تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*«انقلاب اسلامي»درگفت‌وگو با دادستان كل كشور* ويژگي‌هاي انقلاب منحصر به‌فرد است بايد به اهداف امام(ره) نزديك‌تر شويم انتخابات شاخص‌ترين عرصه مردم‌سالاري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *«انقلاب اسلامي»درگفت‌وگو با دادستان كل كشور* ويژگي‌هاي انقلاب منحصر به‌فرد است بايد به اهداف امام(ره) نزديك‌تر شويم انتخابات شاخص‌ترين عرصه مردم‌سالاري است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

دادستان كل كشور با تشريح دستاوردهاي انقلاب اسلامي در سه دهه گذشته، انقلاب اسلامي ايران را داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد خواند و تاكيد كرد كه همه بايد با قدرت به اهداف امام (ره) نزديك‌تر شويم.

آيت‌الله قربانعلي دري نجف‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا در آستانه آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامي درباره تحولات انقلاب در سه دهه گذشته اظهار كرد: تاريخ غمبار و معنادار دهه اول انقلاب اسلامي عبرتكده‌اي است كه مفاهيم و مضامين فراواني در كنه وجود خويش دارد و بايد چشم بينايي باشد كه دست غيب و اراده رباني حضرت حق و رهبري امام (ره) حديث و دلدادگي ملت رشيد ايران را در آن برهه ادراك كند.

وي گفت: دگرگون‌شدن ساختار حكومت پهلوي و تبعات طبيعي دامن‌گير انقلاب و بازسازي حكومت مبتني بر آرمان‌هاي اسلام و انقلابيان و دشمني‌هاي جهاني و تجاوز عراق به خاك ايران و تهديدات مكرر آمريكا و ديگران و مساله بغرنج كارشكني گروه‌هاي التقاطي، دشمنان داخلي انقلاب، اختلافات و مساله‌سازي‌هاي قومي و جدايي‌طلبان، كودتاچيان، متظاهرين، منافقين، همه و همه به نوعي در سال‌هاي اوليه انقلاب خودنمايي مي‌كند!

دري نجف آبادي ادامه داد: غمبارترين ورق اين مصحف اقدامات جنايت‌گرانه عناصر گروهك نفاق است كه به انحاء مختلف در تلاش بودند كه به كيان ملت مسلمان و انقلاب اسلامي ضربه بزنند و سبك‌سرانه و كوته‌بينانه قصد ويران كردن اركان اين نظام نوپا را داشتند و با بمب، اسلحه، ترور، جنايت مردم و مسوولان را به خاك و خون مي‌كشيدند.

دادستان كل كشور افزود: گروهك پليد نفاق ازهيچ اقدام ددمنشانه‌اي براي تحصيل هدف شوم خويش دريغ نكرد؛ ترور فيزيكي و شخصيتي، ايجاد جنگ رواني به شهادت رساندن اركان فكري و اجرايي انقلاب چون شهيدان مطهري، مفتح، رجايي، باهنر، شهداي حزب جمهوري و در راس آن شهيد بهشتي نمونه‌اي از اين ترورهاي وحشيانه خناسان زمان است.

هفتم تير يادآور حادثه دهشتناكي است كه در آن آتش كينه دشمنان شعله‌ور شد

وي، هفتم تير را يادآور حادثه ده‌شتناك، دلخراش و دردناكي دانست كه در آن آتش كينه دشمنان شعله ور شده و عقده‌گشايي تهي‌مغزان و شب‌پرستان كوته‌بين فوران كرد و نور افشان‌ترين ستارگان پر فروغ سپهر مطلع انقلاب نوپاي اسلاميان را گلچين كرده و نام نام‌آوران سترگ اين مرز و بوم را با تاريخ حماسه و رشادت و بزرگي و عظمت گره زده است.

دادستان كل كشور افزود: دكتر بهشتي پس از انقلاب در نقش طراح اصلي ساختار حكومتي جايگاه ممتازي پيدا كرده و انديشه‌هاي ژرف و نگاه روشن او اثري عميق و بارز در جريان انقلاب مي‌گذارد و راه را براي عملياتي كردن آرمان تأسيس حكومت اسلامي هموار مي‌سازد.

دري نجف آبادي در بررسي تفاوت‌هاي انقلاب اسلامي با ديگر انقلاب‌ها، افزود: اصطلاح انقلاب عموما معناي دگرگوني ناگهاني و شديد را به ذهن متبادر مي‌سازد، براي بسياري از تغييرات و دگرگوني‌ها واژه انقلاب مسخر مي‌شود، انقلاب فكري، انقلاب فلكي و انقلاب علمي؛ اما ما نوع خاصي از انقلاب را مطمح نظر داريم كه متضمن واژگوني‌هاي بزرگ در جوامع بشري است.

وي با تاكيد بر اين‌كه سياسيون و جامعه شناسان عموما انقلاب را به انقلاب سياسي و انقلاب اجتماعي تقسيم مي‌كنند، گفت: علاوه بر گستره تأثير و نفوذ انقلاب كه يكي از معيارهاي تقسيم بندي است، خاستگاه انقلاب نيز به‌عنوان يكي از معيارها تلقي مي‌شود. بر اين اساس انقلاب با خاستگاه الهي و انقلاب با خاستگاه مادي از هم تفكيك مي‌شود.

دادستان كل كشور افزود: انقلاب اسلامي ما همان‌طور كه از نام آن مشخص است انقلابي است مبتني بر مباني اسلام و اعتقادات اسلامي، سيره و سلوك و سياست و هر نوع فعاليتي كه منشأ و ريشه و جانمايه ديني داشته و در خدمت اسلام و ارزش‌هاي والاي مكتب تشيع و اسلام ناب و اصيل باشد.

وي گفت: اگر بخواهيم انقلاب‌هاي دنيا را تقسيم‌بندي كنيم، مي‌توانيم قيام‌ها و انقلاب‌هاي دنيا را به 2 دسته قيام‌ها و انقلاب‌هايي كه جهت الهي دارد و انقلاب‌هايي كه پشتوانه و انگيزه‌هاي غير الهي دارد، در يكي دو قرن گذشته شاهد رخداد انقلاب‌هايي چون انقلاب كبير فرانسه، روسيه، كوبا، چين و ديگر انقلاب‌ها بوده‌ايم كه بر مبناي اعتقادي و الهي نبوده است؛ تنها انقلابي كه در ربع آخر قرن 14 هجري شمسي در جهان به وجود آمده، انقلاب اسلامي ملت ايران بوده كه مباني، اصول، اهداف، ضوابط و روش‌هاي آن بر مبناي اسلام، ارزش‌ها و مباني الهي بوده است.

انقلاب اسلامي ايران ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد

دري نجف آبادي در ادامه بيان كرد: انقلاب اسلامي ايران ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود را داراست؛ مثل انقلاب رسول اكرم(ص) و عيسي مسيح (ع) و نهضت همه انبياء الهي با اهداف و اصول الهي؛ مردم ما نيز روي يك تكليف الهي و شرعي به دعوت امام (ره) لبيك گفتند؛ بنابراين اگر انقلاب اسلامي را از هر جهت بخواهيم با انقلاب‌هاي ديگر دنيا مقايسه كنيم بايد خاستگاه آن را مطمح نظر قرار دهيم. ممكن است برخي نهضت‌ها براي مبارزه با زور و ظلم و ستم و تضاد طبقاتي رخ داده باشد اما نتيجه‌اش فروپاشي باشد، مثل انقلاب كمونيستي روسيه، چين و برخي از اين انقلاب‌ها محتواي ديني و الهي نداشته و بعضا دچار فروپاشي مي‌شوند. اما انقلابي كه مبتني بر دين فطرت است، زوال ندارد و آرمان‌ها و ارزش‌هاي آن همواره خواستني و ستودني خواهد بود.

وي در برسي ديگر ويژگي انقلاب اسلامي ايران به خبرنگار ايسنا گفت: انقلاب ايران معطوف به طبقه‌اي خاص از جامعه نبوده بلكه آحاد جامعه خواست مشترك و آرمان و آمال خود را در براندازي رژيم منحوس پهلوي و روي كار آمدن حكومت مبتني بر مردم‌سالاري ديني يافتند و امام راحل را پيشواي انقلاب خود و آينه تمام نماي ارزش‌هاي مطلوب، نظام بديع ديني را آوردگاه جمهوريت و اسلاميت يافتند لذا روشنفكر و دانشگاهي در كنار روحانيت، بازاري، صنوف، توده مردم و شهري، روستايي و... همه در كنار يكديگر شعار استقلال، آزادي جمهوري اسلامي سر دادند و پروسه انقلاب اسلامي را رقم زدند.

انقلاب سفيد شاه، دروغي بيش نبود

دادستان كل كشور در ادامه به تشريح فرق انقلاب سفيد شاه با انقلاب اسلامي پرداخت و گفت: انقلاب سفيد، دروغي بيش نبود كه اگر از سال 39 به بعد اندكي بررسي شود و موضع‌گيري‌هاي «محمد رضاخان» و «علي اميني»، «هويدا»، «اعلم»، «منصور» و ديگران بررسي شود كه موضوع‌گيري آنها چه بوده و برنامه‌هاي آنها چه بوده چون تصور مي‌كردند كه مي‌توانند بعضي خواسته‌هاي آمريكا را برآورده كنند.

وي در تشريح آن روزها گفت: آمريكا حساب خاصي روي شاه و ايران باز كرده بودند و فكر مي‌كردند كه شاه در منطقه مي‌تواند ژاندارم منطقه باشد و منافع آمريكا و اسراييل را صددرصد تأمين كند؛ از جمله نفت. همان‌طور كه در جنگ اكتبر عرب‌ها نفت را به روي اسراييل بستند، اين شاه بود كه بيش از 60درصد نفت اسراييل را تأمين كرد و در واقع شاه ايران يكي از پشتيبانان اصلي رژيم غاصب صهيونيستي در برابر اعراب بود و ارتباط خوب ديپلماتيكي هم با اسراييل داشت؛ بنابراين اين انقلاب سفيد كه شاه اعلام كرد بر اساس 6 محور بود كه از جمله در سپاه دانش كه خوب از آن مي‌توان ياد كرد و الغاي نظام ارباب، رعيتي و ديگر عنوان‌ها كه اين محورها را نمي‌توان از كارهاي ريشه‌دار و عميق دانست خيلي سطحي و ظاهري بود.

وي ادامه داد: اين حركات انقلابي نبود، چون انقلاب هميشه از توده‌هاي مردم برمي‌خيزد و تحول در جامعه ايجاد مي‌كند اما تحولي صورت نگرفت و اتفاقي نيفتاد، در واقع شاه مثال يك مهره بود در دست آمريكا، انگليس و هيچ خدمت واقعي به مردم كشورش نكرد؛ حتي در تقسيمات اراضي موجبات نابودي كشاورزي در ايران را بنا نهاد، اگر در مهار آب‌ها سعي و تلاش فراوان مي‌كرد و 10 ميليارد مكعب بيشتر آب ذخيره مي‌كرد در 15 سال مي‌توانست كار خيلي مهمي باشد، حال اگر بعد از انقلاب اين تحولات در زمينه كشاورزي و آب و صنايع تبديلي نبود چه وضعي مي توانستيم داشته باشيم!

دادستان كل كشور در بررسي نقش حوزويان در پيروزي انقلاب اسلامي گفت: بعد از حوادث مشروطيت زمينه براي ولادت امام (ره) فراهم شد و بعد فرصتي براي تأسيس حوزه علميه قم به دست «آيت‌الله حائري» به‌وجود آمد؛ هم زمان با كودتاي انگليسي رضاخان اين زمينه فراهم شد. البته قبل آن هم علما و متعهدان بودند اما حوزه علميه به‌صورت فعلي وجود نداشت و رونق نگرفته بود؛ با آمدن حاج عبدالكريم حائري، حوزه قم رونقي دوباره گرفت. زمينه براي تقويت انساني بزرگ فراهم شد و امثال «آيت‌الله اراكي»، «گلپايگاني»، «آخوند معصومي»، «خوانساري» و «مرعشي نجفي» كه در آن برهه در حوزه علميه قم تربيت شدند؛ امام خميني (ره) در اين محيط زير نظر استاداني مثل آيت‌الله مدرس و امثال ايشان كه بسيار برجسته بودند رشد يافتند؛ امام خودشان تجربه يك قرن اخير در عرصه سياست را داشتند و اطلاعات دقيقي از همه مسايل اخذ كرده بودند. دوران جنگ اول و دوم جهاني و دوران انگليس و حكومت سياه رضاخان و محمدرضا را لمس كرده بودند؛ از اقداماتي كه بعد از شهريور 1320 انجام گرفت تلاش براي اينكه «آيت‌الله بروجردي» بيايند و در قم مستقر شوند در اين عرصه‌ها هم حضور امام (ره) محسوس بود.

وي گفت: يكي از شخصيت‌هايي كه در حضور «آيت الله بروجردي» در قم مستقر بودند، مرحوم امام (ره) بود؛ ايشان احساس مي‌كردند كه «آيت‌الله بروجردي» يك وزنه قابل قبول و با عظمت است كه مي‌تواند در بيداري امت اسلامي و تحول در حوزه‌هاي علميه مؤثر باشد. الحق و الانصاف نقش ايشان نقشي بي‌بديل و با عظمت است؛ بعد از رحلت «آيت‌الله بروجردي» زمينه براي قيام امام [بعد از سال 41] فراهم شد. امام قبل از سال 41 خودشان مانند يك تنه درخت عظيم كه ريشه‌اي عميق داشت و شاخ و برگ‌هاي بزرگ و گسترده داشت، شاگردان فراواني تربيت كرده بودند و در آن مقطع حدود 400 نفر شاگرد داشتند؛ در حقيقت يكي از مراجع به‌نام و با عظمت و ورزيده و قابل اعتماد در حوزه علميه قم بودند؛ معناي آن اين است كه در حدود چهل سال گذشته امام شاگردان برومندي مثل «آيت‌الله مشكيني»، «مطهري» و «باهنر» را تربيت كرده بودند؛ اين اشخاص يا مستقيما شاگرد امام بودند يا امام را به‌عنوان يك چهره با عظمت و بزرگ قبول داشتند و به زهد و پاكي و علم و شجاعت و تقوا و ربانيت مي‌شناختند؛ بنابراين وقتي تهمت‌ها به امام و راه امام شروع شد، با نداي امام همراه شدند و لبيك گفتند و روزهايي كه امام در تبعيد در تركيه و نجف بودند، اين افراد شخصيت‌هايي بودند كه به راه امام پايبند بودند و انديشه و خطابه‌هاي ايشان را نشر مي‌دادند.

دادستان كل كشور با بيان اينكه در طول 15 سال دوري امام (ره) از وطن اين افراد با تمام توان در نشر آثار و نام و ياد او اهتمام مي‌ورزيدند، افزود: پيروزي انقلاب از سال 56 تا 57 همزمان با اوج گرفتن حركت مردمي انقلاب كليد خورد؛ به نظرم مبناي اين نهضت، به زمان به شهادت رسيدن فرزند برومند امام حاج آقا مصطفي برمي‌گردد؛ در اوايل آبان 56 يك زمينه جديدي براي تحول و بيداري دولت در مردم شروع مي‌شود و مخصوصا بعد از اطلاعيه موهومي كه در روزنامه اطلاعات به نام مجعول رشيدي مطلق چاپ شد كه چونان هيزمي بود كه آتش بر خرمن خشم مردم زد. در اين مرحله، مبارزه مردم بيش از گذشته شعله ور شد و 17 دي ماه سال 56، اطلاعيه‌اي كذايي داده شد كه درست مصادف با كشف حجاب رضاخاني گشت؛ لذا روز 18 دي، طلبه‌ها اعتراض كردند و به خانه علما رفتند و روز 18 دي بعد از بازگشت طلبه‌ها از خانه آيت‌الله نوري همداني، سر چهار راه شهدا، با اسلحه و تيراندازي كماندوهاي شاه مواجه شدند؛ از آنجا انقلاب، شعله‌ور و بعد سخنراني‌هاي امام (ره) هم بسيار مؤثرشد.

وي ادامه داد: خلاصه وقتي 19 دي اتفاق افتاد، اين راه مبارزه ادامه يافت؛ بعد قيام مردم تبريز كه چهلم اين شهدا به چهلم شهداي بعدي وصل مي‌شد تا حكومت نظامي كه در پنج نقطه شروع شد (تهران ـ اصفهان ـ نجف آباد و غيره)؛ علما در همه اين مسايل نقش اول را داشتند و به تبع حركت اول با امام بود، بقيه بزرگان و علما ادامه راه امام بودند و مردم نيز مقوم و مكمل اين جريان شدند.

دري نجف آبادي با اشاره به اينكه جريان‌هاي ديگري هم در حوزه و غير آن از جمله ملي‌گراها، كمونيست‌ها و ليبرال‌ها بودند كه نظرشان اين بود كه كشور، شاه داشته باشد اما شاه سلطنت كند، حكومت نكند و قانون اساسي مشروطيت اجرا شود، افزود: امام فرمودند «شاه بايد برود! عمر سعد هم بيايد از اين بهتر است» مرحوم بازرگان و بعضي از مراجع اين حرف را مي‌زدند، اين بود كه امام اين عكس‌العمل را داشتند. حرفي كه در عاشوراي 42 گفته بودند تكرار مي‌كردند حتي شوراي سلطنت كه به ملاقات امام رفته بودند فرمودند اول استعفا دهيد تا بعد شما را بپذيريم؛ حتي به بختيار هم فرمودند اول استعفا بده تا پس از استعفا شما را بپذيريم. همان حرفي كه در بهشت زهرا زدند فرمودند: «من دولت تعيين مي‌كنم و توي دهن اين دولت مي‌زنم» و مردم هم با امام هم‌صدا شدند.

دادستان كل كشور اظهار كرد: به هر كيفيت شاگردان امام، مراجع، علما و بزرگان مثل آيت‌الله فاضل و آيت‌الله مشكيني، اين بزرگان كساني بودند كه همراه با امام (ره) بودند؛ البته حضور افراد به يك اندازه نبود و بعضي زندان‌ها را بيشتر تحمل مي‌كردند و زحمت بيشتري مي‌كشيدند؛ بعضي هم آنقدر آمادگي براي تنبيه و شكنجه را نداشتند، اما كارهاي بسياري براي انقلاب كردند، برخي هم امام (ره) را به‌صورت مرجع مطرح كردند.

چارچوب‌هاي اصلي نظام همان است كه توسط امام (ره) و شهيدان آبياري شده است

وي با تاكيد بر اينكه شاگردان و علاقه‌مندان امام شوراي انقلاب را شكل دادند و كميته استقبال در فرودگاه را سازمان دادند به خبرنگار ايسنا گفت: شهيد مفتح، آقاي انواري و غيره به نحوي نقش داشتند؛ بنده هم طلبه‌اي بودم كه در حد خود نقش داشتم؛ خود بنده جزو اولين نفرهايي بودم كه در دانشگاه تهران در تحصن حضور داشتم. در بهشت زهرا، تشكيل حزب جمهوري، كميته انقلاب اسلامي و تشكيل خبرگان قانون اساسي هم به همين كيفيت. در تمام اين مراحل، علما و روحانيون در سراسر ميهن اسلامي محوريت داشتند و در تدوين قانون اساسي كه با مديريت «آيت الله بهشتي» انجام شد، تحت لواي روحانيت اقدام شد؛ امروز هم بسياري از اين بزرگان از بين ما رفته‌اند اما راه آنها ادامه دارد و چارچوب‌هاي اصلي همان است كه توسط امام و شهيدان آبياري شده و در برهه كنوني ادامه پيدا مي‌كند.

وي اظهار كرد: ما در اين 27 سال قصور و تقصيري نداشته‌ايم؛ خير! اما مي‌توانيم بهتر از اين هم باشيم و بايد هم باشيم و امروز سرمايه‌هاي سترگ و آبرومندي داريم كه با فكر امام (ره) و انديشه امام (ره) مي‌توانيم آرمان‌ها را تحمل كنيم.

دري نجف آبادي با توجه به نقش روحانيت در پيروزي انقلاب و تأكيد امام (ره) به اينكه روحانيون وارد مقامات دولتي نشوند، افزود: اصل اين مساله مورد توجه امام بود كه روحانيت جنبه ملي و مردمي و هويت تبليغي و ارشادي داشته باشند؛ لذا اگر واقعا افرادي باشند كه بتوانند اين كارهاي بر زمين مانده را انجام بدهند روحانيت دنبال كارهاي اصلي خود بروند و مجالي براي علم‌ورزي، تدريس، تبليغ، فعاليت فكري و تربيتي داشته باشند و بتوانند پشتوانه عظيم فكري، علمي، اخلاقي، اعتقادي و معرفتي جامعه باشند و به مثابه موتور حركتي جامعه عمل كنند، در حقيقت - اگر چنين شرايطي عملياتي باشد - خيلي خوب است، اما در عمل ما با مشكل برخورد كرديم و نتوانستيم اين اقدام را انجام دهيم.

وي بيان كرد: نمونه آن در سال 57 و 58 و در برهه مشقات انقلاب رخ داد موارد ديگر هم همينطور است و شخصيت‌هايي كه نقش روحانيت را داشتند و شرايط لازم را براي خدمت داشتند خيلي برجسته بودند يعني هم مدير بودند هم مدبر بودند؛ هم اعتماد مردم بيشتر معطوف بود و اثر آنها از خيلي از شخصيت‌ها بيشتر بود؛ بحث تقسيم قدرت مطرح نبود؛ عرصه، عرصه خدمت بود؛ البته ما با هم برادريم اما به واقع در انجام مسووليت‌ها براي «آيت‌الله بهشتي»، « مطهري» و «مفتح» جايگزيني نداشته‌ايم؛ البته منصب‌هاي اصلي براي روحانيت خيلي كم است؛ مثل خبرگان رهبري، مشاغل خاص قضايي و شوراي نگهبان است، نزديك به 100 پست در قانون اساسي پيش بيني شده اما اگر ما نيروي ورزيده داشته باشيم و حوزه‌ها بتوانند تربيت نيروي متخصص كنند قطعاً كشور ضرر نخواهد كرد، اما در عمل چاره‌اي نبود بجز اينكه روحانيت بايد مسئوليت را قبول مي كردند.

دادستان كل كشور با تاكيد بر اينكه در بعضي موارد چاره‌اي نيست كه شخصيتي روحاني و حوزوي در اين عرصه‌ها حضور داشته باشند گفت: طبق قانون اساسي، دادستان كل كشور بايد مجتهد باشد؛ مثلاً اگر حقوقدان باشد اما فقيه نباشد، جامع الشرط نيست؛ رييس قوه قضاييه و رييس ديوان عالي كشور هم همين‌طور است اما داديارها لازم نيست حتما روحاني باشند و دادستان بايد جامع الشرايط باشد.

دري نجف آبادي با اشاره به اينكه برخي‌ها اينگونه القا مي‌كنند كه نقش روحانيت آنقدر مهم نبوده اما در اين مهم نمي‌توان ترديد كرد، افزود: در اينكه اگر امام (ره) و روحانيت نبودند، انقلاب پيروز نمي‌شد، ترديد نكنيد؛ اين انقلاب اگرچه انقلاب مردمي است و از متن مردم برخاسته اما رهبري پيامبر گونه امام، جوهره اين قيام بوده است.

همه بايد با قدرت به اهداف امام (ره) نزديك‌تر شويم

دادستان كل كشور افزود: امام (ره) كسي بود كه با شور و هيجان در اوج حكومت نظامي به مردم فرمودند از خانه بيرون بريزيد؛ اما بعضي از برادرها ظرفيت اين را نداشتند؛ وقتي من به يكي از دوستان كه معروف هم هست گفتم شما چقدر جبهه رفته‌ايد؟ گفت همراه پدرم اهواز رفته‌ام! اما برخي واقعا غيرت و جسارت ورود به مسايل را نداشتند. صلابت امام (ره)، شجاعت ايشان، عظمت، بينش، آگاهي، نترسي، استقلال رأي و قدرت تشخيص او با ديگران قابل مقايسه نبود؛ شهيد دادن مردم به‌خاطر امام و راه امام بوده اين تكليف شرعي بود كه آنها مي‌گفتند اين وظيفه ما و تكليف شرعي است؛ امروز نوبت ماست و بار عظيم انقلاب به گردن ماست؛ تنها سال 57 نبوده بلكه سال 87 هم هست؛ همه بايد با قدرت به اهداف امام (ره) نزديك‌تر شويم و در راه امام پا برجا باشيم و با همان آرمان‌ها در جهت تحقق چشم انداز 20 ساله و افق نويد بخش 1404 تلاش كنيم.

به گفته دادستان كل كشور، جامعه ما به پركاري و فداكاري براي توسعه و تعالي، رفاه و عدالت و پيشرفت علمي و فناوري و جنش نرم‌افزاري و ارتقاي همه‌جانبه بيش از هرچيز نياز دارد و بفرموده رهبري مقابله با استكبار امروز يعني پيشرفت و توسعه و تلاش.

اگر كساني به دريوزگي در مقابل غرب و شرق مي‌روند، به خاطر بيگانگي از اسلام است

دري نجف آبادي با اشاره به اينكه حضرت امام (ره) براي اولين‌بار در ادبيات سياسي جهان در فرمايشاتشان بر مفهوم اسلام ناب محمدي تأكيد مي‌كردند، در تشريح شاخصه‌هاي اسلام ناب محمدي در برابر اسلام آمريكايي، اظهار كرد: اسلام مكتبي خود اتكا، جاودانه و هميشگي است و نياز به بيگانگان ندارد و به‌صورت خودكار در اسلام پويايي و تحول وجود دارد. اگر كساني به دريوزگي در مقابل غرب و شرق مي‌روند، به خاطر بيگانگي از اسلام است. اگر كسي اسلام را بشناسد هرگز در برابر بيگانگان دريوزگي نخواهد كرد.

متحجرين، مرفهين بي‌درد و خشونت‌طلبان افراطي از ديدگاه امام مطرود هستند

وي ادامه داد: آنهايي كه اسلام را رها كرده و رو به غرب كرده‌اند، شايد به دنبال مطامع ديگر و اهداف پليد ديگري باشند. اما از طرفي وراي همه اينها مي‌بينيم گروهي به دنبال خشونت و گروهي تابع تحجر هستند. هم متحجرين، هم مرفهين بي درد، هم خشونت‌طلبان افراطي هر سه از ديدگاه امام محكوم و مطرود هستند.

وي به ايسنا گفت: در زمان اميرالمؤمنين (ع) نيز شاهد بوديم كه از طرفي خوارج نهروان و از طرف ديگر ناكثين و قاسطين در مقابل اردوگاه اميرالمؤمنين (ع) قد علم كرده بودند. در جريان امروز دنياي اسلام نيز يك طرف القاعده، وهابيت، سلفيه، بعثي‌ها، آدم كشان، قداره بندها در اردوگاه‌هاي مختلف فلسطين، افغانستان، پاكستان، انفجارهاي كور و جنايات وحشيانه كه روح پيامبر(ص) را مي‌آزارد، وجود دارند و از يك طرف متحجرين بي‌درد هستند كه در مقابل بيگانگان و غير آنها يا تسليم يا منزوي هستند.

دادستان كل كشور با تاكيد بر اينكه اسلام دين انزوا، خود باختگي و انفعال در برابر بيگانگان نيست افزود: كرامت و آزادي انسان‌ها، تعبد در دين و احكام الهي، ارتباط با حضرت حق و اخلاص، تقوا و پاكدامني در رأس امور دين مبين اسلام است. خدمت به بندگان خدا جزو حساس‌ترين وظايف بوده و مبارزه با استكبار جهاني، سلطه گران، كفر، شرك و نفاق جزو مهمترين وظايف به شمار مي‌رود. بي‌تفاوتي، خود باختگي و از خود بيگانگي در مكتب اسلام جايگاهي ندارد و در عين حال به انسان‌ها شخصيت و عظمت مي‌دهد. در حقيقت درمان درد جامعه اسلامي را بايد در درون خود اسلام جست‌وجو كرد نه در ليبراليسم و دموكراسي غربي يا شرقي.

دري نجف آبادي در تشريح شاخصه‌هاي قضاوت اسلامي با توجه با اهداف انقلاب، گفت: عدالت محوري يكي از برنامه‌هاي عميق امام رضوان الله تعالي عليه است چه عدالت اجتماعي و چه قضايي. عدالت اجتماعي به معناي واقعي محروميت زدايي، مبارزه با فقر و جهل است كه در جامعه ايجاد مي‌شود و عدالت قضايي هم در رعايت و عمل به قانون و احقاق حقوق مردم و دفاع از محرومان، مظلومان، مبارزه با ظالمان، زورگويان، غارتگران و امثال‌هم تحقق مي‌يابد. اين معناي واقعي عدالت است.

دري نجف آبادي در بررسي عملكرد دستگاه قضايي با قضاوت اسلامي مورد نظر امام (ره) اظهار كرد: اگر بخواهيم از يك نظام قضايي چهره بسيار ملكوتي و آرماني ترسيم كنيم ممكن است وضع موجود با وضع مطلوب بسيار فاصله داشته باشد اما از اول انقلاب براي اجراي عدالت تلاش مي‌شده و هميشه دنبال اين بوده‌ايم عدالت اجرا شود اما در عمل چقدر براي بسط عدالت قضايي موفق بوده‌ايم، بحث ديگري است.

تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعي از اهداف بلند دستگاه قضايي است

وي يكي از اهداف بلند دستگاه قضايي را تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعي، اسلامي و حداقل نيازهاي اساسي آحاد مردم دانست و افزود: تأمين حداقل نيازهاي اساسي مردم، تلاش در جهت ايجاد امنيت قضايي، تساوي عمومي در برابر اجراي قانون، اجراي عدالت و حمايت از آزادي‌هاي مشروع فردي و اجتماعي از سياست‌هاي برنامه اول است.

وي ادامه داد: در بخش عدالت، تأمين نيازمندي‌ها و گسترش حمايت‌هاي اقتصادي و اجتماعي از خانواده‌هاي شهدا، مفقودين، اسرا، جانبازان، آزادگان با تأكيد بر بهبود سطح زندگي، تأمين اشتغال مناسب، توجه خاص به جانبازان، رزمندگان و فرزندان شهدا كه بسياري از اينها هم انجام گرفته، توجه خاص به كودكان استثنايي، تهيه و تدوين چارچوب نظام تأمين اجتماعي، حمايت از ايجاد تعاوني‌ها و تصويب بيمه‌هاي اجتماعي سياست‌هايي است كه ريز شده و قدم‌هايي براي تحقق آن برداشته شده كه با هدف نهايي و همه جانبه بسيار فاصله داريم؛ البته تلاش‌هايي كرده‌ايم اما به خاطر مشكلات فراوان و عدم تعريف مناسب ساز و كارها اگر بخواهيم به خودمان نمره دهيم نمره 10يا 12 مي‌دهيم.

دري نجف آبادي در بررسي رويكرد دستگاه قضايي در مقايسه با ديدگاه اسلامي و حضرت امام (ره) گفت: عنصر نيروي انساني در پيشبرد اهداف دستگاه قضايي بسيار مهم است. اولين مساله در هر دستگاه و ارگاني براي تحقق اهداف، نيروي انساني كارآمد، مدير، لايق، دلسوز و ظيفه‌شناس است. من در عين حال عرض مي‌كنم كه نيروي انساني دستگاه قضايي جزو مناسب‌ترين نيروهاي كيفي كشور است و نظارت بر آنها در ابعاد مختلف بسيار زياد است اما بايد واقعا افرادي را كه استعداد و آمادگي لازم را دارند و به معناي واقعي كلمه تربيت شده‌اند براي امور قضايي و حقوقي كشور و پشتيباني دستگاه قضايي مورد استفاده قرار داد.

نياز به تربيت نيرو براي دستگاه قضايي داريم

دادستان كل كشور افزود: ما نياز به تربيت اين نيروها داريم. البته دانشگاه‌ها مشغول تربيت چنين نيروهايي هستند. وراي فاكتورهاي متعارفي كه در كنكور از آنها استفاده مي‌شود بايد فاكتورهايي را هم در رابطه با شايستگي لازم براي كار قضايي در نظر بگيريم و افرادي كه آمادگي لازم را از نظر امر قضا، سوابق خانوادگي و صلاحيت‌هاي عمومي تاييد شوند و انگيزه را داشته باشند مورد استفاده قرار دهيم. اين يك مساله كليدي براي امر قضاست و براي آينده هم از محوري‌ترين مسايل دستگاه قضايي به شمار مي‌رود.

حق تعيين سرنوشت از جمله حقوق بنيادين ملت است

دري نجف آبادي، يكي از بركات عظيم انقلاب اسلامي را تشكيل ساختار منسجم تشكيلاتي و تدوين قانون اساسي و نهادينه‌سازي تز مردم‌سالاري ديني دانست و افزود: چنانچه در قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز اشاره شده حق تعيين سرنوشت از جمله حقوق بنيادين ملت به حساب مي‌آيد، امري است كه در دوران طاغوت موضوعيتي نداشت و اساسا انتخاب مردمي در كار نبود و همه چيز ساختگي و جعلي بوده است.

وي يكي از شاخص‌ترين عرصه‌هاي مردم سالاري ديني را انتخابات خواند و افزود: چنانچه در اصل 6 قانون اساسي نيز اشاره شده در جمهوري اسلامي كشور بايد به اتكاي آراي عمومي اداره شود. شايد از همه مهم‌تر انتخابات مجلس شوراي اسلامي است؛ چراكه نمايندگان وظيفه اداي امانت و تكليف نسبت به مردم دارند.

دادستان كل كشور، وظيفه نمايندگان مجلس را بسيار گسترده توصيف كرد، ادامه داد: با توجه به اصل 67 كه سوگند ياد مي‌شود مسووليت ايشان بسيار خطير است؛ اختيارات حساسي در رابطه با مردم شريف وجود دارد و نماينده مجلس در برابر كتاب الهي سوگند ياد مي‌كند كه وفاداربه آرمان‌ها و ارزش‌ها به عنوان اميني عادل، نماينده و ضامن حقوق ملت باشد.

وي با تاكيد بر اينكه مجلس مركز قانونگذاري و از مهمترين اركان نظام است و حضور در انتخابات مجلس وظيفه ملي و اجتماعي و بين‌المللي و گواه وفاداري به امام (ره) و انقلاب و علاقه به سرنوشت كشور است، گفت: هرچه نماينده‌هاي مجلس كارآمدتر باشند مجلس كارآمدتر خواهد بود.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: زهرا ميعادي

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن