تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817283510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر تأكيد شد:رفتار مسئولان نظام انطباق لازم را با انديشه‌هاي امام ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر تأكيد شد:رفتار مسئولان نظام انطباق لازم را با انديشه‌هاي امام ندارد
خبرگزاري مهر-گروه دين و انديشه: پيرو تأكيد مقام معظم رهبري در برنامه پنجم توسعه مبني بر زنده و پويا نگاه داشتن انديشه‌هاي ديني و سياسي امام راحل مديران و كارشناسان بر بازخواني و مطالعه مستمر انديشه‌هاي امام راحل تأكيد و ضرورت انطباق رفتار مسئولان نظام با انديشه‌هاي امام را يادآور شدند .

انديشه‌هاي امام راحل بازخواني مي‌شوند

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي معاون آموزشي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي در رابطه با زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي امام راحل اظهار داشت: شخصيت امام خميني بي بديل، تاريخي و در سطوح غير معصومين است. اگر حضرت زينب و عباس را ملحق به معصومين بگيريم در بين تمام شاگردان ائمه اطهار و آنهايي كه با اهل بيت مرتبط بودند، امام خميني جايگاه بسيار خاصي دارد.

وي افزود: شخصيت امام هم از لحاظ انديشه، ديدگاه ها، نظريه پردازي و توليد علمي كه وي در رابطه با مباحث اسلامي و جامعيت ديني، اخلاقيات ديني ، عملي و رفتار در زمينه هاي مختلف داشتند، بي بديل است، لذا نشر انديشه هاي امام و احياي اين انديشه‌ها احياي اسلام و تشيع است.

حجت الاسلام موسوي هوايي با اشاره به اهداف اساسي كه بشريت نيز با هدف تحقق آن خلق، انبيا براي آن مبعوث شده و سيد الشهدا در كربلا تعقيب كرده، آن اسلامي كردن جامعه بشري، انساني كردن انسان و ارتقاي وي به سوي خدايي شدن است، يادآور شد: تمام اين اهداف در انديشه ها، اخلاق و رفتار امام مشاهده مي كنيم، جامعه ما كمتر با شخصيت فردي، خانوادگي، عرفاني، فلسفي، علمي، اصولي و فقهي امام آشنا هستند.

وي گفت: حوزه هاي علميه، نهادهاي تبليغي و آنهايي كه برگستره فرهنگ و انديشه و ايجاد هنجارهاي اجتماعي مؤثر هستند چون تمام رسانه ها، نهادهاي آموزشي و پژوهشي و حتي وزارتخانه هاي اطلاع رساني ، عقيدتي و سياسي ارتش و سپاه بايد تلاش كنند انديشه هاي امام را از مبدأ ناب خود شناخته و به فراخور حال جوانان، سلايق آنها، دگرگوني وسائل ارتباط جمعي اين انديشه ها را ترويج كنند. تأكيد مقام معظم رهبري از لحاظ كارشناسي و دين شناسي شايسته و صحيح است، ايشان به عنوان يك فقيه جامع الشرايط كه اظهاراتشان در جهان اسلام فصل الخطاب است و همچنين به عنوان يك كارشناس بزرگ اجتماعي و متخصص فن هدايت مردم و رهبر جمهوري اسلامي ايران وقتي مي فرمايند انديشه هاي امام بايد احيا شوند، حقيقتي بزرگ را بيان كرده اند. اين يك شعار نيست، بلكه يك شعور محض و ريشه دار در تاريخ بشريت است. چون انديشه هاي امام به انديشه هاي اهل بيت و رسول اعظم مرتبط است.

وي امروزي بودن را يكي از ويژگيهاي اساسي انديشه امام دانست و افزود: امام اسلام را از درون مطالب بيرون كشيد و به روز كرد و آن را براي قرن 21 طراحي كرد. گرچه فرصت ايشان زماني كه براي صحبت كردن زمان پيدا كردند كم بود اما امام در همان مقدار فرصتي اندك مسائل بسيار پيچيده ، پرسشهاي بسيار اساسي كه جامعه بشري در دوران معاصر با آن مواجبه بود را پاسخ دادند.

معاون آموزشي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي گفت : به عنوان عضوي از جامعه فرهنگي اين پيشنهاد را مطرح كرده ام كه انديشه هاي امام كه قطعا بايد مورد تأكيد قرار گيرد و انديشه هاي مقام معظم رهبري نيز بايد مورد توجه باشد، رهبر انقلاب بسيار فني و متخصصانه در بسياري از اموري كه هدايت جامعه و فرهنگ سازي جامعه انديشه هايي دارند كه كاملا اجرايي است. تجربه هاي ايشان در انقلاب، رياست جمهوري، مديرتهاي اجرايي، تجربيات جنگ، حائز اهميت است. حتي گفتار ايشان وارد ادبيات سياسي، آموزشي و فرهنگي ما وارد شده به طور مثال مي توان به عبارتهايي چون مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي كشور، جنبش نرم افزاري، جنبش توليد علم اشاره كرد.

وي همچنين اشاره كرد كه سازمان تبليغات اسلامي چهار سال است برنامه بازخواني انديشه هاي امام را در ابعاد بازخواني انديشه هاي سياسي، عرفاني، فقهي، حقوقي و اجتماعي دنبال مي كند. در سطوح مختلف به ويژه سطوح دانشگاه مواد اوليه آنها تهيه شده و در اختيار سخنرانهاي حوزه و دانشگاه گذاشته مي شود و بسياري از اينها به واسطه تفاسير و توضيحات مقام معظم رهبري در باره كلام امام اتفاق مي افتد. سازمان تبليغات در رده هاي مختلف به اين امر مهم توجه دارد، اما هنوز راه نرفته بسياري است كه مي توان از روشها وابعاد مختلف براي ترويج اين انديشه ها استفاده كرد.

معاون آموزشي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي نقش رسانه ملي را در اين ميان مؤثر توصيف كرد و استدلال كرد كه رسانه ملي مي تواند براساس سلايق جوانان شأن امام و رهبر را مطرح كرده و نشان دهد كه اين نظريات چقدر اصولي و زيربنايي است و مي تواند براي جوامع بشري نجات بخش باشد.

مباني فكري مسئولان نظام بايد براساس انديشه‌هاي امام باشد

منيره نوبخت عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني و سياسي امام راحل در برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: مهمترين نكته قابل توجه اين است كه دست اندركاران تهيه برنامه پنجم به طور قطع بايد مبتني بر اين سياستهاي تعيين شده مواد مختلف برنامه را تنظيم كنند.

وي با اشاره به اينكه بخش فرهنگ بيشترين بخشي از برنامه است كه جاي توجه به محور اساسي زنده نگاه داشتن انديشه ديني و سياسي را دارد افزود: نظام جمهوري اسلامي به طور كلي مبتني بر انديشه هاي امام (ره) شكل گرفته است. دنيا و جهان امام را به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران مي شناسند، يعني كسي كه پس از يك عمر مطالعه، مبارزه، تفقه و اجتهاد نظرات دقيق خود را به عنوان مباني نظام جمهوري اسلامي مطرح كرد. انديشه هاي ديني و سياسي امام مباني فكري نظام جمهوري اسلامي هستند. نه تنها در بخش فرهنگ كه مي تواند بيشترين تجلي، بروز و ظهور انديشه هاي ديني و سياسي امام را داشته باشد ساير بخشها نيز مي توانند در زنده نگاه داشتن انديشه هاي امام فعالانه عمل كنند.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأكيد بر اينكه دست اندركاران و مسئولين براي برنامه ريزي به منظور اجراي سياستهاي برنامه پنجم بايد به اين پرسش پاسخ دهند كه موارد برنامه مبتني بر تحقق انديشه هاي ديني و سياسي امام شكل مي گيرد اظهار داشت: مردم خوشحال مي شوند از طريق دست اندركاران اين برنامه كه نوعا مسئولين دولتي هم هستند با اين موضوع آشنا شده و پاسخ پرسش خود را بگيرند.

منيره نوبخت در رابطه با نقش دستگاه هاي فرهنگي در زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام راحل با تأكيد بر اينكه مهم تعيين برنامه است اظهار داشت: اگر برنامه را با نگاهي ديگر تعيين كرده و از متولي دستگاه هاي اجرايي متوقع باشيم برنامه هاي خود را برحسب انديشه هاي ديني امام اجرا كنند توقع بي جا و بي موردي است. دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي زماني مي توانند در اين جهت حركت كنند كه برنامه هايي براي اجرا به آنها ابلاغ شود كه مبتني بر انديشه امام باشد.

تدوين منظومه‌وار انديشه‌هاي امام ضروري است

حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در رابطه با زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام (ره) با اشاره به اينكه مجموعه اي از فرمايشات حضرت امام در كتابهايي تحت عنوان "تبيان" جمع آوري و برخي از دانشگاهيان براي تدوين پايان نامه و رساله علمي خود از انديشه‌هاي سياسي اجتماعي امام استفاده مي‌كنند، اظهار داشت: اين نوع كارها قابل عرضه و استفاده است اما در حال حاضر 2 خلأ وجود دارد كه بايد در عرصه پژوهش آن را مرتفع كرد.

وي افزود: كار اول تدوين منظومه وار انديشه هاي امام است، اين انديشه ها تاكنون به طور پراكنده كار شده اما نظام گفتماني و منظومه اي از فرمايشات حضرت امام در باب انديشه هاي ديني- اجتماعي و سياسي وي تدوين نشده است. اين منظومه فكري بايد فرمايشات بنيانگذار انقلاب اسلامي را به لحاظ اهداف، سياستها، الزامات و برنامه ها دسته بندي كند.

وي با اشاره به اينكه برخي فرمايشات امام در رابطه با اهداف و برخي ديگر در رابطه با برنامه ها است يادآور شد كه اين نوع فرمايشات بايد تفكيك شده و به يك نظام تبديل شوند. تدوين نظام سياسي و اجتماعي امام بسيار اولويت دارد. كار دومي كه بايد انجام شود اين است كه فرمايشات امام به دو دسته ثابت و متغير تقسيم و در كنار آن تمايز و معيار تمايز ميان آنها نيز مشخص شود تا همه مباحث سياسي اجتماعي امام را جزو دسته ثابت و يا همه آنها را جزو دسته متغير حساب نكنيم.

اين استاد حوزه اظهار داشت: امام از يك طرف به ولايت مطلقه فقيه قائل است از طرفي جايگاه وسيعي براي اختيارات مردم در انديشه اجتماعي سياسي امام وجود دارد اين انديشه ها بايد جمع شده و تمايز ميان آنها مشخص شود.

وي همچنين گفت: دستگاه هاي فرهنگي بايد هر بخشي از اين منظومه ها را پس از تدوين در اخيتار داشته باشند و از سياستهاي مربوط به خود در اين منظومه تدوين شده در عرصه تبليغ و آموزش استفاده كنند. اين منظومه ها بايد به نوعي ابلاغي باشد و زماني كه يك دستگاه برنامه 5 ساله خود را تدوين مي كند براساس اين سياستها و انديشه هاي حضرت امام، برنامه خود را تعيين كنند.

اعمال مسئولان نظام بايد مبتني بر تفكرات امام باشد

حجت الاسلام سيد محمدرضا ميرتاج الديني عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در رابطه زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام راحل اظهار داشت: انديشه ها و آرمانهاي امام در دوره معاصر مثل چراغ پرنوري بود كه تاريكيها را روشن كرد و انقلاب اسلامي بزرگ ايران محصول اين تفكرات و انديشه‌هاي بلند و بالنده بوده است. همچنان كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما همواره بايد جهت احياي انديشه‌هاي امام گام برداريم. انقلاب در همه جاي دنيا با نام امام شناخته شده است.

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اين تفكرات و انديشه‌ها عامل بيداري، رشد و بالندگي ميان جهان و كشورهاي اسلامي بوده و خواهد بود يادآور شد: براي زنده نگاه داشتن تفكرات، منويات و انديشه هاي ديني امام، لازم است كه همه ساله و در همه مناسبتها نسبت به تبيين و ترويج آنها برنامه هاي مختلف داشته باشيم كه در آن ميان مي توان به برگزاري همايشها، نشستهاي علمي و ميزگردها در رسانه هاي عمومي ، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه اشاره كرد.

حجت الاسلام مير تاج الديني بهترين راه احياي انديشه هاي ديني و تفكرات امام (ره) را اجرا كردن آنها در جامعه دانست و تأكيد كرد كه مسئولان نظام اسلامي و مردم بايد در اين زمينه گام بردارند. به همين دليل نيز مسئولان بايد انديشه هاي امام را در عمل به درستي به كار گرفته و اجرايي كنند .

وي تصريح كرد: دستگاههاي فرهنگي بايد انديشه هاي ديني امام راحل را به عنوان يك محور و موضوع در برنامه هاي خود مد نظر داشته و اجازه ندهند انديشه هاي ديني امام مورد غفلت واقع و مهجور شوند.

دولت و مجلس بايد عنايت ويژه‌اي به انديشه‌هاي امام داشته باشند

لاله افتخاري رئيس كميسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: نه تنها دستگاهها ونهادهاي فرهنگي بلكه همه ملت موظف به زنده نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام خميني(ره) هستند. امام متعلق به زمان، مجلس، دولتي خاص و يا يك كشور نيست ، شخصيت ايشان فراتر از يك كشور است، چرا كه امام نگاهي الهي و ديني به بشريت و تكليف داشته، بنابراين فراتر از كشور ما بوده و تأثير آن در جاي جاي دنيا مشاهده مي شود.

افتخاري همچنين يادآور شد: جايگاه حضرت امام، بزرگداشت آن حضرت و زنده نگاه داشتن راه وي و تلاش جهت تداوم راه بنيانگذار انقلاب و احيا كردن منويات آن حضرت در حقيقت فراتر از برنامه كشور است ما موظف هستيم در خدمت امامي باشيم كه رهبري اين انقلاب را برعهده داشتند.

رئيس كميسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: همه ما بايد به اين امر توجه داشته باشيم، نويسندگان، شعرا، هنرمندان و انديشمندان هم در اين رابطه مسئوليت دارند. اما نظام اسلامي متشكل از دولت و مجلس مسئوليت خاصي در اين رابطه دارند و بايد اين موضوع را به دقت مورد توجه داشته باشند .

وي در ادامه خواستار بررسي و تبيين ديدگاههاي حضرت امام (ره) شد و تأكيد كرد كه بايد بند بند اين ديدگاه ها مورد توجه قرار گرفته، شخصيت حضرت امام به درستي معرفي و خواسته ها و منويات وي به طور جدي از سوي افراد مختلف به كار گرفته شده و وارد عرصه شوند.

مردم ايران در سايه امام به عزت و كرامت دست يافتند

دكتر محمدعلي آذرشب استاد دانشگاه تهران و رئيس مركز مطالعات فرهنگي ايران و عرب اظهار داشت: امام راحل فقط معلم نبود، بلكه عارف هم بود، معلم با زبان، درس و بحث مطالب را ارائه مي كند عارف با سلوك و عملش به مردم درس مي دهد. امام خميني با رفتار و با موضع گيريهايش به مردم درس داد و مردم را تربيت كرد. در يك كلمه امام خميني (ره) عارف است. از ذات خود رها شده و به خداوند مرتبط است. چنين موجودي زنده و زنده كننده است و آچه كه امام به اين ملت داد حيات بود.

وي در ادامه تصريح كرد: چون امام خميني از ذات و منيت خود رها شد، با عزت بود و كسي كه عزت دارد عزت مي بخشد و مردم در سايه امام احساس عزت و كرامت كردند. اين احساسها اساس انديشه ها، رفتارها و شخصيت ديني است. زمانيكه انسان احساس عزت كند، در راه خدا حركت مي كند. بنابراين امام توانست با رفتار، روحيه، عرفان و رها شدن از منيت خود به امت عزت بخشيده و شخصيت داده و آنها را در راه خدا سوق دهد كه يكي از مهمترين خصوصيت امام است.

دكتر آذرشب ويژگي ديگر امام خميني را جمع بين اصالت و معاصرت خواند و افزود: اصالت به معناي ريشه دار بودن است و در منابع اصيل اسلامي يعني قرآن و سنت و معاصرت يعني به روز بودن و آشنا بودن با شرايط روز. گاهي افراد اصيل داريم، اما معاصر نيستند گاهي هم برعكس است.

وي با تأكيد بر اينكه انقلاب ما انقلاب فرهنگي بود كه تمام سنتهاي غلط و حصارهاي مادي كه انسان را از حركت بازمي داشت مبارزه كرد و انسانها را به سمت كمال مطلق سوق داد، تصريح كرد: تأثير فرهنگ امام نه در داخل كه در خارج هم بود، در كشورهاي اسلامي از نظر فرهنگي تحول بسياري صورت گرفت؛ چرا كه يكي از مهمترين پديده هاي تحول فرهنگي خودباوري است كه اسلام و مكتب اسلام مي تواند جامعه بشري امروز ارائه كند.

رئيس مركز مطالعات ايران و عرب گفت: امام خميني اين خودباوري فردي و جمعي را ثابت كرد و مانع زورگويي قدرتهاي جهان شد كه باور نمي كردند جامعه جهان سوم مي تواند تا صحنه بين المللي حركت كرده، موضع داشته و مانع زورگوييهاي جهان باشد.

مسئولان توجه لازم به انطباق رفتارشان با انديشه‌هاي امام را ندارند

د‌كتر علي مطهري عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام راحل گفت: يكي از راههاي توجه به انديشه هاي ديني امام آموزش و پرورش و آموزش عالي است كه بايد به افكار و آثار امام بيشتر پرداخته شود، البته مقداري توجه به آثار امام وجود دارد اما كافي نيست.

وي افزود: اعتقاد دارم خود مسئولان نظام بايد همواره به آثار امام مراجعه كنند و مطالعه آثار امام را در دستور كار خود داشته باشند يعني مطالعات آثار امام كار مستمر براي آنها باشد. فكر نكنند كه قبلا حرفهاي امام را شنيده ايم و برخي از آثار را مطالعه كرديم بنابراين نيازي نداريم بلكه بايد برنامه منظمي براي مطالعه اين آثار و در نتيجه تعمق درباره انديشه هاي ديني بنيانگذار انقلاب داشته باشيم. با توجه به تأكيد امام خميني(ره) به مطالعه آثار استاد مطهري، اين امر نوعي زنده كردن و توجه كردن به انديشه هاي امام خواهد بود زيرا اين دو از يكديگر جدايي ناپذيرند.

دكتر مطهري در رابطه با مسئوليت نهادها و دستگاههاي فرهنگي براي ترويج و زنده نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام خميني (ره) يادآور شد: هر دستگاهي متناسب با امكانات خود مي تواند به اين امر بپردازد. صدا وسيما افكار و انديشه هاي امام را در قالب سريال ترويج كند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در قالب داستان و كتاب، سازمان تبليغات اسلامي و حوزه هنري اين سازمان به شكل كتاب، تئاتر، نمايشنامه و داستان مي توانند ارائه كنند.

حوزه‌هاي علميه بايد بيشتر به انديشه‌هاي فقهي امام بپردازند

آيت الله سيد احمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: انديشه هاي امام راحل در حقيقت نقشه راه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است. به همان ميزان كه قانون اساسي در نگاه ما جايگاهي رفيع دارد، رهنمودهاي امام نيز به همين ميزان جايگاه رفيع، والا و شايسته اي دارد.

آيت الله خاتمي با تأكيد بر اينكه تداوم انقلاب، از اين رهگذر يعني اطاعت از رهنمودهاي امام راحل گفت: براين اساس تمام نهادهاي فرهنگي بايد براي تداوم اين رهنمودها خود را مسئول بدانند.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: آموزش و پرورش و آموزش عالي بايد در برنامه‌هاي خود تدبيري براي مطرح كردن بيشتر رهنمودهاي امام راحل و عظيم الشأن انديشيده و حوزه‌هاي علميه بايد در عرصه انديشه‌هاي امام به ويژه انديشه هاي نو فقهي امام كار بيشتري صورت دهند. نهادهاي تبليغي كشور چون سازمان تبليغات اسلامي، دفتر تبليغات اسلامي و وزارت ارشاد اسلامي نيز در اين عرصه تلاش بيشتري داشته باشند. معناي اين سخنان آن نيست كه در اين عرصه كار نشده، بي ترديد كارهاي ارزشمند و ستودني بسياري در اين رابطه صورت گرفته است. ولي رهنمودهاي امام كوثر است و پيوسته تعمق و تدبير در آنها مي تواند راهگشا باشد.

انديشه‌هاي امام مغفول واقع شده‌اند

دكتر عماد افروغ جامعه‌شناس وعضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي در رابطه با تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني و سياسي امام راحل اظهار داشت: گام اول سهم در مباني، مؤلفه ها و دلالتهاي اين انديشه است. تصور مي كنم كه ما گام اول را خوب برنداشته ايم اگر اين گام اول را با توجه به تمام ابعاد آن به ويژه ريشه هاي فكري و انديشه هاي آن خوب برداشته بوديم امروز شاهد خيلي از اتفاقات و وقايع نمي بوديم.

وي افزود: اگر به آن مباني فلسفي، عرفاني و كلامي، فقهي امام توجه مي كرديم امروز شاهد توفيقهاي معرفتي، اخلاقي، سياسي، و اقتصادي بيشتري مي بوديم. هنوز عده اي در مورد حقوق ملت و مفهوم جمهويت سؤال و ترديد دارند. هنوز ما شاهد يك تفسير ظاهرگرايانه از انقلاب اسلامي هستيم كه متأسفانه اين تفسير متحجرانه خود را هم به امام نسبت مي دهند.

افروغ با اشاره به اينكه اگر مباني فكر و معرفتي امام خوب فهم شود جايگاه فلسفه در اين كشور جايگاه تفكر و تعقل به مرتبت عالي تري مي رسد استدلال كرد: با ادله معتقدم كه دلالت انديشه هاي امام و انقلاب اسلامي تا حدودي دلالت مفهومي و اجتماعي حكمت متعاليه است. اگر اين سؤال را از فيلسوفان بپرسيم كه چرا شما با سياست بيگانه ايد؟ و چرا از دلالتهاي نگرش فلسفي خود براي مواجهه با آسيبهاي نظام در قالب رساله، مقاله و نه تنها قالبهاي ژورناليستي استفاده نمي كنيد؟ در پاسخ به گونه اي ما را به يك دوگانگي در ساخت فلسفه و سياست دعوت كنند كه انشاء الله نخواهند كرد .

اين جامعه شناس افزود: امام فيلسوف صداريي بود و به طور قطع از مبحث اصالت وجود و حركت جوهري و مختار ديدن انسان و اصالت بخشيدن به جامعه و سفرچهارم ملاصدرا كمال بهره را در تأسيس جمهوري اسلامي برده است. بي توجهي به تفكر، تعقل و همچنين اشعريگري، اخباريگري، خرافه گرايي و ظاهرگرايي هيچ نسبتي با انديشه امام ندارد . به نظر من فيلسوفان ما وظيفه سنگيني برعهده دارند. آنها بايد به رسالت فلسفي خود پايبندي بيشتري داشته باشند. بر اين اعتقادم كه اگر فيلسوفان ما به رسالت و پيامد سياسي نگرشي فلسفي خود توجه مي داشتند وضع ما بهتر از اين بود.

اين جامعه شناس به فيلسوفان صدرايي توصيه كرد كه حضور پرنگتري در نظريه پردازي، نقادي و نظارت از خود به خرج دهند. اول مباني فكري و معرفتي امام را خوب درك كرد بعد وارد اجزا دلالتها و ارتباط آنها شوند زيرا بر اساس "كل گرايي توحيدي" انديشه امام انقلاب را نبايد در چارچوب فضاي جعرافيايي ايران محدود و محصور كرد زيرا اين انقلاب بي ترديد جهاني است.

عضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي تصريح كرد: مبناي اين انقلاب فلسفي است. در عرضه و صدور اين انقلاب هم بايد با عنايت به اين مبناي فلسفي با عالم مواجهه اي فلسفي كرد اما اين مواجهه امروز وجود ندارد. اين يك مواجهه فلسفي صرف نيست، بلكه يك مواجهه فلسفي-عرفاني است. يك مواجهه اي است كه انسانها را به خداگرايي در ساحت انديشه و معنويت در ساحت روابط اجتماعي دعوت كرده و فرا مي خواند.

وي با تأكيد بر اينكه سياستگذاران و اصحاب قدرت بيگانه با اين معاني متعالي هستند و بعضا مشاهده مي شود كه از قالب و لعاب امام براي توجيه رفتارهاي خود و به سكوت واداشتن منتقدان و معترضان بهره برداري مي كنند يادآور شد: اگر به اين معنا توجه شده بود ما امروز شاهد انبساط بيشتر فكر و معرفتي در جامعه، استقرار توسعه اخلاقي و همراه با عدالت و همه جانبه و در مسير بسط معرفت الله و تقرب الله بيشتري مي بوديم. به دستاورد بزرگي دست يافته ايم و آن استقلال سياسي است اما از مجاري استقلال سياسي بايد اهداف و ارزشهاي خود را سامان مي داديم. ما دچار روزمرگي، سياست زدگي و اقتصادزدگي شده ايم.

وي با اشاره به اينكه اگر انديشه امام كارآمد نبود انقلاب جهاني را خلق نمي كرد گفت: مي توان با الهام از مباني معرفتي اخلاقي جامع الاطراف انديشه امام به كارآمدي هم رسيد. بايد همواره مراقب بود تا هدف خدشه دار نشود. هدف تعالي روح و توسعه اخلاق است و اين هدف بايد بر سياستهاي اقتصادي فرهنگ و سياسي همواره سايه بيندازد درغير اين صورت كارآمدي به قميت عمل‌گرايي، ماكياوليسم و ابزارگرايي تيشه به ريشه مباني انديشه اي و اخلاقي خواهد زد.

اين جامعه شناس اضافه كرد: اگر قرار است كارآمدي منهاي اخلاق و معرفت و منهاي يك نگاه يك اخلاقي دنبال شود كافي است راه آمريكا را برويد كما اينكه برخي اوقات الگوي غرب را سطحي‌تر و نخ‌نماتر دستاويز خود قرار داده‌ايم . حسب نگاه صداريي اولويت اول با فرهنگ و اخلاق است و اولويت دوم با بهداشت و زندگي بهداشت و سلامت و اولويت سوم امور اقتصادي و رفاهيت است.

عضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي تأكيد كرد اين امر بدان معنا نيست كه ما از نقش ابزاري سياست و اقتصاد غافل شويم اما هدف غايي چيز ديگري است. انسان مطلوب براي ما تنها سياسي و اقتصادي نيست بلكه معنوي، عقلي و فرهنگي است بنابراين فرهنگ زيربناي نظام و بنيان نظام اجتماعي ما است. البته مراد من بودجه فرهنگي نيست. تنها با افزايش بودجه فرهنگي نمي توان سامان بخش فرهنگ بود.

دكتر افروغ گفت: اينكه مقام معظم رهبري فرمودند انديشه ديني و سياسي امام در تمام جهات لحاظ و منشأ قرار گرفته و مبناي سياستگذاريها و رفتارهاي ما شود سخني ضروري و شايسته اي بوده كه مغفول واقع شده است. موفقتيهاي ما تا كنون به علت عنايت به اين مباني بوده و ناكاميهاي ما هم به علت فاصله از اين انديشه ها و مباني است اين انديشه هم براي مردم حق و هم تكليف قائل است. اين انديشه به مصالح متحول و متغير مردم هم عنايت ويژه داشته و به ضرورتهاي زماني و مكاني توجه دارد.

وي تأكيد كرد: در انديشه امام انسان مسلوب الاختيار نيست بلكه مختار است. در انديشه امام كسي حق ندارد در هر مقامي رأيي را به مردم تحميل كند، مگر در شرايط بسيار استثنايي كه مصلحت نظام و اسلام باشد و امام مي فرمايد: "خدا آن روز را هم نياورد". در انديشه امام خدا هم حق دارد و اين حق در قالب تعليم و تربيت ديني و اخلاقي مردم قابل رديابي است.

وي درادامه گفت: هدف انبيا در وهله اول به تعبير امام تربيت انسان بوده است. انديشه سياسي امام هم تربيت محور و خدامحور است. حيات بشري به زندگي دنيوي محدود نيست و حيات اخروي را هم در بر مي گيرد. آموزه‌هاي اسلامي مربوط فقط مربوط به دنيا نيست، حيات اخروي و خصوصي آنها را هم در بر مي گيرد اما به هرحال نظر ما اين است كه اين يك عنايت خاص است و اميدوارم كه در حقيقت و به واقع در دستوركار قرار گرفته و توسط انسانهاي قابل و شايسته و نخبه اجرايي شود.

انديشه‌هاي امام راحل همان اسلام ناب محمدي است

آيت الله محمد علي تسخيري دبيركل انجمن جهاني تقريب مذاهب اسلامي در پي تأكيد مقام معظم رهبري بر زنده و نمايان نگه داشتن انديشه دينى و سياسى حضرت امام خمينى(ره) و برجسته كردن نقش آن به عنوان يك معيار اساسى در تمام سياست گذارى‏ها و برنامه ريزى‏ها در برنامه پنجم توسعه گفت: در اصل جان انقلاب به انديشه هاي حضرت امام است، اگر بخواهيم به انقلاب به عنوان يك نعمت الهي وفادار باشيم بايد انديشه هاي ديني امام خميني (ره) را به طور دقيق زنده و پويا نگاه داريم. انديشه هاي ديني بنيانگذار انقلاب اسلامي نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان بايد زنده نگاه داشته شوند، چرا كه اين انقلاب تنها به ايران اختصاص نداشت، انقلاب ما يك انقلاب جهاني بود.

آيت الله تسخيري با تأكيد بر اينكه ابتدا بايد انديشه هاي امام راحل را در ابعاد داخلي و خارجي به خوبي درك كنيم يادآور شد: در حقيقت افكار و انديشه هاي حضرت امام همان اسلام ناب محمدي است كه بايد آن را با همه پويايي، عموميت و قدرت آن زنده نگاه داريم. بايد در مرحله اول اين انديشه ها را به خوبي شناخته و سپس با روشهاي متناسب با زمان و زبان ملتها گفته و منتقل شوند.

وي با اشاره به اينكه صدور انقلاب در حقيقت همان صدور انديشه هاي امام خميني (ره) است تصريح كرد: اين انديشه ها مي توانند براي تحرك توده هاي مسلمان مورد استناد باشند چرا كه ابعاد ضد استكباري آن از يك طرف و بلند نظري افكار وي به سوي يك آينده امت اسلامي از طرف ديگر از اهميت ويژه اي برخوردار است.

آيت الله تسخيري همچنين در رابطه با نحوه عملكرد دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي به منظور زنده و پويا نگاه داشتن انديشه هاي ديني امام راحل تأكيد كرد: همه دستگاه ها بايد به طور دقيق هماهنگ بوده و بدون اينكه يكديگر را خنثي كنند وظيفه خود را به خوبي شناخته و به انجام رسانند .

جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن