تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805137917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتشار فصل‌نامه تخصصي «پژوهش‌هاي ميان‌رشته‌اي قرآن كريم»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: انتشار فصل‌نامه تخصصي «پژوهش‌هاي ميان‌رشته‌اي قرآن كريم»
گروه انديشه: اولين شماره از فصلنامه تخصصي سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور با عنوان «پژوهش‌هاي ميان‌رشته‌اي قرآن كريم» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اين فصل‌نامه تخصصي با صاحب امتيازي جهاد دانشگاهي، مدير مسئولي رحيم خاكي؛ رئيس سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور و سردبيري علي منتظري آغاز به فعاليت كرده است.

در اين فصل‌نامه علي بيات، نجفقلي حبيبي، عبدالحسين خسروپناه، مجتبي زرواني، داوود سليماني، محمدرضا شاهرودي، حسين‌علي قبادي، ناصر گذشته، سيدرضا مؤدب، علي منتظري، فرزانه مفتون، محمدعلي مهدوي‌راد، مجيد معارف، علي نصيري و فتح‌الله نجارزادگان به عنوان هيئت تحريريه فعاليت دارند.

در شماره اول اين مجله 8 مقاله با عناوين «سلامت معنوي: مفاهيم و چالش‌ها»، «بررسي حكمت و زيبايي قصه يوسف(ع) در قرآن كريم»، «دعا درماني (قرائت سوره فاتحةالكتاب و سوره توحيد) و كيفيت زندگي در بيماران مولتيپل اسكلروز (ام . اس)»، «تأويل آيه 82 سوره اسراء در رابطه با دعا و درمان»، «بررسي تأثير آموزش مهارت‌هاي زندگي با رويكرد قرآني بر افسردگي دانشجويان»، «منشأ طبقات اجتماعي و قرآن»، «بررسي تفاوت‌هاي جنسيتي زنان و مردان در دو ديدگاه قرآن مجيد و فمينيسم» و «بررسي حكمت عناصر منظر در بهشت قرآني با تأكيد بر سوره مباركه الرحمن» بيان شده است.

اينك چكيده هركدام از اين مقالات را بخوانيد:

سلامت معنوي / سپيده اميدواري

يكي از انواع چهارگانه سلامت، سلامت معنوي است كه ابزارهاي مختلفي براي سنجش آن در مورد افراد و گروه‌هاي مختلف و بررسي ارتباط سلامت معنوي با ديگر انواع سلامت (جسمي، رواني و اجتماعي) ساخته شده است. علي‌رغم گستره عظيم پژوهش‌هاي انجام شده، مشكلات بسياري همچون ابهام در تعريف سلامت معنوي، عدم توافق كلي بر مفاهيم اساسي مربوط به مسأله، عدم تبيين مرزهاي سلامت معنوي و معنويت، عدم دستيابي به ابزارهاي مناسب جهت سنجش سلامت معنوي و استفاده از نمونه‌هاي كوچك و غيرقابل تعميم، همچنان به چشم مي‌خورد. با توجه به نفس مسأله، بنظر مي‌رسد انجام پژوهش‌هاي متقن علمي مبتني بر منبع زلال معنويت، از جمله اقداماتي است كه ممكن است در پاسخگويي فوق كمك كند.

بررسي حكمت و زيبايي قصه يوسف(ع) در قرآن كريم / سيدحبيب‌الله آيتي، محمد طاووسي و سيدحبيب‌الله لزگي

قرآن حاوي گفتارهاي ارزنده‌اي است كه برخي در قالب قصه و سرگذشت بيان شده است. موضوع‌ها و داستان‌هاي قرآن مجيد از وجوه گوناگون، همواره مورد توجه پژوهشگران در عرصه‌هاي مختلف قرار گرفته است. اين مقاله به بررسي حكمت و زيبايي در قرآن، بر اساس ويژگي‌هاي حكمت محور بودن قصه يوسف و جايگاه زيبايي‌شناسي قرآني در اين قصه مي‌پردازد. اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي، به بررسي قواعد حاكم بر حكمت و زيبايي در قرآن كريم پرداخته، اين قواعد را با شخصيت يوسف(ع) در قرآن مقايسه مي‌كند. نتيجه تحقيق حكايت از آن دارد كه قصه حضرت يوسف(ع) يك قصه حكمت‌محور شناخته شده و با قواعد حكمت در قرآن مطابقت دارد.

«دعا درماني (قرائت سوره فاتحةالكتاب و سوره توحيد) و كيفيت زندگي در بيماران مولتيپل اسكلروز (ام . اس)» / فرزانه مفتون، اكرم جهانگير، ژيلا صديقي، مژگان كاربخش، فرانك فرزدي و شهناز خدايي

قرآن كريم كتاب آسماني مسلمانان است كه كل ابعاد حيات انسان را در بر مي‌گيرد و طبيعتا درمان بيماري‌ها مي‌تواند بعدي از ابعاد بي‌شمار آثار آيات قدسي قرآن باشد. حكيمان مسلمان در درمان بيماران از آيات الهي استفاده مي‌كرده‌اند و در متون مذهبي و اعتقادي مسلمانان بر تأثيرات درماني فاتحةالكتاب و سوره توحيد، تأكيد شده است. بر اساس اين مستندات مذهبي متقن و باور عميق به اين آيات الهي، تأثير آيات فاتحةالكتاب و توحيد بر 12 بيمار مبتلا به بيماري مولتيپل اسكلروز مطالعه شد. اين مطالعه از نوع مطالعات مداخله‌اي بوده و نتايج قبل و بعد از مداخله مقايسه شده است.

تأويل آيه 82 سوره اسراء در رابطه با دعا و درمان / اكرم جهانگير و فرزانه مفتون

اگر سلامت را نوعي نظم در دستگاه‌هاي مختلف بدن تعبير كنيم، مسلما بيماري ضد آن؛ يعني اغتشاش و بي‌نظمي است. در اينجا سؤال مطرح مي‌شود كه اگر دعا نظم ندارد، آيا مي‌توان توجيه كرد كه موج دعا بي‌نظمي بيماري‌ها را جايگزين مي‌كند، بيش از 70 درصد محتويات جسم انسان آب است.

بررسي تأثير آموزش مهارت‌هاي زندگي با رويكرد قرآني بر افسردگي دانشجويان / مجيد محموديان، ابوالقاسم خوش كنش و بهرام صالح صدق‌پور

اين تحقيق با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت‌هاي زندگي با رويكرد قرآني بر افسردگي دانشجويان صورت گرفته و روش تحقيق آن آزمايشي و با استفاده از كنترل و اندازه‌گيري مكرر است. يافته‌هاي تحقيق نشان مي‌دهد آموزش مهارت‌هاي زندگي با رويكرد قرآني و تمرينات كارگاهي آن بر متغير وابسته افسردگي تأثير داشته، بررسي داده‌هاي آماري نيز بيانگر معني‌دار بودن تغييرات در شاخص افسردگي است.

منشأ طبقات اجتماعي و قرآن / داوود سليماني

مردم ابتدا امتي واحد بوده و بدون اختلاف مي‌زيسته‌اند، ولي اين امر ديري نپاييد و به دليل طبع مدني و اجتماعي انسان‌ها و وجود تفاوت‌هايي كه مستند به خلقت انسان و قريحه استخدام در تصرف طبيعت و اوصاف و ويژگي‌هاي اوست، اختلاف در امت واحد شكل گرفته، طبقات اجتماعي به وجود مي‌آيد، در حقيقت تشريع دين و فلسفه بعثت انبيا نيز براي تعديل و رفع اختلافات و هدايت قوا و استعدادهاي انسان براي انتخاب مسيري است كه به رشد و تعالي انسان و عدالت و انصاف اجتماعي بينجامد.

بررسي تفاوت‌هاي جنسيتي زنان و مردان در دو ديدگاه قرآن مجيد و فمينيسم / مريم شاهواروتي، جميله علم الهدي و مليحه آشتياني

در اين تحقيق تلاش شده نسبت به بررسي تفاوت‌هاي جنسيتي از دو ديدگاه قرآن مجيد و فمينيسم اقدام شود. در بيان قرآن مجيد از تفسير نمونه نوشته آيت‌الله مكارم شيرازي استفاده شده است. هدف از اين تحقيق ابتدا شفاف كردن ديدگاه‌هاي مذكور در خصوص تفاوت‌هاي جنسيتي و سپس ارائه پيشنهادهايي جهت طراحي ساختاري منطقي و كارآمد براي جامعه امروز است.

بررسي حكمت عناصر منظر در بهشت قرآني با تأكيد بر سوره مباركه الرحمن / بهزاد وثيق و محمدرضا پورجعفر

در اين مقاله، ابتدا با مطالعه پيشينه عناصر اصلي باغ اسلامي مانند درخت، آب و ... در تمدن‌هاي گذشته به حكمت اين عناصر پرداخته مي‌شود. پس از آن با مطالعه بر ديدگاه حكمت اسلامي در مورد عناصر مذكور در قرآن و نمونه‌هاي باغ اسلامي، به مفهوم حكمي بهشت نزديك شده، سپس با جستجو در متن قرآن و توجه ويژه به سوره الرحمن، تفاسير مربوط به اين سوره مطالعه مي‌شود.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن