تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815599936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و اروپا برگي جديد رو كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: ايران و اروپا برگي جديد رو كنند
گفتگوي ديپلماسي ايراني با عبدالرضا فرجي‌راد، استاد دانشگاه و نايب رئيس انجمن ژئوپليتيك ايران در خصوص تحريم هاي تصويب شده غرب عليه ايران


ديپلماسي ايراني: زنگ ها در اتحاديه اروپا به صدا درآمد. غربي ها نفت ايران را تحريم كردند تا در بازي سياست از واشنگتن نشين ها عقب نمانند. سرنوشت فعاليت بانك مركزي در كشورهاي غربي هم تا ساعاتي ديگر اعلام خواهد شد.دور تازه اي از فشارهاي بين المللي بر ايران به بهانه برنامه هسته ايش آغاز شد. سنگ بناي تحريم نفتي و بانك مركزي را امريكايي هايي استوار كردند كه از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون لحظه اي از تلاش در راستاي مبارزه با ايران دست برنداشته اند. تحريم ايران در قالب هاي متفاوت و چهارچوب هاي رنگين از يك سال پيش آغاز شد. ديپلماسي ايراني با عبدالرضا فرجي‌راد، استاد دانشگاه و نايب رئيس انجمن ژئوپليتيك ايران ، درباره تفاوت دور جديد تحريم‌ها عليه ايران با موارد پيشين و تبعات آن گفتگويي داشت كه در زير مي خوانيد:

دور جديد تحريم‌هاي اروپا چه تفاوتي با دورهاي پيشين دارد؟

سياست كلي اروپا اين است كه مرحله به مرحله به جمهوري اسلامي ايران فشار آورده كه تا به امروز اين چند مرحله را در پيش گرفتند. اين بار نيز چندمين تجمعي است كه در روز دوشنبه شد و وزراي خارجه در رابطه با قدم بعدي براي فشار بيشتر بر جمهوري اسلامي تصميم مي‌گيرند. درباره تفاوت اين دوره با دوره‌هاي گذشته بايد گفت كه در اصل تفاوتي با دوره‌هاي پيش ندارد، اما در يك مساله تفاوت وجود دارد و آن اين است كه اگر اروپا در گذشته جرات آن را نداشت و يا احساس مي‌كرد كه شرايط جهاني و منطقه‌اي فراهم نيست، امروزه شرايطي فراهم شده با لابي‌هاي سياسي در منطقه و در درون اتحاديه اروپا و در سطح نظام بين‌الملل، كه مي‌توانند با فشارهاي جديد ايران را تحت نوعي تحريم جديد قرار دهند . آنها بر اين باورند كه اين تحريم با توجه به مسايلي كه ايران در داخل دارد همانند بالا رفتن سريع قيمت‌ها به ويژه بالارفتن طلا و ارزهاي بين‌المللي، موثر واقع شود.

همچنين جزئياتي از طرح جديد اعلام شده كه قرار است از ورود ارز و طلا از اروپا به ايران جلوگيري شود. اين امر نشان مي‌دهد تحولات ارزي و تحولات مربوط به طلا كه در چند ماهه اخير در ايران رخ داده و افزايش سريع قيمت آن، اروپايي‌ها را به اين نتيجه رسانده و اين انگيزه را به آنها داده كه تحريم‌ها به سرعت اثر كرده و بالا رفتن قيمت‌ها نتيجه اين تحريم‌هاست.

بنابراين اين كشورها مسايل داخلي ايران را پيگيري مي‌كنند و براساس تغيير و تحولاتي كه در داخل در زمينه ارز، طلا و تورم صورت مي‌گيرد فشارهاي خود را برايران تنظيم مي‌كنند. اگر نتيجه‌گيري كنند كه اين فشارها جواب داده است ، فشارهاي بيشتري بر ايران وارد مي‌كنند. امروزه هم به اين نتيجه رسيدند كه اگر جلوي ورود ارز و طلا از اروپا به ايران بگيرند، سبب خواهد شد كه قيمت ارز و طلا در ايران افزايش پيدا كند و به دليل آنكه تقاضا بالاست، ميزان ارز و طلا كم خواهد شد. در نهايت قيمت اين دو به شدت افزايش پيدامي‌كند. چنين روندي منجر به تصميم اروپاييان در جهت تحريم‌هاي بيشتر ايران شده است.

تحريم بانك مركزي از سوي امريكا به نحوي بود كه هر شركتي كه با بانك مركزي ايران معامله‌اي كند، تحريم خواهد شد. آيا شرايط تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا هم مشابه تحريم‌هاي امريكاست؟

تحريمي كه كنگره امريكا تصويب كرد و رييس جمهور امريكا هم آن را امضا كرد، چيزي جداي از آنچه اروپايي‌ها انجام مي‌دهند، نيست. در حقيقت امريكا و اروپا با يكديگر هماهنگ هستند و اتحاديه اروپا نه تنها در داخل نهادهاي مختلف امريكا بلكه با شرق دور كه ايران معاملات زيادي با آنها دارد و مقادير زيادي از نفت خود را به آن مناطق صادر مي‌‌كند، هماهنگي‌هايي صورت مي‌گيرد. اما به دليل آنكه اتحاديه اروپا و امريكا نزديكي بيشتري با هم دارند، اين هماهنگي‌ها سريع‌تر انجام مي‌شود و پس از هماهنگي‌هاي لازم دو طرف با كشورهاي ديگر مذاكره كرده و يا آنها به شكل تطميع و يا با فشار مجبور مي‌كنند تا همان سياست‌ها را ادامه دهند.

مدت زمان‌هايي‌ كه مشخص كردند و اتحاديه اروپا سه ماه به صورت آزمايشي و امريكا نيز مهلت شش ماهه‌اي دادند تا كشورهاي دوست آنها صدمه‌اي نبينند هم بدين علت است كه فصل زمستان است و اگر يكباره نفت ايران وارد بازار نشود و سرما هم تشديد شود، باعث بالا رفتن شديد قيمت نفت خواهد شد. بنابراين به تدريج تحريم‌ها را پيش مي‌برند و زمان شش ماهي را مهلت گذاشتند تا دوستانشان بازارهاي جديد‌تري پيداكنند. اروپايي‌ها نيز مهلتي سه ماهه و برخي هم هفت ماهه را براي آزمايش اعلام كردند. به ويژه كشورهاي جنوب اروپا كه بيشتر خريدار نفت ايران هستند. ضمن آنكه در اين معاملات بدهي‌هايي هم وجود دارد، بدين شكل شركت‌هاي نفتي كه با ايران قرارداد دارند بايد پول خود را دريافت كنند كه اگر ارتباط به يكباره قطع شود، سرمايه‌گذاري‌هاي آنها به خطر خواهد افتاد.

با توجه به پاسخ خانم اشتون، دورنماي مذاكرات ايران و اروپا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا دو طرف پيش‌شرط‌هايي درمذاكرات خواهند داشت؟

به هر ميزاني كه اين تحريم‌ها پيش رود، طبيعي است آن طرفي كه دست برتر را دارد بيشتر پيش‌شرط خواهد گذاشت و طرفي كه دست پايين‌تر است، اگر پيش‌شرطي هم بگذارد تاثير كمتري خواهد داشت و طرف مقابل پذيراي آن نخواهدبود. بنابراين در اين ميان طرفي برنده است كه ابتكارات جديدي را مطرح كند و با آنها طرف مقابل را شوكه كرده و احساس كند كه علايم جديدي طرح مي‌شود كه در گذشته مطرح نبوده است. اگر جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 قصد رسيدن به توافقاتي را داشته باشند و اعتمادسازي كنند، با توجه به عميق‌تر شدن شكاف و بي‌اعتمادي، بايد ابتكارات جديدي از سوي دوطرف طرح شود. اما اگر بنا بر اين باشد كه حرف‌هاي گذشته را تكرار كنند، با توجه به وجود بي‌اعتمادي و طرف مقابلي كه ايران را متهم مي‌كند كه دنبال تعيين وقت است، درنهايت اثر منفي خواهد داشت و حتي سرعت عمل آنها را براي تحريم‌هاي جديد تسريع كند.

در نتيجه بايد طرح‌هاي نويي ارائه شود تا در درجه اول اعتمادسازي شود. هرچند كه مدت زمان طولاني بايد بگذرد تا تحريم‌هايي كه وجود دارد، برداشته شده و طبيعتا ابتكارات و طرح‌هاي جديد جلوي اضافه شدن تحريم‌هاي جديد را خواهد گرفت.

تهيه كننده :تحريريه ديپلماسي ايراني

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن