تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پژوهشكده خليج فارس:كشند قرمزمجدد درآبهاي خليج فارس و درياي عمان پديدارشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پژوهشكده خليج فارس:كشند قرمزمجدد درآبهاي خليج فارس و درياي عمان پديدارشد
بندرعباس- رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان گفت: بررسي هاي ماهواره اي نشانگر اين است كه پديده كشند قرمزمجدد در آبهاي اين استان پديدار شده است.


دكترمحمدصديق مرتضوي،پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگارايرنا،اظهارداشت:تصاوير ماهواره اي تهيه شده در واحد پايش مويد افزايش تراكم سلول هاي پلانكتوني در آبهاي ساحلي هرمزگان به خصوس در سيريك، راس الكوه، تياب، دارسرخه، هرمز و بندرعباس است.

اين مقام مسوول گفت:بررسي هاي ميداني شامل نمونه برداري ازمناطق درگير اين پديده براي تعيين گونه پلانكتوني شكوفا شده آغاز شده است.

به گفته رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان بررسي ها نشان مي دهدگونه شكوفا شده از جنسNoctiluca بوده كه در دسته گونه هاي بومي اين منطقه مي باشد.

مرتضوي گفت: بروز اين پديده تغييراتي در كيفيت آب مانند افزايش PHدر برخي مناطق مشاهده شده است.

اين مقام مسوول اضافه كرد: اطلاع رساني به واحدها و سازمان هايي كه در نوار ساحلي فعاليت دارند صورت گرفته است.

به گفته رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان پايش هاي ميداني و ماهواره اي به صورت روزانه درحال انجام است و نتايج اطلاعات حاصله دراختيار مسوولان استان قرار مي گيرد.

"كشند قرمز" پديده‌اي اكولوژيك است كه به واسطه تغييرات در محيط آبي به وجود مي‌آيد.

هر چند به گفته مسوولين، اين پديده از ده سال گذشته در كشور وجود داشته اما سال 88 خورشيدي به دليل شدت اين پديده رنگ آبهاي ساحلي قرمز و حتي قهوه اي و بوي بسيار نامطبوع آنها موجب نگراني ساحل نشينان شهرهاي بندرعباس، بندرلنگه، سيريك و جزيره هرمز شد.

مسوولان معاونت دريايي سازمان حفاظت محيط زيست و ديگر كارشناسان علوم دريايي ابراز داشته اند، گسترش اين پديده با سرد شدن هوا در سواحل خليج فارس آغاز مي شود.

آنان سوء مديريت در زمينه پسماندهاي صنعتي، خانگي و كشاورزي و استفاده بيش از حد از كودهاي شيميايي و همچنين افزايش مواد مغذي در آب‌هاي خليج فارس را از دلايل عمده گسترش اين پديده طبيعي ذكر كرده و گفته اند با افزايش و شدت كشند قرمز حيات موجودات دريايي مانند ماهي، ستاره دريايي، خرچنگ، مرجان و صدف را با تهديدمي كند.ك/3

512/668

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30772874

پنجشنبه|ا|29|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن