تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813058553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد: گـذر صـنـعتـي‌سـازي از مــرز 30 درصـد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد: گـذر صـنـعتـي‌سـازي از مــرز 30 درصـد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: راه و ساختمان

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌كه صنعتي‌سازي در كشور به بيش از 30 درصد رسيده است، خاطرنشان كرد: ‌بنا به تكليف گذاشته شده برعهده وزارت راه و شهرسازي سه هزار و 500 ايستگاه شتاب‌نگاري در كشور تاسيس مي‌شود كه با ثبت ركوردهاي لرزه‌اي مي‌توانند گام مثبت در جهت شناخت رفتار زمين و ساخت ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله را درپي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود فاطمي عقدا ـ رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ـ در يك نشست خبري با بيان اين‌كه در سال 90 برخلاف سال‌هاي گذشته كار را با برنامه كنترل شده و كاربردي آغاز كرديم، خاطرنشان كرد:‌ صنعتي‌سازي و ارتقاي آن افزايش كيفيت و كنترل پروژه‌هاي صنعتي سازي و همچنين مديريت و تصويب آن از جمله مواردي بود كه پيگيري شد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه شناسايي فن‌آوري‌هاي نوين ساختماني مورد استفاده در صنعتي‌سازي نيز انجام شد، خاطرنشان كرد: طبق قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن كه در سال 1388 به تصويب رسيده است مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به عنوان مرجع تاييد فن‌آوري‌هاي نوين و شيوه توليد صنعتي ساختمان معرفي شد و بر اين اساس كليه توليدكنندگان و واردكنندگان فن‌آوري‌هاي نوين ساختماني ملزم به اخذ تاييديه فني از اين مركز هستند.

به گفته فاطمي‌عقدا از سال 86 تاكنون از بين هزار و 500 پيشنهاد ارائه شده به مركز 283 درخواست در قالب 134 فن‌آوري نوين مورد تاييد قرار گرفته است.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌كه اكنون صنعتي‌سازي به مرز 31 درصد در كشور رسيده است، خاطرنشان كرد: پروژه‌هاي انبوه‌سازي كه به روش صنعتي انجام شدند مورد بررسي قرار گرفت و در راستاي رفع مشكلات آن‌ها گزارش‌هاي محرمانه‌اي به وزير راه و شهرسازي ارائه شد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه در سال 91 استفاده از روش‌هاي صنعتي ساخت در اولويت قرار مي‌دهيم، اظهار كرد: با كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي انبوه سازي تفاهم‌نامه‌اي امضا كرده و شركت‌هاي توليدكننده مصالح جديد داراي گواهي نامه فني و تاييديه فني را معرفي كرديم.

ساخت دو هزار واحد در كشور با استفاده از فن‌آوري نيك سيستم

وي با بيان اين‌كه دو هزار واحد با استفاده از اين فن‌آوري در كشور در دست ساخت است، اضافه كرد: ‌به شرط توليد انبوه زمان لازم براي ساخت يك واحد 45 روز است و اين سيستم بين ساير سيستم‌هاي موجود در كشور بالاترين سرعت را دارد و سازه‌هاي اين ساختمان‌ها در كمتر از 24 ساعت قابل نصب هستند.

معاون وزير راه و شهرسازي لازمه توليد انبوه و كاهش سرعت ساخت را، راه افتادن كارخانه‌هاي توليد انبوه سازه‌هاي اين فن‌آوري عنوان كرد.

فاطمي‌عقدا درباره ساخت 480 واحد به اين روش در هشتگرد اظهار كرد:‌ اين پروژه در دهه فجر به بهره‌برداري مي‌رسد و اگر مشكلات موجود براي اجراي پروژه مانند معارض زمين و صدور مجوزها را فاكتور بگيريم ساخت اين تعداد واحد طي مدت يك سال انجام شده است.

20 درصد مصالح ساختماني غيراستاندارد هستند

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن يكي از مشكلات اصلي كيفيت پايين مصالح و استاندارد نبودن آن‌ها اعلام و خاطرنشان كرد: اواخر سال 84 كه استانداردسازي مصالح آغاز شد تنها 37 درصد مصالح استاندارد بودند اما اكنون 80درصد مصالح ساختماني استاندارد هستند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه متاسفانه مصالح اصلي ماند شن و ماسه هنوز تا حدي غيراستاندارد هستند، گفت: ‌حتي يك درصد غيراستاندارد بودن اين نوع مصالح قابل قبول نيست.

فاطمي عقدا در ادامه با بيان اين‌كه به‌دنبال گسترش استفاده از بتن‌هاي آماده هستيم، اضافه كرد:‌ قصد داريم تهيه بتن در محل اجراي پروژه را ممنوع كنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با بيان اين‌كه بايد مشكلات بخش توليد مانند تردد ماشين‌آلات در سطح شهر حل شود، تصريح كرد: دستورالعمل‌هاي صنعتي‌سازي و ضوابط آن براي كليه مناطق كشور تهيه مي‌شود.

پايان ساخت و ساز بدون رعايت مبحث 19

وي با بيان اين‌كه ساخت و سازهاي بدون رعايت مبحث 19 به پايان رسيده است، اضافه كرد: اكنون كارخانه‌هاي توليد در و پنجره استاندارد با ظرفيت كامل كار مي‌كنند اما 20 تا 25 درصد نياز كشور را تامين مي‌كنند بنابراين در اين بخش به سرمايه‌گذاري نياز داريم.

فاطمي‌عقدا به شناسايي مصالح جديد براي عايق كاري جداره پيرامون ساختمان‌ها اشاره و اضافه كرد: اين امر در دستور كار مركز قرار گرفته است.

ساخت ميز لرزان براي شبيه‌سازي زلزله

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن به ساخت ميز لرزان براي شبيه‌سازي زلزله اشاره و تصريح كرد: ‌اين امر نقش بسزايي در كاهش خطرات لرزه‌اي خواهد داشت.

وي در ادامه به مقاوم سازي ساختمان‌هاي موجود و نياز به تخصص ويژه در اين بخش اشاره و اضافه كرد: همچنين بحث جايگزيني آجر با فن‌آوري‌هاي نوين از محورهاي اصلي است كه در دستور كار ما قرار دارد.

اهميت ارتقاي مديريت بحران كشور در حوادث لرزه‌اي

فاطمي‌عقدا با بيان اين‌كه ارتقاي مديريت بحران كشور در حوادث لرزه‌اي اهميت بسياري دارد، تصريح كرد: ‌مركز تحقيقات ساختمان و مسكن بحث‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري با هزينه خود در دستور كار قرار داده است.

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با اشاره به توسعه شبكه شتاب‌نگاري كشور تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي موظف شده به‌ازاي هر 25 هزار نفر يك ايستگاه شتاب‌نگري تاسيس كند زيرا اين ايستگاه‌ها نقش اساسي در ثبت ركوردهاي زلزله كه اساس كار مهندسي زلزله است دارند.

وي با بيان اين‌كه فارغ از آثار ناخوشايند و تخريبي زلزله ثبت لرزه‌ها فرصتي ارزشمند است، گفت: ‌نبايد اين فرصت‌ها را از دست بدهيم زيرا با ثبت ركوردها مي‌توانيم گام مثبت در جهت شناخت رفتار زمين و ساخت ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله برداريم.

به گفته فاطمي‌عقدا هرچه تعداد ايستگاه‌ها بيشتر باشد ريسك عدم دريافت ركورد كاهش مي‌يابد.

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ‌در سال اول شروع برنامه پنجم با كمك معاونت نظارت راهبردي رييس جمهوري توانستيم اعتبار لازم را دريافت كنيم.

وي با اشاره به اينكه اكنون هزار و 165 ايستگاه شتاب نگاري در كشور فعال است، گفت: برخي از اين ايستگاه‌ها بايد به روز شوند.

فاطمي‌عقدا به توليد دستگاه‌هاي لازم براي شتاب‌نگاري در داخل كشور اشاره و خاطرنشان كرد: پس از مشكلات ايجاد شده بر اثر تحريم‌ها ساخت اين دستگاه‌ها در داخل كشور در دستور كار قرار گرفت و اخيرا اطمينان حاصل شده كه مي‌توانيم از دستگاه‌هاي داخلي براي رفع نياز و انجام اقدامات در اين بخش استفاده كنيم.

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با تاكيد بر اينكه شتاب نگاري نقش بسيار اساسي دارد، گفت: در تهران 45 ايستگاه شتاب نگاري وجود دارد كه بايد به 200 ايستگاه برسد.

وي درباره محل قرار گرفتن اين ايستگاه‌ها گفت‌: اين ايستگاه‌ها بايد به مراكز مخابراتي نزديك باشند و با توجه به اين كه امنيت آن‌ها از اهميت بسياري برخوردار است بيشتر در دستگاه‌هاي دولتي كه حراست و حفاظت از آن‌ها صورت مي‌گيرد، واقع مي‌شود.

خانه‌هاي چوبي از فن‌آوري‌هاي رايج دنيا

فاطمي‌عقدا خانه‌هاي چوبي را از فن‌آوري‌هاي رايج در دنيا دانست و تصريح كرد:‌ ساخت مسكن با اين روش در كشورهايي كه چوب دارند بسيار مناسب است.

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن افزود:‌ در كشور ما پروژه اولي كه به اين روش ساخته شد ضعيف بود و براي رفع معضلات آن تذكر داده شد و در نتيجه توليدكننده به مرور زمان توانمند شد و همچنين توليدكنندگان ديگري نيز توانستند براي ساخت مسكن به اين روش تاييديه دريافت كنند.

مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي موجود

وي از اجرايي طرحي براي مقاوم سازي ساختمان‌هاي موجود خبر داد و خاطرنشان كرد: نتايج آزمايش نشان داد كه مي‌توانيم مقاومت ساختمان‌ها را به طور چشمگير افزايش دهيم.

ارزش افزوده از دلايل كاهش عمر ساختمان‌ها

فاطمي‌عقدا با بيان اين‌كه عمر ساختمان‌هاي مسكوني در كشور را 50 سال در نظر مي‌گيرند، تصريح كرد:‌ اگر تخريب و بهسازي طرح‌هاي عمراني را علاوه بر واحدهايي كه با هدف بهسازي و اجراي طرح‌هاي عمراني تخريب مي‌شوند ارزش افزوده نقش بسزايي در كاهش عمر ساختمان‌ها در كشور دارند. به‌طوريكه ساختمان‌هايي وجود دارند كه عمرشان كمتر از 15 سال است از مقاومت كافي برخوردارند اما به علت ارزش اقتصادي تخريب مي‌شوند.

وي نبود قانوني براي جلوگيري از تخريب زودتر از موعد ساختمان‌ها را در كاهش عمر ساختمان‌ها موثر اعلام كرد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن