واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست سه دهه ادبيات انقلاب/1فتاحي: عدم توجه به انقلاب دوري از قافله انديشه اجتماعي است
خبرگزاري فارس: حسين فتاحي گفت: بايد در نظر داشته باشيم عدم توجه به انديشههاي انقلاب به نوعي دوري از قافله انديشه اجتماعي است.
به گزارش خبرنگار فارس، دومين نشست از سلسله جلسات «بررسي سه دهه ادبيات داستاني انقلاب اسلامي» چهارشنبه 16 بهمن در سراي اهل قلم با حضور حسين فتاحي، رضا رئيسي، حميدرضا شاهآبادي و عليالله سليمي در سراي اهل قلم برگزار شد.
حسين فتاحي داستاننويس، در اين نشست، در پاسخ به اين پرسش كه اگر بخواهيم بحث ادبيات داستاني را به صورت گسترده پيگيري كنيم طبعاً بايد در ابتدا تعريفي از ادبيات داستاني انقلاب داشته باشيم، گفت: بزرگان ادبيات و منتقدان بزرگ، حوادث بزرگ اجتماعي كه در زندگي مردم پيش ميآيد را به عنوان بستري براي نوشتن رمان تعريف كردهاند و از آن به عنوان مواد و مصالحي ياد كردهاند كه نويسنده ميتواند از آن حوادث استفاده كرده و رمانش را بنويسد.
وي گفت: يكي از اين بسترها حوادث اجتماعي است كه در كشور ما به عنوان «انقلاب اسلامي» معروف است.
فتاحي با بيان اينكه مواد و مصالحي كه يك رماننويس نياز دارد «ماجرا» است، به تفاوت داستان با رمان اشاره كرد و گفت: اولين تفاوت داستان با ساير مقولههاي نوشتاري اين است كه رمان يك واقعه را دنبال ميكند و طبيعي است كه در انقلاب حوادث و رخدادهاي فراوان وجود دارد.
وي افزود: انقلاب رويارويي افرادي است كه به انسانهاي مبارز مشهور هستند در مقابل ديكتاتورهايي كه ظلم ميكنند كه تقابل اين دو نيرو درگيري و ستيز و پيروزي آن انقلاب ميشود.
فتاحي گفت: رخدادي كه در ايران اتفاق افتاد همين بود، يعني مبارزان به رهبري حضرت امام(ره) از يك سو و از طرفي هم دستگاه ديكتاتوري شاه و اين همان تقابل است.
اين نويسنده افزود: اين مواد و مصالح بستري هستند كه هزاران داستان و رمان ميتوان از اين مواد و مصالح خلق كرد.
وي افزود: در تعريفي ساده؛ رماني كه داراي بستر انقلاب است را «رمان انقلاب» ميناميم.
فتاحي تصريح كرد: اگر مسئولين ميخواهند رمان انقلاب و جنگ، خوب نوشته شود بايد اصل كار را درست كنيم، يعني بايد در كشور رماننويسي، نوشتن، حرفه نويسندگي، پخش و صنعت چاپ رونق بگيرد ضمن اينكه نويسنده اگر ذرهاي انصاف داشته باشد نميتواند چشمش را بر روي اين همه ايثار، شهامت و دليري ببينند و خود به خود رمان انقلاب و جنگ نوشته خواهد شد.
وي گفت: يكي از شاهكارهاي ادبيات، «جنگ و صلح» تولستوي است، نيمي از داستان در جبهههاي جنگ آن روزگار ميگذرد ولي ما هيچ گاه «جنگ و صلح» را با عنوان كار جنگي تلقي نميكنيم بلكه ميگوييم يكي از رمانهاي بزرگ دنياست.
فتاحي بيان كرد: دستهبنديهاي داستان يا رمان انقلاب يا جنگ درست نيست و دليل آنكه اگر فردي دلزدگي به انقلاب داشته باشد هر رماني كه با اين عنوان شناخته شود را نخواهد خواند.
وي به گسترش رماننويسي اشاره كرد و گفت: وقتي كه رماننويسي در كشور ما تقويت شود و جان گيرد و رمانهاي خوب نوشته شود صددرصد رمان انقلاب نيز پديد ميآيد.
فتاحي افزود: دهه 60 آثاري خوب و ماندگاري را شاهد هستيم و ميتوان به جرات گفت دهه 60 نقطه عطف ادبيات كودك است.
وي تاكيد كرد: تحولي كه در جامعه رخ داده خواسته و ناخواسته بايد مورد توجه قرار گيرد و بايد به آن پرداخته شود و اگر نويسندگان از اين تحول بي اطلاع بمانند قطعا در آثارشان ضعف را شاهد خواهيم بود.
وي در ادامه گفت: داستاننويسي اوايل دهه 70 دنبالهرو ادبيات دهه 40 و 50 بود كه اتفاق خاصي را نشان نميداد.
وي افزود: از دهه 70 به بعد تحول در همه سطوح ادبي، به ويژه پرداختن به انقلاب و انديشههاي انقلابي را شاهد هستيم.
فتاحي با اشاره به آثار منتشره گفت: كليه آثاري كه از چندين سال قبل از انقلاب تا به امروز را داريم ميتوانيم جزء ادبيات انقلاب بدانيم.
اين نويسنده گفت: اغلب تصور ميكنند داستان انقلاب، فقط قبل از انقلاب تا پيروزي آن را در بر ميگيرد در صورتي كه اينطور نيست.
فتاحي تصريح كرد: ويژگي خاصي كه در اين دوران اتفاق افتاد، خودباوري بود و اين يكي از مهمترين اثرات انقلاب است.
وي افزود: اگر ما نگاهي به آثار و خواندنيهاي پيش از انقلاب و آثار كودكان و نوجوانان بيندازيم، خواهيم ديد بهترين مكاني كه به صورت حرفهاي كتاب منتشر ميكرد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بود .
فتاحي تصريح كرد :اگر به كيهان بچههاي پيش از انقلاب نگاه كنيم ميبينيم 90درصد آثار ترجمه است.
وي افزود: اينكه ما فرهنگ و مردم خود را ناديده بگيريم و تنها از كساني كه هيچ رابطه فرهنگي با ما نداشتهاند فقط از آنها بگوييم اين نشان ميدهد كه ادبيات و كودكان را دست كم گرفته و براي نويسندگان ارزش قائل نيستيم.
وي به دهه60اشاره كرد و گفت: در دهه 60 آثاري خوب و ماندگار را شاهد هستيم و ميتوان به جرات گفت: دهه 60 نقطه عطف ادبيات كودك است.
وي ادامه داد: بزرگترين تاثيري كه انقلاب بر ادبيات ما گذاشته «خودباوري» است كه حقيقتا لازم و ضروري هم بود.
وي افزود: بهترين آثار قبل از انقلاب ما يا به نوعي تقليد ترجمههاي خارجي بودند يا كپي برداري از آنها و كمتر فضا و انگيزهها و ايدهآلها را در آثار ميبينيم.
فتاحي با اشاره به فرهنگ ايراني گفت: با ورود انقلاب و تزريق خودباوري در آثار، روح فرهنگ ايراني رويت ميشود.
اين نويسنده تاكيد كرد: نويسنده امروز بايد نه نگاه به حزب، دولت... داشته باشد بلكه بايد ببيند آيا آرمانهاي مردم، رهبري و حتي دولت چقدر ثمر رسيده يا نه و اگر نرسيده گره كار كجاست و آن را با نگاه هنرمندانه بنويسد.
فتاحي گفت: انقلاب وقتي به رشد خود ادامه ميدهد كه پويايي خود را حفظ كند و آن پويايي وقتي حاصل ميشود كه اگر آفتي درونش است آن آفت برداشته شود.
وي در پايان تاكيد كرد: امروز بايد راه حل هنري را در آثار بيابيم چرا كه آنچه مهم است انقلاب است و بس.
انتهاي پيام/
جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]