تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه تأكيد شد روابط تهران - آنكارا 30 ميليارد دلاري مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه تأكيد شد روابط تهران - آنكارا 30 ميليارد دلاري مي‌شود
گروه سياسي علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان و اردوغان بايراكتار، وزير محيط‌زيست و برنامه‌ريزي تركيه به عنوان رؤساي كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه ابراز اميدواري كردند كه حجم روابط تجاري في‌مابين تا سال 2015 به 30 ميليارد دلار برسد.
علي‌اكبر صالحي كه به تركيه سفر كرده بود در نشست افتتاح بيست و سومين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور گفت: دو ملت ايران و تركيه اشتراك‌هاي فراواني دارند و كمتر مي‌توان دو ملتي را يافت كه در اين حد داراي اشتراك‌ باشند. وي افزود: ايران شريك مطمئن و همسايه دلسوزي براي تركيه است و دو كشور مي‌توانند مكمل يكديگر باشند و اقتصاد دو كشور بايد در هم تنيده شود. وي به گام‌هاي بلند ايران در عرصه علوم و فناوري از جمله در حوزه‌هاي نانوتكنولوژي، سلول‌هاي بنيادي و هوا و فضا به عنوان زمينه‌هاي همكاري ميان دو كشور اشاره كرد.
صالحي ايجاد تسهيلات در امور مالي و مبادلات، تعرفه ترجيحي و افزايش ديدارهاي متقابل و اجرايي كردن توافق‌هاي كميسيون مشترك را از جمله ضروري‌ترين بخش‌هاي گسترش حجم همكاري‌هاي دو كشور و حصول به هدف حجم 30 ميليارد دلاري تجارت في‌مابين تا سال 2015 دانست. وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به روابط سياسي خوب تهران ـ آنكارا و رايزني‌هاي مستمر در مورد تحولات منطقه، اظهار داشت كه ايران و تركيه مي‌توانند به گونه‌اي همكاري كنند كه محور و مركز صلح و ثبات در منطقه باشند.
اردوغان بايراكتار، وزير محيط‌زيست و برنامه‌ريزي تركيه و رئيس ترك كميسيون مشترك نيز در سخناني اظهار اميدواري كرد روابط اقتصادي موجود با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان دو كشور بيش از پيش ارتقا يابد.
اراده تركيه بر توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با ايران
صالحي همچنين چهارشنبه شب در نخستين ديدار خود با عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه با تقديم سلام‌هاي گرم دكتر محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان اراده و تأكيد مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران براي داشتن بهترين روابط با تركيه را خاطرنشان ساخت. وي گفت: اقتصاد دو كشور مكمل يكديگر است و بايد حداكثر تلاش به عمل آيد كه اين همكاري‌هاي اقتصادي در هم تنيده و پيوسته شود و در نتيجه آن روابط روز به روز عميق‌تر و پايدارتر خواهد شد.
عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه نيز در اين ديدار به‌طور متقابل به محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان سلام‌هاي گرم تقديم كرد.
رئيس‌جمهور تركيه در ادامه با بيان اينكه تركيه خانه ايران و ايران خانه تركيه است، سفر علي‌اكبر صالحي با هدف توسعه مناسبات اقتصادي فيمابين را مهم خواند و گفت: ما همواره تأكيد كرده‌ايم كه اراده ما توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با ايران است و مايه اميد و خوشنودي است كه در سال‌هاي اخير حجم تجارت دو كشور افزايش يافته است.
رئيس‌جمهور تركيه تصريح كرد: هدف ما رسيدن به سطح 30 ميليارد دلاري تجارت ميان دو كشور است و ديدگاه ما متنوع كردن مبادلات دو كشور و پيوستگي اقتصادي في مابين است. در اين ديدار همچنين آخرين تحولات منطقه از جمله موضوعات سوريه و عراق مورد رايزني و تبادل نظر قرار گرفت.
تركيه همواره حامي فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران بوده است
علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه نيز به مرور روابط دو كشور و راه‌هاي تقويت مناسبات في‌مابين در ابعاد مختلف پرداخت. اردوغان بر علاقه‌مندي تركيه براي تداوم رايزني‌ها پيرامون مسائل منطقه و تشريك مساعي در جهت كمك به تثبيت امنيت، صلح و ثبات منطقه از طريق همكاري‌هاي مشترك تأكيد كرد.
همچنين، طرفين در اين ديدار پيرامون مسئله هسته‌‌اي و گفت‌وگوهاي ميان ايران و 1+5 تبادل نظر كرده و نخست‌وزير تركيه نيز تأكيد كرد كه تركيه همواره حامي فعاليت‌هاي هسته‌‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران بوده و علاقه‌مند است اين مسئله هرچه سريع‌تر حل شود و گفت‌وگو و همكاري (ايران) با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند در تسريع حل مسئله مؤثر باشد.
بزودي تاريخ گفت‌وگو با 1+5 را پيشنهاد مي‌دهيم
علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان همچنين در كنفرانس خبري مشترك با احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در آنكارا گفت: سعيد جليلي مذاكره‌كننده هسته‌‌اي ارشد ايران زمان و تاريخ پيشنهادي براي گفت‌وگوها را به داوود اوغلو اعلام خواهد كرد تا او آن را به كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا منتقل كند. داوود اوغلو نيز گفت: به عقيده من مذاكرات بايد در استانبول برگزار شود، فقط لازم است درباره تاريخ آن به توافق برسيم. زمان آن رسيده كه مذاكرات را آغاز كنيم.
همسايگان عرب ايران خود را در يك موقعيت خطرناك قرار ندهند
صالحي در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني ان. ‌تي. وي تركيه نيز به همسايه‌هاي عرب ايران هشدار داد كه با همگام شدن بيش از حد با امريكا در زمينه تشديد مناقشات درباره فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران، خود را در يك «موقعيت خطرناك» قرار ندهند.
وزير امور خارجه كشورمان گفت: ما خواستار صلح و آرامش در منطقه هستيم. اما امريكايي‌ها در تلاشند برخي كشورهاي منطقه ما را رهبري كنند. من از همه‌ كشورهاي منطقه مي‌خواهم كه خود را درگير يك موقعيت خطرناك نكنند. صالحي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت كه امريكا بايد با صراحت اعلام كند كه براي مذاكرات با ايران بدون پيش شرط آماده است.
وي افزود: باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نامه‌اي براي مقامات ايراني فرستاده است، اما امريكا بايد مشخص كند كه نيتش خير است و بايد تأكيد كند كه براي گفت‌وگوهاي بدون پيش شرط آماده است. آنها به‌طور علني فقط زور بازويشان را به نمايش مي‌گذارند، اما پشت پرده از ما خواهش مي‌كنند كه (پشت ميز مذاكرات) بنشينيم و صحبت كنيم. امريكا بايد يك استراتژي ايمن و صادقانه را دنبال كند تا ما بتوانيم اين برداشت را حاصل كنيم كه امريكا اين بار جدي و آماده است.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن