تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817147317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موج جديد اعتراضات در ميدان التحرير تكرار روز خشم مصر


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: موج جديد اعتراضات در ميدان التحرير تكرار روز خشم مصر
چهارشنبه،25ژانويه هزاران نفر از مردم مصر درسالگرد آغاز قيامي كه به سرنگوني رژيم حسني مبارك منجر شد در ميدان تحرير قاهره براي جشن و شادماني اجتماع كردند.
آنها مي گويند كه از آن زمان تاكنون حركت اعتراضي مردم به غير از سرنگون كردن رژيم مبارك دستاورد چنداني نداشته است. پارلمان آزاد مصر روز دوشنبه براي اولين بار پس از سرنگوني رژيم حسني مبارك تشكيل جلسه داد. اما نظاميان اين كشور كه نفوذ و قدرت فراواني دارند و پس از سقوط مبارك خلا قدرت موجود در سياست مصر را پر كرده اند، هنوز هم تصميم گيري هاي مهم را در دست خود دارند. طي ماه هاي اخير فعالان جنبش دمكراتيك مصر كه از روند كند اصلاحات خسته شده اند، با تشكيل اجتماعات اعتراضي و راهپيمايي در خيابان هاي قاهره با نيروهاي امنيتي درگير شده اند.
به گفته شاهدان عيني در مقاطعي فضاي حاكم بر اين گردهمايي غم انگيز و حتي تنش آلود بود و بسياري از حاضران در مورد احتمال بروز درگيري خشونت آميز بين مردم و نيروهاي ارتش نگران بودند.
هزاران شهروند مصري بعد از برگزاري راهپيمايي سالگرد آغاز انقلاب اين كشور، در ميدان "تحرير" قاهره باقي مانده اند.
برخي از فعالان جوان از اين كه نظاميان تمايلي به رها كردن قدرت نشان نداده اند، خشمگين و ناراضي هستند.
60 حزب و گروه سياسي در مصر با صدور بيانيه اي مشترك از مردم اين كشور خواستند تا روز جمعه تظاهراتي را براي سرعت بخشيدن به محاكمه عاملان نظام سابق اين كشور و نيز كناره گيري شوراي عالي نظامي مصر از قدرت برگزار كنند،آنهابرتحقق انقلاب "25ژانويه" تاكيد كردندو اعلام كردند ميدان التحريررا تا دستيابي به اهداف خود ترك نكند.
سرانجام،هزاران تن از مردم مصر به دعوت گروه هاي سياسي و اجتماعي در اين كشور، تظاهرات موسوم به "جمعه خشم 2" را در قاهره و برخي ديگر از مناطق اين كشور برگزار كردند.
به گزارش الجزيره، تظاهركنندگان كه برخي از آنها از پنج شنبه شب حركت خود به سوي ميادين اصلي شهرهاي مصر را آغاز كرده اند، ديروز با برپايي تظاهراتي گسترده، اجراي اهداف انقلاب مصر را خواستار شده اند.
تظاهركنندگان ميدان التحرير در قاهره به سوي ساختمان راديو و تلويزيون مصر راهپيمايي كنند كه اين عمل در انتقاد به عملكرد رسانه هاي مصر در اجراي دستورات شوراي نظامي حاكم و تبديل شدن آن به رسانه اين شورا صورت مي گيرد. انقلابيون شهر سوئز در ميدان الاربعين با برگزاري محاكمه نمادين خواستار قصاص و محاكمه فوري عاملان قتل انقلابيون مصر شده اند. گروه اخوان المسلمين نيز اعلام كرده كه در اين تظاهرات شركت نمي كند و خط خود را معترضيني كه خواهان كناره گيري نظاميان مصر هستند جدا كرده است.
جمعه خشم نامي بود كه تظاهركنندگان انقلاب 25ژانويه بر روز 28 ژانويه 2011 گذاشته بودند. اين روز كه از روزهاي برجسته انقلاب مصر به شمار مي رود تظاهركنندگان بيشتر مراكز پليس و نيروهاي امنيتي و نيز ساختمان اصلي حزب منحل شده شده "ميهني" را كه ابزارهاي امنيتي و سياسي نظام سابق بود را به آتش كشاندند.
در همين حال روز گذشته محمد البرادعي كه از رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري مصر كناره گيري كرد در ميان معترضين حاضر شد; رئيس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي طرح سياسي جديدي را براي مصر ارائه كرد. بنا بر اين طرح، رئيس جمهوري موقت توسط مجلس الشعب انتخاب مي شود و قدرت را در كشور به دست مي گيرد.
در اين طرح همچنين آمده است كه پس از انتخاب رئيس جمهوري بلافاصله كميته اي براي تدوين قانون اساسي تشكيل مي شود تا اين كميته شكل نظام سياسي مصر را مشخص و غيرنظامي بودن دولت، حقوق بشر و آزادي ها را تضمين مي كند.
البرادعي در اين طرح تاكيد كرده است كه پس از اين اقدامات رئيس جمهوري با اختيارات محدود انتخاب و يك پارلمان بر اساس قانون اساسي جديد تشكيل شود.
محمد البرادعي گفت: "پس از دو سال سردرگمي زمان آن فرا رسيده است كه مسير سياسي در اين كشور تصحيح شود."
در تحولي ديگر، مقام هاي مصري مانع خروج پسر وزير حمل و نقل آمريكا از اين كشور شدند. اين حادثه روز شنبه اتفاق افتاد اما خبر آن پنجشنبه منتشر شد.
مقام هاي مصري توضيحي در مورد علت اين اقدام نداده اند اما گفته مي شود كه اين اقدام، احتمالا به سازماني غيرانتفاعي كه او مديريت آن را به عهده دارد مربوط مي شود.
دولت مصر از مدتي قبل مشغول تحقيق درباره سازمان هاي غيردولتي است كه منابع آنها از خارج تامين مي شود.
سام لاهود، پسر ري لاهود، وزير حمل و نقل آمريكا، يكي از چند نفر خارجي است كه مصر مانع خروج آنها شد.
سازمان او به نام انستيتوي بين المللي جمهوري خواه، يكي از 17 سازماني است كه مقام هاي مصري اخيرا دفاتر آنها را بازرسي كردند.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن