تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834987613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسفه نگاري عاشورا، شبهات نقد مسيح انگاري حسين (ع)‏


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: فلسفه نگاري عاشورا، شبهات نقد مسيح انگاري حسين (ع)‏
فلسفه نگاري عاشورا، شبهات
نقد مسيح انگاري حسين (ع)‏
نقد اين ديدگاه
بر اساس اين نگرش، به ناچار بايد صفحه سياه و تاريك اين حادثه خوانده شود و فقط موضوع رثا وعزاداري مورد توجه باشد. (1) همچنان كه چنين باوري نسبت به نهضت عاشورا، منجر به مسخ كلي اهداف اين نهضت شده و قيام عاشورا به صورت سنگر گنهكاران و كفاره بد آنان جلوه مي كند، يعني امام حسين(عليه السلام)كشته شد تا گنهكاران از عذاب الهي بيمه شوند. (2) به تعبير ديگر، اين ديدگاه، يك برداشت اباحه گري است كه چكيده اش آن است كه نهضت حسيني قابل برداشت مكتبي نيست و نمي توان آن را الگو و اسوه قرار داد. گويا طرفداران اين نظريه با تحريف اين حادثه بزرگ و فلسفه پيدايش آن، مي خواهند عاشورا را در برابر اسلام ناب محمدي(صلي الله عليه وآله) قرار دهند و نشان دهند با يك گريه و برپايي ماتم براي سيدالشهدا(عليه السلام)، راه براي ارتكاب هر گناهي و خلافي باز است و با اين اباحه گري مطلق و رها، مي توان از زير بار هر نوع وظيفه و مسئوليتي شانه خالي كرد. از اين رو چنين بينشي، سبب طعن و استهزا درباره عزاداري شده است.‏
‏ به تعبير برخي: "اين نظريه ماهرانه ترين حيله اي است كه با حفظ عظمت وجلالت حسين(عليه السلام)، شهادت او را پوچ وخالي از معنا و محتوا مي كند و در هر صورت جلادان كشنده حسين(عليه السلام) را هم تبرئه مي كند، چون آنها هم، نه به اراده و انتخاب خود، كه به مشيت الهي، براي اين كار از همان روز الست انتخاب شده اند و آلت اجراي اراده خداوند بوده اند و نيز همه جباران يزيدي و بيعت گيرهاي معاويه اي را براي هميشه از خطر عاشورا و خاطره حسين(عليه السلام)مصون مي سازد تا جهت شهادت را از مقابله با قدرت هاي جور و غصب، به سوي هيچ، بر ضد هيچ كس و هيچ چيز منحرف كنند."(3)‏
غافل از آنكه قيام امام حسين(عليه السلام) (چنانكه خواهيم نوشت) براي برپايي نماز و روزه و زكات و امر به معروف و نهي از منكر بوده است. حضرت قيام كرد تا اسلامِ ساخته و پرداخته امويان را به مردم معرفي كرده و بدعت هاي آنان را براي مردم نمايان سازد و مردم با اين كشتي نجات بخش، به سوي سنت واقعي و سيره و روش پيامبر
(صلي الله عليه وآله) حركت كنند، نه براي آنكه بدعتي نو دوباره ايجاد شود و شريعت رسول خدا(صلي الله عليه وآله) منسوخ شده و به بوته فراموشي سپرده شود. حضرت قيام كرد تا دين زنده بماند و با عمل به احكام الهي، بساط گناه و منكرات از جامعه برچيده شده و روحيه تقوا ودين محوري در بين امت اسلامي زنده شود. او قيام كرد تا مردم از نافرماني خدا بيشتر بترسند واز آثار گناه كه در دنيا وآخرت
دامنگير گنهكاران مي شود، برحذر باشند. از اين رو گريه و عزاداري براي سالار شهيدان براي نگه داشتن اساس اسلام است تا مردم با تأسي به آن امام همام، به ياد خداوند باشند و به برپايي فرايض و حدود الهي، هر چه بيشتر اهتمام ورزند.
بنابراين نتيجه چنين نگرشي به واقعه عاشورا آن است كه گريستن ها وگرياندن ها در عزاي حسين(عليه السلام) خود هدف نهضت عاشورا قلمداد شده و هدف اصلي فراموش شود. و مردم براي آنكه بهتر و بيشتر گريه كنند و دامن خود را از هرگونه گناه و پليدي شستشو دهند، در كنار روضه هاي صحيح، به روضه هاي دروغ و تحريف آميز و عزاداري هاي بي محتوا وگاه در تضاد با اهداف واقعي قيام امام حسين
(عليه السلام) نيز روآورند و نگاه آنان به حادثه عاشورا، به عنوان يك جنايت ومصيبت باشد، كه بايد براي آن گريه و عزاداري كرد. بدون ترديد با اين نگاه به نهضت كربلا، ديگر امام(عليه السلام)، قهرمان جاويدان و
بي بديل نيست، بلكه تنها مظلومي است كه بايد بر مظلوميتش گريست! ومرثيه سرايي كرد. به اين ترتيب شور وحركتي كه در اين حادثه وجود دارد، به خمودي وسكوت مي گرايد ونهضتي كه مي خواهد براي جباران تاريخ خطرساز باشد، عاملي براي تخدير جوامع شده و ستمگران يزيدي در طول تاريخ از خطر عاشورا وخاطره جان فشاني امام حسين
(عليه السلام) مصون مي مانند. از اين رو، اين ديدگاه يكي از بدترين نوع تحريف ها در زمينه هدف نهضت عاشوراست.
پي نوشتها:
1- مرتضي مطهري، حماسه حسيني، چ اول، قم، صدرا، 1365ش، همان، ج1، ص 127.‏
‏2- همان، ج3، ص 256.‏
‏3- علي شريعتي، حسين وارث آدم، چ نهم، تهران، شركت انتشارات قلم، 1380ش، ص 174‏

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن