واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي مسئله وحيشناسي در انديشه تفسيري علامه طباطبايي
گروه انديشه: مقاله «وحيشناسي در انديشه تفسيري علامه طباطبايي» به قلم «محمدعلي اردستاني»؛ عضو هيئت علمي گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در فصلنامه علمي ـ پژوهشي قبسات منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، بنا به نظر علامه طباطبايي، وحي القاي معناست به گونهاي جز از كسي كه قصد افهام او شده، پوشيده ميماند. وحي در قرآن كريم به بيان غايت و مفاد و محتوي و اقسام معرفي شده است. به نظر علامه طبلاطبايي، ادارك و تلقي نبي از غيب، همان است كه در زبان قرآن «وحي» ناميده ميشود و آن حالتي كه انسان از وحي ميگيرد، «نبوت» خوانده ميشود.
به زعم نگارنده، وحي به تصريح قرآن كريم، بر قلب پيامبر اكرم(ص) نازل شده است و نبي در نخستين وحيي كه به او ميشود و رسالت او اعلام ميگردد، ترديدي نميكند كه اين وحي از ناحيه خداي سبحان است. وحي كه همان شعور باطني انبياست، از سنخ شعور فطري مشترك انسانها نيست كه همان شعور فكري است.
اردستاني در مورد وحي و مبدأ صدور مينويسد: وحي از مبدأ صدور تا وصول به مردم، مصون و محفوظ است و الفاظ قرآن هم، از آن ناحيه خداي متعال نازل شده است؛ چنان كه كه معاني قرآن از ناحيه خدا نازل شده است؛ بنابراين، محتواي وحي هر دو را شامل ميشود.
اردستاني در اين مقاله مينويسد: قرآن مجيد بيشتر از هر كتاب مقدس ديگر مانند تورات و انجيل از مسئله وحي آسماني و فرستنده وحي و آورنده وحي ياد كرده است و حتي از كيفيت وحي سخن گفته است و باور عموم مسلمانان درباره وحي قرآن، اين است كه قرآن مجيد به لفظ، خود سخن خداست كه به وسيله يكي از ملائكه مقرب كه موجوداتي آسمانياند، به پيغمبر اكرم(ص) فرستاده شده است.
به نظر نگارنده اين مقاله، علامه طباطبايي معتقد است كه نبوت حالتي الهي است وميتوان گفت حالتي است غيبي كه نسبتش به حالت عمومي ادارك و عمل، نسبت بيداري به خواب است. شخص نبي به سبب نبوت، معارفي را درك ميكند كه با آن، اختلافها و تناقضها در زندگي بشر را برطرف ميگرداند و اين ادارك و تلقي از غيب، همان است كه در زبان قرآن «وحي» ناميده ميشود.
به نظر علامه طباطبايي، الفاظ قرآن هم، از ناحيه خداي متعال نازل شده است، همچنان كه معاني قرآن از ناحيه خدا نازل شده است. بنابراين، محتواي وحي هر دو را شامل ميشود و از موارد كاربرد وحي بر ميآيد كه وحي، القاي معناست به گونهاي كه بر غير از كسي كه قصد افهام او شده، پوشيده ميماند و ادب ديني چنين اقتضا ميكند كه وحي بر غير از تكليم الهي كه نزد انبيا و رسل است، اطلاق نشود.
لازم به ذكر است كه شماره 47 فصلنامه علمي ـ پژوهشي قبسات با صاحب امتيازي و مدير مسئولي علياكبر رشاد و سردبيري محمد محمدرضايي منتشر و روانه بازار شد.
سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]