تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بروجرد شهر خانه‌هاي تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بروجرد شهر خانه‌هاي تاريخي
جام جم آنلاين: شهرستان بروجرد استان لرستان به دليل معماري ايراني‌ ـ اسلامي از جمله شهرهاي تاريخي ايران محسوب مي‌شود كه به دليل وجود آثار و بناهاي مختلف تاريخي توانسته ساختار تاريخي خود را همچنان حفظ كند. وجود بيش از 50 خانه تاريخي يكي از نقاط قوت اين شهرستان محسوب مي‌شود. بيشتر آثار موجود در اين منطقه مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند و برخي مسجدها و خانه‌هاي اعياني آن از ارزش گردشگري و تاريخي زيادي برخوردارند.


بافت تاريخي بروجرد، مجموعه‌اي بيش از ۲۸۰ هكتار از مناطق مركز و شرق اين شهر را شامل مي‌شود كه امروزه بيشتر در محدوده خيابان‌هاي جعفري، صفا، شهدا و بحرالعلوم قرار گرفته‌اند. بناهاي تاريخي قابل توجهي مانند امامزاده جعفر، مسجد جامع بروجرد و مسجد سلطاني در اين بافت قرار گرفته‌اند كه قدمت برخي از آنها به بيش از هزار سال مي‌رسد.

بازار قديمي بروجرد و چند كاروانسراي تاريخي و بيش از 50 خانه تاريخي در اين بافت قرار گرفته‌اند كه خانه بيرجندي، خانه طباطبايي و خانه افتخارالاسلام از اين گروهند.

همچنين مسجد امام بروجرد از جمله آثار ارزنده معماري دوره اسلامي در لرستان است. اين بنا يكي از ارزشمند‌ترين و ممتازترين بناهاي بروجرد به شمار مي‌رود.

صحن اين بنا داراي طول وعرض 47×61 مترمربع است و در وسط آن حوض بزرگي قرار دارد. مسجد داراي 3 درگاه است. درگاه شمالي آن به طرف خيابان جعفري باز مي‌شود و داراي طاق و مقرنس‌هاي بسيار زيباست كه با كاشي خشت هفت‌رنگ به سبك دوره قاجاري تزئين و در ميان آن نام فتحعليشاه قاجار (1212ـ 1250هـ .ق)
نقش بسته است.

طرح و نقشه اين بنا از مسجد امام تهران الگوبرداري شده است. راه ورودي غربي آن به سمت بازار دواتگران باز مي‌شود و به خيابان صفا نيز راه دارد. اين بنا مربوط به دوره قاجاريه و به شماره 394 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

مسجد جامع بروجرد نيز كه در خيابان جعفري واقع شده يكي از كهن‌ترين مساجد غرب ايران است.

بر اساس كتيبه‌هاي موجود اين مسجد در زمان شاهان صفوي، در سال‌هاي 1022، 1023، 1091 هجري و سرانجام در سال 1209 هجري تعمير و مرمت شده است.

امامزاده جعفر نيز از ديگر بناهاي مذهبي و تاريخي بروجرد است كه در قسمت شرقي شهر واقع شده است.

ساختمان گنبد هرمي شكل اين آرامگاه نمونه‌اي از هنر و معماري عهد سلجوقي است. در اثر زلزله سال 85 برخي از اين آثار تاريخي از جمله مسجد امام و جامع بروجرد با آسيب‌هايي مواجه شد كه در سال‌هاي اخير چند نوبت مرمت روي آنها صورت گرفته است.

در همين حال رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان بروجرد با ارزيابي مثبت از روند اين مرمت‌ها گفت: عمليات مرمتي يك موضوع غيرقابل اتمام است و همواره بناهاي تاريخي در طول زمان به مرمت و بازسازي احتياج دارند.

حجت‌الله يارمحمدي افزود: يكي از بناهاي تاريخي موجود در شهرستان بروجرد تكيه معروف «موثقي» است كه عمليات مرمت آن به پايان رسيده است.

وي سپس به روند مرمت و بازسازي خانه‌هاي تاريخي بروجرد اشاره كرد و گفت: خانه «بيرجندي» يكي از نمونه‌هاي تاريخي بروجرد است كه عمده عمليات مرمتي آن انجام شده و به اتمام رسيده است. همچنين خانه «افتخارالاسلام» از ديگر بناهايي است كه تاكنون كارهاي خوبي روي آن انجام شده و در اين بنا به استثناي بخش‌هايي كه در تملك سازمان نيست 90 در صد عمليات مرمت و بازسازي صورت گرفته است.

به گزارش مهر، رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان بروجرد همچنين با اشاره به مرمت مسجد امام و جامع افزود: بعد از انجام كارهاي سازه‌اي اين بناها قرار است روي چوب‌كاري و منبت‌سازي اين دو اثر كار شود تا بتوان ساختار و فرم سنتي و اصيل آنها را احيا كنيم.

به هر روي احيا، مرمت و بازسازي هر كدام از اين آثار تاريخي مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه گردشگري در شهرستان بروجرد باشد به طوري كه شهر بروجرد به عنوان ديار فرزانگان مي‌تواند هر ساله بخش زيادي از طالبان معماري ايراني ـ اسلامي را به خود فرا بخواند.

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن