تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816785616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درمان سرماخوردگي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درمان سرماخوردگي
خبرگزاري فارس: دستگيره‌هاي در، صفحه كليد كامپيوتر، كليدهاي برق، تلفن، دستگاه كنترل از راه دور و سينك، محل مناسبي براي انتقال ويروس سرماخوردگي هستند. به طور مستمر اين سطوح را با آب و صابون يا محلول ضدعفوني تميز كنيد. اگر فرزندتان دچار سرماخوردگي شده، اسباب بازي‌هاي او را نيز بشوييد.


سرماخوردگي
راه‌هاي ساده و مؤثري براي درمان بيماري شايع سرماخوردگي وجود دارد. بيشتر مردم 2 تا 4 بار در سال به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و اين رقم در بين كودكان به 6 تا 12 بار مي‌رسد. معمولاً سرماخوردگي يك هفته طول مي‌كشد.

علائم
بيني كيپ شده يا آبريزش از بيني، سرفه، عطسه، گلودرد، خستگي، تضعيف حس چشايي و بويايي ، تراكم خلط، آبريزش از چشم و تب پايين.

پيشگيري
ويروس‌هاي مولد سرماخوردگي از يك شخص به اشخاص ديگر منتقل مي‌گردد. از طرفي، اگر پس از لمس اجسام آلوده، به دهان، بيني يا چشمان خود دست بزنيد، دچار سرماخوردگي مي‌شويد. هر چند نمي‌توان كاملاً مانع از سرايت بيماري سرماخوردگي شد، ولي با به كار بستن توصيه‌هاي زير مي‌توانيد خطر ابتلاي خود و خانواده‌تان را به اين بيماري كاهش دهيد.

1. دست‌هاي خود را به طور مستمر به خصوص پس از خريد، ورزش كردن و يا حضور در اماكن عمومي بشوييد. اين كار باعث نابودي ويروس‌ها مي‌شود. به فرزندان خود نيز اهميت شستن دست‌ها را يادآور شويد. اگر در اطراف شما كسي دچار سرماخوردگي شده و يا سطوح مختلف را لمس كرده‌ايد، از دست زدن به صورت خود به خصوص بيني، دهان و چشم‌هايتان خودداري كنيد.

2. دود سيگار مي‌تواند موجب تحريك دستگاه تنفسي و افزايش احتمال ابتلا به سرماخوردگي و ساير عفونت‌ها شود. حتي در معرض دود سيگار بودن نيز خطر ابتلاي شما به سرماخوردگي را افزايش مي‌دهد.

3. تا حد امكان از ظروف يك بار مصرف استفاده كنيد. استفاده از ليوان‌هاي يك بار مصرف مانع از سرايت سرماخوردگي مي‌شود، يادتان باشد كودكان دوست دارند، از ليوان‌هاي ديگران آب بنوشند.

4. دستگيره‌هاي در، صفحه كليد كامپيوتر، كليدهاي برق، تلفن، دستگاه كنترل از راه دور و سينك، محل مناسبي براي انتقال ويروس سرماخوردگي هستند. به طور مستمر اين سطوح را با آب و صابون يا محلول ضدعفوني تميز كنيد. اگر فرزندتان دچار سرماخوردگي شده، اسباب بازي‌هاي او را نيز بشوييد.

5. براي شستن دست‌ها در آشپزخانه و حمام حوله‌هاي كاغذي قرار دهيد. ميكروب‌ها ساعت‌ها بر روي حوله‌هاي پارچه‌اي به زندگي خود ادامه مي‌دهند؛ بنابراين براي هر كدام از اعضاي خانواده حوله‌اي جداگانه در نظر بگيريد و براي مهمانان نيز يك حوله تميز كنار بگذاريد.

6. پس از استفاده از دستمال كاغذي آن را دور بيندازيد. دستمال كاغذي استفاده شده منبع ويروس محسوب شده و مي‌تواند باعث آلودگي سطوح شود.

7. هر چند مدركي در اين مورد وجود ندارد كه تغذيه مناسب و يا ورزش كردن مانع از سرماخوردگي شود، اما خواب كافي، تغذيه سالم و تمرينات ورزشي تقويت سيستم ايمني بدن را به همراه دارد و موجب مي‌شود بهتر بتوانيم به جنگ سرماخوردگي برويم.

8. مطالعات نشان مي‌دهد، استرس باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود و احتمال ابتلاي انسان به سرماخوردگي را افزايش مي‌دهد.

راه‌هاي درمان
1. نوشيدن زيادي آب، آب ميوه، چاي و ساير نوشيدني‌هاي گياهي مانع از «خشك شدن» گلو و بيني مي‌شود و در ضمن براي پايين آوردن تب بسيار مفيد است. به علاوه تأمين آب مورد نياز بدن باعث دفع مواد سمي ناشي از سلول‌هاي مرده مي‌شود.

2. نوشيدني‌هاي حاوي كافئين باعث از دست دادن آب بدن شده و اين مسئله مانع از بهبود شما مي‌شود.

3. بخوردادن و گرفتن حمام گرم متداول‌ترين راه درمان خانگي سرماخوردگي مي‌باشد. بخار آب مانع از تراكم خلط مي‌شود. در ضمن دماي بالا ويروس سرماخوردگي را تضعيف مي‌كند.

4. سوپ گرم بخوريد؛ مواد موجود در سوپ، تورم حفره‌هاي بيني را كاهش مي‌دهد و روند بهبود شما را تسريع مي‌بخشد. در ضمن خوردن سوپ جوجه پروتئين بدن شما را تأمين مي‌كند و لازم به ذكر است، پروتئين براي ساخت آنتي بادي‌هايي كه به جنگ ويروس‌ها مي‌روند ضروري مي‌باشد.

5. مرطوب كردن هوا مانع از بسته شدن حفره‌هاي بيني مي‌شود، ولي در استفاده از دستگاه مرطوب كننده هوا دقت كنيد.

6. كارشناسان توصيه مي‌كنند به مدت دو روز در محيطي گرم استراحت كنيد. بهتر است دماي هوا 24 يا 25 درجه سانتيگراد باشد.

7. تحقيقات نشان مي‌دهد كه شستن دهان با آب نمك يكي از راه‌هاي درمان گلو درد مي‌باشد. نصف قاشق چايخوري نمك را در يك ليوان آب حل كنيد و پنج يا شش بار آن را غرغره نماييد.

8. سيگار كشيدن در زمان سرماخوردگي علائم آن را تشديد مي‌كند. حتي در معرض دود سيگار بودن نيز درمان سرماخوردگي را به تعويق مي اندازد.

9. رژيم غذايي مناسب در درمان سرماخوردگي بسيار مؤثر است. مصرف ميوه‌ها و سبزيجات سرشار از ويتامين C در بهبودي شما تأثير بيشتري دارد. ويتامين C قدرت بدني شما را افزايش مي‌دهد و به درمان بيماري‌هاي ويروسي كمك مي‌كند. اين كار باعث مي‌شود گلبول‌هاي سفيد خون كه وظيفه مبارزه با ويروس‌ها را برعهده دارند، بهتر عمل كنند. ساير مواد غذايي كه براي درمان سرماخوردگي مفيد هستند، عبارتند از: سير، عسل، نعناع صحرايي، پرتقال، ليمو، گريپ فروت، جعفري، كرفس، گل كلم و غذاهاي حاوي روي.

10. به مدت سه چهار روز ورزش و هرگونه فعاليت بدني را كنار بگذاريد تا بدن شما توان لازم براي مبارزه با ويروس‌ها را پيدا كند.(1)

شل شدن دندان‌هاي جرم‌دار
جرم‌هاي دنداني مهم‌ترين عامل تخريب لثه‌هاست كه باعث شل شدن دندان‌ها مي‌شود، بدون اينكه خود دندان مشكلي داشته باشد. افراد هنگام مسواك زدن به محض خونريزي در لثه‌هاي خود بايد آگاه باشند كه اين خونريزي به علت بيماري التهاب لثه است كه مي‌توانند با يك جرم‌گيري ساده اين التهاب لثه را برطرف كنند؛ اما مسلماً جرم‌گيري به تنهايي كافي نيست و استفاده از دهان‌شويه با تجويز دندانپزشك و رعايت دقيق بهداشت دهان و دندان هم لازم است.

افراد بايد سالي يك‌بار جرم‌گيري را در برنامه بهداشتي خود رعايت كنند. دقت در صحيح مسواك زدن، تشكيل جرم را به حداقل مي‌رساند و اگر موقع مسواك زدن افراد مشاهده كردند كه از لثه‌هايشان خون مي‌آيد، بدانند كه آن ناحيه دچار مشكل است و به دندانپزشك مراجعه كنند. البته مردم به اشتباه مسواك زدن آن ناحيه را متوقف مي‌كنند و اين كاملاً نادرست است. با خوب و بيشتر مسواك زدن ناحيه خونريزي، التهاب لثه‌ها كاهش پيدا مي‌كند و در مجموع با جرم‌گيري و تميز كردن جرم‌هاي تشكيل شده روي دندان، مي‌توان از روند تخريب لثه‌ها جلوگيري كرد.(2)

چاشني‌هايي كه جان شما را نجات مي‌دهند!
دانش پزشكي مدرن، شناسايي و مطالعه روي قدرت بي‌انتهاي چاشني‌ها، ادويه‌ها و گياهان را آغاز كرده است و قصد دارد از اين تركيبات مفيد و شفابخش به عنوان سلاح‌هايي براي مقابله با بيماري‌هاي گوناگون از سرطان گرفته تا آلزايمر استفاده كند. دكتر بهارات آگاروال، استاد پزشكي مركز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس و نويسنده اثر «ادويه‌هاي شفابخش» در اين رابطه اظهار داشت: در سال‌هاي اخير متخصصان تلاش خود را آغاز كرده‌اند تا براساس شواهد پزشكي نشان دهند كه چرا هزاران سال انسان از ادويه‌ها براي مصارف پزشكي و درماني استفاده مي‌كرده است.

در اين مقاله فهرست 6 مورد از مفيدترين و شفابخش‌ترين ادويه‌ها كه در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ارائه شده است. اين 6 ادويه عبارتند از:

1. مريم گلي؛ امروزه متخصصان گياه‌شناسي و گياهان دارويي، مصرف چاي مريم گلي را براي بهبود مشكلات معده و گلودرد توصيه مي‌كنند. يك مطالعه جديد نشان داده است كه استفاده از افشانه حاوي محلول مريم گلي به داخل گلو در كاهش درد بسيار مؤثر است. بررسي‌ها همچنين نشان داده است كه مريم گلي برخي از علائم اوليه آلزايمر را بهبود مي‌بخشد و روي نوعي ماده شيميايي تأثير مي‌گذارد كه در حافظه و يادگيري نقش دارد. براي مثال گروهي از دانشجويان كه از كپسول‌هاي حاوي اين گياه استفاده كرده بودند، در تست‌هاي حافظه امتيازات بهتري را به دست آوردند.

2. رزماري؛ رزماري نيز در تقويت حافظه و سطح هوشياري مؤثر است. اسيد رزماري و ساير تركيبات آنتي اكسيداني موجود در اين ادويه كه معمولاً روي گوشت قرمز و مرغ استفاده مي‌شود، براي مقابله با باكتري‌ها مؤثر است و حتي به طبخ سالم‌تر گوشت كمك مي‌كند.

3. زردچوبه؛ در هند از اين ادويه براي تسريع بهبود و شفاي زخم‌ها استفاده مي‌شود. همچنين چاي زردچوبه در بهبود سرماخوردگي و مشكلات تنفسي مؤثر است. پزشكي مدرن نيز بسياري از خواص مفيد زردچوبه شامل خواص آنتي اكسيداني و ضد التهابي را تأييد كرده است.

زردچوبه حاوي ماده‌اي به نام كوركيومين است كه مي‌تواند دردهاي ناشي از آرتريت و‌ جراحات دنداني را كاهش دهد. همچنين در برخي از مطالعات كه خاصيت اين ادويه در كنترل بيماري‌هاي قلبي، ديابت و آلزايمر مشاهده شده است. علاوه بر اين‌ها دكتر آگاروال در مطالعات خود به خاصيت اين ادويه در درمان سرطان به ويژه سرطان‌هاي روده، پرستات و سينه پي برده است.

4. فلفل تند؛ برخي از متخصصان معتقدند كه خوردن فلفل تند در هواي گرم مي‌تواند سيستم خنك كننده بدن را به طور طبيعي مورد هدف قرار دهد و در نتيجه بدن را خنك كند. به علاوه، نوعي تركيب موجود در فلفل تند موسوم به «كاپسايسين» سوخت و ساز بدن و سوختن چربي را تشديد مي‌كند؛ به اين ترتيب مي‌تواند در طولاني مدت موجب كاهش وزن شود. اين ماده در عين حال با تقويت توان سلول‌هاي معده، خطر بروز زخم معده را كاهش مي‌دهد و اين عضو را در برابر عفونت‌ها و باكتري‌هاي توليد كننده زخم مقاوم مي‌سازد. فلفل تند همچنين با كاهش كلسترول بد از قلب محافظت مي‌كند.

5. زنجبيل؛ اين ادويه به داروخانه گياهي معروف است. زنجبيل از قديم براي درمان سرماخوردگي و مشكلات معده استفاده مي‌شود و غني از تركيبات ضد التهابي است كه هر كدام براي مقابله با سرطان‌‌هاي مختلف و كاهش دردهاي آرتريتي مفيد هستند. افرادي كه روزانه كپسول زنجبيل مصرف مي‌كنند، 25 درصد كمتر دچار دردهاي عضلاني مي‌شوند.
همچنين تزريق عصاره اين ادويه در بهبود دردهاي اوستئوآرتريت زانو مؤثر است. عصاره زنجبيل حالت تهوع را كاهش مي‌دهد و به كاهش تهوع صبحگاهي ناشي از جراحي و شيمي درماني كمك مي‌كند.

6. دارچين؛ اين ادويه نيز به نوبه خود تأثيرات و خواص مفيد بسياري دارد. دارچين اشتها را افزايش داده و گوارش را تسهيل مي‌كند. اين ادويه براي كنترل قندخون در افراد مبتلا به ديابت نوع دوم بسيار مؤثر است. مصرف دارچين به مقدار محدود تأثيرات بسيار قابل توجهي روي بدن و حفظ سلامتي دارد.(4)

پي‌نوشت:
1. كيهان، ش 20050.
2. جام جم، 5/3/1390.
3. كيهان، ش 19924.
4. جمهوري اسلامي، 24/3/1390.

منبع: ماهنامه نامه جامعه شماره 88
انتهاي متن/

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن