تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817034820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرايي تعليق شش ماهه تحريم نفتي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرايي تعليق شش ماهه تحريم نفتي ايران
براساس نظرات تحليلگران غربي اگر كشورهاي اروپايي همين امروز تصميم به قطع واردات نفت ايران بگيرند در خوشبينانه ترين حالت به 6 تا 12 ماه زمان نياز دارند تا شركتي را جايگزين كنند و بتوانند تقاضاي خود را از آن طريق پوشش دهند.
مهر نوشت:

اتحاديه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن و در پي فشارهاي آمريكا با قطع واردات نفت از ايران موافقت كرد، اما اعلام كرد كه اين قانون را شش ماه ديگر اجرايي مي كند، در اينجا اين پرسش مطرح مي شود كه اگر غرب قصد وارد كردن فشار بر تهران را دارد دليل اين تاخير شش ماهه چيست؟

به گفته تحليلگران بانك "جي پي مورگان" آمريكا، وضع تحريم هاي فزاينده عليه ايران كه توسط اتحاديه اروپا در دستور كار قرار گرفته مي تواند بازار نفت را با شوكي اساسي مواجه سازد.تحليلگران بازار نفت بر اين باورند، اصلي ترين نكته در خصوص كارآيي اين تحريم ها اين است كه هر چند ممكن است اين تحريم ها بتوانند تاثيراتي بر اقتصاد ايران بگذارند، اما تاثيري كه اين تحريم ها بر روي اقتصاد جهاني و قيمت جهاني نفت خواهند گذاشت بسيار بيشتر است و با توجه به وضعيت فعلي شكننده اقتصاد جهاني، وضع اين تحريم ها تصميمي معقول نيست.

اين در حالي است كه افزايش تقاضا در بازار نفت حداقل تا نيمه اول سال 2012 به شكل ضعيف كنوني باقي خواهد ماند. با توجه به اين پيش بيني شايد سه ماهه دوم سال 2012 زمان بهتري براي اروپا، ژاپن و كره جنوبي به منظور جايگزين كردن ساير توليدكنندگان نفت با ايران باشد.

گزارش هاي سالانه نشان مي دهد كه ايران بطور متوسط سالانه حدود 2.3 ميليون بشكه نفت صادر مي كند كه حدود 60 درصد آن به كشورهاي چين، كره، ژاپن، هند و بيش از 33 درصد به كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه اروپا صادر مي شود.

به گفته كارشناسان غربي، وضع تحريم هاي بيشتر عليه ايران بدون شك بازار نفت را با شوكي اساسي مواجه خواهد ساخت. براي مثال در گزارش جي پي مورگان آمده است: "ما اطمينان داريم كه اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران، در همان آغاز كار حدود قيمت نفت را 20 تا 30 دلار در هر بشكه افزايش خواهد داد."

تاثير بر بازار
ايران به عنوان يكي از بزرگترين كشورهاي توليد و صادر كننده نفت نقش بسيار زيادي در ثبات بازار انرژي جهان دارد و هرگونه تغيير در ميزان توليد و يا فروش نفت جمهوري اسلامي تاثيري زياد بر بازار مي گذارد از همين رو تحريم واردات نفت از ايران يك شوك بسيار بزرگ به بازارهاي جهاني وارد مي كند و با توجه به آنكه اقتصاد اروپا هم اكنون دوره زوال خود را سپري مي كند و كشورهايي چون يونان، ايتاليا، پرتغال، اسپانيا و ... در آستانه ورشكستگي اقتصادي قرار دارند به نظر مي رسد كه مطرح كردن طرح تحريم واردات نفت از ايران فقط يك جنگ رواني باشد.

در همين رابطه "ديويد ميلي باند" وزير خارجه سابق انگليس به كشورهاي اروپايي و از جمله دولتمردان اين كشور هشدار داد كه نبايد دادن پاسخ مناسب به تهران منجر به آن شود كه اروپا بر طبل جنگ با ايران بكوبد.

از سوي ديگر "عبدالله البدري" دبير كل اوپك به كشورهاي غربي هشدار داد كه تحريم نفت ايران، تاثير منفي بر بازار گذاشته و مشكلات اقتصادي كه به اين واسطه بوجود مي آيند جبران ناپذير نخواهد بود.

هم اكنون بيش از 14 درصد از نفت صادارتي ايران به بازارهاي اروپا مي رود و قطع آن موجب بروز تغييراتي در بازار جهاني نفت مي شود. بلومبرگ در همين رابطه نوشت : تحريم نفت ايران از سوي اروپا موجب مي شود كه تهران به دنبال مشتريان جديد باشد

ترديدها
تاثير تحريم نفت ايران بر بازار جهان موجب شده تا اغلب كشورها نسبت به آن واكنش نشان داده و از پيامدهاي آن ابراز نگراني كنند در همين رابطه حاميان تحريم ايران در اتحاديه اروپا مي ‌گويند كه درآمد حاصل از فروش نفت، 50 درصد بودجه ايران را تامين مي كند و آنها مي توانند تهران را از ميلياردها دلار درآمد نفتي محروم كنند. اما ديپلماتها و فعالان صنعت نفت مي ‌گويند كه اروپا بايد محاسبه كند كه حتي افزايش اندك قيمتها بر اثر تحريم نفت ايران، هرگونه ضرر و زيان احتمالي تهران به سبب فروش نفت خود به آسيا با قيمتهاي كمتر را جبران خواهد كرد يكي از فعالان بازار با حالت طعنه گفت: شايد هدف تحريمها كمك به سقوط ايتاليا، اسپانيا، يونان و كوچك تر كردن اتحاديه اروپاست.

همچنين "تيموتي گيتنر" وزير خزانه ‌داري آمريكا در نامه ‌اي به مجلس سناي اين كشور هشدار داد كه تحريم بر بانك مركزي و نفت ايران را كاهش دهد چراكه اين قوانين مي تواند تاثيرات منفي‌اي بر نزديك ترين هم پيمانان و شركاي تجاري آمريكا داشته باشد.

همچنين وي با يادآوري اينكه ژاپن و كره جنوبي بزرگ ترين خريداران نفتي ايران هستند، تصريح كرد: اين تحريمها سبب افزايش قيمت نفت مي ‌شود و مي تواند درآمد بودجه ‌اي ايران را افزايش دهد.

علاوه بر آن گروه مالي ميتسوبيشي، بزرگترين بانك ژاپن از نظر دارايي اعلام كرد: اين تحريمها تاثيرهايي بر شركتهاي نفتي اين كشور كه با ايران رابطه دارند، دارد كه اين تاثيرات كم نيست.

وزير خارجه ژاپن نيز ازاظهار نظر در اين باره خودداري كرد اما يك سخنگوي اين كشور اعلام كرد : ژاپن به روابط صادقانه با ايران اعتقاد دارد. ژاپن 1.29 ميليون ليتر نفت از ايران در ماه اكتبر وارد كرده است كه در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته است و 8 درصد واردات اين كشور را تشكيل مي دهد.

"پائولو اسكاروني" رييس شركت اني ايتاليا نيز از جمله كساني بود كه درباره عواقب تحريم نفت ايران هشدار داد. وي در سخناني تاكيد كرد تحريم نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا بيش از 2 ميليارد دلار به اين شركت زيان وارد خواهد كرد. وي تصريح كرد تحريم نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا بيش از دو ميليارد دلار به اين شركت زيان وارد خواهد كرد و شركت اني نخواهد توانست طلب 2 ميليارد دلاري خود را از شركت ملي نفت ايران دريافت كند و با ضرر سنگيني روبرو مي شود .

مشكل يافتن جايگزين براي ايران
بر اساس برآورد آژانس بين المللي انرژي، تقاضا براي نفت در اروپا در سه ماه انتهايي سال 2011 به اوج خود يعني به رقم 15.1 ميليون بشكه رسيد و سپس در سه ماهه دوم سال 2012 همزمان با تعمير و بهسازي پالايشگاه ها بعد از فصل زمستان به 14.6 ميليون بشكه كاهش خواهد يافت. مقامات اروپايي اميدوارند تا سه ماه سوم 2012 كه مصرف مجددا افزايش مي يابد، بتوانند جايگزين هاي مناسب را براي تامين نفت خود بجاي ايران بيابند.

شايد قطع عرضه روزانه 2 ميليون و 100 هزار بشكه نفت به بازار جهاني آن چنان تاثيري در تامين تقاضا نداشته باشد اما شرايط موجود در بازار هميشه نشان داده است كه عوامل رواني در بازار نفت بسيار تاثيرگذارتر از عوامل بنيادي و اصولي بوده است.مي توان بر فرض محال تصور كرد كه اگر روزي و به هر دليلي عرضه نفت خام ايران به بازار متوقف شود عربستان و عراق كشورهايي باشند كه كمبود بازار را پوشش دهند و حتي در بدبينانه ترين حالت اتحاد ميان كشورهاي دارنده نفت براي پوشش همه جانبه كمبود بازار را تصور كنيم.

اما قطعا اين امر نيز نمي تواند شوك ناشي از اين اتفاق را آنچنان كمرنگ كند كه قيمت نفت سيرصعودي به خود نگيرد. شايد همين تحليل است كه اين روزها باعث دودلي اروپايي ها براي تحريم نفتي ايران شده بود. تحريمي كه به شدت از سوي آمريكا پيگيري مي شد و كار به جايي رسيد كه مقامات اين كشور در هر سفر خارجي خود از كشورها مي خواستند تا نفت ايران را تحريم كنند. اخيرا نيز آمريكا دست به دامن كره جنوبي شده بود تا شايد با مجاب كردن اين كشور بتواند تحريم ها عليه ايران را آنچنان افزايش دهد كه به قول خودشان راه مذاكره در پيش گرفته شود. با اين حال اروپا در شرايطي كه 18درصد نفت خود را از ايران تامين مي كند براي قطع واردات نياز به زمان دارد.

براساس نظرات تحليلگران غربي اگر كشورهاي اروپايي همين امروز تصميم به قطع واردات نفت ايران بگيرند در خوشبينانه ترين حالت به 6 تا 12 ماه زمان نياز دارند تا شركتي را جايگزين كنند و بتوانند تقاضاي خود را از آن طريق پوشش دهند.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن