تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816502043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعداد واقعي گردشگران ورودي به كشور چقدر است؟


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: تعداد واقعي گردشگران ورودي به كشور چقدر است؟
انحراف آماري يا آمار انحرافي؟!تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: در حالي كه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تعداد گردشگران ورودي به كشور را در سال ۱۳۸۶ بيش از دوميليون نفر اعلام كرده‌اند، فعالان اين حوزه آمار واقعي گردشگران خارجي را كمتر از ۳۰۰ هزار نفر ارزيابي مي‌كنند.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، "دكتر ناصر كرمي" مدير عامل موسسه توسعه پايدار مناطق طبيعي با اعلام اينكه ايران كمتر از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجي در سال دارد، به فرهنگ آشتي گفت:« آماري كه در حال حاضر از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده، آمار ثبت شده در گمرك است، در حالي كه بسياري از كساني كه به ايران سفر مي‌كنند، توريست نيستند.»

وي گردشگر را بنابر تعريف سازمان جهاني گردشگري كسي دانست كه حداقل يك شب و حداكثر يك‌سال خارج از محل سكونت خود زندگي كرده باشد كه در اين صورت زائران عبوري منطقه قفقاز و آذربايجان و مهاجران افغانستاني و پاكستاني هم گردشگر به شمارمي‌روند در حالي كه تعريف گردشگر صنعتي كسي است كه از زيرساخت‌هاي گردشگري و سرمايه‌گذاري در اين حوزه استفاده كند.

بنا به گفته كرمي آمار واقعي گردشگران ورودي رامي‌توان از طريق آژانس‌هاي مسافرتي فعال به دست ‌آورد، در اين صورت رقمي كه به دست مي‌آيد بسيار كمتر از ارقام اعلام شده از سوي دولت خواهد بود.

اين در حالي است كه از ميان بيش از ۲ هزار آژانس مسافرتي فعال كشور تنها كمتر از ۵۲ آژانس در زمينه گردشگري خارج از كشور فعال هستند. اين محقق و مولف گردشگري بزرگ‌ترين مشكل گردشگري را نبود دانش فني و راهبردي در اين زمينه عنوان كرد.

كرمي گفت:«در ايران بدنه كارشناسي لازم براي توسعه صنعت گردشگري وجود ندارد. جمهوري اسلامي قصد توسعه صنعت توريسم را دارد در حالي كه امكان استفاده از ابزارهاي مديريتي و دانش فني در اين زمينه نيست.

بودجه‌اي براي پژوهش در نظر گرفته نمي‌شود. هنوز فهرست كاملي از جاذبه‌هاي توريستي كشور وجود ندارد و آمار درستي از گردشگران در دسترس نيست.» كرمي اضافه كرد:« در اصطلاحات برنامه‌ريزي گردشگري مي‌گويند مقصد جاذبه نيست، مقصد هتل است. به اين معنا كه زيرساخت‌ها مهم‌تر از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي هستند.

ايران بايد زيرساخت‌هاي اقامتي، تفريحي- رفاهي و تنوع غذايي خود را تقويت كند. متاسفانه اغلب هتل‌هاي موجود كه تعدادشان خيلي هم كم است خوابگاه است و هيچ امكانات رفاهي ندارد.» او همچنين مردم ايران را مهمان‌نواز توصيف كرد و ادامه داد:«خوشبختانه ايران داراي زيرساخت‌ اجتماعي مناسبي براي پذيرش مسافر است كه به آن بي‌توجهي مي‌شود و آن خصلت مهمان‌نوازي ايرانيان است كه مي‌توان از آن به عنوان يك ويژگي‌ برگزيده در اين صنعت يادكرد.»

نفت رقيبي براي گردشگري

اما رجبعلي خسروآبادي، مدير اجرايي اتحاديه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي استان تهران مهم‌ترين عامل رونق نگرفتن گردشگري را وجود رقيب پرقدرتي همچون صنعت نفت مي‌داند كه بر رشد توريسم سايه افكنده است. او در اين باره به فرهنگ آشتي گفت:«تازماني كه درآمد ارزي ايران ازفروش نفت سرسام‌آور و زياد است، نمي‌توان انتظار داشت كه كسي به طور جدي به فكر توسعه صنعت گردشگري باشد كه خيلي نوپا و جوان است.»

وي با بيان اينكه بسياري از كشورهاي مسلمان و همسايه تجربه جذب توريست را داشته‌اند، اضافه كرد: «ما حتي در جذب شيعيان جهان به مشهد و براي زيارت امام‌رضا (ع) نيز ناموفق بوده‌ايم چرا كه زيرساخت‌هاي گردشگري كه مهم‌ترين آن هتل و اقامت است در كشور خيلي كم است و پاسخگوي نيازها نيست. همچنين خدمات گردشگري در ايران هم فقير است.»

به اعتقاد خسروآبادي بايد سهم سرانه درآمد گرشگري در اقتصاد ملي محاسبه شود تا بتوان براي آن برنامه‌ريزي كرد، به اين معنا كه سهم گردشگر در اقتصاد رستوران‌ها، هتل‌ها و حمل‌ونقل بايد مشخص شود.

پولدارها به ايران سفر نمي‌كنند

سيروس اعتمادي يكي از دست‌اندركاران عرصه گردشگري است كه آژانس مسافرتي او در زمينه تورهاي ورودي فعاليت مي‌كند.

وي نيز معتقد است كه تعداد توريست‌هاي خارجي ايران به شدت كاهش پيدا كرده است.

وي افزود: توريست‌هاي پولدار كمتر به ايران سفر مي‌كنند. بحران اقتصادي موجود در دنيا و همين‌طور تبليغات منفي كه عليه ايران در دنيا رايج است باعث شده تا پولدارها كمتر به ايران سفر كنند.

آزادي و امنيت‌رواني، سياسي و اجتماعي، ارزاني، امكانات و توسعه جاذبه‌هاي توريستي از مهم‌ترين عواملي هستند كه به عقيده اعتمادي اگر وجود داشته باشند، مي‌تواند باعث رونق صنعت گردشگري شود.

اعتمادي گفت: ايران همسايه كشورهاي پر خطري چون افغانستان، پاكستان و عراق است و همين‌طور تبليغات منفي و واهي كه درباره ايران در رسانه‌هاي خارجي وجود دارد، باعث شده كمتر توريست‌هاي جوان و پولدار بخواهند به ايران سفر كنند. اغلب گردشگراني كه به ايران سفر مي‌كند پيرزن‌ها و پيرمردهايي هستند كه همه دنيا را گشته‌اند و مي‌خواهند ايران را هم تجربه كنند.

وي ادامه داد: اما براي همين پيرزن‌ها هم پوشش سخت است. آنها كه يك عمر روسري سر كرده‌اند وقتي به شيراز يا خوزستان مي‌روند تا آثار تاريخي را بينند بر اثر گرماي آنجا عرق‌سوز مي‌شوند و پوشش برايشان مشكل آفرين مي‌شود. به گفته اعتمادي داشتن راهنما در ايران براي توريست‌هاي كانادايي، انگليسي و آمريكايي كه زياد سفر مي‌كنند، الزامي است و اين باعث مي‌شود تا خيلي از اين توريست‌ها ايران را به عنوان مقصد سفر مناسب خود انتخاب نكنند.

زير ساخت‌ها همچون نبود هتل به اندازه كافي و مواد غذايي سالم و خوشمزه و حمل‌ونقل هم از ديگر موانع رشد گردشگري در ايران به شمار مي‌روند. اعتمادي در اين باره گفت: به دليل همين كمبودهاست كه ارائه خدمات در ايران‌گران است و سفر به ايران براي خيلي از توريست‌ها مقرون به صرفه نيست.

به گفته‌ اين فعال گردشگري، ايران با داشتن بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار اثر تاريخي، نسبت به ساير كشورها داراي جاذبه‌هاي تاريخي زيادي است اما امكان بهره‌برداري از اين جاذبه‌ها وجود ندارد. اين جاذبه‌ها سرويس‌بهداشتي، محل اقامت، سايه‌بان و... ندارند.

براساس سند چشم‌انداز توسعه، ايران بايد تا سال ۱۴۰۴، پذيراي ۲۰ ميليون گردشگر در سال باشد در صورتي كه آمارهاي ارائه شده به رغم ادعاهاي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خوبي خبر از آشفتگي و بي‌برنامگي‌ جدي در عرصه گردشگري كشورمي‌دهد.

گزارش: مرجان حاجي رحيمي

انتهاي پيام//

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن