تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827913306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستورالعمل‌هاي اخلاقي حضرت آيت‌الله بهجت(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دستورالعمل‌هاي اخلاقي حضرت آيت‌الله بهجت(ره)
خبرگزاري فارس: انسان گاهي در امر دين اشكالي به نظرش مي‌رسد و يا شبه‌اي به او القا مي‌شود، گمان مي‌كند كه آن اشكال لاينحل است و ديگر جوابي ندارد و پيش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت مي‌كند و مي‌گويد: پس دين باطل است و ايراد دارد. چگونه از اهل دين و اهل علم مي‌ترسي و نزد آن‌ها نمي‌روي و از آن‌ها سؤال نمي‌كني، ولي از خود شبهه و اشكال نمي‌ترسي كه چه بسا موجب نابودي و هلاك دائمي تو گردد؟!


جماعتي از اين جانب، طلب موعظه و نصيحت مي‌كنند؛ اگر مقصودشان اين است كه بگوييم و بشنوند و بار ديگر در وقت ديگر، بگوييم و بشنوند، حقير عاجزم و بر اهل اطلاع پوشيده نيست.

و اگر بگويند كلمه‌اي مي‌خواهيم كه امّ الكلمات باشد و كافي براي سعادت مطلقه دارين باشد، خداي تعالي قادر است كه از بيان حقير، آن را كشف فرمايد و به شما برساند.

پس عرض مي‌كنم كه غرض از خلق، عبوديت است: (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ) و حقيقت عبوديت، ترك معصيت است در اعتقاد كه عمل قلب است و در عمل جوارح.

و ترك معصيت، حاصل نمي‌شود به طوري كه ملكه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و ياد خدا در هر حال و زمان و مكان و در ميان مردم و در خلوت، .

ما امام زمان را دوست مي‌داريم؛ چون امير نحل است، امور ما مطلقاً به وسيله او به ما مي‌رسد و او را پيغمبر(ص) براي ما امير قرار داده و پيغمبر را دوست داريم؛ چون خدا او را واسطه بين ما و خود قرار داده و خدا را دوست داريم، براي اينكه منبع همه خيرات است و وجود ممكنات، فيض اوست.

پس اگر خود و كمال خود را خواهانيم، بايد دوست خدا باشيم و اگر دوست خداييم، بايد دوست وسائط فيوضات از نبي و وصي باشيم؛ وگرنه يا دوست خود نيستم، يا دوست واهب العطايا نيستيم، يا دوست وسائط فيوضات نيستيم.

پس كيمياي سعادت، ياد خداست و او محرّك عضلات به سوي موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خيرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. بايد اهتدا به هدايات آن‌ها نماييم و رهروي به رهبري آن‌ها نماييم تا كامياب شويم.

ديگر توضيح نخواهيد و آنكه عرض شد، ضبط نماييد و در قلب ثبت [كنيد]، خودش توضيح خود را مي‌دهد.

كوچك و بزرگ بايد بدانيم: راه يگانه براي سعادت دنيا و آخرت، بندگي خداي بزرگ است و بندگي، در ترك معصيت است در اعتقاديات و عمليات.

آنچه را كه دانستيم، عمل نماييم و آنچه را كه ندانستيم، توقف و احتياط نماييم تا معلوم شود، هرگز پشيماني و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ اين عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خداي بزرگ اولي به توفيق و ياري خواهد بود.

گفتم كه: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هيچ.
در خانه اگر كس است، يك حرف بس است.

بارها گفته‌ام و بار دگر مي‌گويم: .

جماعتي از مؤمنين و مؤمنات، طالب نصيحت هستند؛ بر اين مطالبه، اشكالاتي وارد است، از آن جمله:

1. نصيحت در جزئيات است و موعظه، اعمّ است از كليات و جزئيات؛ ناشناس‌ها همديگر را نصيحت نمي‌كنند.

2. ؛ ؛ (وَ الّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنّهُمْ سُبُلَنا).

آنچه مي‌دانيد، عمل كنيد و در آنچه نمي‌دانيد؛ احتياط كنيد تا روشن شود؛ و اگر روشن شد، بدانيد كه بعض معلومات را زير پا گذاشته‌ايد؛ طلب موعظه از غير عامل، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظي را شنيده‌ايد و مي‌دانيد، عمل نكرديد و گرنه روشن بوديد.

3. همه مي‌دانند كه را بايد بگيرند و بخوانند و بفهمند و تطبيق عمل بر آن نمايند و حلال و حرام را با آن تشخيص بدهند؛ و همچنين مدارك شرعيه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمي‌توانند بگويند: .

4. كساني كه به آن‌ها عقيده داريد، نظر به اعمال آن‌ها نماييد، آنچه مي‌كنند از روي اختيار، بكنيد و آنچه نمي‌كنند از روي اختيار نكنيد؛ و اين، از بهترين راه‌هاي وصول به مقاصد عاليه است؛ ؛ مواعظ عمليه، بالاتر و مؤثرتر از مواعظ قوليه است.

5. از واضحات است كه خواندن قرآن در هر روز و ادعيه مناسبه اوقات و امكنه، در تعقيبات و غير آن‌ها و كثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه و زيارت علما و صلحا و همنشيني با آن‌ها، از مرضيات خدا و رسول(ص) است و بايد روز به روز، مراقب زيادتي بصيرت و انس به عبادت و تلاوت و زيارت باشد.

و بر عكس، كثرت مجالست با اهل غفلت، مزيد قساوت و تاريكي قلب و استيحاش از عبادت و زيارات است؛ از اين جهت است كه احوال حسنه حاصله از عبادات و زيارات و تلاوت‌ها، به سبب مجالست با ضعفا در ايمان، به سوء حال و نقصان، مبدل مي‌شوند؛ پس، مجالست با ضعيف الايمان ـ در غير اضطرار و براي غير هدايت آن‌ها ـ سبب مي‌شود كه ملكات حسنه خود را از دست بدهد؛ بلكه اخلاق فاسده آن‌ها را ياد بگيرد:
.

6. از واضحات است كه ترك معصيت در اعتقاد و عمل، بي نياز مي‌كند از غير آن؛ يعني غير، محتاج است به آن و او محتاج غير نيست؛ بلكه مولد حسنات و دافع سيئات است: (و ما خلقت الجن و الانس إلا ليعبدون)

هيچ ذكري، بالاتر از ذكر عملي نيست؛ هيچ ذكر عملي، بالاتر از ترك معصيت در اعتقاديات و عمليات نيست. و ظاهر اين است كه ترك معصيت به قول مطلق، بدون مراقبه دائميهصورت نمي گيرد.

من كلام علي7: ؛ عليكم بالمحافظة علي الصلوات الخمس في اوائل أوقاتها و بالإقبال بالكل إليه تعالي فيها، لا تفوتكم السعادﺓ إن شاء الله تعالي؛ بر شما باد به محافظت بر نمازهاي پنج گانه در اولين وقت‌هاي آن‌ها و بر شما باد به روي نمودن و توجه با تمام وجود به سوي خداي تعالي؛ [در اين صورت] سعادت را از دست نخواهيد داد، إن شاء الله تعالي.

بعضي دارند، مي‌گوييم: درد را بيان مي‌كنند، دوا را معرفي مي‌كنيم، به جاي تشكر و به كار انداختن، باز مي‌گويند: .

دور است آنچه مي‌گوييم و آنچه مي‌خواهند؛ شرطيت دعا را با نفسيت آن مخلوط مي‌كنند. ما از عهده تكليف، خارج نمي‌شويم؛ بلكه بايد از عمل، نتيجه بگيريم و محال است عمل،بي‌نتيجه باشد و نتيجه، از غير عمل، حاصل شود؛ اين طور نباشد:

پي مصلحت، مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند!

خدا كند قوال نباشيم، فعّال باشيم؛ [مبادا] حركت عمليه بدون علم بكنيم [و] توقف با علم بكنيم. آنچه مي‌دانيم بكنيم، در آنچه نمي‌دانيم، توقف و احتياط كنيم تا بدانيم؛ قطعاً اين راه پشيماني ندارد. به همديگر نگاه نكنيم؛ بلكه نگاه به نماييم و عمل و ترك را مطابق با آن نماييم.

آقاياني كه طالب مواعظ هستند، از ايشان سؤال مي‌شود: آيا به مواعظي كه تا حال شنيده‌ايد، عمل كرده‌ايد، يا نه؟

آيا مي‌دانيد كه: ؟ آيا اگر عمل به معلومات - اختياراً ـ ننمايد، شايسته است توقع زيادتي معلومات؟
همه مي‌دانيم كه رضاي خداوند اجّل، با آنكه غني بالذات [است] و احتياج به ايمان بندگان و لوازم ايمان آن‌ها ندارد، در اين است [كه]:

بندگان، هميشه در مقام تقرب به او باشند، پس مي‌دانيم كه براي حاجت بندگان به تقرب به مبدأ الطاف و به ادامه تقرب، [ خداوند] محبت به ياد او و ادامه ياد او دارد.

پس مي‌دانيم به درجه اشتغال به ياد او، انتفاع ما از تقرب به او خواهد بود؛ و در طاعت و خدمت او، هر قدر كوشا باشيم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب خواهيم بود؛ و فرق بين ما و سلمان ـ سلام الله عليه ـ در درجه طاعت و ياد او كه مؤثر در درجه قرب ماست، خواهد بود.

و آنچه مي‌دانيم كه اعمالي در دنيا محل ابتلا ما خواهد شد، بايد بدانيم كه آن‌ها هر كدام مورد رضاي خداست، ايضاً خدمت و عبادت و طاعت او محسوب است.

پس بايد بدانيم كه هدف بايد اين باشد كه تمام عمر، صرف در ياد خدا و طاعت او و عبادت بايد باشد تا به آخرين درجه قرب مستعد خودمان برسيم و گرنه بعد از آنكه ديديم بعضي، به مقامات عاليه رسيدند و ما بي جهت، عقب مانديم، پشيمان خواهيم شد.

معرفت الله، اعظم العبادات است و همه تكاليف مقدمه معرفت خدا هستند، ولي معرفت خدا واجب و مطلوب نفسي است. اگر كسي اهليت داشته باشد؛ يعني طالب معرفت باشد و در طلب، جديت و خلوص داشته باشد، در و ديوار به اذن الله معلمش خواهند بود و گرنه سخن پيغمبر(ص) هم در او اثر نخواهد كرد، چنانكه در ابوجهل اثر نكرد!

ما را شناخته‌اند، اعمال ما محفوظ است و عكس‌برداري شده است. خداوند متعال از زبان مجرمين مي‌فرمايد: (ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاّ أحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِرًا)، اين چه كتابي است كه هيچ عمل خرد و بزرگي را فرو نگذاشته، مگر آنكه برشمرده است و آنچه را انجام داده‌اند حاضر مي‌يابند. آيا شهادت دست و پا و ديگر اعضا و جوارح، ﴿نور/ 24﴾، ﴿يس / 65﴾ و ﴿فصلت / 22 ـ 20﴾ شوخي است؟!

اگر در امور ديني و يا عقيدتي اشكالي داري، برو از اهلش بپرس تا اشكالت برطرف شود. انسان گاهي در امر دين اشكالي به نظرش مي‌رسد و يا شبه‌اي به او القا مي‌شود، گمان مي‌كند كه آن اشكال لاينحل است و ديگر جوابي ندارد و پيش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت مي‌كند و مي‌گويد: پس دين باطل است و ايراد دارد. چگونه از اهل دين و اهل علم مي‌ترسي و نزد آن‌ها نمي‌روي و از آن‌ها سؤال نمي‌كني، ولي از خود شبهه و اشكال نمي‌ترسي كه چه بسا موجب نابودي و هلاك دائمي تو گردد؟!

سبب غيبت امام زمان خود ما هستيم؛ زيرا دستمان به او نمي‌رسد و گرنه اگر در ميان ما بيايد و ظاهر و حاضر شود، چه كسي او را مي‌كشد؟

آيا جنّيان آن حضرت را مي‌كشند يا قاتل او انسان است؟! ما از پيش در طول تاريخ ائمه: هم امتحان خود را پس داده‌ايم كه آيا از امام تحفظ و اطاعت مي‌كنيم يا اينكه او را به قتل مي‌رسانيم؟! انحطاط و پستي انسان به حدّي است كه قوم حضرت صالح7 ناقه صالح را با اينكه وسيله ارتزاق و نعمت آن‌ها بود، پي‌كردند، چنانكه قرآن كريم درباره آن مي‌فرمايد: (لَها شِرْبٌ وَ لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ)؛ يعني يك روز آب سهم شما باشد و روز ديگر سهم آن، آن ناقه، يك روز آب چاه را مي‌خورد و در عوض به آن‌ها شير مي‌داد! بنابراين، همان‌گونه كه ممكن است عقلاً خزينه و انبار نعمت خود را نابود كنند، همچنان كه ناقه صالح را كشتند، امكان دارد كه ما انسان‌هاي عاقل نيز امام زمان را كه تمام خيرات از اوست و از ناقه صالح بالاتر و پرفيض‌تر است، براي اغراض شخصيه خود به قتل برسانيم.

منبع : ماهنامه نامه جامعه شماره 80
انتهاي متن/

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن