تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816460943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پژوهشگر و معارض سياسي بحريني در گفتگو با فارس:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پژوهشگر و معارض سياسي بحريني در گفتگو با فارس:
خبرگزاري فارس: پژوهشگر و معارض بحريني با اشاره به اين كه مطالبات مردم بحرين از رژيم تنها به يك ماهه اول قيام آنها محدود مي‌شد،‌ تاكيد كرد تنها خواسته كنوني مردم بحرين سرنگوني خاندان حمد است.


"كريم المحروس" در گفتگو با خبرنگار فارس در منامه آخرين وضعيت حاكم بر عرصه سياسي و اجتماعي بحرين را كه به نظر مي‌رسد، با تشديد و ادامه سركوب‌هاي رژيم آل‌خليفه عليه تظاهرات‌كنندگان اين كشور وارد مرحله جديدي شده است، را تشريح مي‌كند.

المحروس در اين گفتگو تاكيد كرد: 4 شهروندي كه در روزهاي اخير در اين كشور به شهادت رسيدند، در نتيجه اعمال همين سركوب‌ها و تشديد آن توسط رژيم آل‌خليفه عليه ملت بحرين بوده و اين شهروندان در اثر استنشاق گاز اشك‌آور و سمي شليك شده توسط نيروهاي امنيتي و نظامي آل‌خليفه جان خود را از دست داده و به شهادت رسيدند.

با اين حال اين معارض و پژوهشگر بحريني تاكيد مي‌كند كه انقلاب بحرين تا سرنگوني رژيم آل‌خليفه ادامه خواهد يافت و وضعيت كنوني حاكم بر بحرين در واقع نزاع ميان مردم بحرين با رژيم مستبد آل‌خليفه است و نه آنگونه كه آمريكا و عربستان تلاش دارند،‌ ترويج كنند نزاع طايفه‌اي است و ما مي‌دانيم كه عربستان جز با موافقت آمريكا و براي حمايت از رژيم آل‌خليفه پاي به بحرين نمي‌گذارد.

آنچه در زير مي‌آيد مشروح گفتگوي فارس با اين پژوهشگر و معارض سياسي بحريني است:

فارس: درباره نحوه شهادت اين 4 شهروند بحريني بگوييد؟

- هريك از اين شهدا توسط زير گرفته شدن عمدي توسط خودروهاي نيروهاي امنيتي آل‌خليفه و تحت شكنجه و آزار و اذيت يا بواسطه استنشاق گازهاي اشك‌آور و سمي شليك شده توسط مزدوران آل‌خليفه عليه تظاهرات‌كنندگان بحريني به شهادت رسيدند.

فارس: چرا رژيم بحرين اين چنين با خشونت و بي‌رحمي تظاهرات‌كنندگان را سركوب مي‌كند؟

- چون اين رگيم توسط آمريكا حمايت مستقيم مي‌شود،‌ آمريكا با چنين تعانل و برخوردي موافق است و اين به رژيم جرات مي‌دهد تا آنها اينگونه مردم را كشتار كنند و در ميان اگر آمريكا اين شيوه تعامل با مردم را نمي‌پذيرفت،‌ بي‌ترديد مانع برخورد رژيم با مردم به اين سبك و سياق مي‌شد، اين درحالي است كه آمريكا نه تنها از آل‌خليفه حمايت مي‌كند، بلكه با انواع و اقسام سلاح‌ها از آن حمايت مستقيم به عمل مي‌آورد، به گونه‌اي كه بر اساس آمارهاي به دست آمده آمريكا 90 درصد سلاح‌هاي مورد نياز رژيم آل‌خليفه را در اختيار آن قرار مي‌دهد و نيازهايش را در اين‌باره تامين مي‌‌كند و براي اطلاع بايد تاكيد كنم، گاز مورد استفاده در سلاح‌هاي نيروهاي نظامي و امنيتي بحرين بسيار خطرناك بوده و آثار زيانبار بسياري از خود برجاي مي‌گذارد و تمام اين اقدامات به اين جهت صورت مي‌گيرد تا آمريكا منافع خود را در بحرين به طور خاص و در خليج فارس به طور عام حفظ كند.

فارس: چرا بحرين تا اين اندازه براي آمريكا مهم مي‌نمايد؟

- به خاطر موقعيت منطقه‌اي بحرين و بالطبع نفوذ عربستان سعودي در آن و همچنين منافعي كه آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها در اين كشور دارند، اين درحالي است كه سقوط رژيم در بحرين براي غرب و آمريكا به معناي آغاز سقوط ديگر رژيم‌هاي عربي موجود در خليج فارس است و موازنه قدرت را به زيان آمريكا در منطقه تغيير خواهد داد، به همين دليل باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا بر حضور نظامي سعودي‌ها در بحرين تاكيد كرد و خواستار حمايت رژيم‌هاي عربي حوزه خليج فارس از آل‌خليفه شد تا آنچه در مصر و تونس رخ داد،‌ اين بار در بحرين به وقوع نپيوندد. اين درحالي است كه اين كشورها حتي براي جلوگيري ا زتغيير اوضاع در كشورهايي مانند مصر و تونس دست به كار شدند تا منافع آمريكا در اين كشورها را حفظ كنند و به اين ترتيب مشاهده مي‌شود كه آمريكا به صورت غير مستقيم تلاش مي‌كند، نفوذ خود در اين كشورها را گسترش دهد.

فارس: چرا رژيم آل‌خليفه و ديگر كشورهاي عرب حوزه خليج فارس خواهان پيروزي و موفقيت انقلاب مصر نيستند؟

- براي اين كه آنها از ميزان اهميت و جايگاه واقعي مصر براي حفظ وضعيت و جايگاه سياسي‌اشان در منطقه آگاه هستند، تغيير و تحولات مصر بسيار غافلگير كننده بود و يكباره رخ داد، به همين دليل در برابر آنها جز حمايت صوري از انقلاب وجود نداشت، اما د رواقع با نفوذ در جماعت‌هاي سلفي و ديگر گروه‌هاي لائيك تلاش كردند، نفوذ سابق در اين كشور را باز يابند و اموال و حمايت‌هاي مالي سعودي‌ها در كنار ايفاي نقش قطر در اين ميان نقش مهمي را در حوادث جاري در مصر بازي كرد تا ورقه را به سود آمريكا بازگرداند.

فارس: هم اكنون مطالبات و خواسته‌هاي مردم بحرين از رژيم آل‌خليفه چيست؟

- به اعتقاد من الان هشت ماه است كه مردم خواسته‌اي از رژيم آل‌خليفه ندارند و خواسته آنها در سرنگوني رژيم خلاصه مي‌شود و هم اكنون معارضان بحريني خواهان مشاركت در عرصه تصميم‌گيري‌ها در كنار خاندان حاكم بسان گذشته نيستند، ‌اگرچه رژيم تلاش بسيار مي‌كند كه اينگونه نشان دهد، معارضان داراي مطالبات و خواسته‌هايي هستند و پادشاه بحرين هم در صدد برآوردن اين خواسته‌ها و ايجاد تغييرات و اصلاحات در قانون اساسي است، اما اين اقدامات فرار از دريافت واقعي خواسته مردم است كه در بركناري خاندان حاكم آل‌خليفه از قدرت نمود پيدا مي‌كند.

فارس: آينده انقلاب بحرين را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- به نظر مي‌رسد، اينده بسيار روشني پيش‌روي بحرين است و بايد در انتظار تغيير و تحولات ريشه‌اي در اين كشور بود، چون جنبشي كه خواهان اينگونه اصلاحات و تغيير و تحولات است،‌ در نتيجه شرايط طبيعي حاكم بر كشور و نه تحميل شده از خارج شكل گرفت و رشد و نمو كرد، به همين دليل عقب‌نشيني يا شكستي براي چنين جنبش مردمي متصور نيست و خواسته‌هاي مردم بحرين بايد محقق شوند.

فارس: از شيوه‌هاي سركوب بكار گرفته شده توسط رژيم بگوييد؟

- شيوه‌ها بسيارند و ظالمانه از جمله اين كه هم اكنون بسياري از مناطق بحرين به شكل دائم و مستمر 11 ماه است كه تحت محاصره نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم آل‌خليفه قرار دارد؛ شليك انواع گلوله‌هاي گاز اشك‌آور و سمي و زير گرفتن به عمد تظاهرات‌كنندگان از ديگر شيوه‌هاي سركوب بكار رفته توسط رژيم است، البته در اين اواخر شيوه جديدي بر ضرب و شتم تظاهرات‌كنندگان و معترضان ابداع شده و آن زدن فرد با قندان تفنگ تا سر حد مرگ و جنون است، بگونه‌اي كه شهيد "باسم محمد يعقوب" به اين گونه و در اثر استفاده از گلوله‌هاي ساچمه‌اي از مسافت نزديك به شهادت رسيد.

فارس: آيا به عنوان معارض مورد تهديد هم واقع شده‌ايد؟

- بله از سوي رژيم بارها مورد تهديد واقع شده‌ايم،‌ اما بالطبع تهديدات صورت گرفته غير مستقيم بوده و از طرق گوناگون انجام مي‌شود، مثلا زماني به صورت ارسال ايميل يا تماس‌هاي تلفني و زماني به شكل رساندن برخي پيغام‌ها توسط دوستان و آشنايان و نزديك و يا تلاش براي بازداشت يا تهديد به بازداشت و محاصره و مشابه آنها انجام مي‌شود.

فارس: به اعتقاد شما آيا تحركات عربستان در بحرين با حمايت و دستور آمريكايي‌ها صورت گرفته است؟

- بي‌ترديد به دستور واشنگتن بوده،‌ چون عربستان سعودي جرات نمي‌كند،‌ بدون چراغ سبز آمريكا در منطقه دست به اقدامي بزند، تمام سلاح‌هاي مورد استفاده نيروهاي سعودي آمريكايي است و به تبع آن تمام اقدامات عربستان در بحرين نيز زير نظر آمريكا انجام مي‌شود؛ در اينجا نظاميان سعودي با لباس شخصي و به صورت مخفيانه و يا در پوشش نيروهاي امنيتي بحرين اقدام به سركوب تظاهرات كنندگان بحريني مي كنند.

فارس: پوشش خبري و رسانه‌اي و تبليغاتي انقلاب بحرين را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

- متاسفانه در عرصه رسانه‌اي و تبليغي حمايتي واقعي از انقلاب بحرين صورت نمي‌گيرد،‌ به جز توسط كشورهايي چون ايران و عراق و فلسطين و لبنان و برخي از مطبوعات منصف مصري و تونسي، در حالي كه تغيير و تحولات بحرين بسيار با اهميت هستند و پوشش آنها بايد به شكلي وسيع انجام شود. اما نفوذ گسترده رسانه‌اي و تبليغاتي عربستان سعودي تا حدود زيادي مانع از اين اقدام مي‌شود،‌ چون در اينجا پاي منافع عربستان و رژيم‌هاي عرب حوزه خليج فارس و آمريكا در ميان است. حتي سازمان‌هاي بين المللي مدافع حقوق بشر مانند سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز نقشي ديگرگونه در بحرين دارد و فعاليت‌هاي آن اكثر بعد و ماهيتي سياسي دارد و گزارش‌هايش تا حدود زيادي جانبدارانه و به نفع آمريكاست، بويژه اين كه تلاش بسيار كرد تا اوضاع جاري در بحرين را نزاع و اختلافات طايفه‌اي ميان شيعه و سني مطرح كند، در حالي كه واقعيت امر اين بود كه مردم حاكميت استبداد را ديگر نمي‌خواهند.

فارس: درباره ايران آيا به نظر شما تحريم اعمال شده توسط اتحاديه اروپا بر نفت ايران بر برنامه‌هاي هسته‌اي اين كشور تاثير خواهد گذاشت؟

- چنين چيزي بسيار بعيد مي‌نمايد، چون ايران در ابتداي انقلاب و در مرحله جنگ تحميلي هم تحت محاصره شديد اقتصادي و نظامي بود،‌ با اين حال در اين دوره توانست موفقيت‌هاي بزرگي را محقق كند و پاي به بازارها و مناطق بسياري بگذارد، در شرايط كنوني آنچه آشكارا مشاهده مي‌شود، اين كه ايران در دو عرصه اقتصادي و نظامي موفقيت‌هاي بزرگي داشته و اين موجب مي‌شود تا اين كشور با كنترل اوضاع اين چالش را از پيش‌رو بردارد. اين در حالي است كه بحران اقتصادي بسياري از كشورهاي جهان مانند چين و ژاپن و برخي از كشورهاي اروپايي مانند آلمان و فرانسه را وامي‌دارد، از اين تصميم صرف نظر كنند و دوباره به تعامل اقتصادي با ايران روي بياورند.

فارس: آيا تصور مي‌كنيد اگر حمله‌اي نظامي از سوي آمريكا و اسرائيل عليه ايران صورت گيرد،‌ اين كشور توان ايستادگي و مقاومت در برابر آن را دارد؟

- در اين ترديد نيست كه ايران مي‌تواند مقابل هر چالش نظامي و حمله صورت گرفته چه توسط قدرت منطقه‌اي و چه فرامنطقه‌اي ايستادگي و مقاومت كند و سخن گفتن از شكست دادن ايران بسيار غيرمنطقي به نظر مي‌رسد، چراكه ايران چون عراق نيست كه به آساني دست آمريكا در كشورش بازبگذارد. انقلاب اسلامي در ايران موفق شد، يك خط‌مشي انقلابي در عرصه جهاني به وجود آورد و پس از هشت سال جنگ تجارب بسياري جهت مقابله با دشمنان خود به دست آورده است، اين درحالي است كه هيچ‌گاه نبايد ساختار سياسي مستحكم و قدرتمند ايران را ناديده گرفت.

فارس: تا چه اندازه وقوع حمله نظامي به ايران را پيش‌بيني مي‌كنيد؟

- يكي از نشانه‌هاي محاصره اقتصادي بي‌ترديد اين است كه آمادگي‌هايي نظامي براي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران و پالايشگاه‌ها و مناطق استراتژيك اين كشور در حال انجام است، اما اين به معناي دست و پا بسته عمل كردن ايران در برابر اين كشورها نيست.

فارس: به اعتقاد شما آيا اسرائيل به تنهايي مي‌تواند به ايران حمله نظامي داشته باشد؟

- اين احتمال وجود دارد چون نفوذ امريكا در منطقه قابل توجه است و در اين ميان احتمال بسياري وجود دارد كه كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به اسرائيل كمك كرده و اجازه عبور جنگنده‌هاي اين رژيم از آسمان خود را بدهند، در اين ترديد نيست كه اين رژيم‌ها اولين حامي اسرائيل در اقدام نظامي عليه ايران هستند.

انتهاي پيام/++

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن