تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820377188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري آريا/ ماجراي توليد انبوه سوخت و خودروهاي يورو 4


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: گزارش خبري آريا/ ماجراي توليد انبوه سوخت و خودروهاي يورو 4


خبرگزاري آريا- مسئولين توليد سوخت و خودروهاي با استاندارد يورو 4 در سال آينده را نقطه عطفي در جهت كاهش آلودگي هوا و محيط زيست كشور اعلام كردند.
اين روزها به مناسبت هفته پاك خبرهاي زيادي در رابطه با رونمايي از خودروهايي با استاندارد يورو 4 و عرضه سوخت با استاندارد بين المللي يورو 4 در جايگاههاي سوختگيري سطح شهر شنيده شد بطوري كه خيلي از صاحب نظران رسيدن به اين دستاوردها را عاملي براي جلوگيري از آلودگي هوا و محيط زيست اعلام كردند.
مسئولين ذيربط توليد سوخت و خودرو هاي يورو 4 با هدف عزم ملي جهت پاسداشت محيط زيست و با تكيه بر توان علمي و فني نيروهاي كشور اعلام كردند و اين دستاورد بزرگ را درجهت تمركز بر توليد خودرو هاي كم مصرف و سازگار با محيط زيست و بهره مندي از سوخت هاي جايگزين دانستند.
حال با نگاهي كوتاه به سه ضلع اجرايي استاندارد يورو4 در كشور به بررسي آن مي پردازيم:
1- سوخت: در چند سال گذشته هر وقت صحبت از ارتقاء استاندارد شده، خودروسازان موضوع سوخت مناسب را پيش كشيده‌اند. براي بيان اهميت سوخت در استانداردهاي آلايندگي مي‌توان به مثال انژكتوري شدن خودروها، حذف كاربراتور و افزودن كاتاليست كانورتور به انتهاي اگزوز در چند سال گذشته اشاره كرد. در آن دوره براي اين ارتقاء، سرب بنزين به طور كامل حذف شد چرا كه سرب، مواد استفاده شده در كاتاليست را بي‌اثر مي‌كند. بدين ترتيب در آن دوره سيستم ECU به خودروها اضافه شد. حالا هم براي ارتقاء استاندارد آلايندگي خودروها به يورو4 سوخت مناسب و منطبق بر اين استاندارد نياز است. با اين حساب شركت پالايش و پخش، كار سختي در پيش دارد.
2- آزمايشگاه: هم‌اينك مركز تحقيقات و آزمون آلايندگي، خودروها را تا سطح استاندارد يورو2 تست مي‌كند. اين آزمايشگاه از ابتداي سال آينده بايستي توانايي تست خودروها در سطح استاندارد يورو4 و موتورسيكلت تا يورو3 را داشته باشد. مركز فوق هم‌اكنون آماده بهره برداري است و گفته شده زودتر از موعد مقرر ارتقاء يافته و بهره برداري خواهد رسيد.
3- OBD: سيستم OBD، مغز تكنولوژيك خودرو در زمينه آلايندگي است. اهميت آن كمتر از اي سي يو نيست و خودروسازان داخلي توانايي تامين اين تكنولوژي را دارند. با اين حال سيستم فوق براي خودروهاي پرتيراژ فعلي مي‌تواند هزينه‌هاي بسياري ايجاد كند. نبايد فراموش كرد پرتيراژ‌هاي فعلي از طراحي بسيار قديمي رنج مي‌برند و نصب اين سيستم نياز به تغييراتي در خودرو دارد كه باعث افزايش قيمت تمام شده خواهد شد. از سويي شبكه خدمات پس از فروش نيز بايتي به توانايي تعميراتي سيستم فوق برسد كه نياز به سرمايه گذاري ديگري دارد. از سويي هر خودرويي كه نتواند اين سيستم را قبول كند ديگر نبايد توليد شود.
نجم الدين مدير عامل شركت ايران خودرو در زمينه توليد خودروهاي يورو 4 اظهارداشت: اين شركت با توليد 199 هزار دستگاه موتور كم مصرف در 9 ماه سال جاري 6. 79 ميليون ليتر سوخت، معادل 40 ميليون دلار صرفه جويي ارزي عايد اقتصاد ملي كرده است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، ميانگين مصرف سوخت موتور هاي كم مصرف توليدي اين شركت را بين 5. 6 تا 7 ليتر در هر 100 كيلومتر و با فرض پيمايش 20 هزار كيلومتر در هرسال عنوان كرد و افزايش توليد موتور هاي كم مصرف و به روز را از مهم ترين برنامه ها ي راهبردي اين شركت دانست.
اين مقام مسئول با اشاره به برنامه توليد موتورهاي كم مصرف در سال 91 خاطر نشان ساخت: درصورت توليد 604 هزار و 500 دستگاه موتور كم مصرف ، 242 ميليون ليتر ( معادل 662 هزار ليتر درروز ) صرفه جويي در مصرف سوخت خواهد داشت.
وي در ادامه افزود: توليد انبوه خودرو رانا از سال آينده آغاز مي شود و اين خودرو استاندارد زيست محيطي يورو 4 را تامين مي كند.
نجم الدين تاكيد كرد: در سال آينده مراحل انبوه سازي ديگر محصول جديد و لوكس اين شركت به نام دنا با استاندارد زيست محيطي يورو 4 نيز آغاز مي شود به طوري كه مطابق برنامه ريزي هاي انجام شده ارائه محصول فوق به بازار، از اواخر سال آينده پيش بيني مي شود.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو دراين زمينه گفت: در سه ماهه نخست سال 91 برنامه ارتقاي استاندارد كليه محصولات به يورو4 مطابق زمان بندي اجرايي خواهد شد.
در همين راستا مرتضي شفيعي معاون مهندسي گروه خودروسازي سايپا نيز گفت:از سال آينده تمامي محصولات اين گروه با استاندارد يورو 4 به بازار عرضه خواهد شد بطوري كه با انجام تغييرات صورت گرفته در سيستم موتور خودروهاي توليد سايپا از ابتداي سال 91 شاهد توليد و عرضه اين محصولات با استانداردهاي زيست محيطي روز خواهيم بود.
وي اظهارداشت: با توجه به حجم بالاي توليد محصولات پلت فرم ايكس 100 از قبيل سايپا 111، سايپا 131، سايپا 132 و سايپا 141 كه بخش عظيمي از توليد خودرو در كشور را به خود اختصاص داده است به همين منظور با ظرفيت سازي در حوزه توليد و عرضه بنزين استاندارد در جايگاه ها، خودروهاي توليد اين گروه نيز بتدريج با استاندارد آلايندگي يورو4 عرضه خواهند شد.
جليل سالاري مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران نيز تصريح كرد: با اقدام هايي كه براي توليد بنزين با استاندارد يورو 4 در كشور انجام شد، پتانسيل توليد بنزين يورو 4 در كشور تا پايان امسال به 40 ميليون ليتر خواهد رسيد؛ ضمن آنكه در سبد سوخت كشور حدود 58 درصد امكان عرضه بنزين يورو 4 در كلان شهرها فراهم شد.
سالاري با بيان اين كه تا پايان سال آينده ظرفيت توليد گازوييل با استاندارد يورو 4 و 5 در كشور به روزانه 36 ميليون ليتر مي رسد، افزود: سبد سوخت در بخش حمل و نقل حداكثر 50 ميليون ليتر در روز است كه با امكاناتي كه فراهم شده حدود 69 تا 70 درصد سبد سوخت كشور در حد استاندارد يورو 5 خواهد شد.
وي ارتقاي كيفيت خودروهاي توليدي را يكي از ضرورت هاي عرضه بنزين و گازوييل با استاندارد يورو 4 در كشور دانست و گفت: ضروري است با بهبود كيفيت خودروها و روغن موتور زيرساخت هاي لازم براي مصرف استاندارد سوخت و كاهش آلايندگي هوا فراهم شود تا سوخت توليدي با استاندارد و كيفيت بالا به شكل مطلوبي در خودروها مصرف شود.
علي محمد شاعري معاون سازمان محيط زيست توانايي كشور در ساخت خودروهاي يورو 4 را بهترين مژده مديريت هواي كشور بر حذف منابع آلاينده محيط زيست عنوان كرد و گفت: امروزه آلودگي هوا به دغدغه ملي تبديل شده و در برخي از روزهاي سال وضعيت شاخص‌هاي آلاينده بسيار نگران‌كننده است.
به گفته وي 10 تا 15 درصد آلودگي هوا ناشي از نوع سوخت مصرفي در بخش‌هاي صنعت، خانگي، تجاري، خودرو و فعاليت‌هاي عمراني عنوان كرد و افزود : طبق تحقيقات وزارت بهداشت ، دانشگاه تهران و ساير مؤسسات علمي و پزوهشي هم اكنون حدود 70 درصد از منابع آلاينده هواي كشور خودروها هستند كه اين مشكل را با توليد سوخت پاك مي‌توان برطرف نمود.
شاعري همچنين به ارتقاي استاندارد خودروهاي كشور به استاندارد يورو 4 اشاره و خاطر نشان كرد: اين اقدام موجب مي شود تا ميزان آلايندگي هوا در كشور 50 درصد كاهش يابد و ميزان توليد منواكسيدكربن در خودروها از 2/2 گرم به 1/1 گرم كاسته شود.
اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در دولت نهم رويكرد جديدي در حفاظت از محيط زيست ايجاد و اقدامات ويژه‌‌اي در اين زمينه آغاز گرديد كه مهمترين آن ، استاندارد سازي سوخت و توليد خودرو مطابق با استانداردهاي مورد نظر محيط زيست است.
معاون محيط انساني سازمان محيط زيست اظهارداشت: ازسال آينده 10 درصد خودروها با استاندارد يورو 4 توليد مي‌شوند علاوه بر اين از سال آينده تنها به خودروهاي با استاندارد يورو 5 اجازه واردات داده خواهد شد.
بايد افزود كه خودروهايي كه به عنوان نمونه خودرو با استاندارد يورو 4 معرفي شده و قرار است تا پايان سال 91 به توليد انبوه برسد،شامل خودروهاي پژو 207 آي ، پژو 206 صندوق دار وي 8 ، سورن اي ال ايكس ، سمند ميكرو هيبريد ، دنا و رانا ، خانواده ايكس 100 ، تيبا ، تندر 90 ، پيكاپ ، قشقايي ، تيانا ،مگان و خودروي تحقيقاتي ميكرو هيبريدي است.
و حال بايد منتظر بود و ديد كه آيا اين وعده ها عملي خواهد شد و آيا با توليد سوخت و خودرو استاندارد در كشور از مشكل آلودگي كشور كاسته خواهد شد و يا آسمان شهرها شاهد روزهايي بدون دود و آلودگي خواهد بود؟

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1875]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن