تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820631575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند خبر كوتاه از آسياي ميانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چند خبر كوتاه از آسياي ميانه
دوشنبه - بدهي گازي 6 ميليون دلاري قرقيزستان، بررسي راههاي بهبود روابط ميان ازبكستان و تاجيكستان، كشف 4.2 تن مواد مخدر در تاجيكستان، انحلال اداره امور ديني در قرقيزستان، بهره برداري نامطلوب قرقيزستان از آب رودخانه ها و استعفاي وزير كشور ازبكستان از جمله اخبار كوتاه آسياي ميانه در روز پنجشنبه است.


** بدهي گازي 6 ميليون دلاري قرقيزستان به قزاقستان و ازبكستان

مجموع بدهي گازي قرقيزستان به ازبكستان و قزاقستان براي خريد گاز اين كشورها به 6 ميليون دلار رسيد.

به گزارش خبرگزاري "24.كي.جي"، پنج ميليون دلار از اين ميزان بابت بدهي به قزاقستان و يك ميليون دلار نيز بابت بدهي اين كشور به ازبكستان است. بدهي هاي مصرف كنندگان به دولت قرقيزستان، 10 ميليون دلار است كه 3 ميليون و پانصد هزار دلار آن سهم مردم است.

قزاقستان هر هزار مترمكعب گاز صادراتي به قرقيزستان را تا فروردين ماه امسال 224 دلار و ازبكستان 290 دلار تعيين كرده است.

** بررسي راه هاي بهبود روابط ميان ازبكستان و تاجيكستان

سفير تاجيكستان در تاشكند در ديدار با مقامات ارشد وزارت امور خارجه ازبكستان چگونگي گسترش همكاري ها ميان دو كشور را بررسي كرد.

به گزارش راديو"امروز"، "مظفر حسين اف"در اين ديدار راه هاي بهبود روابط و توسعه مناسبات در بخش هاي مختلف اقتصادي، سياسي و فرهنگي ميان دوشنبه و تاشكند مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وزارت خارجه ازبكستان توضيحات بيشتري در اين مورد ارائه نكرده است.

** كشف 4.2 تن مواد مخدر در تاجيكستان در سال گذشته

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر تاجيكستان گفت: مقامات اين كشور در سال گذشته در مجموع بيش از 4.2 تن مواد مخدر كشف كرده اند كه 510 كيلوگرم از اين مواد هروئين بوده است.

به گزارش خبرگزاري"اوستا"، "رستم نظروف" وضعيت مواد مخدر موجود در تاجيكستان را به شرايط افغانستان مرتبط دانست و افزود: اداره مبارزه با مواد مخدر تاجيكستان به اين نتيجه رسيده كه سهم هروئين در مواد مخدر كشف شده بسيار بيشتر است.

وي پيش بيني كرد: ميزان قاچاق مواد مخدر از استان بدخشان افغانستان افزايش يابد اما تعداد جرائم ثبت شده مواد مخدر ثابت بماند.

** انحلال اداره امور ديني در قرقيزستان

دولت جديد قرقيزستان قصد دارد برخي از وزارتخانه‌ها و ادارات از جمله اداره امور ديني اين كشور را منحل كند و به جاي آنها سازمان‌هاي ديگري تشكيل دهد.

به گزارش خبرگزاري"آسياپلوس"، پيشنهاد شده به جاي اين اداره مجموعه اي با حضور كارشناسان امور مذهبي در وزارت دادگستري و مجمعي تحت عنوان شوراي الهيات مذهبي در دستگاه رياست جمهوري تشكيل ‌شود.

اكثر كارشناسان معتقدند اين امر تاثير مثبتي بر سياست دولت در حوزه ارزش‌هاي معنوي ندارد و اين تصميم را عاملي در محدوديت فعاليت مسلمانان اين كشور و تقويت كننده رشد جريانات و تفكرات افراطي مي‌دانند.

** قرقيزستان و عدم بهره برداري مناسب از آبهاي رودخانه هاي اين كشور

نماينده حزب آنارميس قرقيزستان از هدرروي 80 درصد آبهاي رودخانه اي اين كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاري"كاپيلوس"، "كاني بيگ علي اف"در نشست مربوط به مسائل آب در آسياي مركزي گفت: قرقيزستان تنها از 20 درصد آبهاي رودخانه هاي خود بهره گيري مي كند و 80 درصد آن به كشورهاي ازبكستان، تاجيكستان و قزاقستان مي رود.

وي حجم آب قابل استفاده در اين كشور را سالانه 51 ميليارد مترمكعب ذكر كرد و يادآور شد: قرقيزستان تنها توان استفاده از 20 درصد منابع آبي خود در توليد برق دارد.

** استعفاي وزير كشور ازبكستان

منابع غيررسمي در ازبكستان اعلام كردند: "بهادر مطلوب اف"وزير كشور ازبكستان كه بارها با مخالفت دستگاه هاي دولتي براي بازنشستگي روبرو شده بود، از سمت خود استعفا كرد.

براساس اين گزارش، منابع رسمي دولت ازبكستان تاكنون درباره اين خبر اظهارنظري نكرده اند.

مطلوب اف از پاييز سال 2005 پس از بركناري آلماتف به سمت وزير كشور ازبكستان منصوب شد.

آساق**ه.ص**1558**1423

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30782073

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن