشارهاي رسانه‌اي و تبليغاتي غربي‌ها و برخي اعراب، به سوريه وجود ندارد.به گزارش ايسنا قرار است صالحي طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه، به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو ناظر اتحاديه آفريقا، در اجلاس سران اين اتحاديه در آديس آبابا حضور يابد.

ارسال نظر

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن