تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816970506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين‌بار وزير بهداشت شعار فرزند كمتر، زندگي بهتر را نقض كرد؛ مردم با كدام امكانات بچه‌دار شوند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: اين‌بار وزير بهداشت شعار فرزند كمتر، زندگي بهتر را نقض كرد؛ مردم با كدام امكانات بچه‌دار شوند؟
طرح تشويقي 1ميليون براي هر نوزاد، برنامه رئيس‌جمهور براي افزايش مواليد در كشور بود و چند ماهي هم اجرايي شد تا آمار زاد ولد تا مرز 1 ميليون افزايش پيدا كند و فرياد كارشناسان اجتماعي و اقتصادي را بلند كند. هرچند اين طرح در ميانه راه متوقف و گفته شد كه به دليل كسري بودجه، دولت قادر به تامين هزينه‌هاي اضافي اين طرح نيست؛ اما امروز بعد از گذشت بيش از 1 سال از اين سخنان و طرح‌هاي همسو با افزايش جمعيتي كه بر اساس آخرين آمارهم‌اكنون از مرز 75 ميليون گذشته است، وزير بهداشت به خانواده‌هاي كم‌جمعيت توصيه مي‌كند كه بچه‌دار شوند.
به گزارش شفاف، هنوز از يادها نرفته است كه محمود احمدي‌نژاد در ارديبهشت ماه سال 89 گفت:"معتقديم كه خداوند روزي‌رسان است و معني دو بچه كافي است؛ يعني اين‌كه 40 سال ديگر نامي از ايران وجود ندارد." تا به اين ترتيب افكار عمومي را به افزايش مواليد در خانواده‌ها تشويق كند.
همان روزها اين اظهارات رئيس‌جمهور كه چندين و چندبار از تريبون‌هاي مختلف تكرار شد، مورد انتقاد بسياري از جامعه‌شناسان و اقتصادداناني قرار گرفت كه وضعيت خدمات‌دهي در كشور را، چه از لحاظ اجتماعي و فرهنگي و چه از لحاظ اقتصادي، مناسب نمي‌دانستند؛ اما اين سخنان بار ديگر با يك جايزه تشويقي ازسوي رئيس دولت دهم تكرار شد؛ بدون اين‌كه عواقب آن مورد كار كارشناسي قرار گيرد.
طرح تشويقي 1ميليون براي هر نوزاد، برنامه رئيس‌جمهور براي افزايش مواليد در كشور بود و چند ماهي هم اجرايي شد تا آمار زاد ولد تا مرز 1 ميليون افزايش پيدا كند و فرياد كارشناسان اجتماعي و اقتصادي را بلند كند.
هر چند اين طرح در ميانه راه متوقف شد و گفته شد به دليل كسري بودجه، دولت قادر به تامين هزينه‌هاي اضافي اين طرح نيست، اما امروز بعد از گذشت بيش از 1 سال از اين سخنان و طرح هاي همسو با افزايش جمعيتي كه بر اساس آخرين آمارهم اكنون از مرز 75 ميليون گذشته است، وزير بهداشت به خانواده هاي كم جمعيت توصيه مي‌كند كه بچه دار شوند.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي مي‌گويد: نرخ رشد جمعيت در ايران زماني خيلي بالا بود، ولي هم‌اكنون به يك و چهار دهم درصد رسيده است. بنابراين براي خانواده‌هايي كه از جمعيت زيادي برخوردارند، توصيه ما اين است كه بچه‌دار نشوند و به خانواده‌هايي كه فرزند كمي دارند و يا دير ازدواج كرده‌اند، توصيه ما اين است كه بچه‌دار شوند يا تعداد فرزندانشان را بيشتر كنند.
اين در حالي است كه براساس آخرين آمارهاي سازمان ثبت احوال كشور در سال 1389، يك ميليون و 368 هزار و 441 نوزاد در كشور به دنيا آمده‌اند كه از اين تعداد 700 هزار و 70 نفر دختر و 668 هزار و 371 نفر پسر هستند و به عبارت ديگر در سال 89 در هر ساعت 156 نوزاد متولد شده است كه 80 نفر مرد و 76 نفر زن هستند.
وزير بهداشت در حالي اين توصيه را براي خانواده‌هاي كم‌جمعيت دارد كه وضعيت بهداشت و درمان در كشور در حد مطلوب نيست و معلوم نيست خانم وزير براي اين جمعيتي كه توصيه مي‌كنند، اضافه شوند، چگونه خدمات درماني ارائه خواهند كرد؟
مشكلات بهداشت و درمان، مانند كمبود درمانگاه و بيمارستان در مناطق محروم، مجهز نبودن بيمارستان‌ها در استان‌هاي مختلف كشور، مسائل مربوط به بيمه، گراني دارو و درمان و... سال‌هاست كه بيماران و خانواده‌هايشان را با مشكلات جدي مواجه كرده است و با افزايش جمعيت، وضعيت بهداشت و درمان به خصوص در استان‌هاي كم‌بضاعت مشكل‌تر خواهد شد.
طرح‌هاي ناتمام وزارت بهداشت، مانند بيمه خانواده و به طور كلي مشكلات مربوط به بيمه و خدمات درماني، كمبود و گراني داروهاي خاص، همه و همه از جمله مواردي است كه پيش از توصيه به افزايش جمعيت، بايد مورد توجه دولتي‌ها قرار بگيرد. امري كه دولتي‌ها تا به امروز نسبت به آن بي‌توجه بوده‌اند.
از سوي ديگر با نوسانات دائمي نرخ دلار و وضعيت نابه‌سامان بازار طلا و سكه و به تبع آن بالا رفتن ساعتي هزينه‌ها، گذران زندگي براي بسياري از خانوارهاي ايراني مشكل شده است. هزينه‌ها آنقدر بالاست كه خانواده‌ها بعضا با يك فرزند هم نمي‌توانند وسايل رفاهي –بهداشتي را به طور كامل براي فرزندشان فراهم كنند.
ارائه خدمات آموزشي براي فرزندان هم از مشكلات ديگري است كه دولتي‌ها نسبت به آن بي‌توجه هستند. علاوه بر اين‌كه هزينه تحصيل در كشور روز به روز بالا مي‌رود، فراهم آوردن امكانات براي آموزش كودكان نيز براي دولت مشكلاتي را ايجاد كرده است. چه بسيارند مناطقي از كشور كه هنوز يك اتاق استاندارد براي مدرسه در اختيار ندارند و همين نبود امكانات، باعث رخ دادن فجايعي چون حادسه مدرسه درودگر و سوختن كودكان در حال تحصيل به دليل نداشت وسايل گرمايشي استاندارد مي‌شود.
درهرحال اين موارد تنها گوشه‌اي از مشكلاتي است كه افزايش جمعيت براي كشور در پي خواهد داشت. در چنين شرايطي، آيا توصيه به افزايش مواليد به كشور كمك خواهد كرد يا تنها به حجم مشكلات خواهد افزود؟ اين پرسشي است كه دولتي‌ها و خانم وزير بايد درباره آن پاسخ‌گو باشند.

ارسال نظر

پنجشنبه|ا|29|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن