تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813143291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ مردم ژاپن در گفت‌وگوي فارس با دبير اول سفارت ژاپن/


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فرهنگ مردم ژاپن در گفت‌وگوي فارس با دبير اول سفارت ژاپن/
خبرگزاري فارس: دبير اول سفارت ژاپن در تهران از سهم مردان ژاپني در خانه‌داري و اعطاي مرخصي زايمان به مردان براي كمك به همسرانشان در اين كشور سخن گفت.


"كوئيچي ناكائو" دبير اول و مسئول فرهنگي سفارت ژاپن در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، به مناسبت برگزاري هفته فرهنگي ژاپن در ايران به ابعاد مختلف فرهنگ مردم ژاپن از جمله فرهنگ مصرف، تغذيه، احترام به خانواده و همچنين فرهنگ سامورايي اشاره كرد كه مشروح آن از نظر خوانندگان مي‌گذرد.

ژاپني‌ها سعي مي‌كنند هر چه كمتر مصرف كنند. از نظر بهينه سازي مصرف نيز اتومبيل‌هايي توليد مي‌كنند كه سوخت كمي مصرف مي‌كند. آنها براي نوشيدن چاي از شيريني‌هاي كوچك استفاده مي‌كنند كه اين موضوع باعث جلوگيري از زياده روي در مصرف شيريني و نيز جلوگيري از بيماري‌ها مي‌شود.

* دستگاه‌هاي كوچكي كه كار شوفاژ را در خانه مي‌كند

خانه‌هاي ژاپني كوچك است. به دليل محدود بودن زمين، متراژ آپارتمان‌ها پايين است.
سيستم گرمايشي و سرمايشي در خانه‌هاي ژاپني همانند ايران شوفاژ يا كولر نيست، بلكه يك دستگاه كوچك در خانه‌ها تعبيه مي‌شود كه مي‌توان سرما و گرماي آن را تنظيم و كنترل كرد كه اين موضوع تأثير زيادي در مصرف بهينه انرژي دارد، زيرا در ساختمان‌هايي كه از شوفاژ يا سيستم خنك كننده مركزي استفاده مي‌شود انرژي زيادي به هدر مي‌رود.

اين نحوه مصرف به خصوص پس از سونامي اخير و كمبود نيروي برق، بيشتر مورد استفاده ژاپني‌ها قرار گرفته است.

* استفاده از بادبزن و پنكه براي خنك شدن در تابستان

ژاپن از نظر منابع طبيعي، نفت و گاز غني نيست به همين دليل از نسل‌هاي گذشته بر صرفه‌جويي تأكيد ‌شده است. استفاده از پنكه و نيز بادبزن‌هاي دستي هنوز در ژاپن عموميت دارد.

* تغذيه مردم ژاپن براساس محاسبه دقيق كارشناسان تغذيه

صرفه‌جويي در زمينه تغذيه نيز رعايت مي‌شود. اما بر اساس محاسبه دقيق كالري‌ها كه توسط متخصصان ارائه مي‌شود، تغذيه مردم ژاپن شكل گرفته است.

متخصصان تغذيه در مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان با محاسبه دقيق ميزان مصرف مواد غذايي تغذيه دانش‌آموزان را تحت كنترل دارند تا بيش از حد چاق يا لاغر نشوند.

در مدارس به دانش آموزان آموزش داده مي‌شود كه چگونه مصرف كنند و به خانواده‌ها آموزش مي‌دهند كه فرزندانشان را چگونه تربيت كنند.

* فرهنگ سازي دولت در زمينه مصرف كالاي داخلي

دولت نيز در اين زمينه اطلاع رساني لازم را انجام مي‌دهد. دولت مردم را به مصرف كالاي داخلي تشويق كرده و تلاش زيادي را در راستاي خودكفايي انجام مي‌دهد.

* "كته" غذاي مورد علاقه مردم ژاپن

مصرف برنج در ژاپن كه توليد بومي ماست، در اين زمينه مورد توجه قرار دارد. برنج ژاپني از آنجا كه مثل كته تهيه مي‌شود باب ميل ايراني‌ها نيست؛ اما ژاپني‌ها علاقه زيادي به آن دارند.

* "سوشي" غذاي ملي مردم ژاپن

ژاپني‌ها عاشق سوشي (ماهي خام) هستند كه در آن برنج كته به كار برده مي‌شود و شايد بسياري از ايراني‌ها از آن خوششان نيايد.

* سهم مردان ژاپني در خانه‌داري

در خصوص احترام به زنان در فرهنگ ژاپني بايد گفت كه خانم‌هاي ژاپني در مقايسه با نسل‌هاي گذشته در صحنه اجتماعي فعاليت بيشتري دارند كه اين باعث شده نقش خانم‌ها و آقايان در محل كار و خانواده تغيير كند.
در دوران كنوني آقايان بايد بيشتر به نگهداري بچه‌ها و همكاري با همسرانشان توجه كنند.

* "مرخصي زايمان" براي مردان به منظور كمك به بچه‌داري همسرانشان

امروز دولت ژاپن كاركنان مرد را تشويق كرده كه پس از زايمان همسرانشان مرخصي گرفته و به آنان در امور خانه كمك كنند.

در مورد روابط با پدر و مادر نيز خانواده‌ها در حال حاضر به صورت خانواده‌هاي كوچك در آمده‌اند. در گذشته سه نسل با يكديگر زندگي مي‌كردند كه پدر و مادر بزرگ، فرزندان و نوه‌ها را شامل مي‌شد، اما امروزه اينگونه نيست و خانواده‌ها از هم جدا زندگي مي‌كنند كه ديدارهاي آنها هفتگي يا ماهانه مي‌باشد.

* مردان ژاپني براي جلوگيري از تنش با همسرانشان از مادران خود فاصله مي‌گيرند

نسل گذشته احترام زيادي براي مادر قائل بود كه امروزه نيز چنين است. البته اگر پسران بيش از اندازه به مادرانشان نزديك باشند يا به آنها احترام زيادي بگذارند، همسرانشان ناراحت مي‌شوند و به همين دليل مردان جوان تلاش دارند تا حدودي از مادرانشان فاصله بگيرند تا همسرانشان در مقابل آنها موضع‌گيري نداشته باشند.

* سامورايي‌ها هنوز هم مورد احترام مردم ژاپن

در مورد فرهنگ سامورايي كه در بين مردم دنيا شهرت زيادي دارد نيز بايد گفت كه اين فرهنگ از قرون 7-8 ميلادي رواج يافت. سامورايي‌ها براي حفاظت از سرزمين و مردم خود مي‌جنگيدند.

* فلسفه هاراگيري (خودكشي سامورايي)

هاراگيري (خودكشي سامورايي) ويژگي خاص سامورايي‌ها مي‌باشد كه بيانگر پذيرش مسئوليت و گناهان سنگين است. سامورايي‌ها نسبت به رئيس خانواده احترام زيادي قائل بوده و از آنها اطاعت مي‌كنند. امروز نيز در جامعه ژاپن اينگونه است كه كارمندان به رئيس خود احترام مي‌گذارند و براي حفظ حيثيت و عملكرد مجموعه اهميت زيادي قائلند.

* روح سامورايي الهام بخش جامعه امروز ژاپن

اگر كارمندان به سخنان رئيس خود توجه نكنند، نظم و انضباط در مجموعه از بين رفته و آن سيستم عملكرد خوبي نخواهد داشت. ديد مردم ژاپن نسبت به سامورايي‌ها مثبت است. در تلويزيون سريال‌هاي سامورايي را مشاهده مي‌كنند و به آن علاقه‌مندند زيرا در آن فردي براي دفاع از خانواده و سرزمين خود جانش را مي‌دهد. روح سامورايي الهام بخش جامعه امروز ژاپن است.

* فرهنگ غرب را تا جايي دنبال مي‌كنيم كه آرامش روحي را از بين نبرد

ژاپن فرهنگ انعطاف پذيري دارد كه فرهنگ‌هاي ديگر را مي‌پذيرد. از سال 1868 و در دوران ميجي تكنولوژي غربي وارد ژاپن شد و براي تقويت كشور از جنبه‌هاي مختلف همچون تغذيه و صنعت از اين تكنولوژي بهره برديم. ما براي وارد كردن تكنولوژي اروپايي با توجه به عقب ماندگي ژاپن هيچگونه تعللي نداشتيم، اما فرهنگ غربي را تا آنجا دنبال مي‌كنيم كه آرامش روحي‌مان را از بين نبرد.

* براي فرار از ملال جامعه غربي به سنت روي آورده‌ايم

در برخي مواقع براي برون رفت از آشفتگي‌ فرهنگ غربي كه جامعه پيشرفته ژاپني با آن درگير شده است، به سنت روي مي‌آوريم تا آرامش خود را بازيابيم كه رفتن به معابد و دعا كردن از نمونه‌هاي آن است. اگر جامعه ژاپني به صورت يك دست غربي درآيد انسان احساس خستگي مي‌كند و براي همين موضوع ما به سمت سنت خود باز مي‌گرديم. ما تلاش داريم تا جوانان ژاپني نيز با فرهنگ سنتي خود آشنايي بيشتري داشته باشند.

ژاپني‌ها در عصر جديد به سمت كالاهاي برقي رفته و كالاهاي سنتي به تدريج منسوخ شده‌اند به طوري كه حتي براي تميز كردن هواي اتاق از ماشين‌هاي تهويه هوا استفاده مي‌كنند. در آشپزخانه نيز كالاهاي ما غالباً برقي شده است و شيوه سنتي در آشپزخانه و خانه از بين رفته است.

* استفاده از ربات براي نظافت خانه

ژاپني‌ها براي تميز كردن خانه‌هاي خود از ربات‌هاي برقي استفاده مي‌كنند. البته شركت توليد كالاهاي برقي در زمينه محيط زيست و كالاهاي كم مصرف توجه ويژه‌اي دارد و مردم نيز به اين نوع كالاها اقبال دارند.

شركت‌هاي توليد كالاهاي برقي تلاش مي‌كنند كالاهاي مناسب براي محيط زيست و كم مصرف توليد كنند. دولت ژاپن نيز مردم و توليدكنندگان را با تخفيف و امتياز دادن براي خريد كالاهاي كم مصرف تشويق مي‌كنند.

* استفاده از پودر برنج براي توليد نان

ما براي پختن نان فانتزي از پودر برنج استفاده مي‌كنيم چرا كه گندم نداريم و تلاش مي‌كنيم تا اين كمبود را با كالاهاي توليد داخل خود جبران كنيم، آنچنان كه براي توليد ماكاروني نيز از دانه نوعي درخت استفاده مي‌شود كه آن را پودر كرده و به صورت رشته‌هايي به صورت "سوبا" در مي‌آورند.

* "اپل" محصول مورد علاقه ژاپني‌ها

مردم ژاپن نسبت به استفاده از اجناس توليد داخلي توجه ويژه‌اي دارند اما از برخي محصولات خارجي خوب نيز استفاده مي‌‌كنند. به عنوان نمونه در حالي كه شركت سوني را داريم از محصولات اپل استفاده مي‌كنيم.
برخي كالاهاي برقي ايتاليايي، ماشين‌هاي آلماني، آمريكايي و فرانسوي نيز در ژاپن استفاده مي‌شود.

* محصولات مرغوب چيني را مصرف مي‌كنيم

مردم ژاپن الياف و لباس خود را نيز از چيني‌ها خريداري مي‌كنند. البته بايد گفت از آنجا كه كالاهاي چيني مصرفي در ژاپن تحت مديريت كيفيت مديران ژاپني قرار دارند، لذا كيفيت آنها بالا مي‌باشد و ما كالاهاي بي‌كيفيت را وارد نمي‌كنيم كه اين موضوع باعث شده درجه كيفيت كالاهاي چيني همواره بالا باشد.

* ويژگي‌هاي "لطيفه‌هاي"‌ ژاپني

ما در ژاپن همچون كشورهاي ديگر دنيا براي خنده لطيفه نيز داريم كه البته قوميتي نيست.
زيرا تنها يك قوميت كوچك در جزيره هوكايدو به نام "آي نو" وجود دارد كه به اين دليل از بيان لطيفه‌هاي قوميتي خودداري مي‌كنند.

لطيفه‌هاي مردم ژاپن مانند لطيفه‌هاي ايراني و غربي نيست و با آنها متفاوت است زيرا هر ملتي معيارهاي رواني خاص خود را دارد و بر اساس آن لطيفه درست كرده و به آنها مي‌خندد.

* ژاپني‌ها طنزگوهاي خوبي نيستند

مردم ژاپن آنقدر در كار خود جدي هستند كه به سختي مي‌توانند لطيفه و طنز را به طور جالب و خنده‌دار تعريف كنند.

* تعطيلات در ژاپن

در ژاپن تعطيلات زياد است. دو روز آخر هفته تعطيلات هفتگي داريم و علاوه بر آن نيز بين 15 تا 20 روز تعطيلات ملي داريم. يعني بيش از 100 روز تعطيلي در سال.

انتهاي پيام/ش

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 634]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن