تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820275653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست رسانه‌اي پست‌چي سه بار در نمي‌زند در جشنواره فيلم فجر فتحي: «پستچي سه بار در نمي‌زند» فيلمي سياسي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست رسانه‌اي پست‌چي سه بار در نمي‌زند در جشنواره فيلم فجر فتحي: «پستچي سه بار در نمي‌زند» فيلمي سياسي نيست
خبرگزاري فارس: حسن فتحي گفت: فيلم پست‌چي سه بار در نمي‌زند يك فيلم سياسي نيست و كساني كه مرا مي‌شناسند مي‌دانند كه در وهله اول مساله من فرهنگ است و وقتي نسبتي بين فرهنگ و تاريخ بوجود مي‌آيد سياست فرع بر فرهنگ است.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس ، نشست رسانه‌اي فيلم پست‌چي سه بار در نمي‌زند با حضور حسن فتحي كارگردان، جواد نوروز بيگي تهيه كننده، رويا تيموريان، باران كوثري بازيگران، فردين خلعتبري آهنگساز و رامتين شهبازي منتقد برگزار شد.
حسن فتحي در ابتداي اين نشست با اشاره به انتخاب عنوان پستچي سه بار در نمي‌زند براي فيلمش گفت: در يكي از سكانس‌هاي پاياني فيلم به طور روشن به اين اسم اشاره مي‌شود و كنايه‌ موقعيت‌هايي است كه به لحاظ تاريخي، اجتماعي، فرصت‌ها و موقعيت‌ها را براي زيست انساني‌تر، شرافتمندانه‌تر و عاشقانه‌تر از دست داديم و كنايه به اين است كه اين فرصت‌ها را غنيمت شمريم.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در پايان فيلم گره‌گشايي توسط يكي از شخصيت‌هاي فيلم اتفاق مي‌افتد گفت: ما اين مشكل را از آغاز ساخت فيلم داشتيم شما اغلب آثار من را ديده‌ايد و مي‌دانيد كه مخاطب عام براي من اهميت دارد.
اين بار سراغ يك قصه‌اي با ساختار پيچ در پيچ رفتم كه در بستر معمايي - جنايي مي گذشت اما اين چالش را چه در زمان نگارش فيلمنامه چندين بار داشتيم و چه در زمان پيش توليد كه با ساير دوستان در اين باره صحبت كرديم.
اين كارگردان ادامه داد: من مدام اين نگراني را داشتم كه تماشاگر عام نتواند با فيلم ارتباط برقرار كند و فكر كردم در پايان‌بندي فيلم يك آوانسي به مخاطب عام بدهم تا آنها بهتر و راحت‌تر در جريان مضمون قرار بگيرند.
فتحي در پاسخ به سوال يكي از منتقدين مبني بر اينكه فيلمش اثري در ژانر وحشت است گفت: در اين فيلم رگه‌هاي وحشت وجود دارد و قصه من يك بستر معمايي جنايي است چند بار در اخبار هم خواندم كه گفته‌اند فيلم‌ در ژانر وحشت قرار دارد اما من به اين اعتقاد ندارم چون ممكن است لحظاتي اين معني را به ذهن متبادر كند اما در بستر معمايي جنايي فيلم جريان دارد چرا كه پيش از اين در كارهاي قبلي‌ام در تله‌تئاتر‌هايي براساس نمايشنامه‌هاي آگاتا كريستي يا پهلوانان نمي‌ميرند يا حتي در شب دهم اين ژانر را آزموده بودم.
كارگردان پست‌چي سه بار در نمي‌زند درباره همكاري خود با فردين خلعت‌بري گفت: اين همكاري باعث خرسندي من است و شايد ما را به مرز كتك كاري و دعوا هم برساند و در واقع همكاري دراماتيكي است و نتيجه كار هميشه مبارك بوده ما همكاريمان را از سريال شب دهم آغاز كرديم كه بدون استثنا هميشه با چالش همراه بوده اما نكته مهم كه باعث شده من از اين همكاري راضي باشم اعتمادي است كه بين ما جريان دارد كه اين در عرصه سينما بسيار مهم است.
فردين خلعت‌بري نيز با انتقاد به عدم بررسي موسيقي فيلم در مطبوعات گفت: متاسفانه بررسي موسيقي فيلم در مطبوعات بسيار مهجور است و معمولا سوالاتي از آهنگسازان مي‌شود كه تخصصي نيستند چقدر خوب است كه كارشناسان موسيقي در اين زمينه بيشتر باشند تا سوالات تخصصي‌تري از آهنگسازان بپرسند و اين باعث مي‌شود كه ما در كارهايمان دقت بيشتري انجام دهيم.
رويا تيموريان يكي از بازيگران اين فيلم در اين نشست گفت: بايد چند نكته را عرض كنم يكي اينكه يادمان نرود اين يك جشن است و دوم اينكه اين يك نشست براي آشنايي مقدماتي شما با سازندگان فيلم است در نشست فيلم زاد بوم كه وقت كافي براي بيان برخي از سوالات نبود چند روز بعد يك آقايي در يكي از روزنامه‌ها نوشته بود و بنده را خطاب قرار داده بود سوال من اين است كه اگر ايشان در جلسه حضور داشتند چرا سوالشان را رودرو نپرسيدند.
تيموريان درباره همكاري مجدد خود با حسن فتحي گفت: اين چهارمين تجربه همكاري من و حسن فتحي است چرا كه كار با او براي من بسيار عالي است و او دانش بسيار بالايي در تاريخ معاصر ايران دارد و بسياري از چيزها را از او ياد مي‌گيريم هنگاميكه پيشنهاد بازي در اين فيلم به من شد از اين واهمه داشتم كه به يكي از سريال‌هايي كه با ايشان كار كرده بودم شباهت پيدا كند اما او مرا خاطر جمع كرد.
حسن فتحي ضمن قدرداني از خبرنگاران و منتقدين سينمايي گفت: تاريخ سينماي ما اگر موفقيتي دارد يك بخش انكارناپذير آن مرهون پنج دهه تلاش خبرنگاران و گزارشگران سينمايي است و اين باور من است.
وي درباره جنس مخاطب فيلم خود گفت: متاسفانه اين داستان مرغ و تخم‌مرغ است و من حيرانم كه چه بايد كرد از يك سو مي‌خواهيم سالن‌ها پر از تماشاگر شود و منحصر به يك گروه خاص نشود و اين دغدغه هر فيلمسازي است من فكر مي‌كنم هيچ فرمول خاصي در اين بين وجود ندارد كه تضمين كند چگونه فيلم بسازيد كه تضمين كند چگونه مخاطب را جذب كنيد.
كارگردان فيلم پست‌چي سه بار در نمي‌زند افزود: با اينكه من علاقمند به تماشاگر خاص هستم دغدغه تماشاگر عادي را دارم و تحت شعاع اين اعتقاد روايت و پايان فيلم را انتخاب كردم.
فتحي در پاسخ به انتقاداتي كه به پايان فيلمش شد گفت: من به اين پايان‌ها اعتقاد دارم و همه آدم‌ها اميدوارند روزي كه بيدار شويم هيچ محكوم به عذابي و عاري از عشق و انسان تنهايي وجود نداشته باشد كه ما دليل نداريم كه به عشق ايمان نداشته باشيم و اميد نداشته باشيم كه پرنده عشق روي شانه ما بنشيند بهرحال من پايان فيلمم را عاشقانه مي‌ديدم كه كاملا با فضاي تلخ، سرد پرتنش و سوء تفاهم شخصيت‌هايش متفاوت شد كه تجربه مشترك گفتگو معجزه كرد و اين شخصيت‌ها يك آزمون تاريخي را مرور كردند.
وي تاكيد كرد: با تمام جفا، حسادت‌ها و سوء‌تفاهم‌هايي كه اين شخصيت‌ها داشتند اما مثل ابراهيم از آتش عليرغم تمامي سختي‌ها عبور مي‌كنند فكر نمي‌كنم پايان خوش جزئي از اين داستان نباشد اين پايان نتيجه طبيعي قصه و باورهاي من است.
جواد نوروز بيگي تهيه‌كننده اين پروژه درباره نگاه خود به امر گيشه گفت: من از ابتدايي كه فيلمنامه را مطالعه كردم در رابطه با گيشه نيز فكر مي‌كردم و چندين جلسه نيز با كارگردان براي انتخاب بازيگر‌ها بر همين مبنا داشتم و برعكس هميشه دو سه بار فيلمنامه را خواندم و فكر مي‌كنم كه اين فيلم موقعيت خوبي براي گيشه داشته باشد.
فتحي فيلم خود را اثري سياسي ندانست و گفت: اين فيلم به هيچ عنوان فيلم سياسي نيست و اين را از سر هيچ مصلحت و ملاحظه‌اي نمي‌گويم كساني كه با من آشنا هستند مي‌دانند كه مساله من در وهله‌ اول فرهنگ است و وقتي يك نسبت تنگاتنگ بين تاريخ و فرهنگ بوجود مي‌آيد سياست براي من فرع بر فرهنگ است.
وي افزود: و آنچه در تاريخ رخ مي‌دهد بازتاب‌ چيزهايي است كه در فرهنگ و تاريخ ما اتفاق مي‌افتد انسان امروز را من در يك نسبت اجتماعي تاريخي مي‌بينم تاريخ ما در رفتارها، گزينش‌ها، انتخاب‌ها و حتي در نحوه گفتگوي ما نيز تجلي پيدا كرده است ما اگر تصوير دقيق و روشن و منصفانه‌اي از خودمان مي‌خواهيم داشته باشيم بايد آن را در پرتو فراز و فرودهاي ديروز مورد بررسي قرار دهيم من شايد يك فيلم درباره مسائل سياسي بسازم ولي پست‌چي سه بار در نمي‌زند فيلمي درباره يك منظر تاريخي است.
باران كوثري درباره پايان خوش فيلم گفت: به نوعي قرار بود پايان فيلم اينگونه باشد و ما در اين باره صحبت كرديم كه بين اين دو شخصيت اتفاقاتي بيفتد اما يكي از ديالوگ‌هاي فيلم اضافه شد و توضيح واضحي هم قرار نبود پيش از اين داده شود ولي بعد قرار شد كه اينگونه باشد.
فتحي در ادامه اين نشست درباره شخصيت‌پردازي آدم‌هاي قصه‌اش گفت: در قصه ما با سه داستان و سه طبقه روبرو هستيم كه وجوه متفاوت خوب و بدي از هم دارند در اين فيلم وضعيت زن بررسي مي‌شود و شخصيت فروتن از منظر تاريخي نمايان‌گر انساني است كه عاشق بوده و نقره‌داغ شده و اكنون قرباني يك موقعيت است ولي او در وضعيت سوم اين امكان برايش بوجود مي‌آيد كه قرباني نباشد و در سايه مشتركي كه بنا مي‌نهد غم و اندوه و شادي را عاشقانه پيدا كند و نشان دهد كه مرد جنس اول نيست.
رويا تيموريان درباره ابعاد نقشي كه ايفا كرده بود گفت: نتايج ما بر اين استوار شد كه در بخش‌هايي كه با وجود شازده كار مي‌شود اين شخصيت كه ساليان سال محروم از عشق و كودك بوده و با مخالفت با خانواده‌اي زندگي مي‌كند يك زن شاداب و سرحال و پرانرژي باشد كه اين انرژي از كينه و انتظار براي انتقام بيايد.
وي افزود: اما در نبود شازده او بدون هيچ ديالوگي به عشقش رجوع مي‌كند و در بخشي نيز دخترك خدمتكار را براي كشتن شازده راضي مي‌كند تمام اينها در سناريو مستتر بود و من فقط كارم را انجام دادم و فتحي نيز مرا هدايت كرد.
باران كوثري درباره نحوه بازي در پستچي سه بار در نمي‌زند گفت: من معتقدم آقاي فتحي نسبت به كارگردان‌هاي ديگر از بازيگرانشان بسيار خوب بازي مي‌گيرد و خيلي از بازيگران قديمي ما بودند كه بهترين كارهايشان را براي آقاي فتحي انجام دادند ايشان با وسواس بسيار كار را با ما چك مي‌كردند و ما با ايشان حرف مي‌زديم در دورخواني‌ها نيز با آقاي فروتن نمودارهايي براي ترس، عشق و نفرت شخصيت‌ها كشيديم آقاي فتحي ما را در تمرين‌ها هدايت مي‌كرد و حتي در سر صحنه تك تك نگاهها را نيز چك مي‌كرد.
فتحي با بيان اين مطلب كه فيلمش‌ سير تحول شخصيت‌ها از انتقام و كينه به عشق رسيده است گفت: در فرايند تجربه مشترك اين دو شخصيت به رستگاري مي‌رسند و تزكيه مي‌شوند به نظر من براي رسيدن به صفاي روح و روان و توازن در زندگي بايد به سراغ تاريخ، پيشينه و دنباله تاريخي خودمان برويم و به يك تبار شناسي برسيم تا بتوانيم به نتيجه درستي راجع به خودمان نيز برسيم اين كارگردان در انتهاي سخنانش ضمن تشكر از تمامي همكارانش گفت: هميشه اين سوال برايم هست كه جشنواره نوعي پايكوبي، جشن و براي تجربه كردن لحظات شيرين است اما متاسفانه حاشيه‌هايي كه پديد مي‌آيد آن را از شكل اصلي خود خارج مي‌كند كه گاه اين حاشيه‌ها به منتقدين و صاحبان يك فيلم نشانه مي‌رود من فكر مي‌كنم بايد راجع به برخي از مفاهيم مثل جشنواره دوباره فكر كنيم.
محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي در اين جلسه حضور پيدا كرد.
انتهاي پيام/ز

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن