تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810111737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد افغانستان از طرح آمريكا براي مسلح كردن مردم در برابر طالبان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: انتقاد افغانستان از طرح آمريكا براي مسلح كردن مردم در برابر طالبان
در حالي كه انتقاد مقام هاي افغان و در رأس آن ها رئيس جمهور اين كشور از آمريكا به خاطر افزايش تلفات غير نظاميان در نتيجه عمليات نيروهاي خارجي بالا گرفته و پنتاگون نيز به افزايش حملات طالبان در افغانستان اعتراف كرده است، آمريكا از اجراي طرح جديدي خبر داده است كه بر اساس آن، افراد محلي مناطق ناآرام افغانستان براي رويارويي با طالبان مسلح خواهند شد. اين طرح انتقاد مقام هاي محلي و نظر منفي مردم افغانستان را در پي داشته است. در همين حال، دبير كل سازمان ملل متحد در سفري اعلام نشده به كابل، خواستار توقف تلفات غير نظاميان در عمليات نيروهاي خارجي به سركردگي آمريكا شده است.

نيروي مسلح جديد
به گزارش خراسان به نقل از آسوشيتد پرس، آمريكا قصد دارد با ايجاد گروه هاي شبه نظامي در افغانستان و مسلح كردن آنان به مقابله با طالبان بپردازد. آمريكا اين نيروهاي شبه نظامي را به «شوراهاي بيداري» در عراق تشبيه كرده كه غالبا از آنان به عنوان عاملي براي كاهش خشونت در آن كشور ياد مي شود. نيروي مورد نظر در افغانستان را مي توان به ارتش هاي قبيله اي پاكستان، كه عملكرد آنان نيز موفقيت آميز ارزيابي شده، نيز تشبيه كرد.وزير كشور افغانستان روز شنبه آغاز اجراي اين طرح را اعلام كرد. وي افزود كه آمريكا تمام هزينه هاي اجراي اين طرح، از جمله خريد تفنگ خودكار كلاشينكف براي اعضاي «نيروي حفاظت عمومي افغانستان»، را بر عهده گرفته است.«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا با ثبات سازي افغانستان را اولويت دولت خود دانسته و قصد دارد شمار نيروهاي آمريكايي را از ٣٤هزار نيروي كنوني به دو برابر افزايش دهد. وي درباره طرح جديد در افغانستان اظهار نظر نكرده، ولي ژنرال «ديويد پتريوس»، فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا در منطقه، آن را امضا كرده است.به گفته مسئولان، نيروهاي مسلح محلي حفاظت از بزرگراه ها، مدارس، درمانگاه ها و ديگر مؤسسات دولتي را بر عهده خواهند گرفت. شمار اعضا و گستره عملياتي اين نيروها هنوز مشخص نشده است. ژنرال «گرگ جوليان»، سخنگوي نظاميان آمريكايي در افغانستان، اعلام كرد كه آمريكا هدايت، آموزش و پشتيباني از نيروهاي جديد روستايي را بر عهده خواهد گرفت، اما مسئول اين برنامه وزارت كشور افغانستان است.

انتقاد مقام هاي افغانستان
بر اساس گزارش آسوشيتد پرس، «محمد حسين فهيمي»، معاون شوراي استاني در وردك، درباره اين طرح گفت: يكي از دلايل خشونت در افغانستان اين است كه بسياري از مردم سلاح هاي خود را تحويل نمي دهند. آن وقت شما مي خواهيد باز هم به روستاها سلاح بدهيد؟به گفته مسئولان، وردك اولين منطقه اي است كه واحدهاي مسلح محلي در آن مستقر خواهند شد.در حالي كه شوراهاي بيداري عراق از افرادي با پيوندهاي قبيله اي تشكيل شده اند، مسئولان اعلام كرده اند كه كار گزينش شبه نظاميان افغان بر عهده شوراهاي محلي است كه به آن ها توصيه شده است كه اعضا را بر اساس شخصيت شان و نه پيوندهاي قبيله اي انتخاب كنند.ولي بسياري از افغان ها عقيده دارند كه نمي توان جلوي زد و بندهاي قبيله اي را گرفت. بسياري نيز بيم آن را دارند كه نيروي جديد تحت كنترل جنگ طلبان در آيند كه حتي ممكن است به طالبان بپيوندند. «محمود مخلص» يكي ديگر از اعضاي شورا پيش بيني كرد كه تنها افراد دزد و تبهكار به عضويت اين نيرو در آيند، بيشتر به اين دليل كه هيچ كس حاضر نيست براي دفاع از دولت بي اعتبار افغانستان جان خود را در رويارويي با طالبان از دست بدهد.وي تأكيد كرد: دولت در ٧سال گذشته كاري براي مردم انجام نداده است، بنا بر اين مردم اين مناطق به دولت اعتمادي ندارند. مخلص، كه از بيم حملات طالبان، زادگاه خود «سيد آباد» - يكي از نخستين مناطق استقرار نيروهاي جديد - را رها كرده و در جايي نزديك تر به كابل زندگي مي كند، افزود: من همين الان در اين جا امنيت دارم، اما از چند دقيقه بعد خبر ندارم و ممكن است مجبور شوم از دست طالبان به جاي ديگري فرار كنم.«صالح محمد رگيستاني»، از نمايندگان تاجيك پارلمان افغانستان، نيز هشدار داد كه نيروي مسلح جديد پشتون، مايه درگيري هاي بيشتر بين پشتون ها و غير پشتون هاي افغانستان خواهد شد كه تلاش مي كنند پس از ده ها سال رويارويي و تبعيض، روي آرامش را ببينند.وي تأكيد كرد: اگر چنين طرحي اجرا شود، غير پشتون ها ديگر پايشان را به جنوب افغانستان نخواهند گذاشت و هر كسي در پي يافتن سلاحي براي دفاع از خود خواهد افتاد. من خودم به عنوان يك غير پشتون، اگر بفهمم كسي سلاح دارد به منطقه او نخواهم رفت. شبه نظاميان جديد هم دست آخر با طالبان متحد مي شوند، چون همه آن ها پشتون اند و در مقابل هم نمي ايستند.«ملا عبد السلام ضعيف»، سفير طالبان در پاكستان پيش از حملات ١١سپتامبر ٢٠٠١، هم در اين باره گفت: وقتي به همه سلاح بدهيد، هر كسي خود را رئيس مي پندارد. اين طرح فقط يك اشتباه نيست؛ حماقت است.

بان كي مون: افغانستان ، اولويت اول سازمان ملل است
از سوي ديگر، دبير كل سازمان ملل متحد از آمريكا و نيروهاي ناتو خواست از كشته شدن غير نظاميان در عمليات خود جلوگيري كنند.به گزارش آسوشيتد پرس، «بان كي مون» كه ديروز در سفري غير منتظره وارد كابل شده بود، ضمن تأكيد بر همراهي در نگراني «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان درباره تلفات غير نظاميان، خواستار همكاري بيشتر نظاميان و غير نظاميان شد و از نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان خواست از هدف قرار نگرفتن غير نظاميان اطمينان حاصل كنند. بان كي مون تأكيد كرد كه «حوادث غم انگيز بسياري» در افغانستان رخ داده است.دبير كل سازمان ملل گفت كه سفر وي تأكيدي بر اولويت افغانستان در نگاه سازمان ملل است. حامد كرزاي هم در كنفرانس مشترك خبري با دبير كل سازمان ملل گفت كه براي تحت فشار قرار دادن نيروهاي خارجي تحت رهبري آمريكا به منظور تغيير تاكتيك هايشان، از آن ها آشكارا انتقاد كرده است. بان كي مون در ادامه سفر به افغانستان با فرمانده نيروهاي ناتو و ديگر مقام هاي افغان و خارجي ديدار كرد.

پنجشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن