تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833676165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك پيشنهاد براي جشنواره‌‌ جاي مي‌زاك در ميان فيلم‌هاي معناگرا خالي است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: يك پيشنهاد براي جشنواره‌‌ جاي "مي‌زاك" در ميان فيلم‌هاي معناگرا خالي است
‌‌فيلم سينمايي "مي‌زاك" ساخته حسينعلي فلاح ليالستاني با توجه به مضمون و پرداخت مستقيم به مفاهيم معنايي، از ‌آثاري است كه مي‌توانست در بـخش در جستجوي حقيقت جشنواره فجر رقابت كند.‌ نگاهي كوتاه به دو فيلم ايراني بـه نـمـايـش درآمـده در بـخش در جستجوي حقيقت (مسابقه سينماي معناگرا) بيست و ‌هفتمين جشنواره بين‌المللي فجر، مي‌تواند پيش‌فرض‌هاي هيئت انتخاب آثار اين بخش را تا حدي روشن كند.‌‌‌ با اينكه چند سالي از ورود عنوان معناگرا به حوزه سينماي وطني نمي‌گذرد اما از همان ابتدا بر سر مفاهيم و ‌تعاريف اوليه اين حوزه حرف و حديث در ميان بود كه البته نقد و نظرها راه به جايي نبرد و اين حوزه به عنوان ‌بخشي‌جدايي‌ناپذير به جشنواره فجر الحاق شد.‌‌‌ هر سال در رقابت آثار اين بخش چند فيلم از توليدات سينماي ايران با تـوجـه به نزديك بودن به مفاهيم اين بخش ‌انتخاب شده و در بخش مسابقه سينماي معناگرا بـه نـمايش درمي‌آيند. امسال نيز "سوپراستار" تـهـمـيـنـه مـيـلانـي و "هـر ‌شـب تـنـهـايـي" رسول صدرعاملي، آثار معناگراي ايراني هستند كه وارد رقابت بين‌الملل شدند.‌‌‌اين دو فيلم با نشانه‌هاي آشكار- به گفته بهتر مستقيم- به مفاهيم معنايي و اعتقادي به گونه‌اي از پيش تعيين شده زير ‌پرچم معناگرايي قرار گرفتند و به نظر مي‌آيد اين نسبت حتي قبل از ساخت نيز در مرحله نگارش با اين آثار همراه ‌بوده است.‌‌درباره نشانه‌هاي معنايي "هر شب تنهايي" همين بس كه به سفر يك زوج جوان به مشهد مي‌پردازد كه زن به ‌بيماري لاعلاج دچار است و از عمل جراحي وحشت دارد. هـمـجواري با حرم امام هشتم (ع)، عطيه را به باوري جديد ‌از خودش، زندگي و اعتقادات از ياد رفته مي‌اندازد و ناگفته پيداست كه او پس از بازگشت، رفتن زير تيغ جراحي ‌را مي‌پذيرد.‌‌در "سوپراستار" هم با متحول شدن يك ستاره به انتها رسـيـده سينما كه با ديدن يك فرشته زميني مسير زندگي خود ‌را تغيير مي‌دهد، همه چيز براي برجسته شدن مفاهيم معنايي و مستقيم فيلم فراهم است. از ديالوگ‌هاي شعاري تا ‌پرداخت سياه و سفيد و اغراق شده شخصيت‌ها و...‌‌‌ اما پس از ديدن يكي از فيلم‌هاي ايراني حاضر در بخش جلوه‌گاه شرق (سينماي آسيا)، اين نكته در ذهن بسياري از ‌مخاطبان شكل گرفت كه جاي آن در بخش سينماي معناگرا خالي است. چرا كه همان رويكرد مستقيم و مورد توجه ‌آثار اين بخش را در حد وفور با خود به همراه دارد.‌‌‌ ‌"‌مي‌زاك" حسينعلي فلا‌ح ليالستاني كه دوشنبه شب در سينماي رسانه‌ها به نمايش درآمد نيز مي‌توانست نماينده فيلم‌هاي ‌معناگراي ايراني محسوب شود. فيلمي كه در يك خطي آن آمده: فيلمي كه چالش‌هاي پيش روي يك بچه به دنيا نيامده را ‌ به تصوير مي‌كشد.‌‌ البته حدود يك ساعت از فيلم مي‌گذرد تا اين قصه تازه آغاز و وجوه معنايي فيلم نيز به همين سادگي كه در ‌خلاصه داستان آمده در ابتدايي‌ و مستقيم‌ترين شكل ممكن به مخاطب انتقال داده شود. به واقع اگر اين ديالوگ‌ها ‌براي شخصيت‌هاي عجيب و غريب فيلم در ناكجاآباد طراحي نشده بود مسئله فيلم كه ترديد جنين تي تي (باران ‌كوثري) براي به دنيا آمدن است، به مخاطب منتقل مي‌شد؟ مسلماً نه، چرا كه فيلمساز نتوانسته موقعيت ذهني خود را به هيچ شيوه‌اي جز ديالوگ‌هاي تكراري و تأكيدي، به فيلم ‌و مخاطبش تحميل كند. به اين ترتيب پس از تأكيد بر اينكه اين جنين به علت ترديدي كه دارد به دنيا نمي‌آيد، به ‌علت اين ترديد پرداخته مي‌شود كه نوعي ابهام در ابهام و حرف زدن در خلاء را تداعي مي‌كند.‌ ‌در اين موقعيت هم باز ديالوگ به عنوان مولفه پيش‌برنده، علل اين اتفاق را از زبان افراد مختلف بيان مي‌كند كه ترديد نوزاد به دليل بد بودن آدم‌هاي اين ناكجاآباد و چه و چه و البته مسير انتخابي اين جنين است‌‌!‌ وقـتـي فيلمساز اين همه خود را به مخاطره مي‌اندازد تا مسئله ذهني خود را براي مخاطب ترجمه كند اما نتيجه ‌عكس مي‌گيرد اينچنين به نظر مي‌آيد كه يا ذهنيات فيلمساز خيلي انتزاعي و شخصي است يا اينكه مخاطب قدرت درك اين ‌مفاهيم و معاني را ندارد و بايد يك دوره آموزش معنايي ببيند!‌

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن