تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815231066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/حفاريهاي مخرب صهيونيستها اطراف مسجدالاقصي ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/حفاريهاي مخرب صهيونيستها اطراف مسجدالاقصي ادامه دارد
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: طي هفته گذشته هشدار نسبت به نصب دوربينهاي مراقبت و ادامه حفاريهاي صهيونيستها در مسجدالاقصي، همچنين گرايش افراطي گردشگران يهودي در آن در كنار درخواست تأسيس "مجمع كودكان جهان اسلام" از مهمترين اخبار جهان اسلام بوده‌اند.

دوربينهاي مراقبت به منظور ديده‌باني 24ساعته از مسجدالاقصي و تثبيت يهودي‌سازي قدس از سوي يهوديان افراطي در نزديكي اين مكان نصب مي‌شوند. اين دوربينها رفت و آمدها و فعاليتهاي مسلمانان را زير نظر دارند و تلاشي است براي اينكه رفت و آمدهاي خاخامهاي يهودي به مسجدالاقصي را دريافت و به صورت زنده پخش كنند.

دوربينهاي مراقبت نزديك مسجدالاقصي نصب مي‌شوند

اين اقدام از سوي مؤسسه اي صهيونيستي انجام مي گيرد و گامي در راستاي تحكيم و تثبيت يهودي سازي قدس است تا عبادتها، نمازها و فعاليتهاي يهوديان و خاخامها روزانه براي يهوديان سراسر جهان پخش شود. اگر چه اين مؤسسه در نظر دارد دوربينها را نصب كند، اما با اين وجود از واكنشهاي وزارت اوقاف اسلامي فلسطين نگران است.

اين مؤسسه يهودي با قانوني خواندن فعاليتهاي خود از سوي صهيونيستها گفت: هزاران دوربين در شهر قدس وجود دارند كه روزانه به تصويربرداري از فعاليتهاي يهوديان و مسلمانان مي پردازند، بنابراين اقدام ما نيز قانوني است.

مفتي قدس در مورد دوربينهاي مراقبت صهيونيستها هشدار داد

شيخ محمد حسين در مورد نصب دوربينهاي مراقبت از مسجدالاقصي از سوي گروههاي افراطي صهيونيست هشدار داد. شيخ محمد حسين مفتي اعظم قدس و سرزمين فلسطين با اشاره به اينكه گروههاي افراطي صهيونيستي با هدف سيطره بر مسجدالاقصي و بررسي وضعت داخل فلسطين به نصب دوربينهاي مراقبت در 24 ساعت پرداخته‌اند، اظهار داشت: آنها با نصب اين دوربينها سعي مي‌كنند آنچه را كه در مسجدالاقصي و قبةالصخره رخ مي دهد، نشان دهند و به صورت هدفمند و مغرضانه آن را پخش كنند، اين اقدام همچنين تلاشي براي ترغيب بيشتر يهوديان براي كوچ به سرزمين مقدس است.

يك مؤسسه صهيونيستي در نظر دارد دوربينهاي مراقبت به منظور ديده‌باني 24 ساعته از مسجدالاقصي را به منظور تثبيت يهودي‌سازي قدس در نزديكي اين مكان نصب كند تا به واسطه آن عبادتها، نمازها و فعاليتهاي يهوديان و خاخامها روزانه براي يهوديان سراسر جهان پخش شوند.

اگر چه هنوز اين دوربينها نصب نشده‌اند، اما پيش از اين مؤسسه فوق نگراني خود را نسبت به واكنشهاي وزارت اوقاف اسلامي فلسطين اعلام كرد و هنوز چند روز از افشاي اين خبر نگذشته كه نهادهاي ديني و شخصيتهاي اسلامي فلسطين اعتراضات خود را آغاز كرده‌اند.

شيخ رائد در مورد ادامه حفاريهاي صهيونيستها هشدار داد

رهبر جنبش اسلامي فلسطين ضمن هشدار نسبت به ورود افراط گرايان صهيونيست به مسجدالاقصي، بر ضرورت تشكيل صندوق اسلامي و عربي براي حمايت از شهر قدس، مسجدالاقصي و مؤسسات مرتبط تأكيد كرد و با اشاره به خطرات توسعه زيرگذرها و حفاريهاي مختلف بخش زيرين مسجدالاقصي افزود: دهها نفر از ساكنان قدس روزانه صداي حفاري در اين شهر را از منازل خود مي شنوند. اين امر نشان از ادامه طرحها و پروژه هاي ساخت و سازي صهيونيستها مي دهد كه تمامي تلاش خود را به منظور يهودي سازي قدس انجام مي دهند.

شيخ رائد صلاح با ارائه عكسهايي از زيرگذرهاي جديد در زير مسجدالاقصي و اطراف آن اظهار داشت: اين تصاوير سندي محكم براي بيان واقعيت حفاريهاي صهيونيستها بوده و قابل انكار نيست. گردشگراني وارد اين مكان مقدس مي شوند كه نيمه عريان هستند و اين امر هتك حرمت به قداست مسجدالاقصي است.

رهبر جنبش اسلامي فلسطين با بيان اين موضوع كه صهيونيستها هفته ها است كه مانع از اقامه نماز نمازگزاران مسلمان در مسجدالاقصي مي شوند، گفت: اين در حالي است كه آنها از گردشگران غير مسلمان دعوت مي كنند وارد اين مكان مقدس و تاريخي مسلمانان شوند. شيخ رائد صلاح در ادامه تشكيل صندوق اسلامي و عربي را براي حمايت از شهر قدس، مسجدالاقصي و مؤسسات مرتبط ضروري خواند.

گرايش افراطي گردشگران يهودي به مسجدالاقصي

اشغالگران قدس در ادامه تعرض به مسجدالاقصي و هتك حرمت اين مكان مقدس، روزانه صدها نفر از گردشگران يهودي را تعمدي وارد مسجدالاقصي مي‌كنند. طي روزهاي اخير صدها نفر از گردشگران يهودي اعم از زن و مرد با لباسهاي ناشايستي كه در خور اين مكان مقدس نيست، وارد مسجدالاقصي شده و اعتراض مسلمانان و مؤسسات فلسطيني را برانگيختند.

مؤسسه وقف و ميراث الاقصي با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: نيروهاي پليس رژيم اشغالگر اسرائيل با همراهي گروههاي گردشگر مانع نزديك شدن مسلمانان يا نگهبانان مسجدالاقصي به گردشگران مي‌شوند. رژيم اشغالگر با تعمد اقدام به ورود گردشگران يهودي اعم از مرد و زن از باب المغاربه مي‌كند، به طوري‌كه روزانه صدها نفر به اين مسجد وارد مي‌شوند و تعداد آنها به هزاران نفر در هفته مي‌رسد.

كساني كه وارد مسجدالاقصي مي‌شوند، حرمت اين مكان را نگه نمي‌دارند زيرا لباسها و پوششهاي آنها شايسته مسجدالاقصي نيست و آنها با هدف گردش و تفريح وارد مسجدالاقصي مي‌شوند. هر كسي از نگهبانان مسجدالاقصي يا نمازگزاران مسلمان به گردشگران اعتراض كند نيروهاي رژيم اشغالگر آنها را تهديد مي‌كنند، يا آنها را از مسجد بيرون كرده و مانع ورود آنها مي‌شوند و يا با ضرب و شتم و بازجويي و گاهي اوقات نيز دستگيري مانع آنها مي‌شوند. مؤسسه وقف و ميراث الاقصي از مقامهاي رسمي و ملي در فلسطين، جهان اسلام و عرب خواست تا جلوي هتك حرمت به مسجدالاقصي را گرفته و درباره آن چاره‌انديشي كنند.

فلسطينيها نماز جمعه را در مسجدالاقصي اقامه كردند

هزاران نفر از مردم فلسطين جمعه 18 بهمن، پس از 4 هفته نماز جمعه را در مسجدالاقصي اقامه كردند. با وجود نيروهاي پليس و موانع نظامي صهيونيستها در شهرقدس و اطراف مسجدالاقصي، خيابانهاي اصلي و وروديهاي مسجدالاقصي ديروز جمعه 18 بهمن ماه مملو از نمازگزاراني بود كه پس از 4 هفته مي توانستند در آن نماز بخوانند.

پيش از اين تنها افراد بالاي 50 سال مي توانستند نماز جمعه را در مسجدالاقصي اقامه كنند، از اين رو پس از 4 هفته اقامه نماز براي مسلمانان در مسجدالاقصي بسيار اهميت داشت. به طوريكه ديروز خيابانها، بازارها و محله هاي تجاري از صبح بسيار زود تا عصر شاهد حركت گسترده شهروندان فلسطيني بود، جنب و جوشي كه طي هفته هاي اخير بي سابقه بود.

شيخ يوسف ابوسنينه امام و خطيب مسجدالاقصي ديروز در نماز جمعه با اشاره به اينكه اينك تعرضات صهيونيستها در نوار غزه متوقف شده، اما به پايان نرسيده است، اظهار داشت: اينك فلسطين وارد مرحله خطرناكي شده كه زندگي شهروندان فلسطين را تهديد مي كند، از اين رو بهبود وضعيت شهروندان اين كشور در گرو اتحاد و همبستگي و انسجام آنها است. به طوريكه اگر متفرق شوند و يكپارچگي خود را از دست دهند، از بين مي روند.

صهيونيستها در جنوب مسجدالاقصي زيرگذر جديد مي‌سازند

صهيونيستها در تلاش به منظور تغيير چهره شهر قدس، به حفر زيرگذري جديد در جنوب مسجدالاقصي پرداخته‌اند كه اين امر تهديدي جدي در راستاي فروپاشي مسجدالاقصي به شمار مي‌رود. مؤسسه وقف الاقصي به‌تازگي كشف كرده است كه رژيم اشغالگر اسرائيل با سرمايه‌گذاري و حمايت از جمعيت اسكان "العاد" زيرگذري جديد در سمت چپ مسجد عين سلوان در منطقه سلوان جنوب مسجدالاقصي حفر كرده است.

اين حفاريها به صور شبكه‌اي زيرزميني متصل و مرتبط به يكديگر هستند و در امتداد صد متري يكديگر قرار دارند كه به زير مسجدالاقصي در زاويه جنوب غربي مي‌رسند؛ به طوري كه اين زيرگذر تهديدي جدي براي مسجدالاقصي و خانه‌هاي مجاور آن به شمار مي‌رود. طي بازرسيهاي مكرر از منطقه عين سلوان، مشاهده كرده‌اند كه زيرگذري طولاني در حال ساخت است كه به سمت مسجدالاقصي مي‌رود. به طوريكه اين حفاري در ادامه عمليات حفر شبكه زير زميني در مسجدالاقصي است.

بخشي از اين زيرگذر در سمت چپ مسجد عين سلوان در مجاورت خيابان قرار دارد كه تاكنون 6 تا 8 متر حفر شده است. عرض اين زيرگذر 5 متر و ارتفاع آن 4 متر است. هنگام حفاري اين زيرگذر جديد ظروف تاريخي، استخوان و سكه‌هاي قديمي نيز كشف شده‌اند.

مؤسسه الاقصي با تصويربرداري و اسناد معتبر به فاش اين خبر پرداخت و اظهار داشت كه صهيونيستها به‌سرعت به حفاريهاي خود ادامه مي‌دهند و به جاي 5 روز در هفته 6 روز در هفته كار مي‌كنند. اين مؤسسه پيش بيني كرده است كه رژيم اشغالگر اسرائيل در نظر دارد تا صدها متر حفر اين زيرگذر را ادامه دهد و تلاش مي‌كند تا شبكه‌اي زيرزميني تشكيل دهد كه با يكديگر مرتبط باشد، به طوري كه در كنار اين حفاري، زيرگذرهاي ديگري نيز ساخته است.

مركز حفظ قرآن جنوب مسجدالاقصي تعطيل شد

صهيونيستها با يورش به مركز حفظ قرآن كريم زيد بن ثابت شهر قدس در جنوب مسجدالاقصي، اين مركز را تعطيل كردند. نيروهاي رژيم اشغالگر اسرائيل عصر دوشنبه 2 فوريه ( 14 بهمن) با يورش به مركز حفظ قرآن كريم زيد بن ثابت شهر قدس در جنوب مسجدالاقصي، ضمن مصادره آثار و محتواي اين مركز، آن را بستند. آنها در اين حمله سفيان جاد الله ناظر مركز را دستگير كردند.

صهيونيستها از زمان اشغال فلسطين بارها به مراكز فرهنگي، اجتماعي و اسلامي آن حمله كردند و ضمن بستن، مانع فعاليت آنها شده اند. تاكنون اشغالگران مجمع فرهنگي، كميته زكات و در آخر هم مركز حفظ قرآن كريم زيد بن ثابت جنوب مسجدالاقصي در قدس را تعطيل كرده اند.

نمايشگاه عكس "نسل‌كشي صهيونيستها در غزه" افتتاح شد

نمايشگاه عكس "نسل‌كشي صهيونيستها در غزه" با هدف نشان دادن مقاومت مردم غزه و جنايتهاي صهيونيستها عصر دوشنبه 22 بهمن‌ماه در سوريه افتتاح شد. اين نمايشگاه جرايم، تعرضات و خشونتهاي صهيونيستها در غره را در قالب تصوير نشان مي‌دهد. در بخشي از اين تصاوير موضع صهيونيستها و خصومت آنها نسبت به مردم بي گناه غزه به وضوح نشان داده شده است.

در حاشيه اين نمايشگاه، فيلمي مستند به زبانهاي مختلف براي آگاه ساختن جهان از جرايم صهيونيستها و مقاومت غزه پخش خواهد شد. نمايشگاه عكس "نسل كشي صهيونيستها در غزه" عصر دوشنبه 22 بهمن ماه در دمشق پايتخت سوريه افتتاح شد و در آن رئيس اتحاديه روزنامه‌نگاران، مدير رسانه‌هاي گروهي سوريه و وزير ارتباطات اين كشور حضور داشتند.

درخواست تأسيس "مجمع كودكان جهان اسلام" مطرح شد

دومين همايش وزيران مكلف امور كودكان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي از دوشنبه 14 بهمن در خارطوم سودان آغاز شد و طي آن آينده كودكان در جهان اسلام مورد بررسي قرار گرفت. شركت كنندگان خواستار اهتمام به حقوق كودكان و تطبيق آن بر اساس شريعت، قوانين و اصول اسلامي شدند تا بر اساس اين قوانين حقوق كودكان مورد توجه قرار گرفته و همكاريهاي منطقه اي تثبيت و تحكيم شود.

افزايش همكاري ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و سازمانهاي بين المللي به منظور تحقق حمايت از حقوق كودكان، تشويق فعالان فرهنگي به منظور احقاق حق كودكان جهان اسلام، تشريك مساعي در روند توسعه اين حقوق، تشويق بر فراهم آوردن رفاه كودكان در جهان اسلام و همچنين كودكان معلول طي اين همايش مورد توجه قرار گرفت.

قرار دادن چارچوبي معين براي تحكيم سنتهاي فرهنگي اسلامي مشترك به منظور اطلاع رساني نسبت به كودكان با توجه به ارزشهاي اسلامي، تبيين دستاوردهاي تمدن اسلامي، تقويت نقاط مشترك تفاهم و تسامح ميان اديان و ملتها و معرفي ارزشهاي اسلامي درباره خانواده، كودك و زن از طريق رسانه هاي گروهي مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.

شركت كنندگان با اشاره به اينكه كودكان نخستين قربانيان بحرانهاي انساني ناشي از اشاعه خشونت در جهان به ويژه جهان اسلام را تشكيل مي دهند، گفتند: فلسطين، عراق و افغانستان كشورهايي هستند كه كودكان بسياري در آن قرباني مي شوند. از اين رو نيازمند حمايت بيشتري در جوامع اسلامي هستند. كودكان نيز مانند ساير اقشار جهان نيازمند حقوقي هستند كه بايد رعايت شود، از اين رو بررسي راههاي تحقق حمايت از كودكان ضروري است.

اين همايش كه با عنوان "به سوي آينده اي بهتر براي كودكان در جهان اسلام" از 2 تا 4 فوريه ( 14 تا 16 بهمن) در خارطوم پايتخت سودان برگزار مي شود، از سوي سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) با همكاري سازمان كنفرانس اسلامي و صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) برگزار شد.

افزايش چشمگير سرمايه‌گذاري در بانكهاي اسلامي در پي بحران اقتصادي جهان

با توجه به بحران كنوني اقتصاد جهان، سرمايه‌گذاري در بانكهاي اسلامي افزايش يافته و اين امر منجر شده تا مؤسسات اقتصادي اسلامي و بانكهاي اسلامي از دايره خطر مصون بمانند. با توجه به اينكه مؤسسات مالي جهان از بحرانهاي مالي فعلي رنج مي برند، شرايط بانكهاي اسلامي به گونه اي است كه بسياري از سرمايه گذاران ترجيح مي دهند در اين بانكها سرمايه گذاري كنند. از اين رو سرمايه گذاري در اين بانكها با افزايش بسياري رو به رو شده به طوريكه آنها را از دايره خطرات احتمالي حفظ كرده است.

اهتمام به شريعت اسلام و بهره گيري از آموزه هاي اسلامي در بانكداري اسلامي منجر شد تا مؤسسات اقتصادي اسلامي و بانكهاي اسلامي كمترين تأثير را از شرايط كنوني جهان بگيرند. با توجه به نقش تأثيرگذار دين اسلام در شرايط فعلي اين بانكها، آنها از حيطه و دايره خطر بحرانهاي جهاني به علت سياستهاي موجود خارج شده اند. اينك بسياري از بانكها و مؤسسات اقتصادي تلاش مي كنند شيوه شريعت اسلام را در فعاليتهاي اقتصادي خود به كار گيرند و در احياي اسلام در تعاملات بانكي بهره مند شوند.

با توجه به بحرانهاي كنوني و سرازير شدن سرمايه به بانكهاي اسلامي، رشد سرمايه در بانكهاي اسلامي افزايش يافته و پيش بيني مي شود طي امسال افزايش بيشتري يابد. اگرچه سال 2009 سالي سخت براي بانكهاي اسلامي است، اما از جهتي ديگر بهتر از بانكها و مؤسسات اقتصادي جهان خواهد بود و سرمايه گذاري نسبت به بانكهاي ديگر رشد بيشتري خواهد داشت به طوريكه كارشناسان اقتصادي اروپا نيز سال رشد و شكوفايي اقتصاد اسلامي را در سال جديد براي كشورهاي غربي قلمداد كردند.

رسانه‌ها بايد رسالت اسلام و مسلمانان را به‌درستي ابلاغ كنند

شركت‌كنندگان در همايش بين‌المللي "رسانه‌هاي گروهي معاصر؛ بيان آزادي بيان و اهانت به اديان" با اشاره به اينكه رسانه‌هاي گروهي در از بين بردن چهره نادرست اسلام و دفاع از اسلام و مسلمانان نقش به سزايي دارند، يادآور شدند: رسانه‌ها بايد رسالت اسلام و مسلمانان را به‌درستي ابلاغ كنند.

قاضي حمود عبدالحميد هتار وزير اوقاف و ارشاد يمن ديروز شنبه 19 بهمن ماه در مراسم افتتاحيه همايش بين المللي "رسانه هاي گروهي معاصر؛ آزادي بيان و اهانت به اديان" هدف از برگزاري اين همايش را ساماندهي علمي مفهوم رسانه و تبيين ارزشهاي حق، عدالت، صلح در عصر معاصر خواند و اظهار داشت: ايجاد نظام رسانه اي و اطلاع رساني اسلامي مي تواند هويت فرهنگ اسلامي را در خدمت به مصالح و منافع اعتقادي، اجتماعي و آموزشي مشترك ميان مسلمانان حفظ كند.

هتار با بيان اينكه امروز رسانه ها در تمامي ابعاد زندگي انسان راه يافته اند، افزود: اينك عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات است كه اين اطلاعات از طريق مقالات، كتاب، تصاوير، فيلمهاي مختلف منتقل مي‌شوند، از اين رو اهانت به اديان نيز مي تواند شكل تازه اي به خود بگيرد، به ويژه اينكه اسلام نيز از اين قاعده مستثني نيست و جريانهاي ديني افراطي به اين مسئله دامن مي زنند.

وي با تأكيد بر اينكه اين همايش سعي در تدوين برنامه هايي مدون براي سازمانهاي اسلامي دارد، يادآور شد: طي اين برنامه ها سعي مي شود وحدت مسلمانان مقابل تعرضات و مشكلاتي كه آنها را تهديد مي كند و با آن مواجه هستند حفظ شود. تثبيت و تحكيم گفتگوي تمدنها عاملي براي ارتقاي تفاهم، همكاري و همزيستي مشترك ميان انسانها است.

عبدالله بن عبدالمحسن تركي دبيركل انجمن جهاني مسلمانان نيز با اشاره به اينكه به منظور پيشگيري و مبارزه با اهانت به اسلام 2 كار مهم اساسي بايد انجام گيرد، گفت: يكي بررسي عميق علل اهانت به اسلام و ديگري تحقيقات و مطالعات استراتژيك و ارائه راهكار است كه انديشمندان بايد آن را مورد بررسي قرار دهند.

وي با بيان اينكه فهم نادرست از اسلام و مسلمانان منجر به ايجاد چنين مسئله اي شده، تصريح كرد: رسانه ها در از بين بردن چهره نادرست اسلام نقش مهمي دارند و امروز نياز به رسانه هاي گروهي بيش از ساير زمانها احساس مي‌شود، چرا كه آنها مي توانند رسالت اسلام و مسلمانان را به منظور دفاع از امت اسلام و دين خود ابلاغ كنند.

گروهي از مسلمانان بريتانيا امروز وارد الجزاير شدند

گروهي از مسلمانان بريتانيا شنبه 19 بهمن‌ماه به منظور بررسي چهره اسلام در غرب وارد الجزاير شده و با مسئولان نهادهاي اسلامي ديدار كردند. اين گروه از مسلمانان بريتانيا به منظور ديدار و ايجاد روابط گسترده دو جانبه با شخصيتها و سازمانهاي اسلامي به مدت سه روز با رهبران مسلمان، شخصيتهاي برجسته مسلمان و مسئولان نهادهاي اسلامي الجزاير ديدار كردند. اين گروه شش نفره به منظور بهبود روابط غرب با اسلام و تبيين نقش اسلام در بريتانيا راهي الجزاير شدند.

سفارت بريتانيا در الجزاير اين سفر را مفيد خواند و اعلام كرد كه اين امر در تشريك مساعي ميان مسلمانان دو منطقه و همكاريهاي دوجانبه مؤثر خواهد بود. پيش از اين گروهي از مسلمانان بريتانيا در نوامبر سال 2006 در چارچوب تحكيم روابط دو جانبه ميان اشخاص و شخصيتها و سازمانهاي اسلامي وارد اين كشور شدند. روند رو به رشد تعداد مسلمانان نشانگر تمايل غيرمسلمانان به شناخت بيشتر اسلام است، به طوريكه بر اساس آمارهاي ارائه شده از بريتانيا تعداد مسلمانان در سال 2004 از بيش از 1 ميليون نفر نزديك به 2 ميليون و نيم مسلمان در سال 2008 رسيده است.

نخستين آموزشگاه ديني مبلغان مسلمان در برزيل تأسيس شد

نخستين آموزشگاه ديني آموزش مبلغان مسلمان كه فعاليتش از ماه مارس آغاز مي‌شود 15 بهمن در برزيل افتتاح شد. اين آموزشگاه كه در نوع خود نخستين آكادمي ديني به شمار مي‌رود، فعاليت خود را در زمينه آموزش مبلغان و وعاظ مسلمان از مارس آينده شروع مي‌كند.

با توجه به كمبود مبلغ در كشورهاي امريكاي لاتين و با توجه به اينكه بيشتر مبلغان فعال اين منطقه از شوراهاي اسلامي مي‌آيند و با زبانهاي امريكاي لاتين آشنايي ندارند، مشكلاتي در زمينه ارتباط با مسلمانان دارند كه اين آموزشگاه به منظور رفع مشكلات مسلمانان اين منطقه تأسيس شد.

120 مركز اسلامي، مسجد و نمازخانه در برزيل وجود دارند كه بيشتر اين مساجد و مراكز اسلامي فاقد مبلغ و واعظ مسلمان هستند. اين آموزشگاه در صدد رفع اين مشكل است. فقدان حمايت كشورهاي عربي و اسلامي براي ارسال مبلغ به امريكاي لاتين، عاملي براي تأسيس اين مركز شده، به طوري كه مشكل كمبود مبلغ تنها به مسلمانان برزيل محدود نمي‌شود بلكه تمامي كشورهاي امريكاي لاتين را در بر مي‌گيرد.

مركز اسلامي در فرانسه ساخته مي‌شود

مركزي اسلامي به منظور ايجاد پل ارتباطي ميان شرق و غرب و تبيين چهره اسلام در غرب در شهر ريم فرانسه ساخته خواهد شد. با توجه به اينكه بزرگترين تجمع مسلمانان در شمال شرقي فرانسه در شهر ريم است، اين مركز اسلاميبا هدف افزايش فعاليتهاي مسلمانان و تبيين اسلام و آموزه‌هاي ديني آنان در اين شهر ساخته مي‌شود.

اين مركز با هدف ايجاد پل ارتباطي ميان اسلام و غرب ساخته شده و عاملي براي ارتباط بيشتر ميان شرق و غرب و افزايش گفتگو ميان طرفين و ارتقاي سطح آگاهي از يكديگر ساخته مي‌شود. اين مركز سعي دارد تا موضعي ثابت و معتدلانه در زمينه دين اسلام بگيرد و مهمترين آموزه‌هاي اسلامي چون تسامح، اعتدال، مبارزه با خشونت و ترور را تبيين كند.

"حقوق بشر" در مدارس عراق تدريس مي‌شود

وزارت آموزش و پرورش عراق به منظور توسعه فرهنگ حقوق بشر و همزيستي مسالمت آميز درس "حقوق بشر" را براي تدريس پيش‌بيني كرده است. بر اساس توصيه وزارت آموزش و پرورش عراق در اين درس اصول حقوق بشر تدريس مي شود.

وليد حسين مدير ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اين كشور اظهار داشت: بخش جديد سعي در تضمين ارتقا و توسعه حقوق بشر در شيوه درسي دارد تا به واسطه آن اطلاع رساني و آگاهي دهي نسبت به آن در ميان دانش آموزان افزايش يابد. اين اقدام در راستاي تحكيم و تثبيت فرهنگ حقوق بشر در شيوه درسي به منظور همزيستي مسالمت آميز در ميان ملت عراق عنوان شده است. با توجه به اينكه در كشور عراق اعراب، تركمنها، كردها و آشوريها زندگي مي كنند، لزوم همزيستي مسالمت آميز ميان آنها اهميت به سزايي دارد، از اين رو به منظور حفظ آرامش تدريس اين درس در مدارس ضروري اعلام شده است.

نشست "حقوق بشر" در عربستان برگزار شد

نشست "حقوق بشر؛ افقها و موانع" به منظور بررسي مشكلات دستيابي به حقوق بشر و راهكارهاي توسعه آن عصر ديروز چهارشنبه 16 بهمن در عربستان برگزار شد. طي برگزاري اين نشست محورهايي چون موانع دستيابي به حقوق بشر، نقش جوامع در تثبيت فرهنگ حقق بشر و چگونگي تشويق فعالان حقوق بشر به فعاليت مؤثرتر و جدي تر در اين عرصه مورد بررسي قرار گرفتند. تأكيد اسلام بر مواضع حقوق بشر، نقش اديان مختلف در توسعه حقوق بشر، اطلاع رساني نسبت به اين موضوع، حمايتهاي ممكن از حقوق بشر و آگاهي دهي به اقشار مختلف از ديگر موضوعات مورد بررسي طي اين نشست بودند.

گزارش حقوق بشر عربستان به ژنو ارائه شد

طي امضاي قوانين بين‌المللي حقوق بشر از سوي عربستان، نخستين گزارش از وضعيت"حقوق بشر" اين كشور به كميته بين‌المللي حقوق بشر ژنو ارائه شد. زيد حسين معاون رئيس شوراي حقوق بشر عربستان در اين مورد گفت: عربستان مهد اسلام و تمدن اسلامي است و اقامه شعائر اسلامي و مقدسات جايگاه ارزشمندي دارد.

وي گفت: اين كشور به اسلام اهتمام بسياري مي ورزد چرا كه اسلام در حق بندگان كوتاهي نمي كند، اما مي پذيريم كه در بخشهايي حقوق خانواده ناديده گرفته مي شود و تجاوزاتي با عناوين خشونت خانوادگي رخ مي دهد. علت آن هم آميزش عادات و سنتها با حقيقت دين اسلام است. اما طي دو سال اخير تلاش بسياري به منظور تثبيت حقوق كودك و زن و ارتقاي فرهنگ خانواده انجام شده است.

معاون رئيس شوراي حقوق بشر عربستان با بيان اينكه بيش از 82 كميته در اين كشور به اشاعه و تثبيت فرهنگ حقوق بشر مي پردازند و سعي در ارتقاي احترام به حقوق بشر را دارند، افزود: پديده هايي چون خريد و فروش ويزاي كار، تأخير در پرداخت حقوق كارگران برخي از مؤسسات، قاچاق كودكان كه در كشورهاي ديگر وجود دارد در عربستان نيز وجود دارد.

عربستان به عنوان تنها كشوري كه اجازه فعاليت و عبادت اقليتهاي ديني را نمي دهد، طي اين گزارش رويكردي غير از آنچه كه در اين كشور وجود دارد ارائه كرد و طي آن از آزادي عقيده و اقامه شعائر ديني اقليتهاي ديني در اين كشور گزارش داد.
معاون رئيس شوراي حقوق بشر عربستان گزارشهايي كه از هتك حرمت حقوق بشر در اين كشور منشتر شده را ناشي از عدم آگاهي رسانه هاي گروهي از تاريخ، نظام قانوني و حقوقي اين كشور خواند.

همايش "آمريكا و جهان اسلام" برگزار مي‌شود

ششمين همايش "آمريكا و جهان اسلام" به منظور بررسي گفتگوي آمريكا و جهان اسلام و مبارزه با بحرانهاي اقتصادي جهان 14 فوريه ( 26 بهمن) در قطر برگزار مي‌شود. ششمين همايش "آمريكا و جهان اسلام" طي سه روز از 14 فوريه ( 26 بهمن) در دوحه پايتخت قطر برگزار مي شود.

در اين همايش كه 20 نفر از شخصيتهاي برجسته جهان شركت مي كنند، گفتگوهاي مهم ميان اسلام و غرب، مبارزه با بحرانهاي اقتصاد جهاني، توسعه و پيشرفت بشر، گفتگو بر اساس تغييرات اجتماعي و مسائل امنيتي مورد بررسي قرار مي گيرند.
رهبري ديني، رهبري فرهنگ، بررسي روابط بين اديان، رابطه ميان علم، تكنولوژي و فرهنگ با دين، گفتگوهاي امنيتي و روابط بر اساس تغييرات جديد از موضوعات مورد بررسي در اين همايش عنوان شده اند .

"نوگرايي اسلامي" در مصر بررسي مي‌شود

همايش سالانه شوراي عالي امور اسلامي مصر با عنوان "نوگرايي اسلامي" 5 تا 8 مارس ( 15 تا 18 اسفندماه) در قاهره برگزار مي‌شود. بيست و يكمين دوره همايش سالانه شوراي عالي امور اسلامي مصر با هدف بررسي مفاهيم اجتهاد، تجدد و نوگرايي، ابداع، جمود و ضرورت نوگرايي در انديشه اسلامي، فقه، علم كلام، تصوف، خطابه هاي ديني و فلسفه اسلامي برگزار مي شود.

نوگرايي انديشه اسلامي از منظر قرآن، سنت، بر اساس واقعيتها و تعامل با ديگران، نوگرايي در روابط بين المللي، علوم اجتماعي از محورهاي اين همايش به شمار مي روند. موانع نوگرايي در انديشه اسلامي و راهها مبارزه با آن طي اين همايش بررسي مي شوند.
در حاشيه اين همايش نشستهاي مختلفي درباره صلح و عدالت با حضور انديشمندان اروپايي، آمريكايي و از كشورهاي ديگر برگزار مي شود.

مسائل فلسطين و راههاي مبارزه با افراط گرايي جهاني، اشاعه تسامح ميان تمدنها و فرهنگها، ايجاد ارتباط ميان آنها و بررسي مسائل حقوق بشر و راههاي تحقق صلح از ديگر موضوعات مورد بررسي اين همايش هستند. اين همايش طي 4 روز برگزار و 166 نفر از شخصيتهاي برجسته و رهبران ديني از 95 كشور آفريقايي، آسيايي، اروپايي و عربي و همچنين 10 سازمان بين المللي در آن شركت خواهند داشت .

نشست "قرائت جديد در زبان قرآن" برگزار ‌شد

نشست "قرائت جديد در زبان قرآن" در راستاي زبان‌شناسي قرآني در عصر معاصر سه‌شنبه 22 بهمن ماه در عربستان برگزار ‌شد. اين نشست ادبي، فرهنگي و ديني ابعاد مختلف قرآن را مورد بررسي قرار ‌داد و تلاشي براي درك صحيح از آيات و آموزه هاي قرآن است.

با توجه به تغيير زبان طي دورانهاي مختلف و توسعه آن، نشست "قرائت جديد در زبان قرآن" به بحث زبان شناسي قرآن متمركز است و در راستاي فهم زبان قرآن با توجه به مسائل عصر معاصر برگزار شد. اين نشست از سوي باشگاه فرهنگي و ادبي جده در اين شهر سه‌شنبه 22 بهمن برگزار مي‌شود و دكتر مبروك عطيه استاد و رئيس بخش زبان شناسي دانشكده مطالعات اسلامي و عربي دختران دانشگاه الازهر مصر در آن سخنراني كرد.

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن