تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804798482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه ها براي تحقق جنبش نرم افزاري تلاش بيشتري كنند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: دانشگاه ها براي تحقق جنبش نرم افزاري تلاش بيشتري كنند
دبيران پنج تشكل‌ اصلي دانشجويي كشور به مناسبت سي‌امين سال پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران در نشستي به دعوت مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمانيدگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (مأوا) به تبيين ديدگاه هاي خود از رخداد انقلاب اسلامي و نقش داشگاه ها در روند پيروزي و دوران تثبيت آن پرداختند.


به گزارش سرويس دانشگاه برنا و به نقل از مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمانيدگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، علي جوادي دبير اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان كشور در ا بتداي سخنان خود با بيان اين كه امروز پس از گذشت 30سال شاهد دستاوردهاي انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي، علمي و دفاعي هستيم، گفت: واقعيت آن است كه ماهيت و پايه‌هاي انقلاب اسلامي ايران بر اساس مؤلفه‌هاي فرهنگي بود و آزادي خواهي، عدالت خواهي، استقلال طلبي، ساده زيستي و استكبار ستيزي از خواست‌هاي عناصر انقلاب ايران به شمار مي رفت.

جوادي، دانشگاه و دانشجو را كانون ملتهب و پويا در مسير 30ساله انقلاب دانست و گفت: دانشگاه و دانشجو همواره بصيرت، عقلانيت، آرمان خواهي و نگاه انتقاد آميز به وضع موجود را مد نظر دارد و از اين رو شاخه‌هاي تحول زا در انقلاب از دانشگاه تبعيت مي‌كند.

وي گفت: پيشرفت‌هاي امروز ايران در عرصه‌ هاي علمي از جمله نانوتكنولوژي، انرژي هسته‌اي و فناوري فضايي مرهون كانون پوياي علمي در دانشگاه است، از طرف ديگر دستاوردهاي انقلاب در حوزه سياست چشمگير است، در حالي كه هنوز انقلاب با توجه به عيار تثبيت 50 ساله انقلاب در جهان، در سن جواني خود قرار داد اما ايران اكنون در جهان به كشوري تأثير گذار در معادلات جهاني تبديل شده است.

جوادي با بيان اين كه انقلاب اسلامي ايران موج بلندي را در بيداري جهاني ايجاد كرده است، گفت: ما بدون آن كه برنامه ريزي جامع و هدفمندي داشته باشيم عملاً انقلاب مان را به ديگر كشورها صادر كرده ايم كه نمونه هايش را در پيروزي‌هاي افتخار آميز حماس و حزب الله مي‌بينيم.

دبير اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان كشور افزود: انقلاب ما خصلت ديني و فرهنگي دارد و اين انتظار مي‌رود كه اين شاخصه‌ها در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و علمي سايه افكني كند.

وي با اشاره به طرح جنبش نرم افزاري از سوي مقام معظم رهبري گفت: دانشگاه و حوزه به عنوان استخراج كننده سرچشمه هاي علمي بايد نسبت به اين مطالبه حساسيت داشته باشند ، درحالي كه متأسفانه فضا‌هاي دانشگاهي‌ما در ركود به سر مي‌برند و هنوز سيستم پوسيده جزوه نويسي در آن جريان دارد.

وي گفت: همچنان كه مقام معظم رهبري فرمودند اگر جنبش نرم افزاري رخ ندهد پايه‌هاي انقلاب تحت تأثير قرار خواهد گرفت و به نظر ‌مي‌رسد براي تداوم رشد طبيعي انقلاب، دانشگاه و حوزه بايد با مجاهدت و تلاش به رسالت خود عمل كنند. ما امروز در تبيين سياست‌هاي خارجي خود با تنگنا مواجهيم و هنوز نمي توانيم اهداف و ريشه‌هاي انقلاب، بيانات امام (ره) و مقام معظم رهبري را به درستي معرفي كنيم. همه اين اتفاقات به ضعف ‌هاي ما در توليد فكر و نظريه پردازي برمي‌گردد، ضعفي كه با بها دادن به جنبش نرم افزاري قابل رفع است.

جوادي اين تئوري را كه انقلاب اسلامي ايران به همه اهدافش رسيده، خطرناك دانست و گفت: ما براساس مدلي كه مقام معظم رهبري ارائه فرمودند بايد در مسير بهبود و اصلاح با شتاب و سرعت مناسبي حركت كنيم، در اين راستا نير دانشجويان با نگاه آرمان گرايانه و انتقادي مي‌توانند طي مسير را سهولت ببخشند.

دبير اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان كشور با اشاره به اين كه هنوز الگوي جامع و كامل مديريت متأثر از نگاه ديني ما پديد نيامده است،گفت: منابع ديني‌ ما ظرفيت بالايي در استخراج شيو‌ه‌هاي توسعه و پيشرفت دارند و مي‌توانند شاخص هاي بومي و ديني را در اين حوزه‌ها در اختيار ما قرار دهند اما متأسفانه به خاطر فقر جنبش نرم افزاري در اين زمينه فعاليت پررنگي صورت نگرفته است.

شهبازي :مسئولان به پرسش‌هاي اساسي پاسخ‌هاي نمايشي مي‌دهند

اما صاذق شهبازي دبير جنبش عدالت خواه دانشجويي در اين نشست با تشريح رخداد‌هاي متأثر از انقلاب اسلامي در جهان گفت: شكستن تابوهاي شناخته شده غربي، نقد مدرنيته، ورود به فضاي پست مدرن و زمينه چيني براي وقوع سه انقلاب در حوزه‌هاي سياست، بين الملل و فرهنگ از تأثيرات انقلاب اسلامي ايران بود.

شهبازي با بيان اين كه هنوز دانشگاه به درستي متوجه انقلاب ايران نشده است گفت: در حال حاضر اشكالات ساختاري و جدي در دانشگاه ديده مي‌شود هنوزهم ساختار دانشگاه هاي ما با مختصات عقيدتي و بومي ما همخواني ندارد.

وي آمريكايي زدگي و فرانسوي زدگي را از آفت‌هاي دانشگاه بر شمرد و گفت: مشكل جامعه و دانشگاه ما اين جاست كه اشكالات به درستي و در شكلي جامع طرح نمي‌شوند در صورتي كه ارائه كامل صورت مسأله نصف حل آن است. ما متأسفانه عادت كرده‌ايم به مسأله‌ها و پرسش‌هاي اساسي، پاسخ هاي نمايشي و تشريفاتي بدهيم. نيمي از مناظره‌هاي دانشگاهي با نيامدن طرف مقابل برگزار مي‌شود و جريان‌هاي مافيايي كه در بعضي از گردهمايي هاي علوم انساني هستند، عملا با ساختن تابوهاي اشتباه مسير تحقيقات و پژوهش را مسدود مي‌كنند.

دبير جنبش عدالت خواه دانشجويي تصريح كرد: دانشگاه امروز ما دانشگاه انقلاب نيست و دانشجويان در مسير مسايل جامعه قرار ندارند. امروز ساختارهاي متعصب ضد پژوهشي، ديوان سالاري، ساده انديشي، تقليل دادن مسايل، راحت طلبي و كميت محوري در دانشگاه‌هاي ماحاكم است، در حالي كه مقام معظم رهبري بارها خواستار راه اندازي كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها شده‌اند.

عباسي مهر:غرب تبعيت دانشگاه از انقلاب را پارادوكس مي دانست

مهدي عباسي مهر ،دبير دفتر تحكيم وحدت سخنران بعدي نشست مسئولان تشكل‌هاي دانشجويي بود. وي روح حاكم بر فضاي سياسي - اجتماعي پيش از انقلاب را فراماسونري دانست و گفت: پيش از وقوع انقلاب با دانشگاه و حوزه رفتار پوسته اي صورت مي‌گرفت، در واقع دانشگاه نقش هندوانه شب چله را داشت و همان حالت سمبليك و تزئيني را عهده دار بود، نقشي كه به دنبال مشروعيت بخشيدن به انحرافات داخل حاكميت تعريف شده بود.

عباسي مهر با بيان اين كه دانشگاه نمي تواند جداي از مناسبات، عقايد و ارزش هاي جامعه عمل كند، گفت: به خاطر همين است كه پس از پيروزي انقلاب شاهديم دانشگاه و دانشجو بسيار نزديك به خواست‌هاي امام (ره) و انقلاب حركت و مي كند، آن گونه كه براي اولين بار در صدسال اخير دانشگاه از يك شخصيت مذهبي تبعيت مي‌كند و پارادوكس قرن بيستم شكل مي‌گيرد و متفكران را به شگفتي وا مي دارد.

عباسي مهر با بيان اين كه خواسته دانشگاه و دانشجو در اوايل انقلاب، «پيشرفت و عدالت» بود، گفت: پس از پيروزي انقلاب، دانشگاه از وضعيت نقد به وضعيت عمل رسيده بود و به واسطه اين كه بسياري از دانشگاهيان و حوزو‌يان در مسند امور قرار گرفتند غفلت‌هاي زيادي در اين باره صورت گرفت.

دبير دفتر تحكيم وحدت افزود : من قبول ندارم كه سيستم دانشگاهي ما غلط است، اگر چه اصلاحاتي در اين زمينه بايد صورت گيرد اما واقيعت آن است كه دانشگاه امروز به رغم مؤثر بودن نقش مهمي در شبكه مديريت كشور براي آن تعريف نشده، مثل موتور محركه‌اي كه فاقد چرخ دنده‌هاي انتقال دانش‌ است.

وي افزود: اگر ما امروز از دانشگاه هايمان انتظار داريم كه به دنبال پيشرفت و عدالت باشند بايد بدانيم كه اين ‌امر بدون فراهم كردن زير ساخت‌ها محقق نخواهد شد، چرا كه پيشرفت از ديد ما با آنچه كه درنگاه ليبرالي يا ماركسيتي وجود دارد متفاوت است.

عباسي مهر در بخش ديگري از اظهارات خود به لزوم طراحي نقشه جامع علمي و فرهنگي كشور در دهه چهارم انقلاب تأكيد كرد و گفت: امروز بخش اعظمي از توان فرهنگي كشور صرف موازي كاري‌ ها مي‌شود، از سوي ديگر ديده پردازي ‌هاي متوليان و صاحب‌نظران فرهنگي در فقدان نقشه جامع فرهنگي به مرحله عملياتي نمي‌رسد.

وي افزود: ذخاير انقلاب از جمله شهدا، حماسه هشت سال دفاع مقدس و ايثارگران پيشتوانه‌هاي آتي كشور هستند و نبايد به گونه‌اي رفتار شود كه نسل ‌هاي بعدي ما از تأثير اين ذخاير محروم باشند.

زاهدي :امام درك روشني از انقلاب داشت

اما عليرضا زاهدي دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران به عنوان سخنران بعدي اين نشست گفت: اگر ما فقط به نيمه پر ليوان نگاه كنيم به اين معنا است كه حافظ منافع موجود هستيم، توجه صرف به نيمه خالي ليوان نيز متعلق به هنجار شكن ها است، اما كسي كه جامع نگر است تلاش مي كند در كنار تحسين و تأييد نيمه پر ليوان، چالش نيمه خالي آن را نيز مرتفع كند.

زاهدي با بيان اين كه دانشگاه نظير پديده روشنفكري در ايران بيمار متولد شد، گفت : امثال آخوندزاده‌ها همواره در برابر استيلاي شرق و غرب منفعلانه رفتار و عملاً بيگانه پرستي و نابودي روحيه خودباوري راتبليغ مي‌كرد ند.

وي افزود: متأسفانه پيش از پيروزي انقلاب پيشرفت هاي جامعه سكولار غرب بسياري از دانشجويان ما را به دامن التقاط كشاند، به طوري كه آنها يا به سرمايه‌داري متوسل شدند، يا در دامن ماركسيست‌ها فرو غلتيدند، اما نبايد از حق گذشت كه شعله استكبار ستيزي در دانشگاه ها خاموش نشد پديده‌اي كه روز 16آذر به عيان ديده مي‌شود.

زاهدي گفت: بعد از افول جريان چپ در دانشگاه ها به تدريج دانشجويان مكتبي در قالب انجمن هاي اسلامي دانشجويان داخل و خارج از كشور توانستند ايفاي نقش كنند. فتح لانه جاسوسي آمريكا، حضور در جبهه هاي جنگ تحميلي، تأسيس جهاد دانشگاهي و جهاد سازندگي نشانه هايي از افزايش روحيه خود باوري و نفوذ انقلاب در دانشگاه هاي ما بود.

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران تصريح كرد: امام (ره) با درك روشني كه از رخدادهاي دانشگاه ها داشتند احساس كردند پس از پايان جنگ وجود يك تشكل در ميان خيل دانشجويان نمي تواند براي دانشگاه و جامعه مطلوب باشد، بنابراين با صدور پيامي بر ضرورت تشكيل تشكل هاي دانشجويي تأكيد كردند، اما با شروع دهه دوم انقلاب كه همزمان با دوران سازندگي بود دانشگاه ها و جنبش دانشجويي نتوانستند به وظيفه خود عمل كنند، با اين همه ابلاغ پيام رهبري در آبان ماه سال 81 براي عدالت جويي و مبارزه با مفاسد را مي توان نقطه عطفي در تاريخ جنبش دانشجويي به حساب آورد.

مسعودي :دانشگاه پيش از انقلاب حكومتي نبود

محمد مهدي مسعودي دبير اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل به عنوان سخنران بعدي در اظهارات خود بي تأثير دانستن نقش دانشگاه ها در تحولات كشور را منصفانه ندانست و گفت : پيشرفت هاي حاصل شده در بخش هاي گوناگون ناشي از ظرفيت هاي موجود پژوهشي در دانشگاه ها است. ما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نشان داديم در اكثر حوزه هاي علمي مي توانيم مرزها را در نورديم و به قله هاي افتخار برسيم.

مسعودي نگاه بد بينانه صرف به شاخص هاي كمي را صحيح ندانست و گفت: ما نمي توانيم با بد بيني بالا رفتن تعداد دانشجويان و فارغ التحصصيلان كشور زير سوال ببريم، اگر چه كميت مسأله مهمي است اما با نگاه مثبت مي توان خلأهاي موجود در بخش هاي كيفي را مرتفع كرد.

وي با بيان اينكه اميدوارم روزي برسد كه دانشگاهيان سراسر جهان براي آموزش دانش روز دنيا مجبور به فراگيري زبان فارسي شوند، گفت: من اعتقادي به اين نظر ندارم كه دانشگاه پيش از انقلاب هندوانه شب يلدا بوده و موجوديتي تزئيني و حكومتي داشته است. بسياري از دانشجويان و دانشمندان برخاسته از محيط هاي دانشگاهي با مناسبات حكومت پهلوي هيچ نسبتي نداشتند و ما نمي توانيم تلاش هاي صادقانه امثال پرفوسور حسابي، دكتر غريب و ساير چهره هاي دانشگاهي و دانشجويي را به حساب حكومت بگذاريم.

مسعودي، خصيصه ها و ويژگي هاي جريان دانشجويي را در ضد سلطه و استبداد بودن، عدالت خواهي و آرمان گرايي آن دانست و گفت: نقاط اوج و عطف زيادي در حيات جنبش دانشجويي كشور به چشم مي خورد كه 16 آذر سال 1332، به ثمر رساندن ارزش هاي انقلاب اسلامي با مشاركت در تأسيس نهادهاي نظير سپاه پاسدارن و جهاد دانشگاهي، تسخير لانه جاسوسي، حضور در جنگ كه نهاد آن را در شهادت شهيد علم الهدي و يارانش در هويزه مي بينيم، و تلاش در جهت آباداني كشور از آن جمله اند.

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن