تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816307043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زورگويي آمريكا در برابر مطالبات عراق در خصوص تخريب هاي بابل باستاني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: زورگويي آمريكا در برابر مطالبات عراق در خصوص تخريب هاي بابل باستاني
بغداد - مقام هاي فرهنگي و مديران آثار تاريخي عراق، صدمات وارده از سوي ارتش آمريكا و نيروهاي چند مليتي به آثار ارزشمند شهر بابل باستاني را همچنان حفظ كرده اند تا ضمن برآورد خسارات وارده، عامل اين صدمات مشخص و معرفي شود.


براي برآورد خسارات وارده از سوي ارتش هاي امريكا و لهستان در منطقه حفاظت شده باستاني بابل در جنوب بغداد كه سال هاي 2003 و 2004 اين منطقه را به پايگاه نظامي تبديل كرده بودند، يك كميته مشتمل بر كارشناسان باستانشناس از عراق، آمريكا، انگليس، مصر و اردن زير نظر يونسكو در سال هاي گذشته تشكيل شده است .
اين كميته برغم هزينه هايي كه بر دوش دولت عراق گذاشته است، هنوز به جمع بندي نرسيده و نتوانسته است عملا در برابر زورگويي هاي آمريكا كاري از پيش ببرد.
"قيس حسين رشيد" مديركل عمليات كاوش و حفاري آثار تاريخي عراق به خبرنگار ايرنا گويد: دولت عراق يك گزارش مفصل و مصور تهيه كرده و آن را به بونسكو ارائه داده، اما آمريكايي ها و يونسكو آن را نپذيرفته اند و كميته ياد شده هم كاري نكرده است .
حفاري هاي بدون توجه به موقعيت ارزشمند تاريخي منطقه، سنگرسازي و احداث باند فرود بالگرد بر روي تپه هاي تاريخي بابل و نيز ايجاد حفره براي تانكرهاي سوخت رساني، از جمله صدمات وارده به اين منطقه است.
آنطور كه گفته مي شود، نظاميان آمريكايي و لهستاني حتي برخي آثار را نيز دستكاري كرده اند.
مسوولان عراقي معتقدند كه هنگام حضور نيروهاي لهستاني در سال 2003 ميلادي در اين منطقه، يك گروه يهودي اقدام به حفاري هاي غير اصولي كرده است ، با اينحال اينكه چه اشيايي و چه مقداري از آن را از عراق خارج كرده اند، اطلاعي دقيقي وجود ندارد.
حسين رشيد همچنين مي گويد: عمق خسارات بسيار زياد است ، ولي به دليل عدم اشراف عراقي ها بر خرابه هاي باستاني بابل ، پيش از ترك اين نيروها در سال 2004، اطلاعي از آنچه گذشت وجود ندارد، اما آنچه بجا مانده عمق فاجعه را نشان مي دهد.
ارتش آمريكا هنگام خروج از منطقه حفاظت شده باستاني بابل ، خسارات وارده را نپذيرفت و اعلام كرد كه علت انتخاب اين منطقه براي استقرار نيروها و ايجاد پايگاه ، تنها بخاطر موقعيت استراتزيك و امنيتي مناسب آن بوده است .
ارتش لهستان نيز هيچ توضيحي در خصوص عملكرد خود در اين منطقه در طول حضور خود نداده و اين درحالي است كه زمان حضور اين نيروها در منطقه باستاني بابل،پيش از خشونت هاي داخلي بوده و گفته مي شود كه اين منطقه ارزش نظامي نداشته است.
آمريكايي ها همچنين گفته اند كه از بابل هيچ چيزي را خارج نكرده اند و قيس حسين رشيد، نيز تاييد مي كند اما در عين حال، در پاسخ به اين سووال كه "آيا باور اين ادعا مشكل نيست ؟"، گفت : آمريكايي ها مي گويند چيزي نبرده اند، اما تعداد هزار قطعه شيي تاريخي و با ارزش را به ما پس داده و گفته اند كه آنها را هنگام بازگشت سربازانشان از عراق كشف و ضبط كرده اند.
با اغلب مردم عراق كه در كوچه و بازار و در محافل مهمتر اجتماعي صحبت مي كني ، راجع به عملكرد نيروهاي آمريكايي در همه شوون نظر بدبينانه اي دارند ، اما موضوع دست اندازي به آثار تاريخي و حتي دستكاري اين آثار، آنان را عصباني مي كند و معتقدند كه آمريكايي ها به ميراث تاريخي و فرهنگي عراق نه تنها احترام نگذاشتند كه در تخريب و نابودي آن دخالت هم داشته اند.
آنها خاطره خوشي از غارت موزه هاي عراق در اولين روزهاي اشغال كشورشان توسط ارتش آمريكا و همپيمانانش ندارند. آن دو روز صدها قطعه گرانبها و ارزشمند به تاراج رفت كه اكنون دولت عراق سرگرم بازپس گيري آنها از كشورهاي مختلف و بازگرداندن آنها به كشور است .
عراقي ها مي گويند: دليل اين بي احترامي به ميراث ديگران، اين است كه آنان تاريخ و ميراث تاريخي قابل اعتنايي ندارند و از همين رو يا ارزش آن را درك نمي كنند يا حسادت مي ورزند.
به هر حال عملكرد آمريكايي ها در طول اشغال عراق بويژه در حوزه ميراث تاريخي اين كشور، از سوي خيلي از نخبگان عراقي، يك لكه ننگ بر چهره آمريكا تلقي مي شود.
مديركل عمليات كاوش و حفاري آثار تاريخي عراق، از برگزاري جلسه كميته تعيين و شناسايي عامل خسارات وارده به آثار تاريخي عراق و برآورد خسارات آن، در اسفند ماه خبر داد جلسه اي كه عراقي ها اميدوارند سرانجام به محكوميت آمريكايي ها منجر شود.
بابل، علاوه بر خساراتي كه از بابت ايجاد پايگاه نظامي توسط نيروهاي اشغالگر ديده است، به دليل برنامه ريزي هاي غلط مسوولان محلي، همچنان در معرض تهديد قرار دارد.
اين كه گفته شود، نيمي از بابل باستاني هنوز زير خاك مدفون است، حرف بي ربطي نيست ، چرا كه عمليات كاوش چنداني در آن صورت نگرفته است.
حسين رشيد در خصوص وضعيت فعلي بابل مي گويد: اكنون مديريت شهري نيز دارد به خزائن تاريخي ما لطمه مي زند.
"بايد آب هاي زير زميني بابل را خشك كنيم تا به اثار موجود در زير زمين اسيب نرسد و يا روند آسيب رسي به آن متوقف شود."
او معتقد است كه هنوز 50 درصد بابل باستاني زير خاك است و مورد كاوش قرار نگرفته و در صورت اقدام، بابل باستاني از زير خاك بيرون كشيده مي شود.
رشيد مي گويد: همه باستانشناسان مي دانند كه آنچه از بابل قديم اكنون بر روي زمين قرار دارد، آثار خيلي دور نيست و اثار كهن تر و قديمي تر هنوز مدفون است .
وي مي افزايد: وزارت گردشگري عراق يك پرونده در دستگاه قضايي عليه استانداري بابل دارد.
اين مقام عراقي از اينكه استانداري تالارهاي قصرها و ساختمان هاي ساخته شده در دوران صدام حسين را به تالار جشن و عروسي تبديل كرده است، انتقاد دارد و معتقد است كه در اين مكان ها بايد مراكز تحقيقي ، پژوهشي و آزمايشگاهي ايجاد شود .
به هر حال با بهبود اوضاع امنيتي، به نظر مي رسد آثار تاريخي عراق براي جلوگيري از صدمات بيشتر، نيازمند يك برنامه علمي و كاربردي است تا زخم هاي وارده از سوي ديكتاتور صدام ، اشغالگران و تروريست ها، بر پيكر اين آثار ترميم شود.
بسياري از فرهنگ دوستان و نخبگان عراقي مي گويند استبداد و ديكتاتوري صدام، تروريسم القاعده و اشغالگران، هر كدام به نحوي به ميراث تاريخي ملت عراق صدمه زده اند.
خاورم/1770/2291 **1368

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن