تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816523700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بين 117 كشور صادر كننده گل؛ ايران صدوهفتمين گلفروش جهان شد


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: در بين 117 كشور صادر كننده گل؛ ايران صدوهفتمين گلفروش جهان شد
اصفهان- ارزش صادرات جهاني گل و گياهان زينتي درسال2010، بيش از23 ميليارد دلار برآورد شد و كشور ايران، تنها با 6/0 درصد از اين رقم؛ يعني حدود 11/2 ميليون دلار، در صادرات اين محصول نقش داشته‌است.
به گزارش ايرنا، در ايران كه سرزمين بسياري از انواع گل و گياهان زينتي از جمله؛ گلهاي پيازي، پامچال، ميخك، گلايل، لاله و سيكلمن است و برخي از گياهان نظير؛ گل”cyclamen persicum” نام ‘ايران’ را هنوز به همراه خود دارند گل، اين آفرينش زيباي خدا كه هر بيننده و شاعري به هر زباني، آن را وصف مي‌كند، كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
رواج گل و گياه درايران، بويژه در طراحي فضاي سبز، از سه هزار سال پيش اهميت داشته و توسعه آن، در اين سرزمين به صورت يك حرفه، عمر 85 ساله دارد و نخستين بار يك هلندي مقيم تهران، به نام”پرتيوا”به اتفاق چند نفر از هموطنانش در باغ خود در تهران، با وارد كردن بذر گل از هلند، اقدام به پرورش گل در ايران كرد.قديمي‌ترين گلخانه مدرن كه قدمت 75 ساله دارد توسط مرحوم”زعيم” از كشور هلند وارد و احداث شد كه اكنون نيز فعال است.با اين سابقه، هم‌اينك كشورمان از نظر صادرات، در بين 117 كشور در رتبه 107 قرار دارد و آلمان و هلند، بيشترين سهم صادرات گل و گياه را به خود اختصاص داده‌اند. هلند علاوه بر بزرگترين توليدكننده گل، بزرگترين واردكننده گل و گياه نيز هست و از كشورهايي مثل: كنيا، كلمبيا و اكوادور ازطريق هوايي گل وارد مي‌كند و اين واردات، به منظور پاسخ به بازارهايي است كه در دست اقدام دارد. كشورهايي مانند نيوزيلند، تايوان،چين، تركيه و مصر نيز نسبت به سال گذشته، رشد چشمگيري در زمينه توليد و صادرات گل و گياهان زينتي داشتند و توانسته‌اند خود را به رده‌ي بالاتري در جدول برترين‌هاي صادرات برسانند.
حتي كشورهايي كه از لحاظ امكانات، از كشور ما پايين‌ترند، در اين صنعت خيلي پيشرفت كرده‌اند. مثلاً: زيمبابوه و موزامبيك كه همه، آنها را جزو كشورهاي فقير مي‌شناسند، نيز سهم بالايي از بازار گل جهان را به خود اختصاص داده‌اند و هر روز، گلهاي توليدي اين كشورها با هواپيما به بازار اروپا انتقال داده مي‌شود.گل صادراتي ايران به كشورهاي امارات متحده عربي، عربستان‌، كويت‌، بحرين، تركمنستان، آذربايجان، عراق، چين، ژاپن، ويتنام، تايوان و ميزان بسيار كمي هم، به كشورهاي آلمان و فرانسه صادر مي‌شود.در زمان حاضر، انواع نرگس، رز، مريم، گلايل، آنتوريوم و برگ زينتي از ايران صادر مي‌شود.
ريحانه ميرباقري، پرورش‌دهنده گل و گياه گفت: 50 درصد ساختمان واحدهاي گلخانه‌ها، قديمي و سنتي و 95 درصد گلخانه‌هاي ايران، داراي روكش نايلوني و چوبي است كه هزينه‌بر بودن احداث و نگهداري گلخانه مدرن و دسترسي نداشتن توليد‌كنندگان به اين گلخانه‌ها، از مشكلات موجود است.
بروكراسي اداري، توليدكنندگان گل و گياه را خسته كرده‌است. براي همين ترجيح مي‌دهيم كه وقت خود را بيش از اينكه براي گرفتن وام صرف كنيم، براي واحد توليدي خود بگذاريم تا فرصت و نياز بازار را از دست ندهيم. ميرباقري گفت: در تهيه برخي از كودها و سموم و بذرها، وابسته به بازار خارج هستيم كه به موقع، يا به مقدار كافي وارد نمي‌شود كه اين نيز، به پرورش گل و گياه لطمه وارد كرده‌است. وي بروز خشكسالي و سرمازدگي پي در پي را از ديگر مشكلات توليدكنندگان گل و گياه عنوان كرد. وي به برگزاري دهمين نمايشگاه بين‌المللي ماشين‌آلات و صنايع كشاورزي اصفهان اشاره كرد و گفت: نمايشگاه اين دوره، نسبت به سال گذشته بسيار خوب و پربارتر برگزار شد.تمام غرفه‌داران اين نمايشگاه، با دست پر در زمينه فن‌آوري، مذاكره با شركتهاي خارجي و نيز آموزش حاضر شده‌اند؛ بطوريكه حتي از فضاي پاركينگ براي تشكيل يك سالن بزرگ نيز استفاده شده بود.
سيمين دره شوري، ديگر پرورش‌دهنده گل و گياه حاضر در نمايشگاه اصفهان گفت: نبود فرهنگ استفاده از گل طبيعي، بالابودن قيمت آن نسبت به درآمد خانوار و ورود گل مصنوعي چيني و تايلندي باعث شده‌است تا مصرف گل در ايران پايين باشد. در بسياري از كشورها، بهترين هديه را گل مي‌دانند ولي در ايران آن را كالايي لوكس تلقي مي‌كنند. در سالهاي اخير، نيمي از خريداران گل، به سمت دستفروشان كشيده شده‌اند و گلهايي را كه در گل‌فروشي‌ها با تزئينات زيبا به فروش مي‌رسد، با نصف قيمت و بدون تزئين و بسته‌بندي از دستفروشها مي‌خرند و اين اقدام باعث شده‌است كه گل‌فروشها متضرر شوند.
اين پرورش‌دهنده گل و گياه، كمبود امكانات و بودجه در بخش تحقيقات گل و گياه، پيچيدگي اداري، ضعف نظارت بخش دولتي، عدم همكاري بانكها با توليدكنندگان، عدم همكاري مسئولين برق و گاز در اجراي مصوبات مجلس و محاسبه نكردن تعرفه‌ها طبق تعرفه كشاورزي و نبود بيمه محصولات كشاورزي را از مهمترين مشكلات اين صنف عنوان كرد. وي كه در بخش صادرات نيز فعال است و بيشترين بازار فروشش، كشورهاي حاشيه خليج فارس، تركيه و روسيه است، افزود: نبود خدمات پس از برداشت، ازجمله سردخانه، عدم توجه لازم به زمان مناسب برداشت، عدم دسترسي به مواد افزايش‌دهنده،عمر گلهاي شاخه بريده، بسته‌بندي نامناسب كه به هيچ عنوان قابل رقابت با اروپا نيست، از موانع تاخير در صادرات گلهاي توليدي ايران است كه 50 درصد آن، نيز تبديل به ضايعات مي‌شود.
دره‌شوري گفت: بحث صادرات و توليد گل مربوط به چندين سازمان از جمله جهاد كشاورزي، بازرگاني، گمرك، فرودگاه و سيستم حمل ونقل است. با وجود اين، بين دستگاه‌هاي فوق، هماهنگي وجود ندارد.وي با بيان اينكه هر محصول صادراتي نيازمند پايانه صادراتي با امكانات خاص خود است، گفت: نبود گمرك گل و زمان ترخيص محموله ارسالي از گمركات، طولاني و وجود قرنطينه‌ها و يكسري مقررات حفظ نباتات، باعث مي‌شود تا مدت زمان انتظار، طولاني و احتمال از بين رفتن محصول وجود داشته باشد و از سويي، هنگام بازرسي بسته‌هاي گل توسط مامورين گمرك، بسته‌بندي ظريف گلها دچار آسيب جدي مي‌شود.
اين صادركننده گل افزود: نبود هواپيماي تخصصي باري؛ ويژه حمل گل و گياه و گراني كرايه حمل هوايي در ايران باعث شده‌است تا صادرات گل از طريق هواپيماهاي مسافربري صورت گيرد. وي با اشاره به تاخير پرواز هواپيماها گفت: اين تاخيرها موجب تمام شدن زمان كرايه انبار در كشور مقصد و يا هزينه اضافه براي تمديد آن مي‌شود كه در نهايت، گلي كه از ايران به بازار جهاني وارد مي‌شود جزو گلهاي درجه 2 و 3 جهان محسوب مي‌گردد.بيش از 15 شركت خارجي از كشورهاي ايتاليا، هند، عمان، لبنان، اسپانيا، فرانسه، آلمان، امارات متحده عربي و كره جنوبي در زمينه كود، سم، نهاده و آبياري و كشور تركيه در زمينه ماشين‌آلات و ادوات كشاورزي به صورت مستقيم در دهمين نمايشگاه بين‌المللي ماشين‌آلات و صنايع كشاورزي اصفهان حضور داشتند.

ارسال نظر

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن