تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819299034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سقوط قيمت ارز و سكه ادامه دارددلار «تك نرخي»: 1226 تومان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سقوط قيمت ارز و سكه ادامه دارددلار «تك نرخي»: 1226 تومان
دنياي اقتصاد- ريزش قيمت‌ها در آخرين روز هفته با اعلام قيمت واحد براي دلار ادامه يافت؛ اعلام نرخ 1226 تومان براي دلار از سوي بانك مركزي دومين شوك به قيمت ارز و سكه پس از افزايش نرخ سود سپرده‌ها بود؛ خبر دلار تك نرخي در روز پنج‌شنبه از قيمت دلار 300 تومان و از ارزش سكه 100 هزار تومان ديگر كاست؛ مسوولان بانك مركزي با پيش‌بيني تداوم كاهش قيمت در ابتداي هفته بر تامين نياز متقاضيان با نرخ دلار 1226 توماني از طريق شبكه بانكي تاكيد كردند؛ محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي به فعالان اقتصادي قول داد ارز مورد نياز آنان را بدون هيچ محدوديتي و با نرخ 1226 تومان تامين كند. صرافان نيز از امروز مكلفند فروش نقدي ارز را حداكثر با يك درصد بيش از قيمت 1226 تومان انجام دهند. اين نرخ براي نقل و انتقالات بين سه تا 5 درصد تعيين شده است. بنابراعلام بانك مركزي در صورت تخطي از دامنه قيمتي تعيين شده مجوز متخلفان باطل خواهد شد. كارشناسان اقتصادي با استقبال از حركت به سوي نظام يكسان ارزي از دولت خواستند ملاحظات حفظ اين نظام را در نظر داشته باشد. به گفته كارشناسان، پايداري‌سازي ارز تك نرخي در گرو توجه به مواردي مانند اجراي نظام الگوي مديريت شناور به طور كامل و تنظيم هماهنگ سياست‌هاي مالي و پولي است.
شوك نزولي دوم به بازار سكه و ارز
اعلام فروش دلار با يك نرخ
گروه بازار پول- رييس كل بانك مركزي با اعلام نرخ 1226 تومان براي دلار از تداوم پيش فروش سكه، افزايش ارز مسافرتي در نوروز و ابلاغ بسته جديد پولي به بانك‌ها خبر داد. محمود بهمني رييس كل بانك مركزي از عرضه دلار با قيمت 1226 تومان خبر داد و گفت: از روز شنبه دلار بايد با اين قيمت معامله شود و خريدوفروش دلار بالاتر از اين نرخ غير قانوني است.به دنبال اعلام اين خبر در روز پنج‌شنبه، سكه 100هزار تومان و دلار 300 تومان كاهش قيمت داشت، اين اتفاق پس از اعلام خبر افزايش نرخ سود، دومين شوك به بازار بود.
روند كار كميته
رييس كل بانك مركزي با اشاره به روند فعاليت‌هاي صورت گرفته براي تك نرخي كردن مجدد ارز در بازار گفت: كميته‌اي از يك هفته پيش تشكيل شد و تا صبح پنج‌شنبه مشغول بود تا براساس قولي كه داده بوديم، رقم تك نرخي ارز را اعلام كنيم و با محاسباتي كه داشتيم مبلغ 1226 تومان را اعلام كرديم. بهمني ادامه داد:ارز مورد نياز متقاضيان از طريق سيتم بانكي تخصيص مي‌يابد. رييس كل بانك مركزي با اشاره به نيازهاي خدماتي مردم براي ارز گفت: مسافران، دانشجويان و متقاضايان ارز پزشكي و هر كسي كه نياز به منابع ارزي داشته باشد از اين به بعد ارز را با اين نرخ به روش صحيح و كنترل شده از طريق سيستم بانكي دريافت مي‌كند. رييس كل بانك مركزي با اشاره به برخي تدابير گفت: به دليل آنكه اطمينان يابيم ارز مسافري از كشور خارج مي‌شود ارز در گيت خروجي فرودگاه به مسافران تحويل داده خواهد شد. وي افزود: نيازهاي ارزي واردكنندگان و توليدكنندگان نيز بدون محدوديت از طريق حواله و گشايش اعتبارات اسنادي تامين خواهد شد. بهمني با تاكيد بر تامين ارز فعالان اقتصادي اظهار كرد: فعالان اقتصادي مي‌توانند از هر جاي دنيا كالا وارد كنند و دولت نيز قول مي‌دهد زمينه پرداخت تعهدات ارزي آنان را فراهم كند.
احتمال افزايش ميزان ارز مسافري
وي درباره ميزان ارزي كه در اختيار افراد قرار مي‌گيرد، گفت: براي توليد‌كنندگان و وارد‌كنندگان ميزان ارز نامحدود است و هر ميزان كه بخواهند گشايش كنند در اختيار آنان ارز قرار مي‌دهيم و براي دانشجويان نيز مشخص و دستورالعمل آن قبلا ابلاغ شده است. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه براي مسافران هم رقم آن تعيين شده است و هزار دلار را در نظر گرفته بوديم، افزود: برنامه داريم براي سفرهاي نوروزي اين رقم را افزايش دهيم تا مسافران حتي در سفرهاي دور پرواز هم مشكل كمبود منابع نداشته باشند.
تدابير مقابله با دلار تقلبي
وي با اشاره به تحولات بازار گفت: يك و نيم تا دو ماه پيش كه هر اونس طلا در بازارهاي جهاني حدود 1900 دلار بود، قيمت سكه هاي ما حدود 650 هزار تومان بود، چطور مي‌شود كه قيمت طلاي جهاني زماني كه به حدود 1680 يا 1700 دلار رسيد قيمت سكه حدود دو برابر شود.
بهمني تاكيد كرد: مشخص بود حباب و كاذب است بنابراين در اين‌گونه شرايط كه معمولا قيمت‌هاي حبابي در داخل بالا مي‌رود ورود طلاي قاچاق و حتي ارز مي‌تواند اتفاق بيفتد. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه وقتي نرخ كاذب در بازار ارز به وجود بيايد عده‌اي فرصت طلب براي كسب سود بيشتر دلار وارد مي‌كنند، ادامه داد: وقتي كه شنيديم بلافاصله به صرافي‌ها و بانك‌ها اخطار داديم كه مواظب باشند و اين‌گونه دلارها را كه از كشورهاي اطراف وارد مي‌شود، كنترل كنند تا خداي ناكرده ملت ما از اين بابت متضرر نشوند. وي به مردم توصيه كرد از مبادي رسمي‌نيازهاي خود را تامين كنند و افزود: وقتي صرافي‌هاي مجاز و بانك هاي ما نياز را تامين مي‌كنند ديگر لزومي‌ ندارد بر سر چهارراه‌ها يا پاساژها بروند و نيازشان را تامين كنند قطعا در آنجا كنترلي نخواهد بود و اين مشكلات به وجود مي‌آيد.
تداوم پيش فروش سكه
بهمني در پاسخ به اين پرسش كه آيا پيش‌فروش سكه ادامه مي‌يابد و نرخ جديد آن چيست، گفت: در چند روز گذشته حدود 4 و نيم تا 5 ميليون سكه پيش فروش كرديم و پيش‌بيني كرديم كه اگر بخواهيم 15 تا 20 روز ديگر، 10 تا 15 ميليون هم پيش فروش كنيم اين رقم به 20 ميليون مي‌رسد.
رييس كل بانك مركزي ادامه داد: هميشه اين فكر را مي‌كرديم كه اگر 20 ميليون سكه در چهار ماه بعد به بازار عرضه شود چه اتفاقي مي‌افتد و اين عرضه مي‌تواند بازار را بشكند. وي گفت: براي اينكه خريداران اين ضرر را نداشته باشند قيمت جهاني را محاسبه و با احتساب كارمزد نرخ را تعيين مي‌كنيم و در اختيار آنان قرار مي‌دهيم. بهمني تاكيد كرد: پيش فروش سكه همچنان ادامه دارد تا زماني كه تقاضا بسيار كاهش يابد يا از بين برود. وي با تاكيد بر اينكه به مسائل رواني بايد دقيقا توجه كنيم، گفت: نمي‌خواهيم خريداران سكه و ارز متضرر شوند و همه ما بايد حواسمان باشد گرفتار اين سياست‌ها و حباب‌سازي‌ها نشويم.
بي‌اثري تحريم‌ها
رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه 32 سال است كه تحريم هستيم، افزود: ملت ايران باهوش، توانا و داناست و ملت دانا هميشه يا راه را مي‌يابد يا مي‌سازد، بنابراين اميدواريم همچنان اين دوران را پشت سر بگذاريم.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن