تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821200192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وابستگي 50 پالايشگاه جهان به نفت ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: وابستگي 50 پالايشگاه جهان به نفت ايران
عضو هيئت علمي دانشگاه صنعت نفت با اشاره به وابستگي 50 پالايشگاه جهان به نفت صادراتي ايران از تحريم نفت به عنوان شوي تبليغاتي كشورهاي غربي ياد كرد و گفت: امكان تحريم نفت ايران در كوتاه مدت وجود ندارد.

منصور معظمي امروز در گفتگو با مهر درباره احتمال تحريم صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا و برخي از كشورهاي شرق آسيا، گفت: امكان تحريم خريد نفت خام ايران در كوتاه مدت وجود ندارد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه صنعت نفت با اعلام اينكه ايران در سالهاي گذشته تاكنون همواره نفت خام خود را به مصرف كنندگان و پالايشگاه‌هاي اصلي جهان صادر كرده است، تصريح كرد: شركت ملي نفت ايران هيچگاه نفت خود را به شركتهاي واسطه‌اي و دلالان بين المللي بازار نفت نفروخته است.

اين كارشناس اقتصاد انرژي با تاكيد بر اينكه هم اكنون نفت خام صادراتي ايران به 50 پالايشگاه جهان صادر مي شود، اظهار داشت: اين پالايشگاهها در كوتاه مدت قادر به توقف خريد نفت از ايران نيستند.

وي با يادآوري اينكه طراحي فني پالايشگاههاي نفت جهان به درجه اي.پي.آي نفت خام صادراتي ايران وابسته است، بيان كرد: هر گونه تغيير در سبد خوراك نفت پالايشگاهها منجر به تغييراتي در كيفيت محصولات نفتي در اين واحدهاي پالايشگاهي مي شود.

معظمي از تحريم نفت خام ايران به عنوان يك "شوي" تبليغاتي برخي از كشورهاي غربي ياد كرد و افزود: با توجه به واقعيت هاي فني و عملياتي موجود در بازار نفت امكان تحريم نفت ايران در كوتاه مدت به هيچ وجه وجود ندارد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه صنعت نفت با بيان اينكه در بلند مدت پالايشگاههاي خريدار نفت ايران بايد يكسري تغييرات عمده در فرآيند فني پالايشگاههاي خود ايجاد كنند، در اين صورت امكان كاهش خريد نفت ايران فراهم مي شود اما اين تغييرات هم براي پالايشگاهها هزينه به همراه دارد.

به گزارش مهر، رويترز امروز با انتشار گزارشي، اعلام كرده است: اتحاديه اروپا در حالي ممكن است از پنج ماه ديگر نفت ايران را تحريم كند كه مطابق با اين طرح شركت‌هاي نفتي طرف قرارداد ايران از اول جولاي حق وارد كردن نفت از ايران را نخواهند داشت.

اين در حالي است كه دانمارك به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا پيشنهاد اعمال تحريم نفتي ايران از ابتداي جولاي 2012 ميلادي را ارائه كرده است.

چارچوب زماني اين طرح پيشنهادي طوري تنظيم شده كه مهلت 6 ‌ماهه براي پايان دادن به قراردادهاي موجود شركت‌هاي نفتي اروپايي با ايران در نظر گرفته شود.

اين مهلت با هدف جلب رضايت اعضايي مطرح شده كه نگران تاثير منفي تحريم خريد نفت ايران بر اقتصاد كشورشان هستند.
بر اساس اين طرح پيشنهادي كه پيش از اجرا بايد به تاييد اعضاي اتحاديه اروپا برسد شركت‌هاي نفتي طرف قرارداد ايران تا آخر ماه ژوئن 2012 ميلادي فرصت دارند تا قراردادهاي موجود خود را با ايران به پايان برسانند و از اول جولاي حق وارد كردن نفت از ايران را نخواهند داشت.

تحليلگران معتقدند اين طرح باعث عقيم شدن تحريم ها خواهد شد چرا كه ايران نيز فرصت مي يابد تا مشتريان جديدي براي خود بيابد.

قرار است اين طرح در اجلاس وزراي خارجه اتحاديه اروپا مورد بررسي قرار گيرد. بر اين اساس آمريكا نيز سعي مي كند مشتريان بزرگ نفت ايران در آسيا مثل ژاپن چين و كره و هند را براي تحريم نفت اين كشور تحت فشار قرار دهد .

در تازه‌ترين تلاشهاي دولت آمريكا هياتي از اين كشور به كره جنوبي و ژاپن سفر كرده است تا اين دو كشور را براي كاهش خريد نفت از ايران تشويق كند. مقام‌هاي كره جنوبي تاكيد كردند جايگزيني نفت ايران كار بسيار سختي است و اعمال فشارهاي بيشتر بر تهران موجب افزايش قيمت نفت خواهد شد.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن