تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805421498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشهد از درخشان‌ترين نقاط اقتصادي خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مشهد از درخشان‌ترين نقاط اقتصادي خاورميانه
جام جم آنلاين: مشهد طي سي سال گذشته به يكي از درخشان ترين نقاط اقتصادي قرن 21 در خاورميانه تبديل شده است.


به گزارش مهر، استان پهناور خراسان رضوي با وسعتي بيش از 128 هزار كيلومتر مربع و اختصاص حدود 8/7 درصد خاك كشور بزرگترين واحد تقسيمات كشوري است اين استان داراي بيشترين طول مرزهاي خارجي (1451 كيلومتر) با دو كشور تركمنستان و افغانستان است و وسعت زياد، مرزهاي خارجي و طولاني و موقعيت منطقه اي به اين استان اهميت ژئوپلتيك خاص داده است.

اين استان با ساختار گوناگون و كهن زمين شناختي به اقليم متنوع و جاذب به موقعيت ويژه جغرافيايي بي گمان از قديمي ترين دوران حيات بشري، بستر فعاليتهاي معيشتي، بازرگاني و نظامي عمده بوده است به دليل همين موقعيت خاص كهن ترين، معروفترين و طولاني ترين راه ارتباطي بين شرق و غرب يعني جاده تاريخي ابريشم از طريق خراسان، شرق را به غرب متصل مي سازد.

در حال حاضر نيز خراسان رضوي به عنوان دروازه ورود به كشورهاي آسيايي ميانه پل ارتباطي كشورهاي اروپايي با كشورهاي آسياي ميانه است كه مي تواند ايران را به دالان مناسبي براي مناسبات اقتصادي غرب و شرق تبديل كند.

زعفران محصول عمده صادرات است

زعفران از مهمترين محصولات عمده صادراتي خراسان رضوي است كه 75 درصد زعفران دنيا را تامين مي كند و توليد زعفران در خراسان به روش كاملا سنتي و با بالاترين كيفيت انجام مي شود.

اما با خشكساليهاي اخير و سرماي بي سابقه سال گذشته، 70 درصد توليد زعفران در معرض خطر نابودي قرار دارد و اين در حاليست كه طي سه سال اخير نيز قيمت زعفران به دليل كاهش توليد آن با افزايش 10 برابري مواجه بوده است كه اين امر باعث افزايش بيش از حد دلالان و واسطه ها در اين صنعت شده است و از سوي ديگر زمينه حضور زعفران تقلبي را در كشور به وفور فراهم آورده است.

محمد جواد محمدي زاده استاندار خراسان رضوي در اين باره مي گويد: در صورتي كه صادركنندگان ايراني بتوانند بازار زعفران چين را ساماندهي كنند خواهند توانست 30 تا 40 درصد زعفران خراسان را در چين داشته باشد.

محمدي زاده با بيان اينكه هم اكنون زعفران مصرفي در بازار چين محصولي صنعتي است كه از امارات به چين ارسال مي شود، از ايجاد امكان فروش بي واسطه زعفران ايران در چين خبر داده است.

بخش كشاورزي

تحقق خودكفايي در بيش از 90 درصد محصولات كشاورزي در سال جاري نشان دهنده اين است كه خراسان رضوي علاوه بر زعفران در ساير توليدات كشاورزي و باغي نيز داعيه دار است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي تحقق خودكفايي در بيش از 90 درصد محصولات كشاورزي در آستانه دهه فجر سال جاري، افزايش 3 تا 55 برابري توليد محصولات زارعي و دامي، توليد 80 نوع محصول كشاورزي، سالانه 5/8 ميليون تن، رشد بيش از 270 برابري پوشش انهار و آبياري تحت فشار و افزايش 400 برابري استحصال آبهاي سطحي و سيلابها را از مهمترين دستاوردهاي سي ساله تلاش و سازندگي عنوان كرد.

اسماعيل نيا از افتتاح 195 پروژه در بخشهاي آب و خاك، دام و طيور و شيلات، باغباني صنايع كشاورزي، تحقيقات و حفظ نباتات در خراسان رضوي با اعتبار بيش از 231 ميليارد ريال در دهه فجر امسال خبر داد.

بخش صنايع و معادن

عمده ترين صنايع استان خراسان رضوي را صنايع تبديلي كشاورزي شامل كارخانجات قند و شكر، نوشابه، كنسانتره و آب ميوه، شيرخشك، قهوه، رب گوجه فرنگي و روغن خوراكي و فرآورده هاي گوشتي و لبني تشكيل مي دهند.

در ساير بخشها مي توان به كارخانجات ريسندگي و بافندگي پنبه، الياف مصنوعي، پوشاك، فرش ماشيني، چرم، فولاد، سيمان، كاشي چيني، مضروف و بهداشتي، مصالح ساختماني، لعاب كاشي و سراميك، كود شيميايي، ادوات و ماشينهاي كشاورزي، داروهاي دامي، سرنگ، سرم، چسب، رنگهاي ساختماني، محصولات MDF، انواع لوازم خانگي، كليد و پريزبرق، سيم و كابل، لامپ روشنايي، ماشين آلات خطوط توليد صنعتي، متالوژي، قطعات ريخته گري، قطعات خودرو، خودرو سواري، موتور سيكلت و تراكتور اشاره كرد.

حسين احمدي رئيس سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي به مناسبت سي امين سال انقلاب با اشاره به اينكه خراسان رضوي به عنوان استان پيشتاز در واگذاري امور به بخش خصوصي هم اكنون بيش از 95 در صد واحدهاي صنعتي و معدني فعال آن توسط كارآفرينان بخش خصوصي اداره مي شود.

وي مي افزايد: ‌اين در حالي است كه با توجه به وجود فضاي مناسب سرمايه گذاري در استان، كارآفرينان اين بخش علاوه بر راه اندازي طرحهاي صنعتي و معدني كوچك و متوسط، در چند ساله اخير نيز وارد عرصه راه اندازي پروژه هاي بزرگ، تكنولوژي بر و با حجم سرمايه گذاري بيش از يكصد ميليارد ريال شده اند كه خود گوياي ريسك پذيري بالاي كارآفرينان در امر سرمايه گذاري است.

رئيس سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي مي گويد: اين استان در بخش صنعت از170 كارگاه كوچك صنعتي با سرمايه گذاري 313 ميليارد ريال و اشتغال 12 هزار و 893 نفر قبل از انقلاب به چهار هزار و 930 واحد صنعتي و معدني با حجم سرمايه گذاري 35 هزار و 195 ميليارد ريال و اشتغال 159 هزار و 450 نفر ارتقا يافته است.

رئيس سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي با اشاره به ارتقا استان به رتبه چهارم توسعه يافتگي مي گويد: در بخش معدن نيز از 56 معدن با 9.4 ميليون تن ذخيره و استخراج ساليانه 86 هزار و 590 تن به رقم 353 معدن فعال با 9/1ميليارد تن ذخيره و استخراج ساليانه 3/12 ميليون تن در سال رسيده است.

وي با اشاره به روند توسعه بخش صنعت و معدن در سي سال پس ازانقلاب اسلامي تاكيد مي كند:‌ طي اين مدت و در راستاي اجراي سند بلند مدت توسعه اقتصادي استان به اهداف تعيين شده از جمله شاخصهاي عمده آن چون تبديل شدن به قطب دوم خودرو سازي و قطب سوم فولاد سازي در دستور كار كارآفرينان صنعتي و معدني قرار گرفته است.

به گفته احمدي، هم اكنون قطب دوم خودرو و قطعه سازي كشور در صنعت خودرو و قطعه سازي علاوه بر حفظ سهم 25درصدي قطعه سازي، دومين كارخانه خودروسازي را راه اندازي و اكنون دو كارخانه ايران خودرو خراسان و سناباد خودرو سالانه 150 هزار دستگاه خودرو توليد كرده و استان به قطب دوم خودرو و قطعه سازي كشور تبديل شده است.
احمدي مي گويد: در حوزه صنايع معدني نيز در صنايع فولاد و سيمان سه ميليارد دلار پروژه درقالب 10 طرح عظيم صنعتي و معدني كليد خورده و هدف گذاري شده تا در سال 1990 رقم توليد فولاد استان از 650 هزار تن در سال به رقم شش ميليون تن رسيده و استان به قطب سوم فولادسازي كشور دست پيدا كند.

وي تصريح مي كند: هم اكنون سه طرح فولادي داراي پيشرفت فيزيكي 65 تا 90 در صد است كه پيش بيني مي شود يك طرح تا پايان سال جاري و دو طرح ديگر نيزدر شش ماهه اول سال آينده به بهره برداري برسد.

احمدي با اشاره به افزايش توليد سيمان از 5/1 ميليون تن به 9 ميليون تن مي افزايد: در اين صنعت زير بنايي نيز 7 پروژه عظيم سيماني در دستور كار كارآفرينان صنعت و معدن استان قرار داشته كه هم اكنون شاهد بهره برداري 2 پروژه آن در شهرستانهاي سبزوار و زاوه هستيم كه تنها در سال جاري ظرفيت توليدي اين فراورده را به 5/3 ميليون تن در سال مي رساند و پيش بيني مي شود تا سال 1389 نيز هر سال يك يا دو پروژه ديگر نيز به بهره برداري رسيده و توليد سالانه سيمان استان به رقم 9 ميليون تن برسد.

احمدي به جهش چشمگير توسعه بخش صنعت و معدن در سه سال اخير اشاره كرده و مي گويد: در ابتداي فعاليت دولت نهم سه هزار و 615 واحد صنعتي و معدني با حجم سرمايه 15 هزار و 797 ميليارد ريال و اشتغال 109 هزار و 284 نفر به رقم چهار هزار و 930 واحد صنعتي و معدني با حجم سرمايه گذاري 35 هزار و 195 ميليارد ريال و اشتغال مستقيم 159 هزار و 150 نفر رسيده است كه نشان از رشد 36 درصدي در تعداد، 122 درصدي در سرمايه گذاري و 45 درصدي در اشتغال نسبت به چهل ماهه مشابه در دولت قبل دارد.

وي خاطرنشان مي كند: در بخش معدن نيز شاهد آن هستيم كه 264 معدن با ذخيره 4/1 ميليارد تن و استخراج ساليانه 7/7 ميليون تن در ابتداي دولت نهم به رقم 353 معدن فعال با 9/1 ميليارد تن ذخيره و 3/12 ميليون تن استخراج مواد معدني در سال رسيده است كه حكايت از رشد 33 درصدي در تعداد معادن، 40 درصدي در ذخيره و 60 درصدي در استخراج ساليانه نسبت به چهل ماهه مشابه در دولت قبل دارد.

سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي توليد محصولات پتروشيمي از گاز طبيعي (متان و گوگرد) را اولويت اول سرمايه گذاري در صنعت استان مي داند و پس از آن الياف، پلي استر، نخ poy پلي استر و نخ ظريف الكريك، الياف شيشه از سليس، شيشه رفلكس و شيشه دو جداره از الويت هاي بعدي سرمايه گذاري هستند.

بر اساس اعلام اين سازمان صنعت و معدن 15 درصد توليدات ناخالص و 30 درصد سهم اشتغال و 85 درصد سهم صادرات غير نفتي را به خود اختصاص داده است.

همچنين 43 درصد توليد لامپ روشنايي و كليد پريز و 41 درصد توليد نوشابه كشور در خراسان رضوي انجام مي شود. استان خراسان رضوي سالانه 100 هزار دستگاه خودرو سواري، 350 هزار دستگاه موتورسيكلت، 300 هزار دستگاه دو چرخه و ساير محصولات صنعتي و غذايي مثل محصولات فولادي، ماشين ساخت تجهيزات رب گوجه فرنگي در ...توليد مي كنند.

آستان قدس رضوي حضور آستان قدس رضوي مهمترين نقطه قوت خراسان رضوي است كه اين استان را از ساير استانهاي كشور چه از نظر معنوي و چه از نظر اقتصادي متمايز مي نمايد.

سيل 20 ميليوني عاشقان ولايت كه در تمام فصول سال مشهد را شهري زيارتي - گردشگري مي دانند در آمدزايي بالايي را خواهند داشت. آستان قدس رضوي با مديريت حدود 70 شركت صنعتي، كشاورزي و عمراني از توليدكنندگان عمده استان خراسان محسوب مي شود و كالاي آن در كشورهاي مسلمان جاذبه دارد.

بخش پزشكي

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني خراسان رضوي در نمايشگاه 30 سال تلاش در سرزمين خورشيد گفت: توسعه و احداث مراكز بهداشتي و درماني استان خراسان رضوي در طول 30 سال گذشته، رشد 200 درصدي داشته است.

مسعود ملكي در بيان شاخص هاي عمده بهداشت و درمان خراسان رضوي طي سال هاي گذشته، اظهار كرد: در سال 57، تنها 213 خانه بهداشت در سطح استان فعال بود كه اين رقم در سال 87 به يك هزار و 353 مركز رسيده است.

وي افزود: در ابتداي انقلاب در خراسان رضوي چهار هزار و 778 تخت بيمارستاني وجود داشته كه تاكنون با رشد 100 درصدي به هشت هزار و 223 تخت رسيده است.

ملكي در ادامه گفت: در حال حاضر دو هزار و 171 پزشك عمومي و متخصص در بيمارستان ها و مراكز درماني و مطب هاي خصوصي، همچنين 282 دندانپزشك در سطح استان مشغول خدمت هستند.

بخش آموزش

رئيس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي، از بهره برداري 147 پروژه آموزشي در سطح استان همزمان با سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خبر داد.

حسين هژبري با اعلام اين خبر كه اعتبارات اختصاص يافته به اين پروژه ها كه شامل فضاها و تجهيزات آموزشي از محل اعتبارات استاني مصوب و بخشي ديگر از آن از محل اعتبارات بازسازي مدارس تامين شده است، افزود: پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي 10 هزار 333 پروژه آموزشي از جمله 43 هزار كلاس درس در استان احداث شده كه 20 درصد آن در دوره 3 ساله دولت نهم بوده است.

هژبري گفت: خيرين مدرسه ساز بالغ بر 176 ميليارد تومان در خصوص حمايت از ساخت و تجهيز مدارس تعهد كرده اند كه هم اكنون بيش از 123 ميليارد تومان آن تاكنون محقق شده است.

البته استاندار خراسان رضوي تحولات رخ داده در حوزه آموزش بعد از پيروزي انقلاب در استان را بسيار مهم مي داند و مي گويد: در سال 57 در استان خراسان رضوي حدود 36 درصد از روستائيان و حدود 51 درصد از مردم شهر سواد داشته اند اما بعد از پيروزي انقلاب ميزان سواد در مردم روستا به 75 درصد و مردم شهر به 98 درصد رسيده است و به طور كلي شاخص باسوادي در استان 86 درصد است.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به اين مطلب كه در حال حاضر تعداد دانشجويان حدود 300 برابر دانشجويان قبل از انقلاب هستند، گفت: استان خراسان رضوي قبل از انقلاب حدود پنج هزار 457 دانشجو است كه تعداد دانشجويان در بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به 185 هزار نفر در استان خراسان رسيد.

بخش راه

به گفته مديركل راه و ترابري خراسان رضوي در حال حاضر 20 هزار و 425 كيلومتر راه اصلي و فرعي در استان وجود دارد كه اين رقم در قبل از انقلاب چهار هزارو 425 كيلومتر بوده است و از اين ميان پنج هزار و 200 كيلومتر راه روستايي آسفالته است.

هاشمي نسب اعلام كرد كه در دهه فجر امسال 16 پروژه راه روستايي با تخصيص اعتباري بالغ بر 84 ميليارد ريال افتتاح مي شود كه با راه اندازي اين پروژه ها چهار هزار و 289 خانوار 35 روستا از راه مناسب برخوردار خواهد شد.

ساير بخشها

همچنين مديركل ارشاد گفت: در حال حاضر در سطح استان 193 هزار متر مربع فضاي آموزشي داريم كه اين رقم پيش از پيروزي انقلاب اسلامي 17هزار متر مربع بود.

سيد جواد جعفري با بيان اينكه حتي يك شهرستان فاقد مجتمع فرهنگي هنري در خراسان رضوي وجود ندارد، گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 150 عنوان فعاليت فرهنگي در استان اجرا مي شد كه اين رقم در سال جاري به 670 فعاليت افزايش يافته است.

همچنين سيدهدايت الله هاشمي نسب مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس خراسان رضوي افزود: احداث 10 هزار و 333 پروژه با ظرفيت 43 هزار كلاس درس از آغاز انقلاب اسلامي تا كنون در سطح استان، حاكي از نگرش مثبت نظام اسلامي به فرهنگ و آينده نونهالان ميهن عزيزمان است.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن