تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806678983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/صنعت چرم همدان؛ ساكن و بي تحرك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/صنعت چرم همدان؛ ساكن و بي تحرك
همدان - خبرگزاري مهر: صنعت چرم‌سازي همدان با پيشينه‌اي سه هزار ساله هم‌اكنون چشم اميد به مسئولان اقتصادي كشور دارد تا از ورطه نابودي نجات پيدا كند.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، با وجود اينكه صنعت چرم در ايران حداقل 60 سال قدمت دارد اما تا يك دهه پيش،‌ رشد و پيشرفتي در ساخت ابزارآلات و ماشين آلات اين صنعت به وجود نيامده بود به طوري كه اولين كارخانه چرم سازي ايران در سال 1312 در همدان و دومين كارخانه در سال 1314 در تبريز تاسيس شد و از آنجا كه كارخانه هاي جديد چرم سازي به ماده اوليه موجود در كشور يعني پوست گوسفند و بز توجه زيادي نداشتند اين پوستها در 70 سال اخير به صورت نمك سود و سالامبور به خارج صادر مي شد و حتي امروز نيز كماكان صادرات به اين شكل ادامه دارد.

نگاهي به وضعيت صادرات چرم در استان همدان بيانگر اين واقعيت است كه استان همدان به عنوان يكي از قطب هاي توليد چرم در كشور مطرح است و سالانه با توليد چندين هزار تن، سالامبور و مصنوعات چرمي يكي از مهمترين استان هاي كشور به لحاظ توليد اين نوع از محصولات غير نفتي به شمار مي رود.

بررسي وضعيت استان همدان به لحاظ توليد چرم بيانگر اين امر است كه ميزان توليد چرم كاهش يافته و بنا به دلايل مختلف نتوانسته است جايگاه قابل توجهي را به خود اختصاص دهد.

مجيد پيرمحمدي يكي از توليدكنندگان چرم در اين رابطه مي گويد: يكي از مشكلات عمده صنعت چرم، نبود ماشين آلات و تكنولوژي هاي پيشرفته است. در حال حاضر، ماشين آلات صنعت چرم بسيار گران است و ورود آن به كشور نيز با مشكلات عديده مواجه است، به نحوي كه دولت براي خريد اين ماشين آلات تسهيلات ارزي را در اختيار صادركنندگان قرار نمي دهد، در حالي كه در اين راستا لزوم حمايت هرچه بيشتر دولتمردان براي رونق اين صنعت و صادرات محصولات آن ضروري است.

وي تصريح كرد: متأسفانه افرادي وارد بازار چرم شده‌اند كه از تجربه كافي در اين زمينه برخوردار نيستند و با ارائه چرم نامرغوب به بازارهاي جهاني باعث ورشكستگي صنعتگران عرصه چرم شده‌اند.

وي با بيان اينكه چرم توليدي همدان در استان‌هاي ديگر از استقبال خوبي برخوردار است و در چند سال اخير با حضور در نمايشگاه‌هاي مختلف داخل و خارج از كشور همچنين استقبال مردم از اين توليدات مهر تاييدي بر اين گفته است، اظهار داشت: در حال حاضر به علت وضعيت نامناسب حاكم بر اين حرفه احساس نارضايتي و ناامني شغلي در فعالان اين حرفه مشهود است به گونه‌اي كه تحمل اين مشكلات براي ادامه وضعيت حفظ صنعت چرم در استان همدان غيرممكن شده است.

مدير كارخانه چرم‌سازي الوند همدان نيز با بيان اينكه مشكلات زيادي صنعت چرم همدان را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: كمبود نقدينگي و عدم ثبات قيمت و ركود بازارهاي جهاني از اصلي‌ترين عوامل ركود اين صنعت است.

اقبال هاشمي به كاهش رقابت در بازارهاي جهاني اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 10 واحد صنعتي توليد چرم در استان همدان وجود دارد كه از اين تعداد تنها 3 واحد، آن هم با يك چهارم ظرفيت توليد مشغول به كار هستند و مابقي آنها به تعطيلي كشيده شده‌اند.

وي افزود: تا زماني كه واحدهاي صنعتي تهران داير نشده بود وضعيت چرم تا حدودي مطلوب بود اما با راه‌اندازي واحدهاي صنعتي توليد چرم ركود بر توليدات همدان حاكم شد زيرا پايتخت به لحاظ برخورداري از تكنولوژي روز در توليد چرم گوسفندي قوي‌تر وارد ميدان شده است.

هاشمي تصريح كرد: عدم نظارت دامپزشكي نيز در برخي روستاها باعث بروز بيماري‌هاي پوستي در دام‌ها شده است كه اين بي‌توجهي ضررهايي را عايد صنعتگران چرم همدان كرده است.

يكي ديگراز دست اندركاران توليد چرم نيز گفت: مشكل عمده اين است كه مواد اوليه به جاي محصول تمام شده و نهايي به كشورها صادر مي شود و قطعا اين كار رقابت پذيري را در بازارهاي جهاني از ايران مي ربايد.

وي افزود: به نظر مي رسد صنايعي با قدمت بالاي سه هزار سال در كشور نيازمند عزم ملي و اراده مسئولان براي رونق و شكوفايي است زيرا با هدفگذاري هاي دولت مبني بر توسعه صادرات غيرنفتي به عنوان موتور محرك اقتصاد، چنين صنايع با قدمتي در كشور مي تواند بال هاي پرواز ايران به سوي هدف برترين كشور منطقه در افق 1400 باشد.

اين توليد كننده يادآور شد: صنعت چرم نيز نيازمند حمايت و توجه خاص دولت نهم است كه اميد مي رود به زودي با سياست‌گذاري صحيح در اين زمينه، بتوان به اين صنعت رونق ويژه اي بخشيد.

رئيس سازمان بازرگاني استان همدان نيز در اين خصوص گفت: سال جاري براي صادرات چرم و سالامبور در استان همدان موقعيت ويژه‌اي به وجود نيامد و متأسفانه با كاهش شديد صادرات سالامبور و فرآورده‌هاي آن مواجه شديم.

فيصل مرداسي با اشاره به صادرات 9 ماهه سال جاري در زمينه چرم و پوست افزود: در اين مدت دو ميليون و 800 هزار دلار صادرات چرم شامل 603 تن از استان همدان صورت گرفته است كه اين ميزان به لحاظ وزني در مقايسه با مدت مشابه پارسال 55 درصد و از لحاظ ارزشي 44 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

مرداسي با بيان اينكه ميزان صادرات انجام شده در اين بخش به هيچ عنوان رضايت‌بخش نيست و با اشاره به اين مطلب كه استان همدان يكي از قطب‌هاي توليد سالامبور محسوب مي‌شود و روند نزولي اين نوع صادرات شايسته استان همدان نيست، تصريح كرد: 20 درصد از صادرات چرم كشور در استان همدان انجام مي‌شود و در حال حاضر 11 واحد توليدي در بخش چرم در اين منطقه فعال هستند.

وي اظهار داشت: متأسفانه به رغم تلاش‌هاي جدي براي ايجاد خوشه چرم در همدان به دلايل وجود موانع زياد اين اقدام صورت نگرفت.

رئيس سازمان بازرگاني استان همدان با تأكيد بر تلاش همه جانبه استان همدان در راستاي بهبود وضعيت صادرات چرم، خاطرنشان كرد: بايد تراكم توليد چرم در همدان افزايش يابد و اين امر تنها با كاهش مشكلات فراروي توليدكنندگان مهيا خواهد شد.

معاون توليد سازمان صنايع و معادن استان همدان نيز گفت: در حال حاضر شش واحد توليد چرم در استان همدان داراي پروانه بهره‌برداري هستند كه از اين تعداد تنها دو واحد به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

عباس احمدي اظهار داشت: يكي از اين واحدها شركت چرم سنگين الوند با ظرفيت اسمي 25 درصد و توليد 600 هزار فوت مربع سالامبور است كه زمينه اشتغال 27 نفر را مهيا كرده و به علت كاهش قيمت پوست دچار كمبود نقدينگي شده است. همچنين واحد توليد چرم سبك با ظرفيت توليد چهار ميليون و 900 هزار فوت مربع زمينه اشتغال 20 نفر را در همدان مهيا كرده است كه اين واحد نيز با مشكلاتي روبه‌روست.

وي يادآور شد: به رغم معرفي اين واحد از سوي سازمان صنايع و معادن براي تأمين سرمايه در گردش مورد نياز جهت توليد بيشتر متأسفانه تاكنون هيچ گونه تسهيلاتي در سال جاري به اين واحد پرداخت نشده است.

احمدي خاطرنشان كرد: صنعت چرم روزهاي بحراني را پشت سر مي‌گذارد و اگر به سرعت نسبت به رفع مشكلات پيش روي اين صنعت اقدام نكنيم اين صنعت منحل خواهد شد.

البته دست اندركاران اين صنعت معقتدند كه اگر اين صادرات حداقل به صورت كراست نه سالامبور صورت گيرد قطعا رقم صادرات ايران در زمينه محصولات چرمي بالاتر مي رود چراكه سالامبور ابتدايي ترين محصولي است كه مي تواند بدون زحمت صادر شود.

در يك جمع‌بندي كلي مي‌توان چنين ارزيابي كرد كه عدم نقدينگي واحدهاي توليدي، نبود بازارهاي كافي و ركود بازارهاي جهاني مهمترين مشكل پيش روي صنعت چرم استان همدان است كه در اين راستا مسئولان ذيربط بايد با تغيير نگرش نسبت به اين صنعت ديرينه ضمن ايجاد انگيزه در توليدكنندگان و با ارائه تسهيلات مناسب رونق دوباره صنعت چرم را در استان همدان مهيا كنند.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن