تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816302873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسئولان مديريت بحران استان از عملكرد شبكه هاي مخابراتي در زلزله اخير انتقاد كردندسكته شبكه مخابراتي در زلزله اخير


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مسئولان مديريت بحران استان از عملكرد شبكه هاي مخابراتي در زلزله اخير انتقاد كردندسكته شبكه مخابراتي در زلزله اخير
زمان طلايي براي رسيدن به محل حادثه» موضوعي است كه به گفته مسئولان استانداردهايي را با توجه به نوع حادثه براي امدادرساني به حادثه ديدگان تعيين مي كند اما ممكن است بر اثر عوامل مختلف از جمله اختلالاتي كه در شبكه هاي تلفن به وجود مي آيد اين زمان طلايي از دست برود مشابه اتفاقي كه در زلزله اخير استان نيز بنا به اظهارات برخي از مديران مديريت بحران استان رخ داد و اختلالات شبكه هاي تلفن بر روند امدادرساني تاثير منفي گذاشت.

نقش كليدي ارتباطات تلفني

مديرعامل جمعيت هلال احمر استان درباره زمان طلايي رسيدن به محل حادثه مي گويد: استاندارد زمان رسيدن به حادثه بستگي به نوع آن حادثه دارد اما ۱۰تا ۱۲ دقيقه زمان طلايي براي رسيدن به محل حادثه است.«علي اصغر حسن زاده» درباره تاثير اختلالات تلفني بر روند امدادرساني اظهار مي دارد: برقرار بودن ارتباطات تلفني پس از حادثه «نقش كليدي» در امداد رساني دارد و بخشي از مشكلات از اختلالات تلفني به وجود مي آيد.

1.5 ساعت هيچ ارتباطي نداشتيم

وي مي گويد: يكي از بحث هاي ما در زلزله اخير قطع ارتباط بود كه حدود 1.5 ساعت هيچ ارتباطي با امدادگران نداشتيم.وي يادآور مي شود: اگر چه شبكه بي سيم استاني و كشوري را در اختيار داريم اما تلفن هاي ماهواره اي تعدادشان محدود است و در اختيار همه نيست.

در اين رابطه محمد قاسمي معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان مي گويد: اختلالات تلفن يكي از آسيب هاي جدي امدادرساني است و اگر چه دستگاه هاي بحران محور مجهز به شبكه هاي ارتباطي هستند اما در بعضي مواقع اين شبكه ها با محدوديت مواجه است بايد اين اختلالات به حداقل برسد.وي اضافه مي كند: كانال هاي ارتباطي ما با امدادگران پيامك و ارتباط تلفني است و از اين ۲ كانال براي امدادرساني فراخوان مي شوند و اگر اين ۲ كانال دچار اختلال شود امدادرساني هم دچار اختلال مي شود.

قطع تلفن يك مدير بحران

در همين رابطه آتش پاد جعفري مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد اظهار مي دارد: «من كه نيروي مديريت بحران هستم تلفنم تا يك ساعت بعد از زلزله قطع بود.»وي بر ضرورت امكان ارتباط از طريق تلفن پس از حادثه تاكيد و اضافه مي كند: بسياري از افراد در زير آوار در محيط محبوس مي شوند مي توانند با آدرس دهي از طريق تلفن نجات پيدا كنند. جعفري يادآور مي شود: در تمام كشورهاي دنيا شبكه اطلاع رساني امدادي مانند اورژانس، آتش نشاني، امداد گاز، آب و برق و... واحد شده اند و اين تلفن به هيچ عنوان دچار قطعي (اختلال) نمي شوند.

اختلال در كار اورژانس

همچنين شهرام طاهرزاده كارشناس مسئول حوادث و هماهنگي مديريت بحران ۱۱۵مشهد نيز درباره ساعات طلايي هنگام وقوع زلزله مي گويد: در تمام حوادث در يك يا ۲ساعت اوليه خود افراد حاضر در منطقه تنها كساني هستند كه مي توانند به خودشان كمك كنند زيرا امدادرساني در ساعات اوليه زمان بر خواهد بود.وي روند امدادرساني در ساعات اوليه زلزله نيشابور را به علت قطع سامانه مخابراتي همراه با اخلال دانست و گفت: با اين وجود سامانه ارتباط «پارالل» را كه نوعي سيستم موازي مخابراتي است همراه داشتيم.وي تصريح مي كند: براي برقراري ارتباط بين نيروهاي امدادرساني اورژانس سامانه تلفن هاي ماهواره اي را نيز داريم كه البته همه شهرستان ها به علت گران بودن از آن برخوردار نيستند و فقط دانشگاه هاي شهرستان ها از آن برخوردارند.طاهرزاده مي گويد: شركت مخابرات در مناطق زلزله زده، سيم كارت هاي مخصوص بحران دارد ولي استفاده از آن بستگي به زمان برپايي دكل هاي BTS اين شركت دارد.وي همچنين اضافه مي كند: در زلزله نيشابور ۳تا۴ ساعت تلفن هاي نيشابور قطع بود و اگر تلفن هاي ماهواره اي نبود كار هماهنگي مشكل تر مي شد هر چند ما بي سيم هاي اورژانس را هم داريم اما براي استفاده از آن محدوديت هايي در هماهنگي با ساير ارگان ها وجود دارد.طاهرزاده مي افزايد: اولين وظيفه ما در ساعات اوليه بحران، فراخوان نيروهاي عملياتي و اخذ اطلاعات از مناطق آسيب ديده است.وي مي گويد: اين اطلاعات از منطقه باعث دانستن احتياجات و لوازم و وسايل موردنياز منطقه و تهيه آن ها مي شود.

در ساعات اوليه به علت ترافيك مخابراتي دچار مشكل شديم

همچنين شايان فر مديركل مديريت ستاد بحران استان خراسان رضوي با بيان اين كه گزارش كامل را بعد از جمع آوري اطلاعات و بررسي آن ها ارائه مي كنيم، مي گويد: در زلزله نيشابور از نظر تاسيسات زيربنايي مانند بيمارستان ها مشكلي پيدا نكرديم.

وي در ادامه مي افزايد: فقط در ساعات اوليه زلزله به علت ترافيك سنگين مخابراتي دچار مشكل شديم.شايان فر مي گويد: ما در اين زلزله براي امداد نيازي به بالگرد نداشتيم و شايد از بالگرد فقط براي شناسايي استفاده كرده باشند.

ميزان آمادگي شهرداري براي مديريت بحران

در همين حال ابوالقاسم باغبان نژاد مدير مهندسي بحران شهرداري مشهد با بيان اين كه شهرداري مشهد براي آمادگي جهت بحران هايي مانند زلزله و سيل مانورهاي زيادي را در طول سال انجام مي دهد، مي گويد: در زلزله نيشابور براي استفاده از ساعات طلايي با تشكيل اتاق بحران در ساعات اوليه در شهرداري مشهد و هماهنگي كامل با شهرداران و مديران مناطق مختلف شهر مشهد، با شهردار نيشابور هم براي كمك رساني در ارتباط بوديم.وي مي گويد: براي آمادگي بيشتر جهت برخورد با بحران، زلزله و سيل در ساعات اوليه و طلايي پيشنهادهاي اساسي را به شهردار مشهد ارائه كرديم كه يكي ايجاد سيستم اعلام خطر براي خبردار كردن مردم پيشنهاد ديگر در اين باره بوده است كه اين سامانه در كشورهاي پيشرفته موجود است.وي همچنين مي افزايد: ايجاد تيم هاي واكنش سريع و تشكيل اين واحد در مساجد، پايگاه هاي بسيج، مدارس و اصناف جهت كمك رساني و امداد در ۷۲ساعت طلايي اوليه؛ ديگر اقدامي است كه در دست اجرا داريم.وي مي افزايد: تفويض اختيار استاندار خراسان رضوي به شهردار مشهد در زمينه مديريت بحران شهري ديگر خواسته و پيشنهاد ماست كه هنوز محقق نشده است.باغبان نژاد مي افزايد: با توجه به اختيارات شهرداري مشهد آمادگي ما در اين زلزله ۵۰درصد بود كه اين آمادگي كم است و براي زلزله با قدرت بالا مناسب نيست.

براي مواقع بحران بايد تعاريف ديگري ارائه كنيم

در اين رابطه علي كارگزار مديرعامل شركت مخابرات استان با بيان اين كه براي شبكه هاي ارتباطي استانداردهايي جهاني تعريف شده است، مي گويد: اين كه در مقطعي خاص اتفاقي بيفتد كه شبكه ها بيش از حد معمول نيازمند سرويس باشد لحظه بحران است و براي خدمت رساني در اين مواقع بايد تعاريف ديگري انجام شود.وي با بيان اين كه ما هنوز مسئول شبكه ارتباطي در زمان بحران نيستيم اضافه مي كند: دولت بايد شبكه اي را براي زمان بحران پيش بيني و متولي آن را مشخص كند. كارگزار تاكيد مي كند: براي زمان بحران به شبكه و سيستم هاي خاص نياز است كه بايد مجوز اين سيستم ها صادر شود.وي يادآور مي شود: به تازگي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ايجاد اين شبكه فراخوان داده است كه با اجرايي شدن اين سيستم مشكلات حل مي شود. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا پيش از اين در مانورهاي زلزله اين گونه موارد بررسي نشده است، مي گويد: در زمان زلزله ممكن است شبكه مخابراتي دچار قطعي شود يا كابل شبكه از بين برود كه در مانورها امكاناتي را براي بازسازي شبكه در نظر مي گيريم.كارگزار با اشاره به ارتباطات مردم پس از زلزله اخير، يادآور مي شود: «شبكه مخابرات در اين زلزله قطع نشد بلكه بارگذاري شبكه (استفاده مشتركان) افزايش يافت و ۶۰درصد مشتركان ارتباط داشتند.

نمره ۱۷ به عملكرد مخابرات در زلزله اخير

كارگزار درباره تاثير منفي اختلال در شبكه هاي تلفن بر روند امدادرساني به زلزله مي گويد: امدادرساني مولفه هاي مختلف دارد كه يكي از آن ها ارتباطات است اما امدادگران بايد راه ارتباطي ديگري نيز داشته باشند.وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين شرايط چه نمره اي را بر عملكرد مخابرات در زلزله اخير مي دهد كه اظهار مي دارد: با توجه به اين كه هيچ شبكه اي قطع نشده است و ۶۰درصد شبكه مخابراتي مشهد در حال ارتباط بودند و ۴۰درصد ديگر نيز به دليل مسدود بودن كانال ها امكان راهيابي را نداشتند به عملكرد مخابرات نمره ۱۷ مي دهم.

زمان طلايي چيست؟

كارشناسان امداد و نجات بر اساس مستندات علمي و تجربيات عملي خود عقيده دارند كه ميزان زنده ماندن يا «بقا» در زير آوارهاي ناشي از تخريب ساختمان ها، حداكثر در حدود يك هفته است. اما به طور معمول بيشتر قربانيان، به دلايل كاهش آب بدن، شوك، فشردگي اندام هاي داخلي و... طي ۷۲ ساعت از پا درخواهند آمد. منبع: زمين لرزه ۱۹۹۹ تركيه و درس هايي از آن / فرشيد قاسملو

اختصاص ۱۲ ميليارد تومان كمك بلاعوض و ۹۴ ميليارد تومان تسهيلات براي زلزله زدگان

در نشستي با حضور معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و استاندار خراسان رضوي ۱۲ ميليارد تومان كمك بلاعوض براي بازسازي منازل آسيب ديده از زلزله اخير نيشابور اختصاص يافت.به گزارش روابط عمومي استانداري، محمود صلاحي درباره اين جلسه گفت: در پي بازديدي كه از نقاط حادثه ديده از زلزله نيشابور داشتيم، گزارشي براي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري آماده شد و در جلسه اي با دكتر عزيزي به وي ارائه و براي سرعت دادن به روند بازسازي مناطق حادثه ديده برنامه ريزي شد.

دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 819]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن