تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817681812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاطرات «دا»؛ پادزهر برهنگي امروز بازيگران زن سينما


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: خاطرات «دا»؛ پادزهر برهنگي امروز بازيگران زن سينما
كتاب «دا» خاطراتي را مرور مي‌كند كه وقتي با وضعيت امروز مقايسه مي‌كنيم، انگشت حسرت در دهان مي‌گزيم و اين خاطرات مي تواند به عنوان پادزهري مقابل برهنگي و فساد بازيگران امروز سينما عمل كند.


گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»- مهدي پناهي؛ وقتي كتاب «دا» را كه خاطرات سيد زهرا حسيني از زمان اشغال خرمشهر توسط متجاوزين بعثي است، مي خوانيد چندين فصل بعد از ابتداي كتاب مربوط مي شود به غسالخانه جنت آباد خرمشهر كه در آن شهدا را غسل كفن و دفن مي كنند. تا پايان كتاب غسالخانه و قبرستان جنت آباد يكي از محوري ترين مكان هاي اين كتاب است.

فارغ از ابعاد عاطفي و رنگ و بوي رمان گونه اين خاطرات كه خواننده را ميخكوب پاي صفحاتش نگه مي دارد، نكات برجسته ديگري نيز نمود دارد كه در قياس با وضع امروز جامعه جاي بسي انديشيدن دارد.

در اين خاطرات، سيد زهرا حسيني به عنوان يك زن وقتي وارد قسمت غسالخانه زنانه قبرستان جنت آباد مي شود، جداي از فضاي وحشت انگيز مملو از خون و خشونت جنگ و اجساد، يكي از دغدغه هاي ذهني اش ريختن حجب و حيا بر اثر شستن و ديدن بدن برهنه شهدا و هم جنسانش است.

در تمام مدتي كه راوي در حال كمك به مرده شورهاست، نشانه هاي شرم، حجب و حيا در وي نمايان است، حتي بعد از چند روز كه ظاهرا به اين كار (برهنه كردن شهداي زن و غسل دادنشان) عادت كرده است.

حجب و حيا تا آنجا در خاطرات و لابه لاي كلمات راوي وجود دارد كه حتي زماني كه دوستان همجنسش بر اثر بمباران و تركش به شهادت مي رسند، يكي از دغدغه ها و افكارش حفظ حيا و پوشش مناسب اين شهداست.

به گونه اي كه در لحظات كاملا عرفاني و عاطفي در فراغ دوستان همجنسش مدام در ذهنش تكرار مي كند كه شهيده به حجابش مقيد بود، پس نبايد بعد از شهادت جسدش هم ذره اي نماينده بي حجابي باشد. براي همين مادرگونه و با عاطفه تمام، سر و صورت دوستانش را مرتب مي كند تا در خور شان شهيده باشد.

حتي در تمام جابه جايي اجساد اين حرمت و حيا را حفظ مي كند به گونه اي كه تنها اجساد زنان و كودكان را جابه جا مي كند و مقيد است كه تازماني كه خانم ها هستند كسي به اجساد زنان دست نزند.

اين حجب و حيا مختص راوي خاطرات نيست، بلكه مردان اين خاطرات نيز به همان اندازه حجب و حيا دارند به طوري كه از جابه جايي اجساد زنان خودداري مي كنند و تا حدالامكان سعي مي كنند فقط اجساد مردان را جابه جا و حتي وارسي كنند.

اين قسم حجب و حيا و غيرت بي شمار در گوشه گوشه اين خاطرات همراه خواننده است. نه تنها در خاطرات سيد زهرا حسيني بلكه در همه خاطرات دفاع مقدس اين حجب و حيا وجود دارد.

اين حجب و حيا و غيرت ريشه در اعماق وجودي ايرانيان از ديرباز وجود داشته و دارد. اوج اين غيرت و حميت و ناموس پرستي را بايد در هشت سال دفاع مقدس ديد.

شيرزن هايي كه نه از اسارت بعثي هاي بي رحم، نه از شهادت، از هيچ نترسيدند اما حجب و حياي خود را حفظ كردند.

اما چه شده است كه در عصري كه هنوز بسياري نه بلكه همه اين ريشه ها، در اعماق وجدان ايرانيان وجود دارد و بسياري از اين اسطوره ها زنده اند و در ميان ما زندگي مي كنند، حجب و حياي مردان و زنان ما به سراشيبي سقوط افتاده است؟

آيا هيچ كس برهنگي گلشيفته فراهاني را تصور مي كرد؟ آيا كسي بود كه امثال اصغر فرهادي ها را دست در دست بازيگران زن هاليوود كه مظهر هرزگي و برهنگي اند، ببيند؟

چه شده است كه طي اين مدت، از بازي بي حجاب و همخوابگي با بازيگران مرد هاليوودي تا انتشار عكس هاي نيمه برهنه، هيچ يك از بازيگران و اهالي سينما كه ادعاي فرهيختگي و تافته جدا بافته بودن دارند، واكنش در خورد توجهي نشان ندادند؟ چرا بايد هنوز عده اي اين نمونه ها را مظهر پيشرفت و افتخار سينماي ايران بدانند، بازيگراني كه روزي نقش مريم مقدس را دارد و روزي مادر شهيد و روزي مظهر ايثار و گذشت و فداكاري در نقش مادر و روزي .....

چه مي شود كه از سيد زهرا حسيني ها و هزاران بانوي شيرزن به جايي مي رسيم كه ناموس و زن ايراني آلت دست بيگانگان مي شود؟در سينماي ما چه مي گذرد؟ در خانواده هاي اصيل ما چه مي گذرد؟

نام بردن از اسطوره ها در كنار افرادي امثال گلشيفته ها كه تنها شيفته زرق و برق هاليوود شدند، كم لطفي بلكه توهين به اين اسطوره هاست.

فراموش نكنيم غيرت، حجب و حيا ريشه در اعماق وجدان هاي بيدار ايراني دارد و هرگز با امثال اصغر فرهادي ها و گلشيفته ها خشكيده نمي شود، اما بترسيم از روزي كه سينما، تلويزيون و بازيگران ما ريشه هاي بي عفتي و بي حيايي را در رگ هاي فرزندانمان بدوانند.

خواندن كتاب «دا» يادمان بندازند چه بوديم و داريم چه مي شويم.

دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن