تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820399830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*اخبار و تحولات سوريه* - قطعنامه‌هاي اتحاديه عرب در راستاي توطئه‌ها قرار دارد - عربستان ناظران خود را فرا مي‌خواند - اصلاح 100 بند از قانون اساسي سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *اخبار و تحولات سوريه* - "قطعنامه‌هاي اتحاديه عرب در راستاي توطئه‌ها قرار دارد" - عربستان ناظران خود را فرا مي‌خواند - اصلاح 100 بند از قانون اساسي سوريه


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آسيا - خاورميانه

دولت سوريه با رد تصميمات اخير اتحاديه عرب درخصوص اين كشور اعلام كرد كه قطعنامه‌هاي اتحاديه عرب دخالت آشكار در امور داخلي سوريه و نقض حاكميت اين كشور است و در راستاي توطئه‌ها عليه سوريه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري سوريه (سانا)، يك مقام مسئول دولت سوريه تصميمات اخير اتحاديه عرب عليه سوريه را به شدت رد كرد و اعلام كرد قطعنامه‌هاي اتحاديه عرب عليه سوريه با اساسنامه اين سازمان مغايرت كامل دارد و دخالت آشكار در امور داخلي سوريه محسوب مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اين اقدام اتحاديه عرب نقض آشكار حاكميت سوريه است و در چارچوب توطئه‌ها عليه كشور قرار مي‌گيرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب تلاش‌هاي دولت سوريه براي اصلاحات در كشور را ناديده مي‌گيرند و حملات گروه‌هاي مسلح عليه مردم و نظاميان سوريه را نيز به حساب نمي‌آورند و تلاش مي‌كنند كه مساله سوريه را بين‌المللي كنند.

در همين حال عدنان منصور، وزير امور خارجه لبنان نيز با رد قطعنامه‌هاي صادر شده از سوي اتحاديه عرب درخصوص سوريه گفت: اين قطعنامه‌ها هيچ ارتباطي با اجماع ميان وزرا ندارد و نامناسب است.

وزير امور خارجه لبنان ادامه داد: ما پيشتر نيز هشدار داده بوديم كه زمزمه‌هايي درخصوص بين‌المللي شدن مساله سوريه به گوش مي‌رسد و همواره خواستار توقف خشونت‌ها از سوي دو طرف بوده‌ايم. اما متاسفانه برخي مي‌خواهند پرونده سوريه را به شوراي امنيت بفرستند.

وزارت امور خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه‌اي بر ادامه تلاش‌هاي اتحاديه عرب جهت پايان دادن به وضعيت كنوني سوريه بدون هيچ گونه دخالت خارجي در اين كشور، تاكيد كرد.

براساس اين بيانيه وزارت امور خارجه روسيه از دولت و گروه‌هاي مخالف در سوريه خواسته است تا تلاش‌هاي خود را براي پايان دادن به وضعيت كنوني و آغاز مذاكرات شروع كنند.

در همين حال سناتور ميخائيل مارگيلف، رئيس كميته مسائل بين‌المللي مجلس علياي روسيه اعلام كرد كه وضعيت سوريه به بن بست رسيده و اتحاديه عرب از خواسته‌هاي خود عقب نمي‌نشيند و اين در حالي است كه سوري‌ها نيز بر مواضع خود تاكيد دارند.

از سوي ديگر عربستان اعلام كرد كه ناظران خود را از جمع ناظران اتحاديه عرب در سوريه بيرون مي‌كشد و ديگر در اين ماموريت مشاركت نمي‌كند.

اتحاديه عرب موافقت كرد ماموريت ناظران اين اتحاديه در سوريه يك ماه ديگر تمديد شود.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در نشست وزراي امور خارجه اتحاديه عرب كه در قاهره برگزار شد، اعلام كرد: وضعيت ديگر نبايد ادامه يابد و ما ادامه خشونت‌ها عليه ملت سوريه را تحمل نمي‌كنيم!

وي در ادامه افزود: رياض ناظران خود را از سوريه فرا مي‌خواند و ديگر در اين ماموريت شركت نمي‌كند و عقيده دارد سوريه هيچ يك از خواسته‌هاي اتحاديه عرب را اجرا نكرده است.

نماينده آلمان در سازمان ملل نيز با استقبال از قطعنامه‌هاي اتحاديه عرب در خصوص سوريه گفت كه اين مساله قواعد بازي درخصوص دخالت شوراي امنيت در مساله سوريه را عوض مي‌كند.

وي در ادامه گفت: اتحاديه عرب از شوراي امنيت خواسته تا قطعنامه‌هاي اين اتحاديه را تاييد كند و اين مساله‌اي است كه اعضاي شوراي امنيت نبايد آن را كوچك بشمارند و ناديده بگيرند.

نماينده آلمان در سازمان ملل گفت: ما اكنون بيش از هر زمان ديگري نياز داريم تا شوراي امنيت قطعنامه محكمي را درخصوص تحولات سوريه صادر كند و اين امر جز با تاييد اقدامات اتحاديه عرب محقق نخواهد شد.

از سوي ديگر ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس با استقبال از خواسته‌هاي اتحاديه عرب درخصوص كناره‌گيري بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه گفت: خشونت‌ها در سوريه همچنان ادامه دارد و اين به اين معني است كه نظام سوريه صلاحيت خود را از دست داده و بايد كناره گيري كند.

وزيرامور خارجه قطر نيز اعلام كرد كه اتحاديه عرب با قطعنامه‌هاي اخير خود به شوراي امنيت مي‌رود تا شوراي امنيت اين قطعنامه‌ها را تاييد كند و در صورتي كه سوريه اين قطعنامه‌ها را رد كند، از سوي شوراي امنيت مورد تحريم قرار مي‌گيرد.

سازمان همكاري‌هاي اسلامي نيز در بيانيه‌اي با حمايت از تصميمات اخير اتحاديه عرب درخصوص سوريه همه گروه‌هاي سوري را براي تعامل مثبت با اين قطعنامه فرا خواند و توقف خشونت‌ها در سوريه را خواستار شد.

در همين حال سفير سوريه در مصر و نماينده دائم اين كشور در اتحاديه عرب گفت: مصوبه صادرشده از سوي اتحاديه عرب در چارچوب سياست‌هاي برخي كشورهاي عربي و در راس آنها دولت قطر براي زمينه‌سازي جهت مداخله بيگانگان در امور داخلي سوريه انجام شده است.

يوسف احمد، سفير سوريه در مصر و نماينده دائم اين كشور در اتحاديه عرب تاكيد كرد: ما به شدت اين مصوبه‌ها را رد مي‌كنيم و چنين اقداماتي را نقض آشكار پروتكل اتحاديه عرب و همچنين هدف قرار دادن عملكرد هيات ناظران اتحاديه عرب در سوريه به شمار مي‌آوريم.

احمد هم‌چنين عنوان داشت: اين اقدام اتحاديه عرب تشويق برخي گروه‌هاي مخالف در سوريه براي مخالفت با راهكارهاي مسالمت‌آميز سياسي و آغاز مذاكرات ملي و همچنين مداخله آشكار در امور داخلي سوريه به شمار مي‌آيد. برخي از اعراب امروز نشان دادند كه سعي دارند در سايه اتحاديه عرب، خود را وارد مساله سوريه كنند و قصد دارند زمينه را براي مداخله بيگانگان فراهم كنند، حتي اگر هزينه آن ريخته شدن خون مردم اين كشور و از بين رفتن زيرساخت‌هاي سوريه توسط گروه‌هاي جنايتكار مسلح باشد.

احمد همچنين تاكيد كرد: درخواست وزير خارجه عربستان براي فعال‌سازي تحريم‌ها عليه سوريه بسيار ناراحت‌كننده است. برخي از اعراب از شنيدن گزارش حرفه‌اي و بيطرفانه ناظران اتحاديه عرب در نشست اين اتحاديه شگفت‌زده شدند، چراكه اين اعراب و در راس آنها دولت قطر دلخوش كرده بودند كه سوريه با پذيرش ناظران در اين كشور مخالفت كند.

وي هم‌چنين عنوان داشت: برخي از اعراب جايگاه سوريه و نقش اين كشور در منطقه را فراموش كردند و فكر مي‌كنند كه با استفاده از پول‌هاي نفتي خود و حمايت آمريكا و كشورهاي غربي مي‌توانند در منطقه تصميم‌گيري كنند. سوريه همچنان در مسير اصلاحات حركت خواهد كرد و مردم اين كشور با مداخله بيگانگان مخالف هستند.

اتحاديه عرب در پايان نشست خود كه در سطح وزيران خارجه برگزار شد، از دولت سوريه خواست تا طي دو ماه دولت وحدت ملي با مشاركت مخالفان و نظام حاكم اين كشور تشكيل شود.

اتحاديه عرب همچنين در اين نشست بر ضرورت توقف اقدامات خشونت‌آميز از سوي تمامي گروه‌ها با هدف حمايت از شهروندان سوري تاكيد كرده و از دولت سوريه خواست تا تمام بازداشت‌شدگان را آزاد كرده و تجهيزات نظامي خود را از مناطق مسكوني اين كشور خارج كند.

شوراي وزيران اتحاديه عرب همچنين خواهان حضور رسانه‌هاي عربي و بين‌المللي در سوريه و انعكاس حوادث اين كشور به صورت "واقعي" شد و از دولت سوريه و تمام مخالفان اين كشور خواست تا مذاكرات سياسي جدي تحت نظارت اتحاديه عرب را كمتر از دو هفته آغاز كند.

اتحاديه عرب همچنين از بشار اسد، رئيس‌جمهور اين كشور خواست تا اختيارات خود را به معاون اول خود براي همكاري با دولت وحدت ملي تفويض كند. دولت وحدت ملي نيز بايد براي تحقق امنيت و ثبات در كشور تلاش كند. همچنين هياتي مستقل براي تحقيق درخصوص نقض حقوق شهروندان در سوريه تشكيل شود و دولت وحدت ملي شرايط را براي برگزاري انتخابات مجمع موسسان با نظارت كشورهاي عربي و بين‌المللي طي سه ماه از تشكيل دولت وحدت ملي فراهم كند. اين جمعيت مسئوليت تدوين قانون اساسي جديد در سوريه را برعهده خواهد داشت.

اتحاديه عرب همچنين نبيل العربي، دبيركل اين اتحاديه را موظف به تعيين فرستاده ويژه در سوريه براي پيگيري روند سياسي در اين كشور كرد.

همچنين از دبيركل اتحاديه عرب خواسته شد تا از شوراي امنيت بخواهد حمايت خود را از اين طرح اعلام كند.

حمد بن جاسم، نخست‌وزير قطر كه رياست نشست اتحاديه عرب را برعهده داشت، در كنفرانسي خبري عنوان داشت: لبنان راي مثبت به اين طرح نداد و الجزاير نيز مخالفت خود را با بند مربوط به شوراي امنيت اعلام كرد.

وي در ادامه افزود: ما گزارش ناظران اتحاديه عرب در خصوص سوريه را تائيد نمي‌كنيم.

عدنان منصور، وزير خارجه لبنان نيز عنوان داشت: از اتحاديه عرب مي‌خواهيم قطعنامه‌اي در خصوص عدم تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب و لغو تحريم‌هاي اقتصادي اين كشور را صادر كند.

وي در نشست وزيران خارجه اتحاديه عرب عنوان داشت: ما از ادامه يافتن ماموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه حمايت مي‌كنيم.

گزارش ناظران اتحاديه عرب بسياري از حقايق سوريه را مشخص كرد و نشان داد كه گروه‌هاي مسلح در سوريه حضور دارند.

عدنان منصور همچنين عنوان داشت: ما همواره خواهان آن بوديم كه گفته شود، خشونت‌ها در سوريه از سوي دو طرف وجود دارد، اما برخي معتقد بودند كه گروه‌هاي مخالف مسلح در اين كشور حضور ندارند.

يك منبع نيز در اين نشست عنوان داشت: وزير خارجه عربستان از مصطفي الدابي، رئيس هيات ناظران اتحاديه عرب خواسته است تا نام عربستان را در گزارش خود ذكر نكند.

الدابي نيز عنوان داشت: گزارش من بر اساس تحقيقات ميداني با وجود حملات رسانه‌اي هدفمند تهيه شده است.

هوشيار زيباري، وزير خارجه عراق نيز عنوان داشت: اگر اعضاي اتحاديه عرب گزارش ناظران را قبول ندارند، براي حل‌وفصل مساله سوريه چه راهكاري بايد محقق شود.

يك منبع نيز در نشست اتحاديه عرب، عنوان داشت كه وزير خارجه عربستان خواهان مراجعه به شوراي امنيت براي حل‌وفصل مساله سوريه شد.

تلويزيون دولتي سوريه به نقل از يك مقام دولتي اين كشور گفت كه طرح پيشنهادي اتحاديه عرب براي خاتمه دادن به بحران سياسي اين كشور "به منزله دخالت آشكار در امور داخلي سوريه و غيرقابل قبول است."

تلويزيون دولتي سوريه گفته است كه طرح پيشنهادي منعكس كننده خواست مردم سوريه و تامين كننده "منافع ملي" اين كشور نيست.

از سوي ديگر اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه وزراي امور خارجه اين اتحاديه قطعنامه‌اي را تصويب كردند كه طي آن تحريم‌هاي جديدي عليه سوريه وضع شده است.

در بيانيه اين اتحاديه آمده است: به دليل ادامه خشونت‌ها در سوريه اتحاديه اروپا تصميم گرفت كه 22 تن از شخصيت‌هاي سوري و هشت شركت را در ليست تحريم‌هاي خود بگنجاند.

كاترين آشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز گفت: اين قطعنامه فشارهاي جديد را عليه مسئولان سوري اعمال خواهد كرد و پيام آشكاري از سوي اتحاديه عرب به سوي مقامات سوري است تا هرچه زودتر خشونت‌ها در اين كشور پايان يابد.

وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا نيز از قطعنامه اخير اتحاديه عرب در خصوص سوريه حمايت كردند و از عدم همكاري دولت سوريه جهت اجراي اين قطعنامه ابراز نگراني كردند.

در همين حال روزنامه كومرسانت روسيه اعلام كرد كه سوريه به زودي 36 هواپيماي آموزشي نظامي از نوع ياك 130 از روسيه خريداري مي‌كند.

اين روزنامه به نقل از مقامات روسي اعلام كرد كه مسكو و دمشق قراردادي را درخصوص خريد اين هواپيماها امضا كردند و به محض پرداخت قسمت اول بهاي اين هواپيماها بخش اول هواپيماهاي مذكور تحويل مقامات سوري مي‌شود.

مقامات سوري به طور رسمي تاكنون در اين خصوص اعلام نظري نكردند اما منابع آگاه قيمت اين قرارداد را 550 ميليون دلار ارزيابي كردند.

- اصلاح 100 بند از قانون اساسي سوريه
- "تصدي پست رياست‌جمهوري تنها براي 7 سال پياپي"

در همين حال يكي از اعضاي كميته تدوين و اصلاح قانون اساسي سوريه از اصلاح بيش از 100 بند اين قانون در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد و حقوق بشر خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، يكي از اعضاي كميته تدوين قانون اساسي جديد سوريه عنوان داشت: بيش از 100 ماده از بندهاي قانون اساسي سوريه اصلاح شده است.

وي در ادامه افزود: طي روزهاي آينده كار اين كميته به پايان مي‌رسد و قانون اساسي جديد سوريه به بشار اسد، رئيس‌جمهور كشور ارائه مي‌شود.

اين عضو كميته تدوين قانون اساسي جديد سوريه همچنين عنوان داشت: تعدادي از قوانين مربوط به حقوق شهروندي نيز در اين روند اصلاح شده‌اند، همچنين قرار شده است كه رئيس‌جمهور كشور تنها براي هفت سال پياپي مي‌تواند حكومت كند.

وي در ادامه افزود: اصطلاح "سوسياليستي" به واژه "عدالت اجتماعي" در قانون اساسي جديد تغيير يافته است، همچنين قوانين مربوط به مفاهيم اصلي اقتصادي كشور در اين قانون اصلاح شده‌اند.

اين مسئول همچنين عنوان داشت: هيچ تغييري درخصوص مذهب رئيس‌جمهور كه بايد مسلمان باشد، به وجود نيامده است. بند هشت قانون اساسي در خصوص حاكميت حزب بعث و انحصار قدرت نيز به صورت ريشه‌اي اصلاح شد.

بشار اسد، پيشتر با صدور دستوري خواهان تشكيل كميته ملي براي آماده‌سازي پيش‌نويس قانون اساسي سوريه طي چهار ماه شده بود.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن