واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 16 دبير براي 30 دوره از جشنواره تئاتر فجر
سينما و تلويزيون > جشنواره - جشنواره تئاتر فجر در طول سالها، فرازها و فرودهاي بيشماري را تجربه كرده است؛ فرازها و فرودهايي كه امروز اين جشنواره را به سيامين دوره رسانده است.
نميتوان سيامين دوره تئاتر فجر را بررسي كرد و به نقش دبيران اين جشنواره نپرداخت؛ دبيراني كه هر كدام خود نقشي تازه بر اين جشنواره زدند و دبير بعدي يا اين نقش تازه را ناديده گرفت يا آن را ادامه داد و يا خود نقش تازهاي به اين جشنواره اضافه كرد.
هرچه كه هست جشنواره تئاتر فجر هرساله با سياست جديدي اداره ميشود؛ خصوصا در دورههاي اخير كمتر دبيري توانسته است تجربيات گذشته خودش را در دوره جديد اعمال كند و قبل از اينكه بازخورد كارهاي جديد خود را ببيند بايد پست مديريتي را رها و اين پست را به شخص ديگري واگذار كند.
طاها عبدخدايي؛ نخستين دبير جشنواره تئاتر
طاها عبدخدايي نخستين مدير مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. در دوره مديريت او جشنواره تئاتر فجر راهاندازي شد. سالهاي 61 تا 65 او سكان هدايت مركز هنرهاي نمايشي را برعهده گرفت و تا 5 دوره هم دبيري جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشت. تحصيلات نخستين مدير تئاتر حوزي بود. در دوره او علاوهبر راهاندازي جشنواره تئاتر، شوراي نظارت بر نمايش هم راهاندازي ميشود.
علي منتظري؛ مؤثرترين فرد تئاتري
اگر پاي سخنان اهالي تئاتر بنشينيد و از آنها بخواهيد دوره طلايي تئاتر را نام ببرند بيشك همه به دوره مديريت دكتر علي منتظري اشاره ميكنند؛ دورهاي كه به گفته اهالي تئاتر هرگز در اتاقش روي هنرمندان بسته نبود.علي منتظري از سالهاي 66 تا 71 بر صندلي مديريت مركز هنرهاي نمايشي تكيه زد و در اين دوره او طرح تشكيل سازمان تئاتر و انجمن نمايش، تشكيل كانون منتقدان تئاتر، افزايش بودجه تئاتر و ارائه طرح توسعه تئاتر ايران را مطرح كرد. منتظري، دبيري ششمين دوره از جشنواره تئاتر فجر را برعهده گرفت و دبيري او تا دهمين دوره از جشنواره تئاتر فجر ادامه داشت.
حسين جعفري؛ تنها يك دوره
حسين جعفري نخستين دبير جشنواره تئاتر فجر است كه عهدهدار مديريت مركز هنرهاي نمايشي نبوده است. نويسنده و كارگردان تئاتر يازدهمين دوره از جشنواره تئاتر عهدهدار اين جشنواره شد. در اين دوره از جشنواره توجه به پژوهش در هنر تعزيه در اولويت برنامههاي جشنواره قرار گرفت.حسين جعفري مدتي مديريت مركز هنرهاي نمايش حوزه هنري را برعهده داشت.
حسين فرخي؛ از دبيري تا كارگرداني
حسين فرخي، نويسنده و كارگردان تئاتر، دبيري 2دوره از جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشته است؛ دبيري دوره دوازدهم و سيزدهم جشنواره تئاتر فجر . حسين فرخي مدتي هم سردبيري مجله سينما- تئاتر را برعهده داشت. او علاوه بر ساخت تئاتر به دنياي تلويزيون و سينما هم سر زد و تجربياتي نيز در اين زمينه كسب كرد.
محمود عزيزي؛توجه به پژوهش
محمود عزيزي، كارگردان و نويسنده تئاتر، دبيري دوره چهاردهم جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشت. محمود عزيزي از چهرههاي دانشگاهي و پژوهشي در هنرهاي نمايشي است. به همين دليل در دوره او نگاه پژوهشي برجشنواره حاكم شد. دوره چهاردهم جشنواره تئاتر فجر با رويكرد به مباحث نقدهاي نظري در حوزه نمايش با حضور صاحبنظران اين حوزه برگزار شد.
رحيم نجفي برزگر؛ توجه به قصص قرآني
اگر در 4 دوره اخير، دبيري جشنواره تئاتر فجر نه برعهده مديران تئاتري بلكه بر عهده هنرمندان تئاتري بود، در دوره پانزدهم دبيري جشنواره تئاتر برعهده مدير مركز هنرهاي نمايشي يعني رحيم نجفي برزگر گذاشته شد.او از سال 73 تا 76 عهدهدار هدايت مركز هنرهاي نمايشي شد. در اين دوره جشنواره تئاتر فجر رويكرد خودش را توجه به قصص قرآني و داستانهاي كهن ايراني براي دراماتيك كردن گذاشت.
حسين سليمي؛ تأسيس خانه تئاتر
دكتر حسين سليمي، پنجمين مدير مركز هنرهاي نمايشي است. او از سال 76 تا سال 77 عهدهدار اين سمت بود. دبيري شانزدهمين و هفدهمين دوره برعهده اين مدير تئاتري بود.تاسيس خانهتئاتر در دوره مديريت او اتفاق افتاد. سليمي در رشته روابط بينالملل در دانشگاه تربيت مدرس تحصيل كرده بود؛ بنابراين جاي تعجبي ندارد كه فعاليت بخش بينالملل در دوره او قوت بگيرد و تئاتر ايران شاهد حضور گروههاي خارجي باشد و از همه مهمتر در دوره او، يعني هفدهمين جشنواره تئاتر فجر، اين جشنواره بينالمللي شود. دوره سليمي نقطه قوت ديگري هم دارد؛ در دوره او افزايش بودجه تئاتر تا بيش از يك ميليارد صورت گرفت.
مجيد شريف خدايي؛ بزرگداشتي براي بزرگان
سالهاي 78 تا 82 مجيد شريف خدايي بر صندلي مديريت مركز هنرهاي نمايشي تكيه زد. ششمين مدير تئاتر ايران دبيري هجدهمين دوره تا بيست و دومين دوره را برعهده داشت. در اين دوره براي نخستين بار به شكل جدي بخشي براي پاسداشت هنرمندان عرصه تئاتر درنظر گرفته شد؛ از همينرو در نوزدهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر بزرگداشت سيمين دانشور و زندهيادان اكبر رادي، هوشنگ گلشيري و هوشنگ حسامي برپا شد.
فرهاد مهندسپور؛ سكوت تئاتر
دبيري بيست و سومين دوره جشنواره بينالمللي تئاتر فجر برعهده فرهاد مهندسپور، نمايشنامهنويس وكارگردان تئاتر بود. اين دوره انتقادات زياد هنرمندان را بهدنبال داشت؛ خصوصا اينكه در اين دوره رقابتيبودن جشنواره حذف شد و از همه مهمتر تعداد زيادي از كارها به جشنواره راه نيافت كه با پا درمياني كانون كارگردانان تئاتر بخشي از كارها به جشنواره راه يابد. دوره بيست وسوم را دوره سكوت جشنواره تئاتر ميدانند.
حسين مسافرآستانه؛ مديري محبوب
حسين مسافرآستانه جزو معدود مديران محبوب هنرمندان است. شايد بهدليل همين محبوبيت بود كه هنرمندان ترجيح ميدادند در سال 89 او عهدهدار مركز هنرهاي نمايشي نشود.حسين مسافرآستانه در بيستوچهارمين جشنواره تئاتر فجر بهعنوان دبير حضور يافت و چندسال بعد يعني در دوره بيستوهفتم نيز عهدهدار اين سمت شد. مديريت حسين مسافرآستانه در مركز هنرهاي نمايشي نزديك به يك سال طول كشيد و پس از آن او به حمايت از محمد حيدري، دبير بيستونهم، از سمت خود استعفا كرد.
سعيد كشن فلاح؛ فعال در صحنه
سعيد كشنفلاح بهعنوان بيستوپنجمين دبير در جشنواره تئاتر فجر حضور يافت. البته حضور سعيد كشنفلاح را بايد در دورههاي مختلف جشنواره ديد؛ چه در قالب دبير جشنواره و چه در قالب يكي از بازبينها و داوران. سعيد كشنفلاح هماكنون مدير بخش تئاتر حوزه هنري است.
مجيد سرسنگي؛ تحقق تئاتر براي همه
دبير بيستوششمين جشنواره تئاتر فجر، شعار تئاتر براي همه را مجددا زنده كرد. در دوره دبيري مجيد سرسنگي، تئاتر در مراكز متعددي اجرا شد و با توجه به سمت او در شهرداري تهران تئاتر به شكل گسترده در ايران اجرا شد. در دوره او نمايش «ننه دلاور» به كارگرداني كلاوس پايمان، از كشور آلمان اجرا شد كه نقطه قوت دبيري او در اين دوره از جشنواره بود. مجيد سرسنگي اين روزها مسئوليت اداره خانه هنرمندان و تماشاخانه ايرانشهر را برعهده دارد.
حسين پارسايي؛ وعدههايي كه عملي نشد
حسين پارسايي هشتمين مدير تئاتر كشور است كه دبيري بيستوهشتمين دوره از جشنواره تئاتر فجر را نيز برعهده داشت. در دوره مديريت او در مركز هنرهاي نمايشي طرحهاي زيادي مطرح شد. طرحهايي مثل تاسيس موزه تئاتر و هنرهاي نمايشي، تاسيس مدرسه تئاتر در سطح دبيرستان و ايجاد زنگ تئاتر در مدارس، احداث پژوهشكده آيينهاي ايراني، ارتقاي فضاهاي نمايشي و ساخت تئاتر شهر2 و چندين طرح ديگر كه طي سالهاي 84 تا 89 هرگز عملي نشد. اما در زمان دبيري او در بيستوهشتمين جشنواره تئاتر فجر وعده داده شد كه پيتر بروك براي اجراي نمايش به ايران خواهد آمد كه اين وعده از سوي مدير برنامه پيتر بروك تكذيب شد. گرچه پارسايي وعده داد كه اين حضور در سال آينده صورت خواهد گرفت اما مديريت او زودتر از وعدههايش به پايان رسيد و پيتربروك هرگز به ايران نيامد.
محمد حيدري؛ دبيري ناتمام
شايد بتوان محمد حيدري را بهعنوان پرحاشيهترين دبير اين سالها دانست. حيدري كه پيش از اين در بدنه جشنواره تئاتر فجر حضور فعال داشته، عهدهدار هدايت بيستونهمين جشنواره تئاتر فجر شد و به همين خاطر او دست از مديريت تئاتر شهر شست تا امور جشنواره تئاتر فجر را بهتر هدايت كند. حيدري در همان ابتدا اعلام كرد كه معاون هنري دست او را در كارها آزاد گذاشته و هرگز دخالتي در امور جشنواره تئاتر نداشته است. از همان زمان شايعه درگيري و دلگيري معاون هنري از اين حرف او به گوش رسيد. با اينكه حكم دبيري او براي سال آينده هم اعلام شد اما از همان زمان شايعه جدايي او بهعلت اختلاف نظر و دخالتهاي معاونت هنري به گوش رسيد تا اينكه سرانجام محمد حيدري تنها 4 ماه مانده به شروع جشنواره فجر از سمت خود استعفا كرد تا اين كار او مهر تاييدي بر شايعات باشد.
دبير سيام؛ رحمت اميني
از همان زماني كه مركز هنرهاي نمايشي با حضور سرپرست اداره ميشد، نام رحمت اميني براي رياست اين مركز به گوش ميرسيد. با استعفاي محمد حيدري از دبيري جشنواره و استعفاي حسين مسافرآستانه از مديريت مركز هنرهاي نمايشي، مجددا نام رحمت اميني بر سر زبانها افتاد. او كه سمتهاي متعددي از جمله رياست شوراي نظارت و ارزشيابي، دبيري تئاتر شمسه و مديريت گروه تئاتر دانشگاه آزاد را بر عهده داشته، امروز عهدهدار مهمترين جشنواره تئاتر فجر است و به گفته خودش اين سمتها را بر عهده ديگران گذاشته تا سيامين دوره از جشنواره تئاتر فجر را به بهترين شكل ممكن برگزاركند.
دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 882]