تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819714758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين ذرت بوداده ۶۷۰۰ سال پيش پخته شد!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: اولين ذرت بوداده ۶۷۰۰ سال پيش پخته شد!
دانش‌هاي بنيادي - اهالي سواحل پرو، حدود 6700 سال پيش، قبل از اين كه حتي ظرف داشته باشند، از گياه ذرت، محصولات متنوعي از جمله آرد و ذرت بوداده مي‌پختند. اما آن‌ها چه‌طور اين كار را انجام مي‌دادند؟


بهنوش خرم‌روز: اجداد ما به سينما نمي‌رفتند و سينماي خانگي هم در خانه نداشتند تا به تماشاي فيلم بنشينند. اما به نظر مي‌رسد يكي از عادت‌هاي فيلم ديدن امروزه ما را داشته‌اند: آن‌ها هم ذرت بوداده مي‌خوردند!
به گزارش لايوساينس،محققين به تازگي شواهدي يافته‌اند كه نشان مي‌دهد جوامعي كه در سواحل پرو زندگي مي‌‌كردند، در حدود 1000 سال قبل‌تر از زماني كه پيش از اين تخمين زده شده بود، اسنك‌هاي پر شده از هوا مي‌خورده‌اند، حتي قبل از اين كه از ظرف‌هاي سفالي استفاده كنند.
محققيني از آمريكا و پرو، در پاردونز و هواكا پريتا، دو منطقه در ساحل شمالي پرو، از دل زمين، سبوس ذرت، ساقه و دانه ذرت و نيز كاكل ذرت (گل‌هايي ذرت كه گرده توليد مي‌كنند) پيدا كرده‌اند كه تاريخ آن‌ها به 6700 تا 3000 سال پيش برمي‌گردد. دولارس پيپرنو،‌ متصدي باستان‌شناسي دنياي جديد در موزه ملي تاريخ طبيعي اسميت‌سونيان و از دانشمندان بازنشسته موسسه مطالعات حاره‌اي اسميت‌سونيان درباره اين اكتشاف مي‌گويد:‌ «اين شواهد طي سه سال گذشته از زير خاك بيرون آورده شده‌اند».
ويژگي‌هاي خاص ذرت‌هاي پيدا شده نشان مي‌دهد كه ساكنين كهن اين سرزمين ذرت را به شيوه‌هاي متعددي آماده كرده و مي‌خورده‌اند، مانند درست كردن آرد ذرت و نيز ذرت بوداده.
محققين همچنين ريزفسيل‌هايي از ذرت‌هاي حاوي دانه‌هاي نشاسته و فيتوليت پيدا كرده‌اند، ذرات ميكروسكوپي كه توسط گياهان توليد مي‌شوند و به طور عمده از دي اكسيد سيليكون تشكيل مي‌شوند. ذرت بوداده اهالي باستاني پرو، قديمي‌ترين شاهد براي وجود ذرت بوداده در آمريكاي جنوبي است. به گفته محققين، عليرغم وجود محصولات متنوعي كه از ذرت درست مي‌شده‌اند، باز هم ذرت، تشكيل دهنده اصلي غذاي مردم در آن زمان نبود.
پيپرنو مي‌گويد: «ذرت براي اولين بار در مكزيك در حدود 9000 سال پيش از نوعي علف وحشي به نام تئوسينت گرفته شد و به عنوان يك گياه مزرعه‌اي كاشته شد. نتايجي كه ما به دست آورده‌ايم نشان مي‌دهد كه تنها چند هزار سال بعد، ذرت به آمريكاي جنوبي رسيد و در آن‌ جا تحول آن آغاز شده تا به تنوعي كه امروزه از آن در منطقه آند سراغ داريم رسيده است».
وي مي‌افزايد:‌ «مدركي كه ما به دست آورده‌ايم نشان مي‌دهد كه در برخي از مناطق، ذرت زودتر از ظرف رسيده و اولين تجربه‌هاي استفاده از ذرت به عنوان غذا به ظروف هيچ وابستگي نداشته است.»
مطالعه تغييرات ظريف و تحول ويژگي‌هاي ذرت چالش‌ برانگيز است چرا كه بلال و بذر ذرت در جنگل‌هاي حاره‌اي و مرطوب بين آمريكاي مركزي و آمريكاي جنوبي خوب رشد نمي‌كنند در حالي كه اين مسير بايد مسير اولين پراكندگي ذرت و رسيدن آن در حدود 8000 سال پيش، از مكزيك به اين منظقه باشد.
پيپرنو در اين باره مي‌گويد:‌ «به دليل اين كه اطلاعات بسيار اندكي در مورد ساير مناطق در آن دوره زماني در اختيار داريم، براي اين كه بفهميم ذرت چه‌طور به دانه‌اي كه ما امروزه مي‌شناسيم تبديل شده است، اطلاعات ريخت‌شناسي در مورد دانه‌ها و ساير قسمت‌هاي ذرت كه مربوط به ساليان پيش مي‌شوند و ما در اين منطقه يافته‌ايم، اهميت بسزايي دارد.»
وي همچنين مي‌افزايد: «اين قديمي‌ترين مدركي است كه نشان مي‌دهد در حالي كه ذرت در مكزيك كاشته مي‌شده، احتمالا ذرت بوداده از اين منطقه آغاز شده و اطلاعات ما هم بر پايه ريزفسيل‌هاي حاوي فيتوليت و دانه‌هاي نشاسته قرار گرفته است.»

53272

يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن