تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816765024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس مطرح شد
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: خواب براي بدن انسان بسيار مهم است. آمارها نشان مي‌دهد 25 تا 30 درصد افراد دچار بي‌خوابي و كم‌خوابي هستند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا»، بي‌خوابي يكي از مشكلات مهم در سال‌هاي اخير است، نياز افراد به خواب يكسان نيست و اين ميزان براي گروهي حدود 6 ساعت و براي گروهي حدود 10 ساعت است.

فردي كه بعد از بيداري از خواب، احساس آرامش مي‌كند، خواب كافي داشته است. بي‌خوابي خود را به شكل‌هاي مختلف از قبيل اختلال در به خواب رفتن، بيدار شدن در نيمه شب و در اواسط خواب خود را نشان مي‌دهد.

مرتضي صفوي، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: خواب براي بدن انسان بسيار مهم است. آمارها نشان مي‌دهد كه 25 تا 30 درصد مردم دچار بي‌خوابي و كم‌خوابي هستند و از آن رنج مي‌برند.

استفاده بيش از حد از قهوه موجب بي‌خوابي مي‌شود

به گفته وي، از عوامل بي‌خوابي مي‌توان به عدم رعايت بهداشت خواب، مسمويت‌هاي ناشي از مشروبات الكلي، استفاده از قهوه به مقدار زياد، سيگار كشيدن و كار بيش از حد اشاره كرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اضافه مي‌كند: گروهي وجود دارند كه از خوابيدن ترس دارند و انگيزه پنهان در وجودشان است و حسرت لحظه‌اي را دارند كه چشمانشان را ببندند و به خواب فرو روند، اين افراد مي‌ترسند كه در خواب مشكلي برايشان پيش بيايد.

صفوي ادامه مي‌دهد: بي‌خوابي‌هاي كاذب نيز وجود دارد. بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه بد مي‌خوابند و اگر از اين افراد نوار خواب گرفته شود، مشخص مي‌شود كه هيچ مشكلي در خوابيدن ندارند و در نحوه خوابيدن خود توهم دارند.

وي مي‌افزايد: 2 نوع بي‌خوابي وجود دارد و 85 درصد از مبتلايان به بي‌خوابي نيازي به مصرف داروهاي خواب‌آور ندارند اما 15 درصد بي‌خوابي‌ها به دليل عملكرد ناقص دستگاه خواب است.

تغذيه در خواب بسيار اهميت دارد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بيان مي‌دارد: اصولاً تغذيه در خواب بسيار اهميت دارد به دليل اينكه اگر به سلول‌هاي عصبي ويتامين‌ها و املاح برسد، فرد به خوبي مي‌خوابد و در صورت سوءتغذيه سلول‌هاي عصبي، آرامش مغز تأمين نمي‌شود.

صفوي عنوان مي‌كند: اثبات شده است كه تغذيه مناسب مي‌تواند كيفيت خواب را افزايش دهد و به دنبال آن آرامش و آسايش در طول روز تأمين مي‌شود همچنين مصرف مواد مغذي بسيار اهميت دارد؛ زماني كه چربي، كلسترول و قند به ميزان كمي مصرف شود بدن با واكنش بي‌خوابي و افسردگي از طريق گيرنده‌هاي مغزي تنبيه مي‌شود و مصرف بيش از حد پروتئين‌ها بي‌خوابي و افسردگي را به دنبال دارد.

استفاده بيش از حد پروتئين موجب بي‌خوابي مي‌شود

وي مي‌گويد: مصرف بسيار كم مواد مغذي ضروري تنها علت بي‌خوابي نيست و حتي مصرف بيش از حد مواد پروتئيني نيز مي‌تواند بي‌خوابي را ايجاد كند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مي‌افزايد: تريپتوفان يكي از مواد غذايي بسيار مفيدي است كه در بي‌خوابي تأثير دارد و تحقيقاتي كه بر روي حيوانات آزمايشگاهي انجام شده، نشان داده است كه سرتونيني كه هنگام خواب ترشح مي‌شود در خواب تأثير مستقيم دارد.

صفوي ادامه مي‌دهد: كاهش سرتونين مغز مي‌تواند موجب بي‌خوابي شود و تغييراتي كه باعث افزايش ميزان سرتونين مي‌شود، براي خواب مفيد است همچنين تخريب نورون‌هاي هيپوتالاموس مي‌تواند در بي‌خوابي نقش داشته باشد چرا كه نورون‌هاي هيپوتالاموس مملو از سرتونين است كه دادن تريپتوفان كافي به موش‌ها و افزايش سرتونين تأخير در خواب را در آنها كاهش مي‌دهد.

وي تصريح كرد: بر اساس مطالعات، افزايش تريپتوفان در شير خشك باعث طولاني شدن خواب نوزادان تازه متولدشده مي‌شود و يافته‌ها و تحقيقات نيز نشان مي‌دهد يك وعده غذاي سرشار از كربوهيدرات موجب القاي احساس خواب ‌آلودگي مي‌شود و افرادي كه وعده‌هاي پركربوهيدرات مصرف كرده‌اند نسبت به افرادي كه وعده‌هاي غذايي‌شان سرشار از پروتئين است، هوشياري كمتر دارند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بيان مي كند: زنان پس از مصرف وعده‌هاي پر كربوهيدرات نسبت به وعده‌هاي پر پروتئين، پرخواب‌تر هستند و وضعيت بدن‌شان آرامش بيشتري دارد كه اين اثرات بعد از ناهار و شام خود را نشان داده و مشخص شده است كه هوشياري ذهني پس از صرف يك وعده پركربوهيدرات نسبت به يك وعده پرپروتئين كمتر است.

صفوي عنوان مي‌كند: افراد در هنگام مطالعه نبايد خسته و خواب‌آلود باشند و اگر كسي احساس خستگي مي‌كند نبايد مطالعه انجام دهد و همان موقع بايد بخوابد و بعد مطالعه خود را ادامه دهد.

وي معتقد است: پس از يادگيري، استراحت لازم است چرا كه آموخته‌هاي فرد تثبيت شود و از تداخل اطلاعات پيشگيري مي‌كند همچنين بي‌خوابي بر مغز بسيار تأثيرگذار است چرا كه قدرت تصميم‌گيري، حل مشكلات، يادگيري، تمركز و هوشياري را كاهش مي‌دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مي‌افزايد: تحقيقات نشان داده است كه اگر فردي به 21 ساعت نخوابد توانايي ذهني او دقيقاً مانند يك شخص مست خواهد شد. تأثير يك خواب شبانه كافي را نبايد دست كم گرفت.

كم‌خوابي دانش‌آموزان موجب كاهش 30 درصدي نمره امتحانشان مي‌شود

صفوي مي‌گويد: دانش‌آموزاني كه به دليل حجم مطالب شب امتحان نخوابيده و بيدار مي‌مانند و درس مي‌خوانند، به دليل كم خوابي و استرس حدود 30 درصد از نمره‌شان را از دست مي‌دهند.

وي اضافه مي‌كند: كم‌خوابي موجب سردرد، آشفتگي و عدم تمركز در مطالب خوانده شده مي‌شود و استرس اين وضعيت را تشديد مي‌كند و آرامش ويژگي مهمي است كه بايد رعايت شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ادامه مي‌دهد: زمان خوابيدن از موارد بسيار مهم است چرا كه خوابيدن موجب جذب و دفع مواد غير ضروري مي‌شود، براي سالم زندگي كردن افراد بايد خواب كافي داشته باشند و سعي كنند كه ساعت خواب را بين 9 تا 11 شب قرار دهند.

صفوي بيان مي‌دارد: ساعت 9 تا 11 شب زماني است كه از بين بردن مواد سمي در بدن و جذب مواد ضروري انجام مي‌گيرد. اگر خواب در غير از اين ساعت‌ها انجام شود اثر منفي بر روي سلامت مي‌گذارد همچنين ساعت 11 تا يك شب عمليات از بين رفتن مواد سمي در كبد آغاز مي‌شود و در اين موقع است كه انسان بايد در خواب عميق باشد.

وي معتقد است: ساعت يك تا 3 صبح عمليات سم‌زدايي در كيسه صفرا آغاز مي‌شود و 3 تا 5 صبح عمليات از بين رفتن مواد سمي در ريه آغاز مي‌شود و افرادي كه مشكل دارند در اين موقع سرفه مي‌كنند كه نشان دهنده اين است كه در ريه فرد عمليات سم‌زدايي آغاز شده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اضافه مي‌كند: ساعت 5 تا 7 صبح سم‌زدايي در روده بزرگ انجام مي‌گيرد. ساعت 7 تا 9 صبح جذب مواد غذايي صورت مي‌گيرد و بهتر است كه صبحانه بين 7 تا 9 صبح خورده شود و افراد بيمار بهتر است كه صبحانه را ساعت 6 صبح مصرف كنند.

مصرف صبحانه در ساعت 7 صبح موجي خوش اندامي مي‌شود

صفوي مي‌گويد: افرادي كه مي‌خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهتر است صبحانه را ساعت 7 صبح مصرف كنند و كساني كه به مصرف صبحانه تمايل ندارند، بهتر است اين رفتار خود را عوض كنند.

وي مي افزايد:‌ همچنين دير خوابيدن و دير بلند شدن از خواب باعث مي‌شود كه مواد سمي از بدن به خوبي دفع نشود. از حدود نيمه‌هاي شب تا صبح زود در مغز استخوان خون‌سازي انجام مي‌شود. در ايام تعطيل افراد تا نيمه‌هاي شب بيدار هستند و صبح روزي كه مي‌خواهند سركار بروند، با خستگي در محل كار حاضر مي‌شوند چون فعاليت‌هايشان دچار سردرگمي شده و نمي‌دانند كه چه كاري انجام مي‌دهند.

انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن