تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819226492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست استاندار يزد و صلاحي/كتابخانه مركزي يزد در اختيار سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست استاندار يزد و صلاحي/كتابخانه مركزي يزد در اختيار سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار مي‌گيرد
كتابخانه مركزي يزد در اختيار سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار مي‌گيرد
استاندار يزد در نشستي با رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، پيشنهاد داد كه كتابخانه مركزي شهر يزد به عنوان شعبه اين سازمان در استان مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي به يزد، نشست مشترك اسحاق صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و محمدرضا فلاح زاده استاندار يزد با موضوع تعيين محلي براي شعبه اين سازمان در يزد صبح امروز يكشنبه 9 بهمن در يكي از ساختمان‌هاي استانداري برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه، محمدرضا فلاح زاده استاندار يزد با اشاره به ويژگي‌هاي فرهنگي، تاريخي، اقتصادي و صنعتي اين استان گفت: يزد بعد از اصفهان و فارس سومين استان كشور از نظر جذب توريست است. در حال حاضر 3 هزار و 700 واحد صنعتي در اين استان فعاليت دارند كه بيش از 2 هزار واحد آن در سالهاي اخير پروانه فعاليت گرفته‌اند و اقدام به توليد بيش از 300 نوع كالاي متنوع مي‌كنند.

به گفته استاندار يزد اين استان در صنعت نساجي و وجود ذخاير معدني در كشور رتبه نخست را دارد و همچنين 50 درصد كاشي و سراميك و 40 درصد سنگ آهن كشور در يزد توليد مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اهميت اسناد در ماندگاري فرهنگ در هر منطقه، گفت: شيخ عبدالكريم يزدي كه حوزه علميه را در كشور تاسيس كرد كه تنها يكي از خروجي‌هاي اين اقدام تاسيس نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بود.

فلاح‌زاده همچنين با اشاره به مبارزان مردم يزد در دوران مشروطه و حوادث منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي و شهادت 4 فرمانده يگان‌هاي مختلف اين شهر در جريان جنگ تحميلي يادآور شد: شايد اين از نجابت يزدي‌ها بوده است كه نتوانستند شهداي خود و نيز اين سرداران شهيد را به جامعه بشناسانند.

استاندار يزد با اشاره به ويژگي‌هاي كتابخانه مركزي اين استان براي بهره برداري به عنوان شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در اين استان گفت: اين ساختمان يك مشكل مربوط به ميراث فرهنگي داشت كه مانع از ثبت جهاني بافت تاريخي يزد در يونسكو شده بود كه خوشبختانه اين مشكل حل شده و اين امكان وجود دارد در اختيار سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار بگيرد.

وي در عين حال از ممنوعيت ساخت و ساز در بخش دولتي و نيز لزوم تخليه برخي ادارات دولتي و واگذاري آنها براي فروش خبر داد و گفت: اگر سازمان اسناد و كتابخانه ملي بخواهد ساختمان جديدي به عنوان شعبه خود در يزد بسازد اين نيازمند مصوبه دولت است كه طبيعتاً متضمن صرف وقتي طولاني است. به همين خاطر ما پيشنهاد مي‌دهيم كه از كتابخانه مركزي يزد به عنوان شعبه خود استفاده كنند.

فلاح‌زاده همچنين از اينكه علي‌اكبر اشعري، رئيس پيشين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به گفته او پيگير توافقنامه مربوط به تاسيس شعبه اين سازمان در يزد نشده، انتقاد كرد و به اسحاق صلاحي رئيس فعلي اين سازمان گفت: نمي‌توان تنها با نامه‌نگاري انتظار داشت كه مسئله‌اي به اين اهميت في‌الفور حل شود. متاسفانه جلسه سه‌جانبه‌اي كه قرار بود بين ما، آقاي اشعري و مديركل كتابخانه‌هاي عمومي يزد با موضوع تعيين شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در بزد برگزار شود، برگزار نشد.

استاندار يزد همچنين پيشنهاد داد: براي تجميع ظرفيت‌هاي فرهنگي و اسنادي در كشور و به ويژه مراكز استاني، سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در يكديگر ادغام شوند.

در اين برنامه همچنين اسحاق صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با اشاره به فعاليت 9 شعبه اين سازمان در 9 استان كشور از موافقت هيئت امناي آن براي راه اندازي 21 شعبه ديگر اين سازمان در 21 باقي مانده خبر داد و آن را ناشي از نگاه عدالت محورانه دولت‌هاي نهم و دهم به بحث كتاب و اسناد خواند.

وي افزود: مجوز راه‌اندازي 21 شعبه ديگر سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در 21 استان كشور از هيئت امنا اخذ شده و به ما مهلت داده‌اند كه ظرف 2 سال آنها را راه اندازي كنيم.

صلاحي همچنين با اشاره به ويژگي‌هاي جغرافيايي و اقليمي استان‌هاي مختلف لزوم تاسيس اين شعب را يادآور شد و با ذكر مثالي تاكيد كرد:‌ زماني كه شعبه كتابخانه ملي در سيستان و بلوچستان راه اندازي شد، فردي نزد ما آمد و اعلام كرد كه برادرش كه گويا پژوهشگر پيشكسوت و معروفي بوده و اخيراً فوت كرده وصيت كرده بيش از 55 هزار جلد كتاب خود را به كتابخانه ملي اهدا كند. خوشبختانه اين اتفاق افتاد و تمام 55 هزار جلد كتاب مذكور به شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي زاهدان اهدا شد.

وي همچنين شعبه اين سازمان را در استان فارس بعد از شعبه اصلي در تهران استانداردترين كتابخانه ملي كشور خواند و گفت: به خاطر همين استانداردها بود كه خانواده وصال شيرازي (همسر طاهره صفارزاده) 173 سند و نسخه خطي متعلق به خود را به اين شعبه اهدا كردند.

به گفته رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تنها يكي از اين موارد اهدايي كه تابلوي معروف نقاشي كمال‌الملك بوده است، بيش از يك ميليارد و 200 ميليون تومان ارزش داشته است.

صلاحي همچنين با اشاره به اهميت اسناد مربوط به فرهنگ و تاريخ استان يزد و به ويژه مبارزات مردم اين استان در دوران قبل از انقلاب از پيشنهاد محمدرضا فلاح زاده استاندار يزد براي واگذاري كتابخانه مركزي اين استان به سازمان اسناد و كتباخانه ملي ايران استقبال كرد.

وي گفت: من آماده پيگيري موضوع از طريق آقاي حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هستم و در اولين فرصت بعد از كسب موافقت ايشان اقدام به راه‌اندازي و تجهيز شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در يزد خواهيم كرد.

صلاحي همچنين با معتبر دانستن توافق قبلي ميان استاندار يزد و رئيس پيشين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: من قول خواهم داد پس از راه‌اندازي شعبه سازمان در يزد هر سندي مربوط به اين استان در كتابخانه ملي ايران و يا شعب ديگر آن در استان‌هاي ديگر، به استان يزد برگردد تا به بهترين وجه مورد استفاده پژوهشگران و محققان حوزه نسخ خطي و آرشيو باشد.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن