تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816330035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگينامه: لوريس چكناوريان (1316-)


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زندگينامه: لوريس چكناوريان (1316-)
موسيقي > چهره‌ها - همشهري‌آنلاين:
لوريس چكناوريان آهنگساز و رهبر اركستر سال 1316 در بروجرد به دنيا آمد.

چنانكه خود مي‌گويد، مادرش از قتل عام ارامنه در تركيه جان بدر برد و پدرش از زندان‌هاي استالين و هر دو به ايران كوچيدند و در شهرستان بروجرد سكني گزيدند.

او تحصيلات موسيقي خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالي موسيقي آغاز كرد. مدتي بعد به وين عزيمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسيقي اين شهر به تحصيل آهنگسازي و رهبري اركستر اشتغال داشت. سپس به ايران بازگشت و ضمن تدريس در هنرستان عالي موسيقي و ترتيب دادن نمايشگاهي از سازهاي ملي در انستيتو گوته تهران، تصدي صداخانه ملي هنرهاي زيباي كشور را عهده دار شد.

چكناوريان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتريش شد و در سالزبورگ كار آهنگسازي را ادامه داد. دو سال بعد به آمريكا رفت و چندين سال در دانشگاه ميشيگان به ادامه تحصيل در رشته‌هاي آهنگسازي و رهبري اركستر پرداخت. وي در سال ۱۳۴۹ به ايران بازگشت و علاوه بر كنسرت‌هايي با اركستر سمفونيك تهران، اركستر مجلسي و تلويزيوني ملي ايران و... (به عنوان رهبر ميهمان)، آثار متعددي آفريد كه اكثر آنها در تالار رودكي اجرا گشت.

چكناوريان در سال ۱۳۵۱ به رهبري اركستر اپراي تهران منصوب گرديد. چكناوريان پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزيد و در ايروان به فعاليت‌هاي هنري خود ادامه‌داد.

در كارنامه كاري چكناوريان آهنگسازي فيلم هم ديده مي‌شود. موسيقي فيلم‌هايي چون تنگسير امير نادري،من ايران را دوست دارم خسرو سينايي،پرتو يك حماسه منوچهر طياب، بيتا هژير داريوش و بشارت منجي نادر طالب‌زاده از جمله آثار چكناوريان در حوزه موسيقي فيلم است.

چكناوريان از سال ۱۹۸۹ (ميلادي) تا ۲۰۰۰ رهبري اركستر فيلارمونيك ارمنستان را برعهده داشت و بيشتر در ارمنستان به سر مي‌برد. به مدت ۳ سال (۹۳-۱۹۹۱) نيز براي اجراهاي خيريه با اين اركستر در وين بود.

اواسط دهه هفتاد او به ايران آمد و به عنوان رهبر مهمان اجراهاي فراواني را با اركستر سمفونيك تهران داشت و دوره رهبري او بر اين اركستر از جمله دوره‌هاي پرفروغ اركستر سمفونيك تهران به شمار مي‌رفت. چكناوريان با برخي از خوانندگان هم اجراهايي را رهبري كرد كه از جمله آنها مي‌توان به اجرايي با شهرام ناظري از مجموعه آثار اين خواننده در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي و اجرايي با سيد عبدالحسين مختاباد در تالار وحدت و فرهنگسراي بهمن اشاره كرد. او مدتي هم رهبري اركستر مجلسي رودكي را عهده‌دار شد.

چكناوريان را به تعبير سيد عليرضا ميرعلينقي مي‌توان آخرين آهنگساز از نسل رمانتيك‌هاي ايران به شمار آورد و استاد همايون خرم نيز در نشست رونمايي از آثار او گفت كه او از معدود آهنگسازان آشنا به فنون غربي آهنگسازي است كه ملودي‌هاي نابي را ساخته است.

خاچاتوريان‌ آهنگساز نامي ارمني درباره او گفته است:« او استعدادي بزرگ است كه سنن موسيقي ارامنه را ادامه داده است...يك موسيقي دان و رهبر برجسته و كار ارف گفته است كه هديه ي وي كه همان قطعات هنري اوست، جالب توجه است. و در نهايت لوكاس فاس از او به عنوان يك آهنگساز خوب رهبر با تجربه و موسيقي داني واقعي ياد كرده است.

او بيش از ۷۵ اثر شامل سمفوني، اپرا، موسيقي مجلسي، كنسرتو براي پيانو، ويلن، گيتار، ويولن سل و پيپا، موسيقي باله، آثاري براي گروه كر، يك ركوئيم، و يك اوراتوريو و بيش از ۴۵ موسيقي فيلم ساخته‌است.

از جمله‌آثار او مي‌توان به اپراي پرديس و پريسا،اپراي رستم و سهراب،باله سيمرغ،آهنگ نور و صدا ،توكاتا و فوگ براي اركستر زهي
كنسرتوپيانو، سمفوني پرسپوليس (سال ۱۳۸۴) و پوئم سمفوني كوروش.

مجموعه آثار او از سوي انتشارات آواي باربد به بازار موسيقي عرضه شده است.

يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن