تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815368270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در اوكراين در گفت‌وگو با فارس تشريح كرد/


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سفير ايران در اوكراين در گفت‌وگو با فارس تشريح كرد/
خبرگزاري فارس: سفير كشورمان در اوكراين با اشاره به همكاري ايران و اوكراين در زمينه هواپيما سازي گفت: دو محصول AN 148 با ظرفيت‌هاي 70 تا 80 نفره قرار است در ناوگان پروازي ايران به كار گرفته شود كه در صورت رضايت طرف ايراني 20 فروند از AN 158 كه يك كلاس بالاتر است، به صورت مشترك ساخته خواهد شد.


اكبر قاسمي سفير ايران در اوكراين در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در خصوص روابط ايران و اوكراين پس از سال 91 و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، گفت: در اين دوران اولين كشوري كه استقلال اوكراين را به رسميت شناخت و در اين كشور سفارتخانه داير كرد ايران بود كه اين موضوع ذائقه اوكرايني‌ها را نسبت به ايران بسيار شيرين كرد.

* 100 سند همكاري طي 20 سال

وي با اشاره به مناسبات دو كشور طي 20 سال گذشته كه با بيش از 100 سند و يادداشت تفاهم شكل گرفته است، اظهار داشت: ايران و اوكراين سه دوره روابط را طي 20 سال گذشته شاهد بودند. يك دوره آن اوج شكوفايي مناسبات دو كشور است كه از سال 91 آغاز شده و تا سال 2004 ادامه يافت.

سفير ايران در اوكراين با اشاره به انقلاب مخملي در سال 2004 در اوكراين كه باعث شد ركود شديدي در مناسبات دو كشور به وجود آيد، يادآور شد: اين مناسبات متاثر از تحولات داخلي اوكراين به يك ركود 5 ساله رسيد.

* دوره تعميق روابط بدون تاثير پذيري از طرف ثالث

قاسمي افزود: از سال 2009 با روي كار آمدن آقاي ياناكويچ رئيس جمهور اين كشور، دوره سوم مناسبات آغاز شد كه در اين دوره رويكرد تعميق مناسبات براساس منافع متقابل و بدون تاثيرپذيري از عوامل ثالث آغاز شده است.

وي روابط فرهنگي و اقتصادي را در اين دوران رو به توسعه خواند و اظهار داشت: طي يك سال و نيم گذشته بيش از يك ميليارد دلار مبادلات دو كشور شده است كه نسبت به سال قبل 450 ميليون دلار افزايش را نشان مي‌دهد.

قاسمي افزود: حجم مبادلات ما در عرصه‌هاي صنعتي، ‌تجاري، علمي و فرهنگي در اين دوران گسترش يافت.

سفير كشورمان به برگزاري يك نمايشگاه اقتصادي و نيز يك هفته فرهنگي طي يك سال و نيم گذشته در اوكراين اشاره كرد و گفت: اجلاس مقدماتي كميسيون مشترك براي برگزاري پنجمين اجلاس مشترك اقتصادي دو كشور نيز طي يكسال و نيم گذشته برگزار شد.

* هواپيماهاي اوكرايني در صنعت هوايي كشور

قاسمي با اشاره به پيشرفت در مناسبات دو كشور در عرصه‌هاي تكنولوژي هوايي و انرژي‌هاي نو گفت: پروژه هواپيماي AN140 آنتونوف يكي از مهمترين پروژه‌هاي مشترك است كه يك پشتوانه و سابقه همكاري 14 ساله را دربردارد.

وي ادامه داد: قرار است پروژه AN148 را نيز با يكديگر داشته باشيم كه يك هواپيماي با موتور توربو مي‌باشد كه به لحاظ پروازي كيفيت فني خوبي داشته و مي‌تواند به عنوان يك هواپيماي ميان برد به كار گرفته شود.

سفير كشورمان ادامه داد: اين پروژه يك پرواز معرفي و يك پرواز آزمايشي در ايران داشته و مي‌تواند در ناوگان هوايي كشورمان به كار گرفته شود.

قاسمي دو محصول AN 148 با ظرفيت‌هاي 70 تا 80 نفره را از ديگر پروژه‌هايي خواند كه قرار است در ناوگان پروازي ايران به كار گرفته شود و اظهار داشت: اگر مورد رضايت طرف ايراني قرار گرفت 20 فروند از AN 158 كه يك كلاس بالاتر از پروژه قبلي است به صورت مشترك ساخته خواهد شد.

وي با بيان اينكه ظرفيت‌هاي خوبي بين زير ساختهاي صنايع دو كشور به وجود آمده است، اظهار اميدواري كرد در زمينه انرژي‌هاي نو و هوايي اين روابط روند رو به گسترش داشته باشد.

سفير كشورمان در خصوص سفر مقامات عالي رتبه اوكرايني به ايران نيز گفت: در 5 سال ركودي كه بر روابط حاكم بود سفري صورت نگرفت، اما طي يك سال و نيم گذشته مقامات متعددي در سطوح مختلف به ايران سفر كرده‌اند.

* ايران، شريك راهبردي اوكراين

قاسمي با بيان اينكه ما در همه عرصه‌ها مناسبات رو به گسترشي طي 20 سال گذشته داشتيم، اظهار داشت: همانطور كه آقاي يانكوويچ اعلام كرد، ايران به عنوان شريك راهبردي اوكراين در آسيا قلمداد مي‌شود. دو كشور در تمامي عرصه‌ها وابستگان تخصصي را در سفارتخانه هاي دو كشور دارند كه شامل وابستگان دفاعي، علمي و فرهنگي از آن جمله‌اند.

سفير كشورمان در مورد مزيت‌هاي رابطه با ايران براي اوكراين نيز گفت: اوكراين جزو هسته اوليه صنعتي و پيشرفته شوروي سابق بوده و به دليل اينكه توليد كننده بسياري از ماشين‌آلات و محصولات فولادي است، ارتباطات آن از زمان شوروي با ايران در قالب پروژه‌هاي برق، راه‌ آهن و ذوب‌ آهن را پايه گذاري و اكنون نيز استمرار داشته است.
وي نگاه مقامات اوكرايني به رابطه با ايران را عمدتاً غير سياسي و منفعت محور دانست و اظهار داشت: اوكراين با توجه به راهبردي كه دنبال مي‌كند يعني فراهم كردن مقدمات عضو وابسته شدن در اتحاديه اروپا، بعضاً ملاحظاتي را در روابط دو جانبه لحاظ مي كند. به دليل اينكه رويكرد روابط خارجي اوكراين در دوران يانكوويچ رابطه با تمامي محورها است، بنابراين زمينه‌هايي را دنبال مي‌كند كه حساسيت مربوطه در روابط با ديگر كشورها نيز لحاظ شود.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن