تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816614620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهبرد ايران ايجاد امنيت پايدار در منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: راهبرد ايران ايجاد امنيت پايدار در منطقه است
كويت - معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه كشورمان، گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره در راستاي خير و صلاح منطقه گام برداشته است و راهبرد ما رسيدن به امنيت پايدار در منطقه خليج فارس است.


به گزارش ايرنا، "حسين اميرعبداللهيان" روز پنجشنه در يك كنفرانس مطبوعاتي در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران، افزود: روابط جمهوري اسلامي ايران با همسايگان همواره روابطي مبتني بر حسن همجواري و احترام متقابل و عدم دخالت در امور يكديگر بوده است.

وي اظهار داشت كه امنيت منطقه خليج فارس بايد توسط كشورهاي منطقه تامين شود.

اميرعبداللهيان همچنين در پاسخ به پرسشي گفت: ما مسئله انرژي در منطقه خليج فارس از جمله نفت و گاز را يك مسئله صرفا اقتصادي نمي دانيم بلكه معتقديم امروزه نفت يك كالاي استراتژيك محسوب مي شود و تاثير فراواني بر روابط بين الملل دارد و به همين دليل اين منطقه هميشه مورد توجه قدرت هاي بزرگ بوده است.

وي افزود: با اين نگاه تامين امنيت انرژي در منطقه جزو اولويت هاي اساسي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

معاون وزير امور خارجه در عين حال گفت: برخي طرف ها دنبال اين هستند كه ناامني را به منطقه تزريق كنند و ما با هوشياري و دقت اين مواضع را رصد مي كنيم و به سهم خود اجازه نمي دهيم منطقه را وارد جنگي ديگري كنند.

وي گفت: تنگه هرمز يك تنگه استراتژيك در منطقه است و ما همواره براي تامين امنيت آن اولويت اساسي قايل بوده و هستيم.

معاون وزير امور خارجه كشورمان اظهارداشت: تلاش ما اين است كه همواره امنيت و در كل خليج فارس و از جمله تنگه هرمز پايدار بماند و از تمام توان و قدرت خود در راستاي رسيدن به اين امنيت پايدار استفاده خواهيم كرد.

وي افزود: نبايد برخي طرف هاي خارجي تصور كنند كه مي تواند اهداف سياسي خود را در اين چارچوب پيش ببرند.

وي گفت: منطقه براي صاحبان آن است و هيچكس از بيرون نمي تواند تحميل كند كه چه كسي از امنيت منطقه بهره مند شود و چه كسي بهره مند نشود.

وي همچنين تامين امنيت منطقه را مسئوليت همه كشورهاي آن دانست و گفت: ما امنيت كشورهاي منطقه را امنيت جمهوري اسلامي ايران مي دانيم و برهمكاري هاي مشترك منطقه اي تاكيد داريم.

امير عبداللهيان گفت: ما معتقديم كه حضور نيروهاي بيگانه چه به صورت انفرادي و چه در قالب ناتو كمكي به امنيت منطقه نكرده است و اين گونه حضور ها فقط هزينه امنيت منطقه را افزايش داده است و از اين رو تاكيد داريم كه امنيت بايد توسط كشورهاي منطقه ايجاد شود و مورد حمايت قرار گيرد.

وي همچنين با اشاره به ديدار روز پنجشنه خود با قائم مقام وزارت امور خارجه كويت گفت: با خالد الجارالله در باره روابط دوجانبه و مسائل منطقه اي گفت و گو داشتيم و روز چهارشنبه نيز با مقامات امارات راجع به مسائل مشابه گفت و گو كرديم.

وي افزود: برداشت ما اين است كه درك مشترك و خوبي در سطح منطقه ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس وجود دارد.

معاون وزير امورخارجه گفت: در باره مسائل دوجانبه تهران و كويت توافق كرديم كه كميسيون عالي همكاري هاي دو كشور را در اولين فرصت ممكن برگزار كنيم.

وي گفت: اين دوره از نشست كميسيون عالي با حضور وزراي خارجه دو كشور در كويت برگزار مي شود و مسايل مختلف و مورد علاقه دو كشور را بررسي خواهد كرد.

امير عبداللهيان افزود: در اين ديدار همچنين در خصوص برخي مسائل حقوقي، كنسولي و بازرگاني ميان ايران و كويت مذاكراتي داشتيم كه به زودي شاهد برگزاري كميته هاي فني ذيربط در اين رابطه خواهيم بود.

وي افزود: در ديدار همچنين در خصوص تحولات منطقه و موضوع مهم يعني راجع به امنيت پايدار در منطقه و نيز در باره برخي تحولات خاورميانه از جمله بحرين، يمن و سوريه صحبت شد.

عبداللهيان گفت: در خصوص تحولات بحرين، يمن و سوريه رايزني صورت گرفت و ما معتقديم كه در قبال تحولات منطقه كشورها بايد موضع واحد و مشابهي داشته باشند و از سياست دوگانه اجتناب كنند.

وي افزود: ما طرح شوراي همكاري خليج فارس درباره يمن را يك گام به جلو مي دانيم ولي معتقديم كه اين طرح ناقص است و بايد گام هاي جدي تري برداشته شود.

معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه كشورمان گفت: براي ما در ارتباط با يمن دو نكته مهم است اول اينكه مردم بايد خودشان نسبت به سرنوشت شان تصميم بگيرند و نكته دوم اينكه امنيت يمن براي امنيت منطقه و خليج فارس بسيار مهم به شمار مي رود.

وي افزود: در مورد بحرين نيز احساس مي كنيم كه وضعيت نسبت به گذشته بدتر شده است و معتقديم كه مطالبات مردم و گفت و گوهاي ملي بايد به صورت كارآمد و موثر انجام شود.

امير عبداللهيان گفت: همان گونه كه در مورد يمن طرح شوراي همكاري خليج فارس يك راهكار سياسي ارايه داد، راهكار بحرين نيز نبايد نظامي باشد.

وي افزود: ما تداوم حضور نيروهاي نظامي در بحرين را خطا مي دانيم و به همين خاطر ورود نيروهاي نظامي به اين كشور را تحت هر پوششي يك خطاي راهبردي اعلام كرديم.

از اين رو در بحرين بايد راهكار سياسي دنبال شود و در مجموع اقداماتي طراحي شود كه كشتار مردم چه در بحرين چه در يمن و در هر كشور ديگري متوقف شود.

معاون وزير امور خارجه درباره اوضاع سوريه نيز گفت: وضعيت سوريه به لحاظ اوضاع داخلي اين كشور روبه بهبودي است و گزارش اتحاديه عرب نيز تائيد مي كند كه شرايط در اين كشور روبه بهبودي مي باشد.

وي افزود: ما معتقديم كه در سوريه اصلاحات اعلام شده توسط رييس جمهوري اين كشور بايد به سرعت پيش رود و مطالبات مردم مورد توجه قرار گيرد و در عين حال اقدامات تروريست ها و اقدام از سوي هر طرفي كه در جهت كشتار مردم است، بايد متوقف شود.

وي همچنين گفت: موضع ايران در قبال تحولات بحرين ، يمن و سوريه موضع مشتركي است و در هر سه كشور تاكيد داريم كه اصلاحات بايد انجام شود و مطالبات مردم مورد توجه قرار گيرد و مداخله خارجي متوقف شود.

وي افزود: در هر سه كشور گفت و گوي ملي راهكار نهايي براي كاهش خسارت و توقف كشتار مردم به شمار مي رود و معتقديم كه در اين كشورها بايد كار با طرح هاي سياسي به نتيجه برسد نه با اقدامات شتاب زده و عجولانه و طرح هاي امنيتي و نظامي.

وي افزود: منظور از طرح سياسي اين است كه فشارهاي امنيتي و نظامي عليه سوريه نبايد توسط دوستان عرب منطقه اي اعمال شود.

وي اظهارداشت: چگونه است كه در يمن صرفا يك طرح سياسي اجرا مي شود در حالي كه هزارن نفر در اين كشور كشته مي شوند ولي در سوريه كه در خط مقاومت عليه رژيم صهيونيستي است كمترين سطح از اتفاقات باعث مي شود كه همه عليه آن هجوم بياورند.

وي گفت: كساني كه به بحرين و يمن براي اصلاحات فرصت مي دهند، ولي اقدامات شتاب زده در باره سوريه مي كنند، براي ما جاي تامل دارد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي با اشاره به شكست تهديد ها عليه ايران گفت: آمريكايي ها فهميده اند كه ديگر زمان آن نيست كه وقتي يك ناو آمريكايي از كنار كشوري عبور كند آن كشور سقوط خواهد كرد و رژيم صهيونيستي نيز در وضعيت بسيار بدتري قرار دارند.

معاون وزير امور خارجه گفت: به دليل مشكلات شديد سياسي و مالي در غرب احتمال وقوع جنگ بسيار ضعيف است.

وي در عين حال گفت: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران براي دفاع كاملا آماده ايم ولي حتما حكيمانه و هوشمندانه عمل خواهيم كرد كه بهانه اي براي ايجاد يك جنگ جديد در منطقه توسط دشمنان مان فراهم نشود.

وي گفت: آنچه در مورد تنگه هرمز نيز مطرح هست در چارچوب استراتژي دفاعي ما و در راستاي امنيت منطقه است.

وي افزود: استراتژي دفاعي ايران در برابر هر حمله احتمالي دشمنان يك استراتژي چند لايه و چند بعدي است كه شايد ضعيف ترين حلقه آن به تنگه هرمز بر مي گردد.

وي در پاسخ به پرسشي در باره باره تحريم نفتي ايران نيز گفت: غربي ها در حالي ديگر كشورهاي را منع مي كنند از اينكه در منابع نفتي ايران سرمايه گذاري كنند كه خودشان به اسم شركت هايي در برخي كشورهاي ثالت براي سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران تلاش مي كنند.

**خاورم**340** 3404

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30782678

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن