تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816460072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبرنگار فارس از سفر به سرزمين نجاشيتپق‌هاي بان كي مون در اجلاس سران قاره سياه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش خبرنگار فارس از سفر به سرزمين نجاشيتپق‌هاي بان كي مون در اجلاس سران قاره سياه
خبرگزاري فارس: بان كي مون دبيركل سازمان ملل در مراسم افتتاحيه دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا به كرات تپق زد و قادر به اداي درست كلمات انگليسي نبود.


نام اتيوپي از آئتيوپياي (Aethiopia) لاتين، از واژه اتيوپياي (Ethiopia) يوناني وارد زبان‏هاي اروپايي شده كه به معناي سرزمين «تيره پوستان» يا «صورت سوختگان» است. اين سرزمين در نزد مسلمانان «حبشه» نام داشت كه «نجاشي» پادشاه حبشه براي همه مسلمانان نامي آشناست.
به منظور شركت در دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا يكشنبه 13 بهمن به همراه منوچهر متكي وزير امور خارجه و خبرنگاراني از ايرنا و پرس‌تي‌وي عازم آديس آبابا شديم. آديس آبابا در زبان امهري كه يك زبان سامي جنوبي و از شاخه‌هاي زبان اتيوپي مركزي است به معناي «نوگل» است كه محل اين شهر از سوي «تايتو بتول» برگزيده و اين شهر در سال 1886 ميلادي توسط شاه «منليك دوم» حاكم وقت اتيوپي و همسر تايتو بنيان نهاده شد. اين شهر با بيش از 2 هزار و 500 متر ارتفاع از سطح دريا، سومين پايتخت مرتفع جهان است.
پس از ترك فرودگاه مهرآباد و گذشت چهار ساعت و نيم پرواز و عبور از آسمان كشورهاي كويت، عربستان، يمن و جيبوتي نيمه شب وارد فرودگاه آديس آبابا شديم. اين فرودگاه مدرن در سال 1381 شمسي توسط شركت الخرافي كويت با استفاده از بودجه اختصاص يافته از صندوق مالي كويت ساخته و تحويل مقامات اتيوپيايي شد.
خطوط هواپيمايي اتيوپي (اتيوپين ايرلاين) با پرواز به 32 مقصد در آفريقا و در مجموع به 52 مقصد بين‌المللي يكي از فعال‌ترين، قديمي‌ترين و در عين حال مدرن‌ترين خطوط هوايي آفريقا و جهان است.
تركيه از دو سال قبل اقدام به برقراري پرواز مستقيم به آديس آبابا كرده كه از سال 2009 اين پرواز روزانه انجام مي‌شود.
تنها راه‌آهن موجود در كشور اتيوپي، خط آهني است به طول 1090 كيلومتر كه از آديس آبابا تا بندر جيبوتي احداث شده و به دليل عدم كارايي، دولت از طريق برگزاري مناقصه، درصدد واگذاري آن به بخش خصوصي است كه در اين زمينه جاي خالي شركت‌هاي ايراني حس مي‌شود.
قبل از ترك تهران، هوا باراني و بسيار سرد بود اما آديس آبابا هوايي معتدل و بهاري داشت. ماه‌هاي خرداد تا شهريور فصول پرباران در اين شهر و درجه هواي اين شهر در تمام روزهاي سال بين 4 تا 28 درجه سانتيگراد است.
«امهري» زبان رسمي اين كشور است كه البته زبان خارجي مورد تكلم در آديس آبابا علاوه بر امهري، انگليسي است و 80 نوع زبان ديگر نيز در اين كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
پس از استقرار در محل اقامت، در گرگ و ميش صبح به منظور گرفتن كارت شركت در اجلاس عازم محل صدور كارت شديم، باز بودن مغازه‌هاي قصابي، آن هم در آن موقع از صبح توجه‌ام را جلب كرد. اصولاً در ايران در آن موقع نانوايي‌ها و طباخي‌ها باز هستند، ولي باز بودن قصابي آن هم در آن زمان عجيب به نظر مي‌رسيد.
جالب‌تر اينكه قصابي‌هاي مسلمانان و مسيحيان در اين كشور با دو علامت هلال و صليب از يكديگر متمايز مي‌شوند.
اگر چه عده‌اي در حال دويدن و انجام ورزش صبحگاهي بودند، ولي عده قابل توجهي به قول خودمان بقچه به دست عازم محل كار بودند، البته نه با ماشين بلكه پاي پياده.
در آن موقع صبح از اتوبوس‌هاي داف DAF زرد رنگ كه عمرشان به بيش از 20 سال مي‌رسد و خودروهاي استيشن تويوتا Hiace و تاكسي‌هاي لاداي آبي رنگ روس با همان سن و سال، خبري نبود.
مردم اين خطه از آفريقا همچون ديگر مردم اين قاره، سخت كوش و ساعي هستند.
جمهوري دموكراتيك فدرال اتيوپي با وسعت يك ميليون و يكصد و چهار هزار كيلومتر مربع و 76 ميليون نفر جمعيت (آمار سال 2008 دفتر آمار اتيوپي) سومين كشور پرجمعيت آفريقا پس از نيجريه و مصر است.
13 ميليون نفر از جمعيت اين كشور در شهرها و 63 ميليون نفر نير در روستاها و يا به صورت عشايري زندگي مي‌كنند.
براساس آمارهاي رسمي منابع دولتي 7/61 درصد مردم اتيوپي مسيحي (ارتدوكس)، 8/32 درصد مسلمان، 6/4 درصد مذاهب بومي و يك درصد ساير اديان هستند ولي براساس آمار منابع مستقل و غيردولتي 50 درصد جمعيت اتيوپي مسلمان هستند كه 65 درصد آنها سني شافعي و دوستدار اهل بيت مي‌باشند.
جمعيت قابل توجهي از يهوديان (فلاشه‌ها) نيز در اين كشور سكونت دارند.
«آمهارا»، «ارومو»، «تيگره»، «عفار»، «سوماليايي» و «گوراگي» از جمله نژادهاي ساكن در اتيوپي هستند.
از ديگر نكات قابل توجه، فعاليت رفتگران در اين شهر آن هم در ساعات مياني روز بود. البته اكثريت قريب به اتفاق رفتگران «زنان» بودند كه با كلاهي حصيري بر سر، صورت خود را به جز چشم‌هايشان استتار و حتي در بعد از ظهر نيز مشغول تميز كردن خيابان‌ها بودند و انگار كارشان هيچ وقت تمامي نداشت.
در اين شهر از ماشين‌هاي مدل بالا و رنگ و وارنگ فوق پيشرفته كه اين روزها در خيابان‌هاي تهران به وفور مشاهده مي‌شود و بعضي حتي با نحوه عملكرد اين خودروها آشنا نيستند و فقط براي چشم و هم چشمي سوار مي‌شوند و چرخي ‌مي‌زنند، آن هم در اين دوره كه همه در به در به دنبال تهيه كارت سوخت بنزين هستند، خبري نيست. به ندرت چنين خودروهايي مشاهده مي‌شود كه اغلب مختص ديپلمات‌هاست.
خوشبختانه از ترافيك و چراغ قرمز‌ آن هم در سر هر چهارراه‌ خبري نبود.
آديس آبابا با جمعيتي حدود سه ميليون نفر در مركز اتيوپي قرار گرفته كه با توجه به استقرار دبيرخانه سازمان وحدت آفريقا AU و كميسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا UNECA به عنوان مركز سياسي و اقتصادي آفريقا و در واقع پايتخت سياسي اين قاره قلمداد مي‌شود.
شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل كميسيون منطقه‌اي تحت عنوان «كميسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا» را در سال 1958 به منظور كمك به ارتقاي توسعه اقتصادي و اجتماعي، ايجاد و تحكيم روابط اقتصادي كشورهاي آفريقايي با يكديگر و ساير كشورهاي جهان تشكيل داد كه در پنج منطقه آفريقا داراي دفتر است و مقر اصلي آن در آديس آبابا مستقر مي‌باشد.
بيش از يكصد نمايندگي خارجي و دفاتر نمايندگي 26 سازمان بين‌المللي در آديس آبابا حضور دارند.
گرچه آديس آبابا به پايتخت ديپلماتيك آفريقا لقب يافته ولي اين شهر امكانات يك پايتخت ديپلماتيك را دارا نيست.
البته نمي‌توان منكر سرسبزي اين شهر شد، چرا كه تحسين هر فردي را در ابتداي ورود برمي‌انگيزد.
در جاي جاي شهر پرچم‌هاي اعضاي اتحاديه آفريقا برافراشته بود.
رود نيل آبي كه 85 درصد از آب رود نيل بزرگ را تامين مي‌كند، از ارتفاعات اتيوپي و درياچه «تانا» سرچشمه مي‌گيرد و در اين كشور تحت عنوان Abay شناخته مي‌شود.
قصرهاي «منليك» و «هايله سلاسي»، موزه «اينتوتو»، مقرهاي اتحاديه آفريقا و كميسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا، بزرگ‌ترين بازار سرپوشيده آفريقا موسوم به بازار «مركاتو»، موزه ملي، اولين دانشگاه اتيوپي، چشمه و حمام آب معدني «فين فين» و جنگل اوكاليپتوس كه بخش شمالي شهر را تا حدودي پوشانده از جمله مراكز تاريخي و سياحتي اين شهر هستند.
28 مي يعني سالروز سقوط هايله ماريام در سال 1991 و در دست گرفتن قدرت توسط حزب حاكم فعلي EPRDF روز ملي اين كشور است كه البته 5 مي هر سال (زمان خارج شدن اتيوپي از اشغال ايتاليا در سال 1941) جشن‌هاي ملي در اين كشور برگزار مي‌شود.
اريتره در شمال، جيبوتي و سومالي در شرق و جنوب شرقي، كنيا در جنوب و سودان نيز در غرب، همسايه‌هاي اين كشور هستند كه پس از استقلال اريتره در سال 1991، ارتباط اتيوپي با آب‌هاي آزاد بين‌المللي قطع شده است.
10 يا 11 سپتامبر آغاز سال نو در اتيوپي است كه 13 ماه دارند. به دليل اختلاف در تاريخ ميلاد حضرت مسيح (ع) در اتيوپي، سال ميلادي رسمي اين كشور هفت سال عقب‌تر از سال ميلادي اروپايي است. شنبه‌ها و يكشنبه‌ها هم تعطيلات آخر هفته مردم اتيوپي است.
بودجه سالانه اين كشور تنها حدود 5 ميليارد دلار است كه تقريباً يك پنجم آن توسط كمك‌هاي خارجي تامين مي‌شود.
گرچه اتيوپي در بين كشورهاي كمتر توسعه يافته قرار دارد ولي براساس اطلاعات اقتصادي منتشر شده توسط بانك ملي اتيوپي، اين كشور در طي سال‌هاي 2006 - 2007 رشد اقتصادي 4/11 درصدي داشته كه نشان مي‌دهد براي چهارمين سال اين كشور رشدي بالاتر از 11 درصد را تجربه كرده است.
اقتصاد اتيوپي برپايه اقتصاد كشاورزي استوار است و بدهي خارجي اين كشور 5/2 ميليون دلار مي‌باشد.
در سال 2007 - 2006 قهوه حدود 8/35 درصد از صادرات اتيوپي را تشكيل داد. اين كشور در طي اين سال 156 هزار تن قهوه صادر و 223 ميليون دلار درآمد ارزي كسب كرد.
اين كشور به دليل شرايط آب و هوايي و خاك مرغوب، 6/73 ميليون هكتار زمين قابل كشاورزي دارد كه به دليل فقدان سرمايه و تكنولوژي تنها 5/15 ميليون هكتار آن زير سطح كشت رفته است.
اين كشور در عرصه دامداري از آينده‌اي درخشان برخوردار است. اتيوپي با دارا بودن 42 ميليون راس گاو، 5/25 ميليون راس گوسفند، 4/24 ميليون راس بز، 3/2 ميليون نفر شتر و 7 ميليون راس اسب در حال حاضر در زمره بزرگ‌ترين كشور دامدار آفريقا و نهمين كشور در دنياست. دامدار بودن اين كشور را به عينه در خيابان‌هاي آديس آبابا مي‌توان مشاهده كرد به نحوي كه در كنار برخي از خيابان‌ها شاهد حضور گله‌هاي بز بوديم.
طلا، مس، سنگ‌هاي تزييني، آهن، گاز و دام عمده‌ترين منابع و ذخاير اين كشور را تشكيل مي‌دهد.
اتيوپي در طول تاريخ از لحاظ سياسي كشوري مستقل بوده و تنها طي يك دوره كوتاه شش ساله از 1935 تا 1941 تحت اشغال دولت ايتاليا (موسوليني) قرار داشته است. اين كشور در دوران حكومت‌هاي هايله سلاسي و هايله ماريام شاهد دو طرز تفكر و گرايش غرب‌گرا و شرق گرا بوده و در دوران هايله ماريام رژيم نظامي ماركسيست در اتحاد با شوروي تغييرات انقلابي را در اين كشور آغاز كرد.
اين كشور به صورت جمهوري فدرال اداره مي‌شود كه رئيس جمهور پستي تشريفاتي است و توسط مجلس‌هاي نمايندگان مردم و فدرال براي يك دوره شش ساله انتخاب مي‌شود. "گيرما ولده گيورگيس " رئيس جمهور كنوني اين كشور در سال 2005 به اين سمت برگزيده شده است.
نخست‌وزير، رئيس حكومت است كه توسط دو مجلس مذكور براي يك دوره پنج ساله انتخاب مي‌شود و "ملس زناوي " نخست‌وزير كنوني براي بار دوم در ماه مي 2005 به اين سمت انتخاب شده است.
حكومت اتيوپي داراي 20 وزير اصلي و 34 وزير مشاور و داراي 9 ايالت و دو شوراي اداري است كه به صورت فدرال اداره مي‌شوند.
548 نماينده، مجلس نمايندگان مردم اتيوپي را تشكيل مي‌دهند كه وظيفه قانونگذاري، تاييد كابينه و نظارت بر كار آن را برعهده دارند. دوره نمايندگي پنج سال و آخرين انتخابات نيز در ماه مي 2005 برگزار شد. چهار حزب TPLF ، OPDO ، ANDM ، SPNN احزاب ائتلافي حزب حاكم را تشكيل مي‌دهند.
مجلس فدرال نيز با 110 نماينده، مسئول رسيدگي به امور ايالت‌هاست و جلسات مشتركي را با مجلس نمايندگان برگزار مي‌كند. قوه قضاييه اتيوپي هم توسط وزارت دادگستري اداره مي‌شود.
در حال حاضر عليرغم تلاش‌هاي بسياري از كشورها به منظور تاثيرگذاري در سياست‌هاي اتيوپي، ولي اين كشور داراي سياست تقريباً مستقلي است و به كشور خاصي گرايش ندارد. اين كشور با قرار گرفتن در منطقه شاخ آفريقا و مركز اين قاره، داراي نقش تعيين كننده‌ و راهبردي است.
اتيوپي از دسامبر 2006 تا ژانويه 2009 اقدام به اعزام نيروي نظامي به سومالي كرد.
اين كشور داراي مشكلات زيادي با اريتره است كه بيشتر ناشي از اختلاف مرزي دو كشور بخصوص از زمان روي كار آمدن حكومت جديد در اريتره است.
فقر مفرط، بيكاري و بيماري ايدز از جمله مهم‌ترين بحران‌هاي اين كشور محسوب مي‌شوند. در جاي جاي شهر حضور متكديان، انگار با در و ديوار شهر عجين شده و تكدي‌گري بيداد مي‌كند.
زن گدايي كه با بچه‌اي در دامانش در نزديكي محل اقامت كارمندان صندوق جمعيت سازمان ملل (UNFPA) مشغول تكدي‌گري بود، توجهم را به خود جلب كرد. در اين كشور از طبقه متوسط خبري نيست. عليرغم كثرت متكديان، ولي ميزان جرم و جنايت در اين كشور بسيار محدود است.

و اما دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا

عليرغم اينكه قرار بود دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا روز دوشنبه 14 بهمن ماه ساعت 9 صبح به وقت محلي برگزار شود (اختلاف ساعت آديس آبابا با تهران 30 دقيقه است) عملاً با دو ساعت تاخير آغاز به كار كرد كه البته روز دوم اجلاس نيز اين قضيه تكرار شد.
البته خوشبختانه بر خلاف اجلاس‌هايي كه در داخل كشور برگزار مي‌شود و بايد تلفن‌هاي همراه را تحويل بدهي در اين جا اين قضيه رخ نداد. محل ورود سران و خبرنگاران از همديگر جدا بود. اين اجلاس با حضور هيئت‌هاي عاليرتبه‌اي از 53 كشور عضو، سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار و پس از سخنراني و خوشامدگويي «ملس زناوي» نخست‌وزير اتيوپي، «ژان پينگ» رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا به ايراد سخنراني پرداخت.
«بان كي مون» دبيركل سازمان ملل سخنران بعدي اين اجلاس بود. از دبيركل يك سازماني بين‌المللي آن هم در سطح سازمان ملل، انتظار مي‌رود كه حداقل سليس و روان سخنراني كند، ولي بان كي مون به كرات تپق مي‌زد و نمي‌توانست كلمات انگليسي را به درستي ادا كند.
بان كي مون در اين سخنراني به اوضاع غزه نيز اشاره كرد و گفت كه تلفات غزه با هيچ استانداردي قابل قبول نيست.
«عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب كه سخنران بعدي اين اجلاس بود نيز با اشاره به اوضاع غزه، خاطرنشان كرد: امروز اسرائيل دچار بيماري غرور كشنده است و نيازمند خروج از اين وضعيت.
نماينده محمود عباس (ابومازن) رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در مراسم افتتاحيه اين اجلاس به ايراد سخنراني پرداخت.
«جاكايا مريشو» رئيس جمهور تانزانيا كه تا قبل از انتخاب ليبي به عنوان رئيس دوره‌اي اتحاديه آفريقا بود هم طي سخناني به نمايندگي از اتحاديه آفريقا، انتصاب باراك اوباما به رياست جمهوري آمريكا را تبريك گفت.
بان كي مون و عمرو موسي در جايگاه هيئت رئيسه و معمر قذافي رهبر ليبي در رديف اول نشسته بود.
رياست اتحاديه آفريقا به طور چرخشي و منطقه‌اي است كه امسال نوبت شمال آفريقا بود و در جلسه‌اي كه پشت درهاي بسته برگزار شد، معمر قذافي رهبر ليبي به عنوان رئيس دوره‌اي اين اتحاديه و ماداگاسكار نيز به عنوان ميزبان اجلاس تيرماه اين اتحاديه برگزيده شدند.
عمر البشير و رابرت موگابه روساي جمهور سودان و زيمبابوه از جمله شركت كنندگان در اين اجلاس بودند.
«رابرت موگابه» رئيس جمهور زيمبابوه را در دومين روز اجلاس و هنگام ترك جلسه در حالي ديدم كه چندين محافظ او را احاطه كرده بودند. پس از اندكي توقف در مقابل در ورودي، سوار بر خودرو شد و محل اجلاس را ترك كرد.
اگر خبرنگاران رسانه‌هاي كشورمان برخورد محافظان سران شركت كننده در اين اجلاس را از نزديك مشاهده كرده بودند آن زمان با خود مي‌گفتند كه صد رحمت به محافظان مقامات خودمان.
از زماني كه حسني مبارك رئيس جمهور مصر در سال 1995 در اتيوپي مورد سوء قصد قرار گرفت در اين اجلاس‌ شركت نمي‌كند و امسال نيز «احمد نظيف» نخست‌وزير مصر در اين اجلاس حضور يافت.
اريتره، اتيوپي، آفريقاي جنوبي، الجزاير، آنگولا، اوگاندا، بنين، بوتسوانا، بوركينافاسو، بروندي، تانزانيا، تونس، توگو، جمهوري دموكراتيك عربي صحرا، آفريقاي مركزي، جمهوري كنگو، جمهوري دموكراتيك كنگو، جمهوري موريس، جيبوتي، چاد، دماغه سبز، رواندا، زامبيا، زيمبابوه، ساحل عاج، سنگال، سيرالئون، سيشل، سومالي، سودان، سوازيلند، سائوتومه و پرينسيپ، غنا، كامرون، كنيا، كومور، گينه استوايي، گابن، گامبيا، گينه بيسائو، گينه، لسوتو، ليبريا، ليبي، ماداگاسكار، مالاوي، مصر، موريتاني، موزامبيك، ناميبيا، نيجريه و نيجر 53 كشور عضو اتحاديه آفريقا هستند. تنها مغرب (مراكش) به دليل به رسميت شناخته شدن و عضويت جمهوري دموكراتيك عربي صحرا در سال 1982 در متن سازمان وحدت آفريقا، از آن سازمان جدا شد و بعدها با تاسيس اتحاديه آفريقا به جاي سازمان وحدت آفريقا، در ساختار جديد نيز حضور نيافت.
اتحاديه آفريقا همانند اتحاديه اروپا داراي رياست دوره‌اي است كه در اجلاس آديس آبابا اين رياست به ليبي واگذار شد، اما قدرت اجرايي در اين اتحاديه در اختيار رئيس كميسيون اجرايي است كه به همراه اعضاي كميسيون براي دوره‌هاي چهار ساله انتخاب مي‌شوند. در حال حاضر «ژان پينگ» وزير امور خارجه سابق گابن رئيس كميسيون است كه پيش از وي «آلفا عمر كناره» رئيس جمهور سابق مالي اين مسئوليت را عهده‌دار بود.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو ناظر در اين اتحاديه، به طور فعال در اجلاس‌هاي سران حضوري فعال و موثر داشته كه از آن جمله مي‌توان به حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري در اجلاس سران در گامبيا اشاره كرد.
تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، برقراري و گسترش روابط سياسي با كشورهاي آفريقايي در اولويت سياست خارجي ايران قرار نداشت و تعداد نمايندگي‌هاي سياسي ايران در اين قاره بسيار محدود بود. با پيروزي انقلاب اسلامي و تاكيد جمهوري اسلامي بر حمايت از جنبش‌هاي آزاديبخش و تقويت همكاري‌‌هاي جنوب - جنوب، قاره آفريقا از جايگاه والايي در عرصه سياست خارجي ايران برخوردار شد و رفته رفته تعداد نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اين قاره پهناور افزايش يافت و هيئت‌هاي متعددي مبادله شد.
نظر به اهميت تقويت روابط ايران با كشورهاي آفريقايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، بالاخص اهتمام ويژه دولت نهم براي توسعه روابط با اين كشورها، ايران در يازدهمين اجلاس سران اين اتحاديه در شرم الشيخ به عنوان شريك استراتژيك آفريقا معرفي شد.
وزير امور خارجه كشورمان كه به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران (عضو ناظر اتحاديه آفريقا) در اين اجلاس شركت كرده بود، در حاشيه اجلاس مذكور با 21 تن از سران و مقامات عاليرتبه اين قاره پيرامون روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي ديدار و گفتگو كرد. ديدار و گفتگو با عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز از ديگر برنامه‌هاي متكي در اين اجلاس بود.
عمرموسي كه در پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران برخوردي غير حرفه‌اي با يكي از شبكه‌هاي ايراني داشت و در ابتداي مصاحبه از جاي خود برخواست و از مصاحبه امتناع كرد در اين اجلاس نيز عليرغم قولي كه به خبرنگاران ايراني داده بود، طبق عادت گذشته بدقولي و در آخرين لحظات از مصاحبه كردن شانه خالي كرد.
در روز دوم اجلاس پس از برگزاري كنفرانس مطبوعاتي وزير خارجه كشورمان، نماينده آلمان در اين اجلاس از ما پرسيد كه چرا ايران در سطح وزير امور خارجه در اين اجلاس شركت كرده است؟
اين پرسش نگراني كشورهاي غربي را از گسترش روابط ايران و آفريقا نشان مي‌دهد به نحوي كه حتي نمي‌توانند اين نگراني را پنهان كنند و مجبور به بيان آن هستند.
وزير خارجه كشورمان اعلام كرد كه طي چند ماه آينده شاهد رفت و آمدها در سطح سران آفريقا به جمهوري اسلامي ايران خواهيم بود.
متكي در اين كنفرانس خبري كه با استقبال زيادي از سوي خبرنگاران حاضر در اجلاس روبرو شد، آفريقا را قاره‌اي سرشار از توانمندي و ظرفيت خواند و با اشاره به روابط جمهوري اسلامي و حمايت‌هاي ملت ايران از مبارزات ضد استعماري و آزاديبخش ملت‌هاي اين قاره طي دهه‌هاي گذشته خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي در سال‌هاي اخير توسعه راهبرد همكاري‌هاي اقتصادي با آفريقا را در دستور كار سياست خارجي خود دارد و اميدواريم اين همكاري‌ها گسترش يابد.
در حاشيه اين اجلاس يك تبعه تانزانيايي كه پيش از اين به تهران سفر كرده بود و نامش احمد بود از علاقمند‌ي‌اش به محمود احمدي‌نژاد سخن گفت و يكي از شركت كنندگان از كامرون هم كه در سال 1995 به ايران سفر كرده بود، نگرش مثبتي نسبت به جمهوري اسلامي ايران داشت.

نگاهي كوتاه به روابط ايران و اتيوپي

روابط دوجانبه ايران و اتيوپي از سال 1339 هجري شمسي برقرار شد و ايران در فروردين سال 1345 سفارت خود را در آديس آبابا به طور رسمي تاسيس كرد. پس از پيروزي انقلاب در 25 مهرماه 1365 اولين سفير ايران، استوارنامه خود را به رئيس جمهور اين كشور و دوازدهم بهمن ماه همان سال هم سفير آكردويته اتيوپي استوارنامه خود را به رئيس جمهور وقت ايران تسليم كرد.
اتيوپي از سال 1376 به دليل مشكلات مالي سفارت خود در تهران را تعطيل كرد، ولي سفارت ايران در آديس آبابا همچنان فعال است.
در سال 1378 وزير امور خارجه اتيوپي در رأس هيئتي به تهران سفر و وزير خارجه ايران نيز در سال 1381 از آديس آبابا ديدن كرد.
تاكنون پنج اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي بين دو طرف برگزار شده كه آخرين آن يعني پنجمين كميسيون خردادماه سال 1385 در آديس آبابا برگزار شد و اسكندري وزير جهاد كشاورزي رياست هيئت ايراني را برعهده داشت.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در رأس هيئتي بلندپايه براي شركت در هشتمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در بهمن 1385 عازم آديس آبابا شد و در حاشيه سفر با نخست‌وزير، رئيس مجلس و وزير خارجه اتيوپي ديدار و گفتگو كرد.
«سيوم مسفين» وزير خارجه اتيوپي در رأس هيئتي چند نفره، مشاركت فعالي در اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در تهران در شهريور 1386 داشت و در اين اجلاس سخنراني كرد.
محمدرضا باقري معاون وزير خارجه نيز در رأس هيئتي در آذر 86 براي رايزني و پيگيري امور دوجانبه به اتيوپي سفر و با «ملس زناوي» نخست‌وزير،‌ «تشومه توگا» رئيس مجلس و «سيوم مسفين» وزير خارجه ديدار كرد.
منوچهر متكي در بهمن 86 براي شركت در اجلاس سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا با تشومه توگا رئيس مجلس اين كشور ديدار كرد.
«تكدا آلمو» قائم مقام وزير خارجه اتيوپي نيز در پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در مرداد ماه 87 در تهران حضوري فعال داشت.
اتيوپي در سال‌‌ 85 - 1984 دچار قحطي شد و عليرغم گذشت نزديك به 24 سال از اين قحطي زماني نام اين كشور به ميان مي‌آيد، گرسنگي و فقر در اذهان نقش مي‌بندد ولي اتيوپي در حال حاضر سومين بازار بزرگ آفريقا و دومين مقصد كالاهاي ايراني در بين كشورهاي اين قاره است.
به گفته «سعيد توفيقي» رايزن بخش اقتصادي سفارت ايران در اتيوپي، متاسفانه در اثر تبليغات منفي آگاهانه يا ناآگاهانه رسانه‌هاي گروهي در كشور، تصوير بسيار منفي و تيره‌اي از اتيوپي در افكار عمومي ايران به وجود آمده كه اين موضوع يكي از مهم‌ترين عوامل بازدارنده در توسعه مناسبات اقتصادي ايران و اتيوپي محسوب مي‌شود.
اتيوپي در پي اتخاذ سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه اقتصادي و در پرتو ثبات سياسي و اجتماعي و دريافت انواع كمك‌هاي خارجي و بين‌المللي توانسته در طي سال‌هاي 2006 - 2002 به معدل رشدي برابر با 7/10 درصد نائل شود.
عليرغم وجود بازار گسترده براي كالاهاي توليدي ايران به دليل عدم شناخت تجار داخلي از آن، ساير رقباي تجاري ايران در آفريقا از قبيل چين، تركيه و هند به سرعت در حال گسترش حوزه نفوذ خود در اين بازار هستند.
به باور توفيقي اتيوپي زمينه‌هاي بسيار فراواني براي صدور خدمات فني و مهندسي كشورمان دارد و شركت‌هاي بزرگ و معتبر ايراني مي‌توانند از اين فرصت براي حضور فعال در اتيوپي استفاده كنند.
وي تصريح كرد: اتيوپي ديگر گرسنه نيست، تشنه محصولات و خدمات ايراني است.
لازم به ذكر است «محمد جواد زمانيان» سفير جمهوري اسلامي ايران و ساير كارمندان سفارتخانه ايران در آديس آبابا در طول مدت اقامت ما از هيچ كمكي دريغ نكردند كه جاي سپاس و قدرداني دارد.

عكس و گزارش: اكرم شريفي
انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن