تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت وگو با كارشناسان بررسي شدراهكارهاي مقابله با تحريم ها


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: در گفت وگو با كارشناسان بررسي شدراهكارهاي مقابله با تحريم ها
طي هفته هاي اخير شاهد دور جديدي از تحركات غرب براي تحريم ايران بوده ايم تحركاتي كه هم چنان ادامه دارد و بنابر اعلام رسانه ها قرار است در جلسه ۳ بهمن اتحاديه اروپا درباره بخش ديگري از تحريم ها يعني تحريم خريد نفت ايران تصميم گيري كند. در اين راستا سوال هاي زيادي مطرح است نخست اين كه چه راهكارهايي را مي توان براي مقابله با تحريم ها عليه ايران به ويژه مورد اخير يعني تحريم بانك مركزي و تحريم نفتي كه مطرح مي شود در پيش گرفت و اين كه بخشي از آثار تحريم ها، خواه ناخواه، رواني است آن گونه كه به زعم برخي كارشناسان در مواردي مي گويند آن قدر كه اين بخش مهم است خود تحريم ها مهم نيستند بنابراين چه راهكارهايي براي كاهش آثار رواني تحريم ها بايد در پيش گرفت از سوي ديگر آيا آگاهي افكار عمومي از تحريم ها و ارائه تحليل هاي دقيق و به دور از احساسات در اين باره در اتخاذ رويكردهاي متقابل از سوي مردم براي مقابله با تحريم ها تاثير دارد يا خير و...در اين باره با تني چند از كارشناسان به گفت وگو نشسته ايم كه در پي مي آيد.

مطهرنيا: وحدت ملي در مقابله با تحريم ها بايد در اولويت قرار گيرد

مطهرنيا استاد دانشگاه و كارشناس امور بين الملل در گفت وگو با خراسان در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما چه راهكارهايي را مي توان براي مقابله با تحريم ها عليه ايران به ويژه در مورد اخير يعني تحريم بانك مركزي و تحريم نفتي در پيش گرفت، گفت:در ارتباط با راهكارهاي درماني بايد گفت تكيه بر وحدت ملي در وهله نخست مطرح است. جامعه اي مي تواند در برابر تحريم ها مقاومت كند كه از يك سو نخبگان سياسي در درون هيئت حاكمه با يكديگر اتحاد داشته باشند و از سوي ديگر اتحاد آن ها با طبقات گوناگون مردم تعريف شده و معناپذير باشد. در وهله سوم اتحاد ميان آحاد ملت شكل و محتواي جدي و در عين حال هماهنگ با دو سطح ميان ملت و دولت و ميان دولتي و يا ميان حكومتي با يكديگر داشته باشد.

اگر جامعه اي دچار تفرق باشد به هيچ وجه نخواهد توانست از قدرت خود سود ببرد چرا كه پايه قدرت ملي، وحدت ملي اتحاد آحاد گوناگون مردم با يكديگر و از طرف ديگر ايجاد فضاي مناسب براي مديريت فزاينده توان ملي در دستيابي به يك نوع قدرت تعريف شده در برابر تحريم هاي موجود است.اگر هر يك از لايه ها در جامعه دچار تفرقه شود بي ترديد اين امر در مديريت تحريم ها در لايه هاي گوناگون تاثير خواهد گذاشت.مطهرنيا تاكيد كرد: از سوي ديگر بايد به نماهاي قدرت بينديشيم آيا آن چه امروز از منظر توان هاي مدني، اقتصادي، فرهنگي و سياسي داريم تكافوي ايجاد يك نوع جبهه مقاوم در برابر تحريم ها را خواهد داشت. بي ترديد ما داراي توانايي هاي متفاوت در حوزه هاي گوناگون هستيم كه اين توانايي ها اگر به خوبي مديريت شود مي تواند جواب گوي نيازهاي ما در وضعيت فعلي باشد. آن چه امروز مطرح است اين است كه ما در وضعيت مناسب به سر مي بريم و از سوي مسئولان ما اعلام مي شود كه در مقابله با تحريم ها در حالت تهاجمي هستيم و قدرت بالايي در اين زمينه داريم.اگر اين قدرت بالا موجود است كه هست ، بايد آن را به گونه اي مديريت كرد كه تحريم ها كمترين تاثير را داشته باشد.زماني كه در بازار دلار ايران با نوسانات گوناگون رو به رو است و يا قيمت سكه با تغييرات زيادي مواجه است يا مباحث ديگر اين ترديد به وجود مي آيد كه ما تا چه اندازه داراي وضعيت مناسب در سطوح گوناگون براي مقابله و مبارزه با تحريم ها هستيم.

مديريت توانمندي ها بايد مورد توجه قرار گيرد

مولفه بعدي كه بايد به آن توجه كنيم مديريت توانمندي هايمان است؛ حتي اگر اين توانمندي ها اندك باشد؛ در غير اين صورت آن چه داريم نيز از دست خواهيم داد.

بايد واقعيت تاثير تحريم ها براي مردم بازگو شود

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه براي كاهش و بي اثر كردن تاثيرات رواني تحريم ها چه راهكارهايي وجود دارد تاكيد كرد: واقعيت برخورد با تحريم ها از اهميت جدي برخوردار است.وي معتقد است : توانمندي هاي ما بسيار بالاست اما در صحنه عمل آن چه مردم در سوپرماركت ها، خيابان ها، زمان پرداخت قبوض، مصرف بنزين و... مشاهده مي كنند با آن چيزي كه بيان مي شود، چندان تطبيق ندارد.در اين جاست كه تاثيرات رواني افزايش مي يابد و تا حدود زيادي كنترل آن مشكل مي شود.

مطهرنيا در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما آگاهي افكار عمومي از تحريم ها و ارائه تحليل هاي دقيق و به دور از احساسات، در اتخاذ رويكردهاي متقابل از سوي مردم براي مقابله با تحريم ها تاثير دارد، گفت: بي ترديد مردم ما به آيين، و طن ، آرمان ها، اصول و اعتقادات بيش از هر ملتي در جهان پاي بند هستند و اگر راستي و درستي ببينند، به آن پاي بند مي شوند.

از طرف ديگر اين فرمايش مولا حضرت علي (ع) را فراموش نكنيم كه مي فرمايند: دروغ موجب هلاكت است و آن چه انسان را نجات مي دهد و سبب رستگاري در دنيا و آخرت مي شود، راستي و درستي است.بنابراين بايد در هر چيزي با صداقت با مردم سخن گفت البته حرف من اين نيست كه هر مطلبي را بي محابا به مردم اعلام كنيم.نبايد اين نكته را فراموش كرد كه جز راست نبايد گفت هر راست نشايد گفت.

خوش چهره: مديريت كلان بايد شيوه عملياتي تحريم را درك كرده باشد

دكتر محمد خوش چهره استاد دانشگاه و نماينده سابق تهران در مجلس هفتم با بيان اين كه مشكل ما خود تحريم نيست به خراسان گفت: مشكل ما محدودنگري ، ساده انگاري و خوش خيالي نسبت به مباحث تهديدهاست.تحريم ها مصداق تهديد است و بنابراين قبل از اين كه بخواهيم درباره تحريم اظهارنظر كنيم بايد ببينيم كه برنامه مديريت كلان نسبت به تحريم چيست اگر مديريت هاي كلان ملي درك مفهومي درستي از تحريم داشته و دلايل ايجادي آن را تشخيص داده باشند و شيوه هاي عملياتي اش را نيز درك كرده باشند متعاقب آن آثار و پيامدهايش را بدانند در اين صورت است كه اقدام هايي براي كنترل ، مهار تحريم، كم اثر كردن تحريم و بي اثر كردن تحريم انجام مي دهند. در غير اين صورت از همان ابتدا با ساده انديشي ممكن است عنوان كنند ما اين تهديد را مي توانيم به فرصت تبديل كنيم.

تبديل تهديد به فرصت يك كار ابر مديريتي است

وي افزود: تبديل تهديد به فرصت يك كار ابرمديريتي است و ابر استراتژيست ها اين كار را مي توانند انجام بدهند يعني اگر هر مدير و مسئولي بلافاصله از تبديل تهديد به فرصت سخن گفت از خام خيالي وي نشات گرفته است. البته اگر اين كار انجام شود امتياز بالايي است اما اگر درك مفهومي از مسئله نداشته باشد، اظهارنظر كند نشان مي دهد كه مفهوم مقابله با تحريم را نمي داند. به نظر من تبديل تهديد به فرصت يك آمال و آرزو است اما نشدني نيست. خوش چهره ادامه داد: مقام معظم رهبري امسال را سال جهاد اقتصادي ناميدند. ايشان به درستي تشخيص دادند كه امسال سال جهاد اقتصادي است. ايشان مهم ترين حوزه در كشور را اقتصاد دانستند. علاوه بر اين كه ايشان تاكيد دارند كه آهنگ حركت اقتصاد بايد تغيير كند. آهنگ حركت را جهادگونه اعلام كرده اند يعني دولت با تغيير نگرش و تغيير روش و باور با شتاب اضافي، با انگيزه و خستگي ناپذير در حوزه هاي اقتصاد براي رفع موانع توليد حركت كند. اما متاسفانه آن گونه كه بايد در اين راستا حركت نشده است. به گمانم ۳ قوه و در راس آن قوه مجريه دچار عدم درك صحيح هستند. از اين رو است كه از ابتداي سال تا به حال به جاي اين كه دولت رونق اقتصادي را در دستور كار خود قرار دهد، به فعاليت هاي غيرمولد اقتصادي دامن زده است. سوداگري با ارز و سكه مي توانست با تدابير عالمانه نه تنها ايجاد نشود بلكه جهت گيري فعاليت ها به سمت توليد حركت كند.

اين استاد دانشگاه افزود: همان گونه كه تشخيص مقام معظم رهبري به درستي حوزه اقتصاد بود، جمع بندي كارشناسان آمريكا نيز حوزه اقتصاد ما را هدف گرفت.

برخي تصميمات مسئولان باعث تكميل پازل آمريكا شده است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصريح كرد: پس از اقدامات خصمانه آمريكا و نظام سلطه در زمينه اجتماعي، سياسي و نظامي و شكست در اين زمينه ها اكنون آنان بر روي حوزه اقتصادي متمركز شده اند و تاكنون اقداماتي خصمانه كه به صورت يك پازل در حال تكميل است را بر عليه ايران برنامه ريزي كرده اند.

وي ادامه داد: متاسفانه ما شاهد هستيم كه بعضا تصميماتي كه دولتمردان گرفته اند ما را به سمت تكميل همان پازلي مي برد كه آمريكا و نظام سلطه براي ايجاد چالش براي سيستم اقتصادي ايجاد كرده اند و اين اقدامات باعث شده است كه ما بعضا در زمين آمريكا به بازي بپردازيم. وي با بيان اين كه شيطنت هاي آمريكا و نظام سلطه از منظر مديريت استراتژيك حائز اهميت است، گفت: تحريم ها به صرف تحريم بودن، نگران كننده نيستند. آن چه در اين تحريم ها كه مصداقي از تهديد است مورد توجه و اهميت مي باشد، بحث مديريت اين تهديدهاست. وي با بيان اين كه استفاده از ظرفيت كارشناسان و نخبگان دلسوز و صالحي كه مصالح، منافع ملي و ارزش هاي انقلابي برايشان مهم است يك ضرورت اجتناب ناپذير است، گفت: اين كار بايد در دستور كار مديريت كلان قرار بگيرد تا يك نوع ظرفيت سازي متناسب با فشار دنياي سلطه ايجاد شود و تنها در اين صورت است كه مي توان اميدوار بود كه شيطنت ها، فشارها و مكرهاي اعمالي كنترل و مهار شود.

زارعي: دست غرب در اعمال تحريم نفتي عليه ايران باز نيست

سعدا... زارعي، كارشناس امور بين الملل و روزنامه نگار در گفت و گو با خراسان، در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما چه راهكارهايي را مي توان براي مقابله با تحريم ها عليه ايران به ويژه در مورد اخير يعني تحريم بانك مركزي و تحريم نفتي كه مطرح مي شود، اتخاذ كرد گفت: اين نكته را بايد در نظر گرفت كه ۱۶ درصد از كل صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي صادر مي شود و سهم نفت ايران در كل سيستم انرژي اروپا چيزي حدود ۱۷درصد است. اما سهم غرب در صادرات ما حدود ۱۵ درصد است. اين نفت به طور عمده به كشور يونان صادر مي شود و يونان اولين خريدار نفت ايران به حساب مي آيد. در اين راستا يونان هم اعلام كرده است كه نمي تواند تن به تحريم خريد نفت ايران بدهد چرا كه قادر نيست اقتصاد بحران زده خود را مديريت كند. بر همين اساس دست غرب براي اعمال فشار عليه ايران در حوزه انرژي آن قدر كه مانور مي دهد، باز نيست. بنابراين آن چه از سوي اتحاديه اروپا مطرح مي شود، بيش از آن كه از واقعيت خبر بدهد، از يك جنجال رسانه اي و سياسي و با هدف اعمال فشار رواني عليه ايران دنبال مي شود.

وي افزود: اگر اروپا تهديدهاي خود را عملي كند و ۱۵درصد از سقف صادرات نفتي ايران كاهش پيدا كند، با مشكل خاصي مواجه نمي شويم. ضمن اين كه در حال حاضر در ميان كشورهاي آسيا كشورهايي هستند كه با صراحت اعلام آمادگي كرده اند كه سهم نفت ايران را در حوزه انرژي خود افزايش بدهند.

اما اين مسئله خاطره ناخوشايندي در ذهن ملت ايران نسبت به اتحاديه اروپا ايجاد مي كند كه در درازمدت غرب از اين مسئله متضرر مي شود. به طور قطع اروپايي ها در داخل مرزهاي ملي خود نيز با نارضايتي افكار عمومي نسبت به اين مسئله مواجه مي شوند. كما اين كه در محافل سياسي و رسانه اي غرب مواردي از اين مسائل را فراوان مشاهده مي كنيم.

تشديد تحريم ها آثار چنداني بر زندگي اجتماعي مردم ندارد

وي در پاسخ به اين سوال كه از آن جا كه بخشي از تاثيرات تحريم ها رواني است، در مقابله با آن چه بايد كرد، گفت: اگر نگاهي به جامعه خود بيندازيم در مي يابيم كه در مباحث اجتماعي سخن گفتن درباره آثار تحريم ها بر اقتصاد ملي جايگاه بالايي ندارد. ملت ما با توجه به اين كه سال ها تحت فشار تبليغات رسانه اي بوده اند، عملا در برابر اين نوع تبليغات واكسينه شده اند. از اين رو اگر تحريم ها تشديد شود آثار آن بر زندگي اجتماعي ملت ما بسيار محدود خواهد بود.

بايد به صرفه جويي و اقتصاد ملي توجه شود

وي در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما آگاهي افكار عمومي از تحريم ها و ارائه تحليل هاي دقيق و دور از احساسات مي تواند در اتخاذ رويكردهاي متقابل از سوي مردم براي مقابله با تهديدها تاثيرگذار باشد، گفت: ترديدي نيست كه كشور بايد بر مبناي اقتصاد ملي حركت خود را تنظيم كند و يكي از ابعاد اقتصاد ملي اين است كه كشور ما به موازات فشارهايي كه از سوي غرب مي بيند بايد به ساز و كارهاي داخلي براي تقويت پايه هاي ملي توجه بيشتري داشته باشد. در اين راستا مي توان به صرفه جويي در هزينه هاي دولتي و همچنين افزايش نقش اقتصاد خرد و بومي در اقتصاد ملي اشاره كرد. اگر اين پايه ها تقويت شود، به طور طبيعي آثار تحريم ها ناچيزتر مي شود.

انصاري: فقدان تدبير نبايد بر دامنه مشكلات اضافه كند

جمشيد انصاري، نماينده زنجان و عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با خراسان، اظهار داشت: بايد خيلي روشن به مردم بگوييم كه تهديد به تحريم شده ايم و بانك مركزي ما تحريم شده است؛ تحريم باعث شده است درآمدهاي ما كم شود به همين دليل بايد كمربندهايمان را محكم ببنديم. بايد به مردم بگوييم كه كمربندها را محكم ببندند، ما سياست هاي انقباضي در پيش داريم و شما بايد كمك كنيد كه از اين مرحله با كمترين هزينه بگذريم. مردم ما فهيم هستند و شرايط را درك مي كنند. مردم ما تجربه ۸سال دفاع مقدس و شرايط سخت تر از اين را داشته اند. از طرف ديگر ما از ابتداي انقلاب به انحاي مختلف تحريم بوده ايم و اين موضوع جديدي نيست. فقط شكل آن تغيير كرده است. فقدان تدبير نبايد بر دامنه مشكلات اضافه كند.

وي افزود: اما وقتي با اين موضوع برخورد سياسي مي شود به عبارتي در حال بالا بردن مصرف هستيم.

هيچ دولتي در مقابل تحريم با سياست هاي انبساطي و افزايش هزينه ها حركت نمي كند.

براي مقابله با تحريم ها ۳ بحث وجود دارد

نماينده زنجان درباره اين كه چه راهكارهايي براي مقابله با تحريم ها وجود دارد، اظهار داشت: ۳ بحث جداگانه در اينجا مطرح است؛ نخست اينكه چه كار كنيم كه تحريم ها عليه ما تشديد نشود يا برخي از اين تحريم ها كاهش يابد. اين مسئله برمي گردد به اين كه ما ضمن پايبندي به اصول مان، برخي از سياست هايمان را تغيير بدهيم.

براي مثال ما ضمن اين كه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را حق خودمان مي دانيم و حتي در اين راه بايد هزينه بدهيم، اما نبايد به گونه اي حركت كنيم كه موجب تحريك جامعه جهاني شود. اين يعني دست خود ماست كه چگونه برخورد كنيم كه دشمنان نتوانند اين تصور خطرناك بودن فعاليت هسته اي ايران را به جامعه جهاني القاء كنند. بنابراين ما بايد ضمن پايبندي به اصول، درحوزه بين الملل اعتمادسازي كنيم.

اين كارشناس مسائل اقتصادي در بخش دوم صحبت هايش تاكيد كرد: هر كشوري كه با اين گونه تحريم ها مواجه مي شود راهكارهايي دارد براي مثال يا تحريم ها را دور مي زند و يا سعي مي كند تحريم ها را خنثي و يا اثر آنها را كم كند.به اعتقاد من با مديريت مي توان راهكارهاي مختلفي را براي مقابله با تحريم در پيش گرفت.در اين زمينه وزارت خانه هاي ما بايد فعال باشند و راهكارهايي را در اين راستا تدوين كنند.براي مثال در حوزه فروش نفت مي توانيم به دنبال بازارهاي جديد باشيم و با ارائه امتيازهاي ويژه بازار خود را جذاب كنيم يا در اخذ درآمدهاي نفتي ارز ديگري را جايگزين دلار و يورو كنيم.در حوزه بانكي نيز بايد از متخصصان و كارشناسان بهره بگيريم.

تصور دولت درباره آگاهي مردم از آثار تحريم درست نيست

انصاري درباره آثار رواني تحريم ها نيز تاكيد كرد: آثار رواني تحريم ها به سياست هايي كه دولت اتخاذ كرد بازمي گردد دولت معتقد است نبايد كاري كرد كه مردم نگران تحريم باشند.البته من نگراني مردم از تحريم را اثر سوء رواني نمي دانم براي مثال وقتي به شما بگويند كه اگر درجه حرارت اتاق اين قدر باشد سرما مي خوريد شما براي جلوگيري از سرماخوردگي مراقبت بيشتري مي كنيد. دولت فكر مي كند مردم منتظر هستند تا ببينند چه اتفاقي در حوزه تحريم مي افتد آن وقت دست به كارهايي بزنند كه مشكلات دولت زياد شود به همين دليل دولت از ارائه اطلاعات و اخبار دقيق در اين باره واهمه دارد غافل از اين كه مردم اخبار را به دست مي آورند و نكته منفي در اين است كه اين اخبار را از رسانه هاي خارجي دريافت مي كنند و بعد وقتي مي بينند آن چه كه دولت و مسئولان در كشور مي گويند با اين اخبار متفاوت است با توجه به آن چه در زندگي روزمره خود واقعيت را از غيرواقعيت تشخيص مي دهند.يعني وقتي مردم مي بينند ۲۰درصد تورم در جامعه وجود دارد و يا قيمت ارز در كشور از كنترل دولت خارج شود هرچه كه دولت از بي اثربودن تحريم سخن بگويد باور نمي كنند و اين مسئله آثار رواني شديدي به دنبال دارد.وي افزود: اما وقتي بيان شود كه تحريم ها گراني به دنبال دارد و راه مقابله با اين مشكل مديريت مصرف و كاهش تقاضا است يا توجه به توليدات داخلي است در اين صورت مردم به جاي احساسي فكركردن عاقلانه تصميم مي گيرند و اين مسئله خود به خود از جو رواني تحريم ها خواهد كاست.

حق شناس: بايد با ديپلماسي فعال، اعتماد در جامعه بين الملل ايجاد كنيم

دكتر محمد جواد حق شناس استاد دانشگاه و جامعه شناس در پاسخ به اين سوال خراسان كه چه راهكارهايي براي مقابله با تحريم هاي مغرضانه اي كه از سوي غرب مطرح مي شود، مي توان در پيش گرفت اظهار داشت: به تصور من دو نوع برخورد بايد داشت؛ نخست اين كه به طور طبيعي وظيفه حوزه ديپلماسي كشور است كه بتواند با تمركزي كه در درون ايجاد مي كند، در يك فعاليت جدي و منسجم با حوزه هاي تصميم گيري در عرصه بين المللي ارتباط برقرار و اعتمادسازي كند. چرا كه آمريكا و كشورهاي بزرگ غربي به دنبال ايجاد فضاي بي اعتمادي نسبت به ايران هستند و در اين راستا به راهكار تحريم جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف روي آورده اند.وي افزود: ما بايد ابزار خنثي سازي اين فضا را فراهم كنيم و با ديپلماسي فعال اعتماد در جامعه بين المللي ايجاد و ثابت كنيم كه جمهوري اسلامي ايران عضوي از جامعه بين الملل است كه از تنش دوري مي كند و به دنبال دستيابي به سلاح هاي هسته اي نيست و هيچ گاه به فكر تجاوز و رفتارهاي مداخله جويانه و اقدام هاي برهم زننده صلح و آرامش جهاني نبوده و نخواهد بود. بي گمان اين مباحث كمك مي كند كه كشورهاي مختلف به راحتي تسليم فضاسازي و جوسازي آمريكا و متحدان آن نشوند.اين استاد دانشگاه اظهار داشت: شايد بتوان گفت بخشي از مشكلاتي كه امروز دامنگير ما شده، به دليل وجود ضعف جدي در حوزه ديپلماسي ما بوده است. از سوي ديگر بخشي از مشكلات هم به دليل اتخاذ رفتارهايي در حوزه سياست خارجي بوده كه نه تنها سودي براي ما نداشته بلكه وسيله بهانه جويي طرف مقابل شده است تا بتواند در اين حوزه ضرباتي را به كشور ما وارد كند.از طرف ديگر به نظر مي رسد اين اعتمادسازي بايد در سطح منطقه هم گسترش يابد.

بايد به سراغ كشورهايي برويم كه علاقه اي به تحريم ايران ندارند

حق شناس افزود: در بخش ديگر ما بايد به سراغ كشورهايي برويم كه علاقه اي به تحريم كشور ما ندارند.براي مثال در جريان حوادث سوريه ديديم كه هم چين و هم روسيه هر دو در شوراي امنيت بحث تحريم يا اقدام نظامي عليه سوريه را وتو مي كنند اما در مورد ايران با وجود روابط حسنه ما با روسيه و چين اين اتفاق نمي افتد. سوال اصلي اين است كه چرا درباره سوريه از حق وتو استفاده مي كنند اما در مورد ايران نه؟

به نظر من پاسخ اين است كه ما در حوزه ديپلماسي نتوانسته ايم از تمامي امكانات و ظرفيت هاي خود بهره ببريم.در اين راستا روآوردن به كشورهايي كه به تازگي در عرصه جهاني مطرح شده اند مثل هند، برزيل يا اتحاديه هايي مثل سازمان كنفرانس اسلامي اكو يا پيمان شانگهاي مي تواند تا حدود زيادي كمك كننده باشد و ظرفيت هاي جديد تري را براي ما فراهم كند.

در حوزه داخلي انسجام مناسبي نداريم

وي در پاسخ به اين سوال كه در حوزه اقتصادي براي كاهش آثار رواني تحريم ها چه راهكارهايي وجود دارد، گفت: آنچه به طور كلي مي توان بيان كرد اين است كه ما امروزه آن انسجامي كه بايد در داخل كشور داشته باشيم، نداريم اين درحالي است كه كشور ما به طور جدي تهديد به تحريم شده است.

زماني كه دولت نهم روي كار آمد، شعار اصول گرايان اين بود كه وحدت و انسجام سه قوه موجب كارآمدترشدن نظام و دولت خواهد شد و وعده مجموعه كارآمد براي اداره كشور را مي دادند. اما در عمل چيز ديگري مي بينيم.اين شرايط به هيچ وجه براي كشوري كه در آستانه تحريم مغرضانه و تحميلي قرار دارد، مناسب نيست.ما در اين مرحله به وحدت و انسجام قوي براي تصميم گيري سياسي، اجتماعي و اقتصادي موثر در خنثي كردن آثار رواني و اقتصادي تحريم ها نياز داريم.

وي معتقد است: اين فضا آحاد جامعه را به سمت تصميم گيري هاي دفعي و آني هدايت مي كند كه ممكن است منجر به بحران ناخواسته شود.بنابراين راهكار ديگر تقويت انسجام و تمركز است كه به خصوص در آستانه انتخابات پيش رو امري ضروري است.انتظار مي رود در اين بخش مسئولان با هوشياري و درايت بيشتر و در عين حال با خويشتن داري مراقب اوضاع باشند.

بايد اطلاعات دقيق به مردم داده شود

حق شناس در پاسخ به اين سوال كه آيا آگاهي افكار عمومي از تحريم ها و ارائه تحليل هاي دقيق و به دور از احساسات در اين باره در اتخاذ رويكردهاي متقابل از سوي مردم براي مقابله با تحريم ها تاثير دارد، گفت: به تصور من اطلاعات به مردم داده بشود يا نه، جامعه پيگير اطلاعات و اخبار دقيق و درست است. نياز يك جامعه پويا و زنده دستيابي به اطلاعات مناسب است و اگر اين اطلاعات از طريق مجاري اصلي و درست ارائه نشود، مردم اطلاعات را به زحمت اما از مجاري ديگر تهيه مي كنند؛ اخباري كه در درستي و صحت آن شك وجود دارد و يا اطلاعاتي است با تحليل هاي نادرست.بنابراين يكي ديگر از راهكارهاي اصلي اين است كه اطلاعات دقيق ،درست و به موقع و در عين حال با درنظرگرفتن ابعاد مختلف در اختيار مردم قرار داده شود.

واعظي: بحث تحريم ها به خاطر تحت الشعاع قراردادن مذاكرات هسته اي مطرح مي شود

رضا واعظي كارشناس مسائل بين الملل نيز در اين باره به خراسان گفت: اين تهديدها در حد حرف است و براي تحت الشعاع قراردادن مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ مطرح مي شود. غرب با اين كار به دنبال تحت فشار قراردادن ايران است تا پاي ميز مذاكره، در تحولات منطقه خاورميانه از ايران امتياز بگيرد زيرا آنها مي دانند ايران در مسائل هسته اي به هيچ عنوان به غرب امتيازي نخواهد داد.وي در ادامه تاكيد كرد: نكته كليدي درباره راهكارهاي مقابله با تهديدها و تحريم ها، مديريت فضاي داخل و خارج از كشور است.به نظرم در عرصه بين المللي نتوانسته ايم براي غرب جا بيندازيم كه تحريم ها آثار منفي آن چناني بر اقتصاد ما نداشته است. از اين رو تصور غرب اين است كه تاثير منفي تحريم ها بر اقتصاد ايران خيلي زياد بوده است لذا بر تهديدهاي خود مي افزايد.

در فضاي داخلي مقابله با تحريم ها خوب عمل نكرده ايم

اين كارشناس اظهار داشت: در حوزه داخلي نيز بايد فضا را خوب مديريت كنيم براي مثال در بحث تنظيم بازار ارز و سكه ضعيف عمل شده آن چنان كه بازار دچار بحران شده است اين بحران به غرب اين پيام را مي دهد كه ايران توانايي مديريت تحريم ها را نخواهد داشت به همين دليل جري تر مي شود.

بهترين راهكار مقابله با تحريم ها مديريت قوي است

واعظي معتقد است: بهترين راهكار مقابله با تحريم ها در بعد داخلي و خارجي مديريت قوي است در اين صورت به طرف غربي پيام مي دهيم كه ما با تحريم ها خيلي مشكل نداريم و ما بايد براي طرف مقابل و افكار عمومي خودمان جا بيندازيم كه مي توانيم تحريم ها را كم اثر كنيم.

تحليل استار تريبيون و يوميوري آنلاين از موانع اعمال تحريم عليه ايران

تيجاني - روزنامه استار تريبيون در مقاله اي با عنوان «تحريم هاي جديد عليه ايران تلاشي تدريجي است» مي نويسد: روسيه و چين دولت اوباما را كه تلاش مي كند برنامه هسته اي ايران را مهار كند، پابند زده اند.ايالات متحده از سال ۲۰۰۶ تحريم هاي جهاني عليه ايران را تصويب كرده است. اما كشورهاي داراي قدرت وتو يعني چين و روسيه در برابر هرگونه اقدام ديگري ايستاده اند و حتي مقامات آمريكا به صورت يك جانبه به دليل ترس از صعود قيمت هاي جهاني نفت و آسيب اقتصاد در حال بهبود خود از تحريم صادرات بخش سوختي ايران و بانك مركزي آن پاپس كشيده اند.روسيه، چين، هند و ديگر كشورها روابط تجاري گسترده خود با ايران را حفظ كرده اند. صادرات انرژي ايران به اين كشورها كمك كرده است كه از كنار آسيب جدي تحريم هاي سازمان ملل ديگر تنبيهات كشورها و يا اتحاديه اروپا بي اعتنا عبور كند.ديلي يوميوري آنلاين (Daily yomiuri Online) نيز مي نويسد:تحريم هاي آمريكا عليه ايران احتمالا بيشترين تاثير منفي را بر ژاپن خواهد گذاشت. ما بايد تحريم هاي جديد عليه ايران را با دقت مطالعه و بررسي كنيم. بنابراين اگر عرضه نفت ايران در نتيجه تحريم هاي آمريكا كاهش يابد، قيمت هاي بين المللي نفت به طور ناگهاني صعود خواهد كرد. بنابراين اگر قيمت نفت منافع ايران را افزايش دهد يا اقتصاد جهاني را تضعيف كند، اين تحريم ها بي فايده خواهد بود.آن چه كه بيش از هر چيز ديگري آزاردهنده و نگران كننده است، تاثيراتي است كه اين تحريم ها مي تواند بر ژاپن داشته باشد. ژاپن بعد از چين دومين كشور واردكننده نفت از ايران است. در حدود ۱۰ درصد كل واردات نفت ژاپن از ايران صورت مي گيرد. در ميان متحدان آمريكا، تحريم هاي ايران احتمالا بيشترين تاثير را بر ژاپن داشته باشد. اگر تحريم ها اعمال شود، ژاپن به دليل دشواري تهيه نفت و قيمت هاي بالاي آن بسيار آسيب خواهد ديد و در نتيجه مانع بازسازي اين كشور از عواقب فاجعه ۱۱ مارس خواهد شد.كشورهاي ديگر نيز نگراني هاي مشابهي دارند: ازجمله كره جنوبي حدود ۱۰ درصد نفت خود را از ايران وارد مي كند. يونان، ايتاليا، اسپانيا و ديگر كشورهاي اروپايي.ما هم چنين بايد مراقب اقدامات پكن در ارتباط با تحريم هاي آمريكا باشيم زيرا اين كشور بزرگ ترين واردكننده نفت از ايران است. چين نقاد هر نوع تحريمي عليه ايران است. اگر به دليل تحريم هاي جديد، روابط ميان آمريكا و چين آسيب يابد، تشكيل يك اتحاد بين المللي عليه ايران دشوارتر خواهد شد.

پنجشنبه|ا|29|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن